Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jocke-SeaRay

Var köper Ni delar till Yamha utombordare, impeller,filter osv

Rekommendera Poster

Trill, med skatter menar jag typ arbetsgivaravgifter osv. Antar att det är den största kostnaden för säljaren. Inte själva inköpet på varan i sig. Men är absolut ingen ekonom så borde egentligen hålla mun stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat, jo det har nog lite betydelse, men om du ser på prisskillnader på en del andra saker mellan Sverige och USA som är tillverkade i Japan t.ex. och importerade till bägge länder, så kan man kanske på en prisskillnad på 10-30% (vilket jag tycker e mycket det!) inte 200-300 %

Tänk om en BÅT TIDNING ville göra en undersökning om detta, och kanske försiktigt knacka på hos Yamaha Sverige och fråga. Det borde inte vara så lätt att kasta ut dom....Pennan e vassare än svärdet.....

Detta borde ju vara konsumentjournalistik på hög nivå! Men jag har aldrig sett en sån artikel tyärr. VARFÖR kan man fråga sig, jo, en teori kan ju vara att dessa tidningar inte köper de motorer etc som de testar. De är beroende på generalagenternas välvilja att få LÅNA och disponera dom. Då tror jag man ligger lågt med den typen av journalistik....tyvärrr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm först en liten kommentar; kanske ska problematiken lyftas ett par snäpp till, slopade tullar vid import från US? men vad vet jag om frihandel...

EU har ju, ut det perspektivet,  onekligen sina fördelar. 

Intressant det du skriver om båttidningar.

I min värld (dock något begränsad kopplat till kunnande i ämnet journalistik såväll som marknadsföring) är det väll så att tidningar (magasin, förlag, webaserat osv.) i istort sett alla brancher lånar produkter av generalagent eller motsvarande för tester?!

Och det är ju inget konstigt i sig i enlighet med den enkla ekvationen:

konsumenten vill läsa om en produkt och köper därför en tidning, tidningen testar produkten och säljer därmed flera lösnummer till konsumenten, tillverkaren av produkten vill att konsumenten inte ska lägga alla sina pengar på tidningar utan istället köpa deras produkt, för att marknadsföra denna kan man:

a) annonsera (vilket lämpligen sker i tidningen som kunden köpt) eller:

b)Låta sin produkt vara med i ett test (läs: ex. test av utombordare på 15 hk) så kunden, som är en kräsen rackare (inte orimligt, tvärtom!) inför sitt inköp på x kr kan läsa och jämföra produkter i samma segment. eller

c) både och...

Det jag menar är att detta är en win-win. Om inte generalagent är intresserad av att låna ut sin produkt kommer det, i enlighet med min tes, slå tillbaka på dem själva i slutändan.  

Slutsatsen blir således att den tidning/magasin/websida(typ hamnen.se) eller motsvarande som är intresserad av att rota i detta torde kunna göra detta utan risk för att behöva hoppa i livbåten (hö hö).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper mina Yamahadelar på E-bay, det finns fullt med folk som säljer både nya och begagnade originaldelar.

Att befatta sig med Yamaha verkstad i Sverige (eller iallafall i Göteborg) har jag bara dåliga erfarenheter av. Okunnighet och överpriser.  

Lämnade in hela båten med motor på då jag har en 140hk, tydligen för gammal för att man skall kunna läsa ut felkoder till dator och byta det datorn rapporterat.

Hämtade båten, en tändspole bytt. Sjösatte, exakt samma fel, in med hela båten igen, de ringer och säger att reglaget nu skall bytas à x- antal tusen kronor. Frågar hur felet skall kunna ligga i reglaget när båten går som en jojo, ena sekunden fint, nästa som den tappar en cylinder och bluddrar.

Får inget klokt svar. Hämtar hem båten utan att de får göra något mer, kliar mig i huvudet några kvällar, plockar ur termostaterna som vid kokning verkar lite skumma. Ringer Yamaha som vill ha 1500 för 2 termostater, besäller dem istället på ebay och får hem dem med frakt för 370kr.

