Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johanare

Tips på batterier för marint bruk

Rekommendera Poster

Hej. Låt mig bidra med några enkla fakta.


Alla batterier bygger sulfatkristaller under urladdning. I princip aldrig under uppladdning eller som startbatteri med sekundurladdningar. Denna diskussion pågår i massa olika bloggar runt om i världen. Samma frågor och samma svar, USA eller här. Båtbatteri eller golfbilar, samma problem.
Alltså, startbatterier kan bli väldigt gamla. Mitt 150Ah är nu över 13 år, inga problem. Förbrukningsbatterier kan bli skrot på en sommar. Varför? Sulfatkristaller bygger ett glasartat skikt på alla plattor, detta skikt isolerar och minskar / leder inte ström, Detta fenomen startar från dag ett på fabriken men denna påbyggnad ökar flerfaldigt under vanligt bruk och ”sällanladdning” (När du köper hos vissa stora distributörer kan batterier vara 2-3-4 år gamla. Duger alltid som start men inte till annat)


Nu startar circulus vitiosus. Nästa laddning tar längre tid, mer gas och lägre syravikt, lägre kapacitet. Osv osv. Ganska snart brukar vi säga; ” vad i H är detta, nu har kylen stannat inatt?”


Denna onda cirkel gäller vattnigsbara, gel eller AGM batterier. Ingen skillnad.
Nu finns BLS, Battery Life Saver med USA Patent. Sätter du på en 12/24 voltare från dag ett, så hindras uppbyggnaden av typ-1, 2, 3 kristaller att  bygga på. Denna funktion avsulfaterar även gamla batterier. Allstå renoverar tillbaka till nästan nyskick.
Om ingen tror på detta så är ni välkomna att köpa ett ”nytt” batteri, vilket som helst, eller ställ hit ditt gamla. Låt mig köra kapacitetstest och få ut en rapport. Sedan ansluts en BLS och kör om några cykler. Rapporten visar exakt, inga teorier här inte.

Vattningsbara brukar tappa material som bildar en slagg i botten och kortsluter. 90% av dessa är skrot. AGM & Gel håller bättre pga. av att slaggen blir kvar i gelen/glasmattan.
Räkna alltid att få ut 85% ur ett nytt batteri. 127Ah ur 150Ah. Vid last 25A / 10,8V. Lägre kapacitet talar bara om åldern från fabrik/lager. Det finns miljoner fabrikat av plastboxar till batterier. Materialet däremot bandas ofta i jätteformat av returbly i Indien eller andra låglöneländer. Sedan klipps detta av olika fabriker i Kina etc. Glöm texten på lådan, den kan alla göra. Vikten är bra indukation av kvalitet. Vi har Kinabatterier som är absolut högsta kvalitet, kostar mer.

Någon skriver att blybatteri är färdigutvecklat, icke så. Vi har Silicon Power i lager, med bly/koppar och lågsodium silikat. Silicone.se


Med vänlig hälsning Orrsea Simson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittills bara goda erfarenheter. Har kört båten mer än någon tidigare säsong och i princip alltid kört lite varje dag jag varit ute så batterierna har kontinueligt fått laddning från såväl solpanel som generator.

Nytt för i år var att båten utrustades med en inverter på 2000 watt för att kunna driva dammsugare mm; grymt komforthöjande och kan verkligen rekommenderas. Ställer såklart batterierna på prov, men det är trots allt bara några få minuter åt gången. En annan nyhet var att TV:n med DVD-spelare åkte ur till fömån för en ipad. Skälet till detta var att ungarna gjorde det till en rutin att titta på film till frukost. En bieffekt bör dock vara att elförbrukningen sjunkit jämfört med tidigare år.

För övrigt har jag också rationaliserat bort startbatteriet och kör nu med en enda bank som skyddas med ett underspänningsskydd av typen Battery Brain. Har inte prövat den skarpt då spänningen aldrig sjunkit så mycket att den slagit ifrån.

