Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Silverkallan

Gummibåt med Snap davits? (för en Aquador)

Rekommendera Poster

Har läst en del länkar om hur gummibåt kan fästas med Snap davits. Jag har en Aquador 28 HT och undrar om någon kan rådge om hur bra/dåligt det funkar att ha en sådan konstruktion på en större motobråt mht vindpåverkan, tillgänglighet till badbryggan och smidig hantering. Tacksam för all input! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tillverkat en egen variant av sådana fästen. Jag har gjort en variant med ett fäste som bultas i akterspegeln på gummibåten för att få en stadigare konstruktion som medger att jag har motorn på jollen även när jag tiltar upp den. Vanliga Snap-davits som vulkas fast på pontonerna kräver ju att man tar bort snurran på gummibåten innan man tiltar upp den. Även de har modeller som fästs i gummibåtens akterspegel men då stiger ju priserna till helt orimliga nivåer, ofta mer än vad hela jollen är värd.  En annan sak man bör tänka på är att snäppfästena till Snap-Davits sitter monterade ovanpå badbryggan med risk för att slå tårna i dem.

Annars är det i mina ögon den bästa lösningen för att få med sig en jolle, suveränt smidigt eftersom man inte behöver tänka på jollen när man kör och dessutom slipper man ha ett par stora (och i mina ögon fula) dävertar sittande på båten även när man inte har jollen med sig. Visst får man flytta jollen innan man kan bada, men det får man nog stå ut med. Klokt är nog också att ordna så att man kan släppa och ta upp ankaret utan att behöva stå på badplattformen, men du har väl förmodligen ankarspel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Aquador 26HT och funderade på Snap Davits när vi skaffade jolle. Det avgörande motargumentet för min del är att fästet i badbryggan behöver sitta med genomgående bultar och det verkar hopplöst jobbigt att komma åt på insidan av badbryggan. Så vi fortsätter ha jollen stående på sidan på badbryggan, fäst med ett rep så att den kan "hänga ut" i hamn.

 

Original är dyra här i Sverige (ungefär som en jolle), men Snap Davits finns för ungefär halva priset i USA. 

Ett annat tips är att det finns en konkurrerande teknisk lösning som kallas Dinghy Rings (verkar passa bättre på segelbåtar dock, plus behöver att jollen har spetsiga pontoner baktill)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...