Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
crabfish

Lilla istiden - fryser du?

Rekommendera Poster

God Fortsättning alla här på MG!

Ja, jag fryser....för att besvara frågan i trådnamnet. Sverige går mot sitt kallaste december på 110 år.

Vi är på väg mot all time low-köldrekord för december i Sthlmstrakten.

Det har inte varit så kallt här (oavbrutet) sedan den franska revolutionens tid  år 1789.....Över 200 år alltså.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2267362/smhi-gar-mot-ett-koldrekord 

 

Ur artikeln:

Exempelvis har Stockholm inte haft varmare än 0,7 plusgrader sedan den 24 november, vilket gör den till den kallaste perioden den tiden på året sedan mellan den 30 november 1788 och den 18 januari 1789. ....

 

Jo, jag fryser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fryser oxå... Men det tar inte bort det faktum att det globalt sett är det varmaste året sen mätningarna började... Och det är ju globalt sett som menas med den globala uppvärmningen... Och vad orsaken till det är, kan man ju diskutera i all oändlighet - något som också görs i denna tråd, och bl a två andra trådar... Jag fortsätter att hålla min tumme på att människan har hjälpt till att påskynda den globala uppvärmningen, men att den ändå skulle kommit är jag övertygad om... Men att vi hjälpt till att snabba upp processen är jag också övertygad om... Det skall till mer än några grafer på ett marint forum för att jag skall få ur mig den övertygelsen...

Att det är kallt lokalt -d v s Sverige- är jag bara glad över... Jag älskar när det är kallt på vintern, här i kalla nord... Likaväl som jag älskar att det är varmt på sommaren och lite svalare mellan de två nämnda årstiderna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Keddy!

Nej, det är bra att du inte tar några grafer på ett forum som bevis för varken det ena eller det andra. Själv har jag gått den långa vägen från att ha varit allvarligt oroad för den globala uppvärmningen till att anse att det inte finns något att oroa sig för.

Det har varit en låååång, spännande, ibland rent av hisnande resa, när jag upptäckt alla de direkta felaktigheter vi matats med. Mina debattinlägg här har jag gjort för att fler kanske ska våga ifrågasätta den bild av klimathotet som målats upp i prasselmedia och av SVT, Naturvårdsverket mfl.

Vad som är rätt eller fel, vet ingen......man kan bara bilda sig en uppfattning av de fakta som finns.

Jag passar på att hälsa dig Gott Nytt År, ifall vi inte skrivs något mer före nyår!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia skrev bl a: Vad som är rätt eller fel, vet ingen......man kan bara bilda sig en uppfattning av de fakta som finns!

Jag håller fullkomligt med dig i det! Och är man då som jag -lite av en kappvändare, då jag är total lekman på området- så lyssnar jag mer på vad folk har att säga, och rätt vad det är så kanske jag t o m har kommit till samma slutsats på det hela, som du gjort... Jag är föränderlig i mina tankar blushcool

 

Jag önskar även Dig ett mycket Gott Slut på 2010 och en väldigt God fortsättning på hela 2011 och även i övriga framtiden. Jag hoppas verkligen att vi kommer att fortsätta käbbla här på forumet - har vi tur kanske vi träffs personligt någon gång, och tänk dig vilket härligt snack det blir då surprisecheeky

Ha det helt Kanoners!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt är att bry sig själv och försöka skapa sig en egen bild av vad som är trovärdigt.

Men tyvärr är det alltförmånga som inte bryr sig riktigt utan går på vad de läser på löpsedalarna eller ett masivt proppaganda system åt antingen ena eller andra hållet. 

Personligen lutar jag mer åt att klimatetförändringar är inte orsakade av människan utan av naturliga cykler. Men min fundering är hur vi (människan) påverkar detta genom vår sätt att leva.

Vad jag inte tycker om är att klimtallarmister fått så stort utrymme med sina matemmatiska modeller med tveksam grunddata och redan  fastställda resultat att det är koldioxiden som är boven i dramat och så lite man kommunicerar hur jorden själv påverkar klimatet och de historiska förändringar som radikalt har förändrat livet på planeten.