Byter dem och skall starta båten för test. Inget liv alls, helt död.

Kliar mig i huvudet en stund igen, kommer på reglaget som de vart och grejat i, öppnar det och det visar sig att de klämt sönder brytaren som dödar allt om inte reglaget ligger i friläge.

Efter att jag plockat bort denna (som jag borde köpa ny och sätta dit genast) går båten som en dröm. Felet var alltså termostaterna.

Jag kommer aldrig att anlita Yamahacenter igen och jag kommer aldrig att köpa en del där.

Att köpa grejor utanför EU är lite som ett lotteri, småprylar slinker oftast igenom tullen utan skatter och avgifter men man skall naturligtvis alltid räkna med att avgifter tillkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag kommer att tänka på är att Yamaha C inte ligger vid vattnet. De kan alltså inte testa sina alster med belastning. Som en bilmekaniker inte kan provköra en bil som skall lagas. Kan i och för sig förstå att du inte är impad.

Det mesta på utomnbordare är ju gjort för att vara enkelt att mecka med. Så alla form av meck skall göras själv i första hand. Själv är ju bästa dräng sägs det.

Dock går aldrig Yamaha sönder så jag förstår ju att din historia är uppdiktad wink

Är det inte selva som är samma som yamaha vissa motorer? Någon som vet pris på deras artiklar? Kanske finns ännu billigare på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okunighet kallar jag allt detta alla motorer går å testa verkstaden behöver inte ligga vid vattnet ,motorn provkörs i en provbassäng med en testpropeller monterad finns en mängd olika till alla fabikat då kan man köra motorn med belastning enkelt åj åj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett sätt är det ju nästan lika skumt att det skulle vara termostaterna som orsakar det fel du beskriver, som att det skulle vara reglaget.... En för varm eller för kall motor känneterckas ju inte direkt av ett en cylinder kommer o går. Men visst, fick du ordning på den genom att skifta ut termostaterna så är det ju kanonbra.

Jag hade en liten Yamaha 4 hästare 4Takt som gick dåligt som f.n. Lämnade in den på Yamaha Center i Göteborg då jag inte kom nånvart med den själv trots flera försök. När jag fick tillbaka den så fick jag förklaringen att den gått dåligt för ATT DET VAR FÖR MYCKET OLJA I DEN....Jo, jag vet att det var en del över övre strecket, men hur kan detta orsaka kraftlöshet och bluddring på höga varv.......

I alla fall när jag kört upp motorn till Norra Bohuslän igen och hängt den på båten, så var det ju så att felet var kvar, precis som när jag lämnade in den. Massa jobb och 2000 spänn fattigare tog jag av förgasaren och satte mig en kväll under en stark lampa med en bit tunn rostfri ståltråd, en näbbtång och tryckluft på en sprayflaska. Jag petade upp varenda liten kanal i förgasaren. Och poff.. Inne i en av alla de pyttesmå kanalerna kände jag hur det lossnade nåt....Ihop med förgasaren och på med motorn. Den gick som en dröm, och har så gjort sen dess, och det var en 5-6 år sen.

Jag klagar inte så mycket på Yamaha Center i Gbg. Dom, och dess tidigare ägare Kent Zachrisson var hyggliga och reko människor. Jag  har köpt både MC och annat där genom åren.  Det som jag i denna tråden och i andra trådar med fö rden delen har vänt mig mot, och ställt stora frågetecken vid, det är hur vissa reservdelar kan kosta TRE GÅNGER så mycket i Sverige som om man beställer dom från utlandet. I handen väl att bemärka.  Var hamnar de pengarna som jag o många andra måste betala extra?

Jag har hört nåt vagt svar nån gång om att vi e dyrare, för vi säljer via små återförsäljare och där du i gengäld får hjälp med tekniska råd och vad man i dagligtal kallar support när du köper dina delar och förbrukningsmaterial.  Ja, dom flesta här på forumet vet nog vad den sk supporten e värd, och att detta naturligtvis bara är ett fabricerat svepskäl.

