Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MightyMats

Båtskrot i NV Skåne

Rekommendera Poster

Hej

Är inspirerad av tjejerna i Stockholm som startat en båtskrot och därigenom fått ett reservdelslager som heter duga. Jag tycker att de gör miljön en stor tjänst genom att återvinna gamla båtar istället för att de ska ligga och skrota hemma hos folk, eller ännu värre, att de sänker dem till havs. 

Jag tänker nu att det vore en idé med en liknande verksamhet i Nordvästskåne. Dock är jag ny på området. Jag har skickat mail till kommun, länsstyrelsen och tjejerna men fått sval respons. Jag ska ligga på dem lite till dock.

Tänkte höra mig för här vad ni har för tankar om denna idé. 

Det är ju här de riktiga experterna finns. 

Tack för alla tankar, både positiva och negativa. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ursäkta språket men jävligt bra idé! Har eftersökt sådant här sedan länge! nu är jag inte bosatt i skåne men keep up the good work! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé. Han som ägde den affär de säljer delarna i förut flyttade till Ystad och startade en ny affär för begagnade båtdelar - kanske kan du samarbeta med honom för försäljning om du tror det blir för mycket att sälja själv i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att min tanke om att starta båtskrot än så länge är väl mottagen.

Jag bor i Höganäs men kollar platser både i Helsingborg och Ängelholm. Jag har sett en del båtar i trädgårdar och på uppfarter i Höganäs som står och samlar mögel. Det finns säkert liknande runt om i hela NV-skåne.

Tror ni att Höganäs blir ett bra ställe för verksamheten eller bör jag koncentrera mig på Ängelholm eller Helsingborg?

 

Gott nytt år förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor själv i Göteborg men Höganäs ser ut att vara ett bra läge. En båtskrot behöver knappast ligga i ett större samhälle eller stad. Höganäs verkar vara bra.

Kolla upp om det går att få statligt bidrag eller EU-bidrag. Kontakta tjejerna som startade upp en båtskrot om dom har några tips. Ni är knappast konkurrenter då ni bor i olika delar av Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höganäs kan säkert vara ett bra val på lokalisering. Priserna på industrimark är troligen lägre där än i Helsingborg. Betänk dock att transportkostnaderna med kranbil kan bli högre istället. Det är nog långt ifrån alla som vill bli av med sina skrotbåtar kan tänka sig att transportera dom dit du tänker ha ditt företag. 

En bra kontakt med lokalt åkeri med kranlyft är nog ett måste om du inte själv har dessa möjligheterna?

Vanligtsvis blir många övergivna vrak liggande på båtuppställningsplatser där båtklubbarna inte får kontakt med vederbörande. Där måste det till ett domstolsbeslut för att få flytta vraken överhuvudtaget.

Sedan när du ska fragga (mala ner) glasfiberskrov måste restprodukten tas om hand av kvalificerat företag (Sakab i Kumla), då det inte får brännas hur som helst. Denna hanteringen av Sakab är inte gratis, alla vill tjäna pengar på destruktion. Så var finns ekonomin?

Mitt råd är att du kontaktar flera försäkringsbolag för att därigenom förhöra dig om hur de hanterar inlösta båtar som ej går att reparera.



Senast ändrad av pseudonym | 02 januari 2011 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomin finns säkert eftersom det fungerar i Stockholm. Vi har Malmö/Lund/Helsingborg på näravstånd och att starta en försäljning i industriområde i Malmö borde vara idealiskt. Till detta en internetsite med försäljning över nätet.

Det är nog mycket jobb, blod, svett och tårar innan allt finns på plats men jag tror på din idé. Pröva om du kan få miljöbidrag från EU - starta-eget-bidrag från staten mm. Hör av dig till arbetsförmedlingen och lägg fram idén så kanske du kan få några praktikanter som hjälp billigt i början.

Hör av dig till stockholmsföretaget och be om lite råd. Ni ligger så långt ifrån varandra rent geografiskt så de borde inte uppfatta dig som en jättefarlig konkurrent.