De flest vet om at vi haft en istid för mycket länge sedan men få verkar bry sig om hur jorden därefter förändrat sig i mindre form men i vårt nuvarande perspektiv radiklt förändrat sig med både varmare och kallare perioder där perioder med torka eller hög luftfuktighet spelat en stor roll.

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 29 december 2010 | 05:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillhör skeptikerna till att en eventuell global uppvärmning är orsakad av människan och att det är koldioxiden som är boven. Eftersom det är politiskt inkorrekt att tillhöra skeptikerna, så är västvärldens ledare anhängare till de forskare som anser att vi själva orsakar glaciärsmältningar. Dessa forskare kommer ofta från s.k oberoende forskningsinstitut och med det menas att forskningsresultaten inte ska vara politiskt färgade av något slag.

 

Det är här de första felkällorna kan uppstå. Att inte bli påverkad av den hand som föder dig är nog varje forskares strävan, men svårt att uppnå. Forskningsinstitut kostar stora summor och dessa pengar kommer från stiftelser och välgörenhet, men även företag och fonder med statliga intressen förekommer.

 

En annan felkälla är de hypoteser som ställs av forskarna. De har en viss förmåga att uppfyllas. Det gör att det som är en vetenskaplig sanning år 2000, visar sig vara mindre sant 5 år senare och ytterligare 5 år senare är det en osanning. Det skyller man på att parametrarna förändras med tiden, alltså de matematiska verktygen för att få fram forskningsresultaten.

Detta har inträffat inom mitt eget skrå (medicin) vid ett flertal tillfällen.

 

Konklusionen av detta är att man ska vara försiktig med att kalla vetenskapliga arbeten för sanningar.

 

Om det nu är så att vi släpper ut för mycket koldioxid, vilket vi säkert gör, varför tillåter man då att växterna som vi ska leva i symbios med skövlas. Biologerna är rörande överens om att flora och fauna måste leva i symbios. Vi får syre och plantorna tar han om restprodukten koldioxid som vi djur andas ut. Vem vet hur mycket koldioxid ett fullvuxet Mahognyträd kan behöva för fotosyntesen?

 

OECD har tagit fram siffror på hur mycket koldioxid som släpps ut i troposfären per capita och land och där ligger Sverige bra till. Om man multiplicerar dessa siffror med invånarantalet i respektive land så får man fram varje lands utsläpp av koldioxid, men det här är antaganden. De schabloner och mallar som används för att få fram dessa siffror kan aldrig bli exakta.

 

Detsamma gäller beräkningen av hur mycket koldioxid en aktiv vulkan spyr ut och hur ska man komma fram till hur mycket koldioxid som bubblar upp ur haven från sprickor mellan kontinentalplattorna? Gissningar och åter gissningar, men antaganden låter bättre.

 

Alla kommer säkert ihåg etanolhysterin för 4-5 år sedan. Det fanns inga gränser för hur bra allt skulle bli med etanolbilar, men så började etanolindustrin granskas lite djupare i sömmarna och brister kom upp till ytan. Att skövla regnskog i Brasilien för att plantera sockerrör måste vara höjden av kontraproduktivitet. Att sedan sockerrören skördas under slavliknande villkor gör inte saken bättre. Det för snarare tankarna till 1700-talets plantager på Jamaica.

 

Hur många är det som köper en etanolbil idag? Den går ju inte att använda i vårt kalla klimat. Andrahandsvärdet beräknas minska med 65-70 procent under en 3-årsperiod. Det går även att köra med en större andel bensin i blandningen, men då är miljövinsten försumbar. Det enda ämne som på sikt kan ersätta de fossila bränslena är väte, men dit är vägen lång. Under tiden kommer batterierna i elbilarna att få högre laddningskapacitet och bli lättare, allt för att minska laddningstiden och öka räckvidden.

 

Astrofysiker arbetar och forskar inom jordens rörelsemönster och förhållandet till andra himlakroppar. I deras värld beror klimatförändringar främst på 3 förhållanden, excentricitet, axellutning och precession, som alla var för sig och tillsammans påverkar solens instrålning mot jorden. Dessa 3 variabler har enorma durationer, från 10.000 till 100.000 år, men lika fullt kan små förändringar ge stora utslag på klimatet.

