Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Elniklas

Motorbyte i min Sea ray

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner!

Har tyvärr insett att den ena motorn i min Sea ray 290 har gjort sitt :(,  Har hittat nya motorer i Usa till bra pris men frågan är om det är säkert att handla direkt därifrån eller om jag ska handla i Sverige i stället, är det någon som har erfarenhet så tar jag gärna emot det. Funderar också på att sätta i MPI motorer samtidigt istället för förgasare men är det värt extra kostnaden? Har en Sea ray 290 sundancer -96 med dubbla 4,3 or. 

Mvh

en som måste hitta på något innan våren är här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig köpt en motor från USA men mycket annat. Kan inte se några större problem, men tror inte du kan utnyttja garantin i Sverige utan då får du skicka tillbaka motorn till USA vilket knappast är möjligt.

Har du räknat med tull i priset eller tänker du försöka få igenom motorn som begagnad?

Men klart det går, jag har en kompis som köpte en bil på ebay en gång och han blev nöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att man åker på både tull och moms, även om det är begagnat. Hittar du nåt som verkar bra och prismässigt om jfr Sverige så hade jag kört på :)

 

Lycka till

ps. Du har väl kollat på ebay?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat en firma som verkar vara väldigt seriösa och svara på mina frågor och funderingar direkt via mail. Dom vill ha 5300 dollar för en fabriksrenoverad 4,3 förgasare där allt är nytt utan long blocket. Enligt dom så gäller deras garantin fullt ut även i Sverige och det antar jag man får något bevis på från dom. Tror jag kommer slå till på motorer därifrån nu så man är redo när vår korta men fantastiska sommar är här och förhoppningsvis så får vi en mer problemfri sommar än den vi hade senast.

www.perfprotech.com 

 

/  Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råder dig att inte köpa renoverat. Det är just longblocket man vill skall vara nytt. Sönderrostade toppar är ett stort problem. Motorn kan hålla nån vecka eller några år.

På ebay finns flera alternativ med nya motorer. Tex

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-MerCruiser-4-3-liter-190hp-V6-TKS-Engine-4-3l-190-/120610431960?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item1c14f123d8

Eller köp två av dessa

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MerCruiser-4-3L-Vortec-SILVER-Package-1987-2010-NEW-/350426557753?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item51970ced39

 



Senast ändrad av Capitan | 30 december 2010 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...