Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Fabian Ehn

Basning av bord

Rekommendera Poster

Gäst Fabian Ehn

Först vill jag bara säga att det är underbart med sida för kunniga båtentusiaster, kommer från ett annat ställe där bara okunniga och stygga plastbåtägare skrev en massa dynga. Nu till frågan. Jag har en folkbåt som är i behov av några nya bord så jag har därför demonterat bordläggningen och efter inspektion konstaterat att åtta bord måste bytas. Kan jag köpa furuplank och använda de gamla som mallar basa de till rätt form hemma i mitt kök. Jag hade tänkt mig en tryckkokare med ett rör på svetsat i vilket man för in plankan. Kan detta fungera?, finns det någon med erfarenhet eller råd?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Elake Måns

Det är inte så konstigt att du blir mobbad, Ferdinand, när allt du skrev om på www.marinan.com var om planer på att mörda hundar, tandborstar i stjärten på semesterbilder i stället för att skriva seriösa inlägg om båtproblem, eller vad tror du själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Lindgren

Om du fortfarande tänkt basa bordläggning som rekomenderar jag dig att låna en sk. ÅngJanne, något som kommunens gatukillar har när dom t.ex. behöver värma sig genom käle. En finulig apparat som sprutar ut vattenånga. Lägg dina bord i ett rör, täpp till öppningarna, led in ångan med en slang - och du kommer att lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dick (Moderator, maringuiden.se)

Till Elake Måns och Fabian. Jag föreslår att ni sköter denna diskussion utanför detta forum. infoga gärna era mailadresser så slipper det bli så annonymt. Den fråga Fabian postat passar detta forum alldeles utmärkt. Vad marinan beträffar, så har vi inga synpukter, då vi ej bevakar detta forum regelbundet. Vi på maringuiden.se har för avsikt att hålla detta forum på en seriös nivå (läs ingressen på BryggSnacket) Vi hoppas att ni får mycket nytta och nöje med oss i framtiden. En härlig båt säsong önskar vi på maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Josef S

Svar till Fabian (elake) Ehn Det där funkar säkert med tryckokare bara hålet i locket skulle vara tillräckligt stort. Det funkar med vilken lite stadigare burk som helst. Det man värmer med skall vara endamålsenligt och det märker du själv. Har någongång sett nån som för mindre arbeten haft ett lämligtgrovt rör som varit fastsvetsat i botten och sen har det varit en trasa i övre ändan. Sen är det bara att elda på röret med grill, gas svets, blåslampa, häxbål eller annat lämpligt som finns tillhands. Förövrigt så skulle det kanske fungera med att tillverka nya bord av plast. Det vore ändamålsenligare med tanke på att trä är så fuktkänsligt och möglar och murknar så lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lars44

Elake Måns är minsann inte precis seriös själv. Han tycks inte ha något annat att göra på dagarna är att skriva snurriga insändare till massor av tidningar på nätet... Sök signaturen på Google! Man blir mörkrädd...

post-0-1394234295,3408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[RÖD]plastbord? kombinerat med trä? jag vet med mig själv att jag inte skulle vilja ha en sånn båt men.. går detta alls att genomföra, fattar inte hur man vill förstöra en båt på detta sätt. du sa att( träbord ruttnar och möglar) träbord har använts i flera tusen år och de båtarna har varit bäst, de är de fortfarande. ursäkta om jag får det att låta kränkande, detta är inte min mening[/RÖD]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Lilja

Räcker med att ta em stor aluminiumkastrul, borra ett hål som är aningen mindre än slangen, fylla den till hälften med vatten. tejpa sedan igen m. silvertejp och tryck i slangen. Släng in plankan i ett spiro rör (isoleras vid kall väderlek!). Täpp till, lite flöde ut i andra ändan skadar inte (för cirkulation). Kör på med gasolbrännare. Tiden är viktig!; En minut per mm tjocklek på plankan. VH M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...