 

Hur tillförlitlig är då storleken på de 3 variablerna? Stor om man frågar astrofysikernas själva, men mindre om man betänker att de himlakroppar som används för att pejla in jordens position också ändrar position. Med tanke på de avstånd det gäller, så kan felmarginalen vara ganska stor.

 

Nu skulle det inte falla aktiva astrofysiker in att gå i polemik med klimatologer inhyrda av FN, det vore mycket politiskt inkorrekt. Däremot har några pensionerade astrofysiker opponerat sig. De har inga ekonomiska tillgångar som kan gå förlorade.

 

Som trådskaparen antyder så har vi haft stora variationer i klimat de senaste årtusendena. Under mitten av bronsåldern, kring 1000 f.kr, hade vi närmast subtropiskt klimat i Skåne och via växtfossil har man kunnat datera (C14) plantor som normalt växer nära Medelhavet. Växtfossil tyder också på att vindruvor växte vilt i Skåne under samma period. Under 7-800 begav sig vikingar från Island till Grönland och namngav ön efter färgen på ön, grön. Ca 500 år senare blev bara Inuiter kvar, då lilla istiden slog till och vikingarna flydde.

 

Människan har alltid ansett sig som kronan på verket och att vi kan påverka det mesta i vår omgivning. Det finns nog inget djur som avsiktligt har förstört så mycket på planeten Jorden som människan och det kommer avkommorna att få betala för, men att vi skulle kunna ändra hela jordens klimat, det tror jag inte på, SÅ stora är vi inte.

 

Observera att jag inte gör anspråk på att delge fakta eller sanningar. Det ovan skrivna är reflektioner av det som passerat mina ögon och öron under den pågående klimatdebatten.

Jag har tidigare skrivit ungefär samma rader i ett annat forum och hade inte för avsikt att upprepa mig, men som gäst hos en båtägande kompis kunde jag inte låta bli.

 

I morgon lämnar jag frysboxen Sverige för arbete några grader söder om ekvatorn i Afrika.

Detta gör att jag inte kan gå i svaromål om någon läsare skulle ha invändningar mot det jag skrivit.

 

Dr Yes

 

Ps. Snake56 har inget som helst med inlägget att göra. Han var vänlig nog att låna ut sin inloggning.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snake 56

I morgon lämnar jag frysboxen Sverige för arbete några grader söder om ekvatorn i Afrika. 

Klimatflykting alltså? :-)

Visste du att över 400 000 svenskar drar till Thailand varje vinter för att slippa vårt stränga klimat? Totalt sett är det miljontals svenskar som flyr vintern för kortare eller längre perioder.

Kul att du, som verkar ha en del kunskap om hur forskning bedrivs kommenterar. Jag hittade en intressant länk idag. Don Easterbrook, geologiprofessor, ser utifrån sitt perspektiv ingen Global uppvärmning framöver. Han konstaterar i stället att vi har att vänta oss motsatsen......

Jag hoppas verkligen att han har fel. Tyvärr tror jag mer på hans teori än på AGW-hypotesen. Länkar till en PDF om hans arbete:

http://myweb.wwu.edu/dbunny/research/global/looming-threat-of-global-cooling.pdf 

 

Ha det så bra i Afrika.

 

Edit

Redigerar ett syftningsfel



Senast ändrad av labbibia | 30 december 2010 | 01:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Labbibia

Jag är kvar i kylan och uppriktigt sagt vill jag inte byta med min gode vän. Om det är kallt kan jag ta på mig mer kläder, men vad gör du om det är 35 grader i skuggan och den enda kylning du kan få är någon vindpust.

Snake56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Snake!

Ja, förmodligen samma sak som jag gjorde när jag var i Thailand sist? Hoppar i havet, eller tar en öl. Du och jag är inte acklimatiserade till temperaturer på 35 grader, för oss blir det olidligt varmt. Men det går att vänja sig. Temperaturer på -35 är däremot omöjligt att vänja sig vid. Endast rejäla vinterkläder, och välisolerade, väl uppvärmda hus, gör det möjligt att leva uppe i norr på vintern. Fundera en stund på varför det bor så få människor där det är kallt, och så många där det är varmt.

