Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
boso

Fendra av Bommar

Rekommendera Poster

Hej,

 

I vår tänkte jag montera skydd på bommarna. Alla lösningar jag hitintills har sett är avsedda

för fyrkantsjärn. Mina bommar är runda dvs rundrör. Finns det ngn i detta forum som har sett en lösning för detta och var köper jag det?

 

/boso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man skulle kunna skjuta på en grov Polyetenslang på röret som inte sitter tight, det borde bli ett bra skydd för båten.



Senast ändrad av mattiasj | 13 december 2010 | 09:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej boso.

Såg på din profil att du hörde hemma i Gävletrakten så...

Jag hade små fendrar med ett specialfäste som jag fäste med slangklämmor på den runda bommen.

Funkade kanon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Satt med precis samma problem i våras, köpte genomskinlig livsmedelsgodkänd armerad pvcslang 38mm invändig dia, och slitsade upp i längsled med vinkelslipen. Fäste med buntband. Inte billigt, drygt 70 kr/m, men har fungerat bra. Hoppas att den tål solljuset i några år iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon tidigare skrev, rörisolering. Jag klädde mina 6 meters bommar med isolering från Bilbuttericks, funkar skitbra och kostade ca: 130 spänn. Finns i flera dimensioner, runt 25 spänn för 2 meter.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klädd rörisolering verkar vara smart men vad är den klädd med ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Haha! Måste ha något att bita i när förtvivlan över båtamorteringen sätter in...laugh

Det råkade bli livsmedelsgodkänd för den fanns i rätt dimension, men jag gillade att den var såpass tjock, ca  7mm, också (inv dia 38, utv 52). Den fjädrar av riktigt fint och lämnar inga spår efter sig. Hoppas att den höga kvalitén innebär att den håller ett tag. Jag tar inte bort den på vintern. Har sett en hel del som använder någon slags svart hård men ganska tunn rörslang också, hade nog övervägt den om jag hade kunnat hitta var man köper den. Å andra sidan vet jag inte hur mycket spår den lämnar på det vita skrovet. Funderade på lite tjockare rörisolering men har sett att vissa varianter inte klarar solnedbrytning så bra.



Senast ändrad av silviasurfarn | 14 december 2010 | 11:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att linda billig trädgårdsslang runt bommen. Fäst den sedan med några buntband. Det funkar klockrent och kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är den bästa och enklaste lösningen enligt mig! Jag har sånna på mina bommar och dom skyddar båten till 100%. Det är bara att välja storlek som passar bommarna..

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Rorisolering/ 

Dom finns att köpa även i andra butiker Bauhaus tex

Mvh/Micke



Senast ändrad av arriva2452 | 15 december 2010 | 00:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med risken för rost med rörisolering runt bommen ?
En av tillverkarna som jag träffat avråder från våtvärmande omslag
pga risk för rost på sikt, vet inte om det stämmer.
Bara en tanke, om det är ordentligt galvat kanske det inte är ett problem ?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag kan bidra med min lösning.

En bit vattenfast heltäckningsmatta,(typ den man använder i båten) och ett antal

buntband, så har ni ett repskydd som är billigt tåligt och skonsamt mot skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än väljer, tänk på att det inte förstör för båtgrannarna på andra sidan bommen. Slangklämmor t.ex. som håller fendrar till din plats kan repa ganska ordentligt på grannens båt om det är en enkelbom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...