För 10-15 år sedan var det ju så att återförsäljare och generalagenter hade ett lager med reservdelar liggande på hyllorna. Tror att det mesta till de motorer som var sålda i Sverige fanns i Sverige. Visst, det var en hel del bundet kapital med tillhörande kapitalkostnader förknippat med detta, det kan jag köpa. MEEEN, idag har man fan nästan inte ens oljefilter hos återförsäljarna. Man har ett centrallager nere på kontinenten och därifrån servar man hela Europa på ca 24 timmar. Så det snacket om kostnader för att ha delar i lager är bara nys i dagens läge.

Nåt annat är det, frågan är vad........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att testa som du säger. Men tänk om bilmekaniken istället för att provköra bilen satte den på ett rullband med en vikt. Det skulle nog missats en del saker. Hade båten legat i vattnet, hade de(yamahac) kunnat provköra så hade de märkt att det blev fel. Det finns därför bara två slutsatser från exemplet tidigare. Endera fungerar inte testmiljön(tanken) eller så sket de att testa motorn. Något annat utrymme för tolkningar finns det ju inte.

Havet är havet. VP har en riktigt båt som kör runt dagligen under riktiga förhållanden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande inne på att det har lite med Svenska förhållanden att göra. Om jag skulle köpt en ABS sensor till min bil, skulle jag också betalt halva priset på EBAY(vilket jag har gjort). Så det kanske är företagsklimatet i Sverige som är kasst?

Håller med dig om YamahC, har haft att göra med dem mycket och har generellt goda erfarenheter. Dock är ju det detta med prisbilden. Hade varit kul om någon återförsäljare kunde sagt ungefär hur mycket pålägg de har på någon reservdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju också Yamaha och jag köper allt på ebay. Tändstift, bränslefilter, termostat, impeller och oljan på biltema. Går kanon så skippa allt vad heter Yamaha Center osv om ni inte vill betala ockerpriser som de anser är rimliga. Kolla på sprängskissen vad artikelnumret är så kan man hitta de på ebay. Easy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå köpt en del båt delar på Biltema, bl.a. impeller och alla offeranoder.

Även olja har jag använt Biltemas på både bilar och båtmotorer i alla år. Helsyntetisk på de nyare motorerna, och de som skall igång i riktigt kallt väder. Semisyntetisk på de lite äldre motorerna. Detta har fungerat ypperligt och jag kan egentligen inte förstå vad man får igen i mervärde på att köpa de enormt dyra Yamalube oljorna. Visst e Yamalube säkert mycket bra oljor/smörjmedel, men priset.....:-(

På båtmotorer byter jag olja efter ca 100 timmar. Det blir ca vart tredje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 4-takt? Har själv 2-takt så de är inte annan olja än i växelhuset. Hade jag haft 4-takt hade jag bytt motorolja varje år iaf. Enkelt ingrepp även om oljan kostar nån hundralapp. Oljan åldras väl trots att man itne kör mkt tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med detta avser jag ju mina fyrtaktare (3 st...). Att byta med såpass korta intervall som varje år är jag skeptisk till. Jag kör kanske 30-40 timmar på en säsong. Översätter du den tiden till en bil, så blir det ju inte mer än 250 mil. Jag brukar i stället ta och köra motorn/oljan riktigt varm i några gånger per år (ligger på fullgas i typ 15-20 min) och därmed förånga ev bränsle och vatten som kommit i den. Men man ser ju på oljenivån om den skulle stiga. Gör den det är det ju nåt annat. Då är det skifte som gäller.

På t.ex. ett handelsfartyg byter man ALDRIG oljan. Bara kontinuerligt filtrerar och renar den från vatten etc med en sk separator. Dock e det väl inte så mycket underliga additiv i dessa oljor, mera ren mineralolja.