 

Jag önskar dig ett Gott Nytt År!

Ps. Hälsa din vän från mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inlägg av din vän, Snake56

Själv ska jag också snart till värmen, Thailand (för 4 året i rad)

Man behöver ladda om lite när vintrarna ser ut så här.

 

Önskar er alla ett Gott Nytt År och lovar fortsätta tråden med att det med stor sannolikhet knappast är vi människor som påverkar globala klimatet.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott Nytt År på er alla maringuidare.

Eftersom jag själv arbetar inom samma skrå som min gode vän, men utan skalpell, så känner  jag till konsekvenserna av 35 grader i skuggan. Är själv involverad i ett biståndsprojekt i Gambia och där finns både Atlanten och kall öl, vilket underlättar när värmen tränger på. Om man däremot befinner sig i afrikas inland utan el och en luftfuktighet på 90-95 % så blir livet lite svårare.

För att vi vitingar ska klara längre tids värmebölja så krävs omställning av termostaten. Det tar ett par månader, men vi kan aldrig få samma vätskebalans som thailändare eller afrikaner. Vitingar svettas över hela kroppen, medan afrikaner tempererar via handflata, fotsulor och hårbotten Det här är genetiskt och inget man kan träna sig till.

Man ska inte förbise fördelarna med kallare klimat. Det finns en anledning till varför innovationer uppkommer oftare inom nordligare breddgrader. När den omgivande temperaturen närmar sig kroppens egna 37 grader, så blir den fysiska och mentala kapaciteten begränsad.

I mitten på Mars går färden till Gambia och då blir det några kalla pilsner under kokospalmerna.

Ha de bra i Thailand.

Snake56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha det gott i Thailand, hoppas att det är en riktigt lång ouppkopplad och därigenom avslappnad semester !

Vi övriga forummedlemmar plus dina åsikts-kolleger ska nog under tiden tillsammans kunna hantera eventuella klimat/skatte-nyheter, så oroa dig inte. Vi får helt enkelt klara oss själva tills du återvänder, för krafthämtande semester måste ju alla tillåtas få oavsett ev oumbärlighet map nya båtforum-inlägg. ;)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.cheeky  Det var snällt sagt Thomas.

Har planerat att jag och frugan skulle ta tåget till Stockholm för vidare resa med flyg från Arlanda.

Ångest om tåget kommer fungera. Planerat att åka upp på morgonen men ångrar att vi inte bokat hotell och åkt upp kvällen före.

 

Läser en riktigt bra bok nu (kommer inte med till Thailand, då blir det boken Svensk Maffia del två, något alla svenskar borde läsa) Bokens titel Global nedkylning Mycket intressant med hur klimatet sett ut de senaste 10.000 åren. Läst snart halva boken och beskriver hur det i varmare perioder på vissa platser varit riktigt tuff vinter. Är det så det är nu? Alltså att vi är inne i en varmare period men vissa år kan ändå vara riktigt kalla?

Författaren balanserad och undviker att fatta för järva slutsater. Intressant. Inga lösa gissningar utan massor med bakomliggande fakta. Man författaren har inte utelämnat otrevligheter som vissa andra typ Al Gore gjorde och skippade hela varma perioden före Lilla istiden. Passade inte in i Holywoodtramset.

 

Åkte tåg förra året då vi tyckte det var praktiskt.Tidigare alltid bil till flyget. Ska tåget vara ett alternativ får man se till att satsa på bättre underhåll, speceillt om man ser det som ett miljövänligare alternativ.

OBS åkt en del tåg under vår, sommar och höst där det nästan alltid är fel på X2000 tågen. Vagnar som lutar fel, ryckande tågset. Stannar och får göra omstart av systemet osv. Så allt är inte bara vintern.

Tåget funkar sådär men internett funkar rätt så bra i Thailand så säkerligen kommer det någon hälsning därifrån då vi svettas som värst.

 

::Harry::

 



Senast ändrad av crabfish | 02 januari 2011 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste ställa mig i ledet ang positiva kommentarerna om snakes vän!