Plastbåtarna kan bli 25000 år gamla om vi inte tar hand om dom. Det fattar man ju att det är ohållbart. Läs på mycket om miljöpåverkan från plaster i naturen - disel och olja i gamla motorer, gasol/fotogen och giftig bottenfärg så fu kan lägga fram det som ett jättemiljöproblem vid förhandlingarna med kommun/stat/EU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis går affärerna lysande för de båda tjejerna i Muskö-Sthlm. De startade vad jag förstått med båtskrotprojektet med stöd från Komunen samtidigt var det en del av ett examensarbete. För knappt ett år sedan övertog de så Tackel & Tåg på Beckholmen Sthlm. Det senare företaget och dess innehavare hade samlat på sig ALLT matnyttigt inom båtvärlden under en herrans massa år och butiken var en gigantisk mix mellan båtbutik secondhand och museum. För tjejernas del var det förhoppningsvis ett drömläge att överta denna enorma samling skrot, båtdelar. Något som troligen inte låter sig göra om man startar en helt nyverksamhet. Samtidigt innebär inte en båtskrot att man fysiskt skrotar alla båtar som kan komma ifråga utan har möjligheten att ta till vara de båtar som kanske inte är skrotmässiga fullt ut.

Dock tror jag till 100% på ytterligare båtskrotar i tex Skåne, har själv fantasier om en dylik på Orust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på varför båtskrotarna är så få kust-geografiskt sett, det kostar ju att transportera gamla motorhavererade/läckande vrak en längre sträcka. Finns nog utrymme för fler uppsamlingsställen utefter kusten?

En tänkbar nyckel till ekonomisk framgång kan nog vara intelligent web-anpassad skrotprodukts-kategorisering?
Med det menar jag dels kunniga skrotarbetare som kan marknaden utan&innan (dvs ser ganska direkt hos vilken kategori båtmänniskor envart skrot-objekt är mest efterfrågat, kort sagt har förmågan att urskilja dyrgriparna - och också har viss förmåga att direkt-kategorisera selektivt.)
Dels att företagets kontorspersonal är duktiga då det gäller att passa in skrotprodukten begreppsmässigt i många olika google-sammanhang, läsa av olika forum-önskningar map på utgångna reservdelar etc.

Tar ett udda och lönsamhetsmässigt smalt exempel:
Oljepåfyllningslock till min motor albin O11:a. En produkt som en gång fanns i stora mängder och egentligen onödigtvis skrotades ut/dumpades efterhand som motorblocken rostade/ blev obrukbara. Idag finns - iofs fåtaliga - entusiaster som saknar just denna del för att driva sin O11:a vidare. Förvisso knappast några miljonärer, men nog ändå villiga att betala hyfsat för den rätta prylen? (Försök googla begagnat oljelock albin O11:a, vad möts du av? Testade själv : 14400 sökresultat varav de första var förfrågningar, resten nog strunt? Ordet begagnat borde i detta fall resultera i nåt positivt skrotbranch-resultat, kanske rentav ifrån Höganäs? ... :)

A & O måste nog vara att synas vid (även rätt slarviga) google-sökningar, och då gärna ha foto, bra beskrivning, som andra skrotar plus gärna bjuda på lite specialistkunskaper (typ passar motor x från årsmodell y, nåt sånt). Inte lätt, men kanske ändå en relativt obesatt nisch? Många småaffärer blir till slut en stor å? Örnkoll på googles sökalgoritmer är nog nyckelfaktor? 

Håller f.ö. inte riktigt med ciarauds poängtering av plastskrovs miljöfarlighet i myndigheters prioritering? Förvisso förbaskat långlivade tvålkoppar men nog ofarliga begravda i jord, eller rätt eldade rent av en energiresurs, är min tanke?
Skulle nog istället försökt prioritera ordet återbruk i kontakt med myndigheter, gärna även med begreppen intelligent sökbart internetbaserat om det kniper?? (Produktion-återbruk-återvinning-förbränning/slutförvaring är väl den rådande miljöparollen, lite beroende på produkttyp.)


Lycka till, för fler välordnat synliga skrot-internetbutiker behövs!
/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...