Inför nästa år funderar jag på att ta bort den överdimensionerade och estetiskt tveksamma solpanelen och ersätta den med två mindre böjbara paneler som kan monteras direkt mot rufftaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, jag vet ju inte vad för Flipper du har men en 185 watts solpanel är ju rejält stor på de flesta båtar... jag har fullt sjå med att försöka hitta någon solpanel som passar vettigt på vår båt över huvudtaget och då nöjer jag mig ändå med en förväntan om 40-50 watt...

Är det 2 st 12V 100 Ah Trojan du kör eller kör du 2 st 6V 100 Ah som du seriekopplat? Just nu lutar det åt 4 st 6V 245 Ah i mitt fall (tidigare tanken på 225 Ah versionen faller på måtten...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 3* 12 volt 100 Ah AGM. Två sitter i motorrummet och en vid bogpropellern, med en 25-kvadratskabel emellan.

Flippern är såld sen längre, på den var det lögn att hitta plats för solpanel. Bifogat finns bild på hur panelen sitter. Att det blev en så stor panel beror på att tillverkaren sålde ut dessa för 25 kr/watt, vilket var ett bra pris då. Jag hade också Flipperns undermåliga elsystem i bakhuvudet, där det var regel att man vaknade på morgonen med ett kylskåp som var misstänkt tyst... Så här i efterhand blev det kanske lite overkill och estetiken lämnar en del övrigt att önska.

 

post-21399-1394236866,8951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som diskuterar vilket batteri som är bäst och hur många batterier man ska ha för att klara en helg i skärgården med kall öl. Med en dåres envishet vill jag hävda att det hänger i stor utsträckning på laddningen av batterierna, sedan kan man ha i stort sett vilka batterier som helst. En batteribank som laddas dåligt får bytas efter 3-5 år oavsett vilket fabrikat man har, väl skötta och fulladdade batterier klarar betydligt fler år och då behöver man inte heller så många batterier eftersom det finns mer energi i varje batteri. Man spar på inköpen och man förlänger livslängden.

Jag har sett hur många sunkiga elinstallatiner som helst med ärgade kablar, härvor med olämpliga ledningar  och rostiga brytare. Ser man till att det är god elektrisk kontakt i anslutningarna och ser över detta varje år så kan man ju nästan spara in ett batteri till där!

Jag har i andra trådar beskrivit hur man kan göra rent praktiskt så det ska jag inte upprepa här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla batterivänner och ovänner.

Korrekt eldragning är #1 i alla maskiner som vi umgås med. Men laddaren/generatorn klarar bara av ett litet problem; att flytta svavelsyran ut i elektolyten. Därmed byggs en elektrokemisk  kapacitet. När denna enkla transport hindras av en glasvägg av kristaller så hjälper ingen laddare i världen. Den kan heta och kosta vad den vill. Ta bort väggen med BLS och allt blir mycket enklare. Vi har även LiFe-batterier med 10 års garanti, men det är en annan historia.

http://batterylifesaver.com/

MVH Simson

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det BLS gör är att avsulfatera batteriet genom att ta ström från batteriet och sedan mata tillbaka det i små pulser för avsulfatering. Har man bara en BLS ansluten har man snart laddat ur batteriet och man får än mer sulfatering.

Håller man batterierna väl laddade sker ingen sulfatering. Moderna (och vad en del påstår dyra) batteriladdare har denna avsulfateringsfunktion inbyggd som kan användas om man råkar ut för urladdning. Fast då kallas den rekonditionering.

Både BLS och Ctek har patent på var sin lösning på samma avsulfateringsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paliswe,

Jag har i andra trådar beskrivit hur man kan göra rent praktiskt så det ska jag inte upprepa här.

