Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Eilean

Har någon importerat båt från icke-EU-land?

Rekommendera Poster

Har någon på senare år köpt båt utanför EU, exempelvis USA, och importerat densamma och fått den CE-märkt i egen regi.

Kontakta gärna mig med ett PM då jag söker erfarenheter i frågan inför en artikel jag skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du tittar på min sjöbod så kan du se den båt jag seglade hem från Florida sommaren 2010, Dock gjorde jag så mycket research innan så att jag såg till att köpa en inom EU (England) och före 1998 tillverkad båt. Då kom jag ifrån CE-problematiken.

MVH, Rolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa en båt som är tillverkad tidigare än 1998 hjälper inte.

Att CE-märka själv går inte heller men det finns firmor som kan lösa det. Dock har det blivit lite krångligare på senare år då det även satts krav på motorer gällande avgaser och buller. Detta innebär att det nästan bara går att Ce-märka nyare båtar/motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga, om båten ifråga är byggd i ett EU-land före 1998 så anses båten uppfylla CE-kraven och den kan då brukas utan märkning. Faktum är att det räcker med att man kan bevisa att båten var i ett EU-land den 16 juni (jag tror det var det datumet) 1998, för att den skall undantas från CE-kravet. Detta eftersom det var detta datum som CE-kravet trädde i kraft. Alla båtar som vid detta datum fysiskt fanns inom EU ansågs omfattas av CE-reglerna.

Dessa uppgifter är hämtade direkt från Transportstyrelsens utredare/ handläggare i frågor gällande CE-reglerna, Christer Bergström. Allt för att jag själv inte skulle råka ut för problem vid importen av min båt från Florida. Den är byggd hos Prout Catamarans på Canvey Island utanför London 1980 och blev exporterad till USA tämligen omgående och har förutom diverse långseglatser varit mesta tiden i Florida...tills nu då hon finns på Västkusten.

Att importera en båt byggd som inte är byggd i EU-land skulle jag vara mycket försiktig med, eftersom CE-regelverket skulle kunna göra den affären MYCKET dyr i slutändan.

Rolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intresset. Men jag är alltså intresserad av att ta del av erfrenheterna från dem som faktiskt har importerat och ombesörjt CE-märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...