Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
burkslaven

Fallgenomföring vid sprayhood

Rekommendera Poster

Sådär nu är en säsong avklarad med Shipman 28, i ett delprojekt i att göra båten lättare att hantera vid ensamsegling har jag införskaffat avlastare och brytblock för neddragning av fall och trim till sittbrunnen.
Min fundering nu är hur man på bästa sätt löser genomföringen genom sprayhoodbalken som är ihålig. Har sett inte fullt så lyckade försök med vp-rör som har varit fastsatta med sikaflex/silikon. Men vp-rör verkar inte vara speciellt tåliga för väder och vind. Ev skulle det gå att använda aluminiumrör, men hur får man fast dessa? En lösning jag funderat på är att ta upp ett bredare ovalt hål för alla linor och plasta hålets insida?  Finns det andra lösningar eller idéer, gärna med bilder?

Tanken är att det ska bli ungefär som den bifogade bilden (inte min båt).
DSC00256.jpg

post-10013619-1394236575,3159_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare

 

Har också klarat av min första säsång med en shipman 28a och har samma tankar som du men min sprayhoodbalk vekar vara fylld när man knackar på den är den väldans stumm och inget ihåligt ljud ur den alls, va har du för årsmodell?

Själv har jag en 76a och vad jag har läst tidigare så ska det finnas både med ihåliga och med fyllda så dubbelkolla innan du för nått, jag kommer förborra med en liten borr bara för att dubelkolla och kunna måtta eventuella rör. och jag kommer köra alu rör som kommer plastas så det blir snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Burkslaven skrev:
En lösning jag funderat på är att ta upp ett bredare ovalt hål för alla linor och plasta hålets insida?
Så hade min kompis gjort på sin förra båt, det var faktiskt rätt snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv blev jag väldigt nyfiken på hur du fick med två bilder i ett inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fröken, fröken jag vet!!!
Den ena är en länkad bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skall göra samma sak på min möre 30 men då är sparyhood listen mkt lägre och rundare= svåre att få plats med borrmaskin m.m . men min plan är alu rör iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

zewe:

Hoppades också att balken var solid, men min är en 76a och har cirka 5mm tjocklek på glasfibern, kändes stumt när man knackade på den.

Peter_K:

Hur löstes problemet med att komma åt att plasta/få på gelcoat upptill i hålet?

Ballad_kopian:

Båten var när jag köpte den utrustad med nedraget fall för spinnacker och spinnackerbom genom öljetter på sprayhooden. Detta har dock funkat sisådär i somras då balken är för hög.

Hur har du tänkt dig avslutningarna (ändarna på röret) och räknar du med att bara plasta fast dessa?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör Linjett tydligen. Bilden är knyckt från Ciaruds bloggsida

post-11655-1394236575,5875_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur löstes problemet med att komma åt att plasta/få på gelcoat upptill i hålet?

Jag tror han fyllde med spackel och sedan målade om jag inte minns fel. Hålet blir ju rätt stort så det är ganska lätt att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

najad gör tydligen som linjett..  rostfria rör snyggt prydligt ihopsvetsat med fläns.

 

 

har inte tänkt klart där ännu ligger fortfarnade på ide stadiet men jag har alurrör och plast samt mitt gelcoat nr . men risken att dom dyra dynema fallen sliter mot alur rören.  hmm lite seg nåt att knäcka.

 

kanske f år man slipa bort och förstora ändarna och kanske slipa bort  lite av alu röret i ändarna när det går ut och göra koner. sen gelcotera . men då har man iaf alu rör större delen av hålet där det inte konar då. .

 

koningen på min båt blir avlång då min sprayhood list lutar massor.   blir ju lättare hur med upprätt i lod den är och har man plats  kan man ju typ använda snygga genomföringar hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innanför utgångarna går plaströr av en bättre kvalitet än elrör. I änden där fallen går in  vid masten sitter rostfria rör med en liten fals som gör att röret inte kan ramla in i hålet. Det är enskilda rör, ett för varje hål.

Om man hör av sig till Rosättra kanske man kan få köpa några. De kan också berätta vilken kvalitet på plaströr de har och var man kan köpa dom.



Senast ändrad av ciaraud | 16 december 2010 | 06:44

post-2001-1394236575,906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg lösning den där på linjett, då även min sprayhoodbalk är böjd skulle det ideala vara ett flänsat syrafast rörbit med möjlighet att ha skruvhål i flänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, ska ta och studera några kataloger med bordsgenomföringar, ska se om det inte finns något lämpligt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad-kopian, om jag inte har fel är sargen homogen på din Möre30. Mina fall är nerdragna och hålen är borrade rakt igenom, jag tror inte det är några rör inplastade. Däremot kan det nog vara svårt att borra med tanke på den flacka vinkeln men om man börjar med ett litet styrhål borde det fungera.

Jag skall ut till båten i helgen och titta till den, vill du jag skall ta några bilder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog själv ned fall och trim på min Ohlson 8:8 förra vintern, genom just sprayhood-sargen. Som inte var homogen, och i vilken jag plastade in rör. Kan bara tipsa om att en Dremel (eller säkert även en Biltema-snikversion) gör underverk vid inslipningen av plasten och gelcoaten för att få snygga och mjuka ingångar till rören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör gärna det.. ta gärna några bilder hur det är gjort. möre 30  is sarg lär nog vara homogen känns så iaf.. undra bara vad det är i den?

 

den är iaf svår att greja med p.g.a  sin konstruktion, men hyffsat snygg.

 

plast rör som dynema fallen går i kan vara aningens vanskigt. speciellt längre längder. på najad använde dom rostrfria rör helt igenom 

 

 

mvh johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag börjar bli gammal och glömsk så glömde jag plåta genomföringarna...

Fyren däremot, den fick jag bild på... 

post-18126-1394236579,7187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...