Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
boso

Garmin installation

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som har gjort en installation av plotter GPSMAP5012, radar 18HD, VHF 200i, AIS 600, Gyro allt Garmin och nytt. Jag har tänkt att utnyttja NMEA2000 rätt igenom där det går.

Det jag är ute efter är gjorda erfarenheter så jag slipper göra misstag och får en så bra installatiom som möjligt. Tacksam för alla tips. Det skall monteras på en DC 28 fot.

H/bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm,

 

Ngn borde väl ha gjort en komplett installation. Jag kan väl omöjligt vara den förste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket julstök nu... efter det så kommer alla att logga in sig....  stora installationer tar tid...

Och det skriver jag för att jag själv installerat något liknande - dock ett annat märke. Så jag vet inte något om detaljer för dig, tyvärr. Mer än att det tog tid helt enkelt.

Däremot satsade jag också på NMEA2000. Som tur vad som mätte jag med en tångamperemeter på förbrukningen och då kan jag meddela att den drar sisådär omväxlande runt ca 1 ampere!

Så min erfarenhet är att dra ordentliga nya  ledningar för NMEA, egen säkring och egen avstängningsknapp. Avstängningsknapp? Jepp... mitt märke ( Lowrance ) stängde inte av NMEA nätet när jag stänger av plotter / radar osv... utan det ligger kvar där med en halv amp eller så. Så läs i din manual hur Garmin gjort men en egen knapp är aldrig fel taktik? Och slarva inte med nätets termineringar. Det är ett måste. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info,

En av orsakerna till att jag frågar i detta forum är just att få tips. Just nu ligger prylarna på ett bord och jag har så smått demonterat för att kunna montera. I år har jag nämnligen förmånen att ha varmgarage c:a 100 m2. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har inte fått det än, prova att skicka om det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort det, har du angett rätt adress i foruminställningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kontaktat Garmin support så fick jag väldigt bra info när det gällde en mera omfattande Garmin installation. Tänkte börja till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...