Jag har använt Biltemas oljor i säkert 20 år på mina bilar, och flera utav dom har gått mellan  20 och 30 tusen mil utan några som helt problem. Så dom oljorna litar jag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Egentligen OT men att man ALDRIG byter olja på en fartygsmotor är inte riktigt sant. Däremot byter man inte oftare än man behöver och det baseras på de oljeanalyser som kontinuerligt tas. Visar analysen att oljan är för dålig byter man oftast inte hela oljevolymen utan bara så mycket som behövs för att åter få upp oljelvaliteten till en acceptabel nivå. Ett dylikt förfarande lönar sej inte på en liten motor då en oljeanalys i de flesta fall skulle bli dyrare än ett byte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivar denna tråd  igen!

 

Har införskaffat en yamarin 65 med 4,2 liters 225:an på och läst på lite av er kloka killar då jag ämnar göra service själv när även jag har märkt att de tar hutlöst betalt för delar och service i Svedala.

Båtar är ju dyrt och de kostar ju o va med som de säger, men någon måtta får det vara och lite kul är det att lära sig själv med.

 

Några färska priser har jag här med delar till min motor ..

 

Oljefilter hemma 442 kr, SimYamaha 124 kr

Kamrem inkl svänghjulsbultar hemma 4923 kr, Simyamaha 900kr

impeller hemma 664 kr, SimYamaha 309 kr

 

Nu hittar jag inte vilka ngk stift som skall sitta på min motor. är för trött och tappade bort vart jag letade :(

men annars var det ju lätt när man väl hittat rätt artikelnr på delarna :)

 

 

 

Dessutom såg jag att ett hamnkapell ym00751 kostar 6 345 kr här och i Finland 430 euro = ca 3 900 kr

 

 

Är det SimYamaha eller liknande som gäller fortfarande? eller har någon hittat nåt som blir billigare från exvis England med tanke på ev tull o avgifter?

Kan man köpa fetter/olja från usa med eller blir frakt för dyr?

Simyamaha hade ju bra sida med mycket hjälp och illustrationer på service mm. (tack för det JArb mfl)

 

 

Med vänlig hälsning / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Snyggt Jarb!

 

Någon av dem duger gott till mig och billigare med. kanske kunde vara motiverat med dyrare olja men känner att kör man bara ca 60 timmar per år så får snurran vara glad åt detta :)

(och biltema har med den klassningen med, tummen upp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-78678-0-72065500-1409172906_thumb.jpg

 

Hjälp! Jarb kanske?

 

Vad är det för filter till yamarins egna båtmonterade filter i 65 dc?

Kan man beställa det från simyamaha?

Om du läser detta jarb så kanske du vet hur jag hittar rätt packningsbrickor till drevet på min f225 4,2

skall beställa lite prylar nu.

 

Skall även byta impeller när min motor är inne på tredje säsongen. skall man beställa helt kit för byte slitplatta mm eller räcker det med impeller tror ni?

motorn har gått totalt ca 80 timmar i nästan bara sötvatten (hemmahamn i Ångermanälven)

 

/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Yamaha/Yamarin-märkt Racor-filter, troligen S3227 eller S3232. Finns flera trådar i ämnet, bl a här:

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/68833-hur-ofta-ska-man-byta-br%C3%A4nslefilter

 

Sprängskisser finns både på boats.net och hos SIM så det är bara att kolla upp art numret och beställa. Tänk på att en US-beställning inte lönar sej förrän det blir lite värde i den pga frakt, tull, moms och speditörens avgifter. Snälla marinor brukar bjuda på två växelhustätningar om man köper olja av dom :)

 

Intervallet är 300h/3år men oftast går M-husens impellrar längre än så. Riv grejerna och kolla hur det ser ut först, köp sen det du behöver sen. Förmodligen är det bara att sätta ihop igen men ta isär det ska du definitivt göra i vilket fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju tidigare skrivit en del om att importera Yamaha delar från USA, i vilka intervall som prisskillnaderna ligger etc.

