Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
loke67

Täta rutorna.

Rekommendera Poster

Har en Swemax med trä överbyggnad. Tanken är att slipa ner överbyggnaden helt och lacka om denna. Min fundering är hur jag ska få till rutorna som nu läcker en del. I dag sitter en plast list spikad runt rutorna http://seasea.se/Däcksutrustning/List/Glaslist/VINDRUTELIST  är detta nått att fortsätta med eller ska man bara kitta eller silikonera, ja vad rekomenderas. Hur får man en snygg och tät ruta

 

Mvh Jonny  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur rutorna sitter på en sådan båt. MEN om du använder sillikon så var otroligt noga med att maska runtomkring och ha helst någonting över silliconen så att det inte kan sprida sig. Det blir fiskögon i fernissan av sillicon och det är nästintill hopplöst att bli av med i efterhand. Använd heldre fönsterkitt eller sika eller tät eller liknande massa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutan sitter i ett fräst spår / fördjupning, tätat tunt med något som ser ut som kitt  Sedan har man spikat på fönster listen som håller rutan. Har letat lite på nätet och hittat en produkt som heter  Tec 7 http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501  nån som har erfarenhet av den? Kollade även på sikaflex men hittar lite olika typer vad är bäst till fönster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har gjort följande:

Tagit ut rutorna - kan vara ett jobb för två, en som trycker ut rutorna inifrån och en som arbetar på att skrapa/skära/smälta limrester av vad man nu limmat fast rutorna med. Renskrapa ytorna och varit mycket noggrann med att rengöra. Använd gärna en Dreml och putsa. Tätat med epoxi. Akta så du inte får epoxi på fernissat trä - fula märken kan uppstå. Låt expoxin härda. Limmat rutorna med Sika 291. Se till att rutorna har tryck under tiden Sikan torkar. Du kan skråspika rutan på plats. Ta bort skråspikarna och börja montera hjärtlist. Spika (eller snarare tryck in spikar med hjälp av en lämplig tång) hjärtlist som dekoration. Själva plastlisten tätar egentligen inte, utan är bara snygg.

Tidsåtgång 5-10 timmar per ruta, från start till mål. Vad gäller silikon ska du undvika att använda det på trä över huvud taget. Lycka till!

Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade på träbåtsakuten där rekomenderade någon silpruf de använder det när den renoverar ga fönster.köpte några tuber men har inte hunnit prova,

Arbetsgången som jag minns det :sätt fast rutorna m silpruf ,blir elastiskt och sedan (om man vill ) hjärtlist utanpå rutorna.

Återkommer när jag provat.

Mvh Elektrikarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör gärna detsmiley Ska börja med min överbyggnad så snart det blir några plus grader. Nån som vet om det finns svarta hjärtlister?



Senast ändrad av loke67 | 03 januari 2011 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikas massa till fönster heter 295UV kommer i en ny utgåva med ändelsen i med ett nytt härdsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig läsning om Silpruf. Denna massa ahr jag 40års erfarenhet av. Den finns nu i en ny formula som heter Silpruf NB. Detta innebäratt deen inte lämnar några rinnmärken av massan likt en vanlig fogmassa. Värt attnotera är att massan är en silikon. Detta ämne har flitigt diskuterats i detta forum. Jag VET att det är en toppen produkt. Den går INTE att lacka på. Men den smittar inte omgivande ytor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...