Om du med det menar hur man ser till att man har bra kontakt överallt i elsystemet skulle du inte kunna länka till dessa inlägg? Jag ska byta ut hela vårt elsystem till våren och vill gärna få så mycket tips som möjligt så att jag gör rätt från början!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag på lösning som jag fått att fungera bra har jag i inlägg

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=416469

ungefär 12.e inägget. Det handlar om den tjocka 12V, dvs där de stora strömmarna flyter.

När det gäller det mer finfördelade nätet har jag inte skrivit något om det. Om du mejlar mig på paliswe (at) gmail (punkt) com så ska jag ge dig lite tips. Jag behöver också lite input för att kunna se vad som är lämpligt för din båt.



Senast ändrad av Paliswe | 07 november 2011 | 17:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack paliswe!

Jag håller på att rita upp mitt elsystem i Photoshop vilket tar lite tid men jag mailar dig gärna lite längre fram då jag kan lista upp allt på ett enkalt sätt. Då kan jag även bifoga PS-filen så du får se hur jag tänker mig allt.

Mvh
Fred

Ps Om du inte vill ha en massa spam på din mail så bör du maskera din mailadress lite...spambotarna är grymt snabba på att hitta mailadresser! angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen 3 batterier för övrig drift? Låter ganska mycket, och laddningen kan påverkas av att batterierna har olika kvalitet. Jag har en en 31-fotare med rätt mycket belysning, kyl etc men klarar mig mycket bra på ett batteri för övrig drift. Har valt ett kvalitetsbatteri för underhåll men har ett vanligt Biltema startbatteri. Funkar bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriexpressens AGM 3110 80AH för 1750:- tom den 31/1. Går knappast att hitta billigare tror jag.

Taget! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moms tillkommer. Billigt iaf. Kolla även MG3120 100ah för 1536:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ständigt aktuellt tema.

 

I min båt kör jag två kretsar, start och förbrukning.

För tre år sedan byggde jag om lite, kompletterade med ett nytt fritidsbatteri, banner.

 

Efter mindre än två år var Banner batteriet helt slut, lät konditionstesta med proffsinstrument och det är bara att slänga. Hade köpt det på Bauhaus, inkompetensens mecka, gick dit och ville få det utbytt (två års reklamationsrätt enlig konsumetköpslagen) men innan jag står och förklarar batteriers funktion och laddning till en fågelholk så gav jag upp. De ringde Banner och Banner bara avfärdade alla former av garantianspråk. Redan på hyllan på varuhuset så har batterierna sulfaterat, de har typiskt svullna poler redan innan du köper dem. Dåligt köp, aldrig mer Banner.

Sedan köpte jag ett Tudor Dual, inte direkt billigt, och vilket skit. Redan som nytt så orkar det inte dra runt min dieselspis. Startströmmen är åt helvete för låg. Hankade mig fram förra sässongen men det funkar inte.

Fortfarande så är mitt Bosch Silver 100Ah från år 2000 klippan som räddar mig i alla lägen, det har fortfarande bra kapacitet och får alltid igång motorn.

 

Nu vet jag inte vad jag ska göra, funderar på att köpa tre nya start stopp AGM batterier från Varta, men är det rätt?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Global AGM, finns inget bättre/billigare. MEN det är så att plattor i ett batteri tillverkas till många olika Brands Vi har tomms plastlådor, och kan fylla med var du vill. Dessutom hjälper en BLS USA patent, desulfator, 12V finns från 990kr.  MVH SMC AB 0702008790

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte förbrukningsbanken för tre år sedan blev det två st sådana här:

http://www.batteriexpressen.se/product.html/crown-deep-cycle-325ah?category_id=13

Min fundering är; motorbåt; dvs lutar aldrig, största risken för mina batterier är en oavsiktlig djupurladdning vilket tar knäcken på alla batterier. Dvs billigast möjliga robusta vätskebatterier. Då kan man byta tidigare utan att känna sig ruinerad. Och den här typen ska tåla djupurladdning hyfsat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...