Kanske skulle det vara på sin plats att även skriva något om riskerna och farorna med att importera delar själv, allt enligt min egen erfarenhet under ca 15 år.

 

 

1. Se till att beställ så att det blir lite volym på beställningen! Att bara beställa grejer för ett par hundralappar, gör att vinsten äts upp av frakt och hanteringskostnader. Man kan ju alltid gå ihop med nån annan och beställa slitdelar för framtiden etc. Notera att Boats.net har ju delar till nästan alla motorfabrikat.

 

2. Var enormt noga med beställningen så att det blir rätt!!!  Skulle man behöva returnera nåt som blivit fel levererat av vilken orsak som helst, så har man ett mindre h-e. Jag har aldrig lyckats att få tillbaka frakt o moms etc
Ofta är det bättre att försöka sälja en fellevererad vara på blocket och beställa om igen.

 

3.  Försök att få Boats.net att leverera hela beställningen på en gång i en låda!!!  

Ibland har dom leveransproblem med nåt och då dellevererar dom beställningen.

Detta är i sig ett mindre problem, förutom att om lägger med följesedeln för hela beställningen i BÄGGE lådorna.  När posten/tullen tittar i lådan och läser följesedeln så tror man att värdet i den lådan är värdet för hela beställningen och beräknar moms o avgifter på detta.

Detta senare kan även hända om man i en beställning har t.ex. en propeller.

Då skickas propellern DIREKT från fabriken i en separat låda, men med följesedeln för hela beställningen. Även detta renderar i DUBBEL moms och avgifter etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt o hållet med i punkt 1 & 2.

 

Däremot har jag aldrig varit med om att ha blivit tullad/momsad på följesedeln som du beskriver. Tullen har i de få fall jag fått delleveranser gått på vad som stått på tulldeklarationen och på denna har aldrig stått nåt annat än värdet på det som verkligen finns i lådan.

 

Har heller aldrig fått en följesedel där det inte framgått att det rör sej om en delleverans. Visserligen är alla delar med men i kolumnen "delivered" har det stått 0 på delar som ej varit med.

 

Min erfarenhet är oxå att boats.net ytterst sällan gör delleveranser, tvärtom kan en order bli hängande i veckor pga att nån del för tillfället är restad. Har nog vid närmre eftertanke orsakat de flesta av mina delleveranser själv då jag bett dom skicka det dom har hemma.

 

Skulle man ändå råka ut för detta så måste väl förtullningen gå att få korrigerad eller hur löste sej för dej Tirill?

 

Till sist så är Boats.net är världens största försäljare av Yamaha-delar och är väldigt hårt automatiserade, deras service är absolut bra men är på storföretagsnivå. SIM däremot är ett litet familjeföretag med personlig service av yppersta klass. Andy är mycket mån om att allt ska bli rätt och hör av sej om nåt är tveksamt eller om nåt hakat upp sej.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb

 

Jo, allt du skriver är korrekt!  Men jag har två gånger råkat ut för att man delat ordern och slängt med följesedeln för HELA leveransen i varje låda med dubbel förtullning som följd.

 

Som du oxå skriver så kan man överklaga det tullbeslutet och få tillbaka pengarna, dock får man inte tillbaka postens hundralapp i hantering!

Ena gången gjorde jag det, andra gången bjöd jag statskassan på dom pengarna!

 

Handläggningen av ett sånt ärende tar ca 3 månader.

 

Det var speciellt irriterande andra gången när jag SPECIFIKT hade bett dom att skicka allt i en låda, och inte i 2 utan att först kontakta mej så jag kunde förklara hur jag ville ha det med följesedlar mm. 

Jaja, när detta händer blir man ju skitirriterad, men man glömmer ju fort....... :)

 

Hur ser prisbilden ut Jarb mellan boats.net och SIM??    Nån noterbar skillnad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...