 

när jag va i thailand första gången så var jag där i en månad. och det va först sista dagarna som man var helt bekväm med den enorma värmen som var där då. första stegen utanför flygplatsen var att gå in i en vägg av värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tillhör jag den lilla skaran som inte uppskattar Thailand men tanten ville dit igen. Kom hem därifrån för någon dag sedan och imorgon börjar den riktiga semestern med en tripp till fjällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket OT, men hur f.. vågar du lita på tåget? Vi bor 6 mil norr om Uppsala och vågar inte ens lita på pendeln till Arlanda, utan tar bilen när vi åker till Thailand i januari. Förstår att du har ångest. SJ o Banverket har ju inte riktigt fattat det där med den nya istiden. Lycka till iaf.

Mvh/Sea Maniac

P:S. Delar f.ö. de flesta av dina ståndpunkter. DS



Senast ändrad av SeaManiac | 02 januari 2011 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... tar bilen när vi åker till Thailand i januari.

Hur lång tid har ni på er då..? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, förstår hur du tänker, men det står ju så här :....vågar inte ens lita på pendeln till Arlanda, utan tar bilen när vi åker till Thailand i januari.  Strök       

Strök faktiskt ..tar bilen till Arlanda när vi åker..  Trodde nog att någon lustigkurre skulle hugga! smiley

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är nog bland det dummaste vi gjort att boka biljetter som inte är ombokningsbara.

Åker den 20:e med Fritidsresor och funderar på att ta bilen istället men är ca 4 timmars bilresa till Arlanda.

 

Klimatet är lömskt. Aldrig under mitt drygt 50 åriga liv varit med om två så snörika vintrar och kalla. (kyla länge)

Min far har under många år berättat om vintrarna när han var liten och jag har klassat det som uppförstorat (ungefär som storfiskaren talar om) men nu har vi liknande vintrar som han hade som liten.

Tycker synd om de som redan har det ekonomiskt kärvt och får skyhöga uppvärmningskostnader. Förra årets resa (2-veckor till Thailand) så hade det snöat ca 1 meter när vi kom hem igen.

Troligen ingen ny istid ännu men man börjar snart undra.surprise

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att hålla en låg telefonkostnad. http://www.holidayphone.se/ 

Lokalsamtal mellan två mobiler där nere kostar 2 bath i uppkoppling och sedan 0,25 bath i minuten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps. Förra gången (jan 2010) förbrukade jag ca 2000 kr på mobilen (iphone) då jag körde facebook och laddade ned tunga hemsidor. (alltså hemsidor där användaren får ladda på tok för mycket data)

Lärt mig läxan och kommer inte surfa på t.ex. MG eller AB  från mobilen under resan. De sidorna har nog rekordet i tunga sidor. Märks inte så farligt när man kör snabbt bredband hemma.

Men till alla oroliga så finns det internet på hotellet  yes

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var tre familjer som åkte ner och vi hade tre gamla mobiler med just detta kontantkort. Vi hade alltid kontakt med varandra till en låg kostnad. Ringde förstås även till Sverige flera gånger. Kortet med en påfyllning räckte gott och väl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då är vi redan på plats (om inte biljäkeln stannar på väg till Arlanda) Tror inte det gör någon nytta, men håller i.a.f. tillgängliga tummar för att tåget ska komma i tid. Skulle vara kul att sitta i värmen med en kall pilsner och snacka Lilla Istiden. Promillegränsen lär väl överskridas, förstås? Vart tar ni vägen?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:a veckan  (21/1 -) i AuNang  (Krabi) 2:a veckan på Phuket Kata Beach.

Samma stället förra året och är mycket bra. Från Au Nang brukar vi göra dagsutflykter med longtailbåtar till mycket fina stränder i kort bit därifrån. Förra året testa vi att dyka vilket var kul. I år ska vi köpa bra snorkelutrustningar och njuta av vattenlivet.

Ska bli riktigt skönt att få ladda batterierna. Speciellt med en sådan här vinter och som det nu kommer ytterligare ett lass med snö.

Kollade upp reseförsäkringen och den täcker upp till 30.000 kr per person men då vi kunde förutse problem så ger den inget och just med en tågresa med SJ tyckte de att vi kunde förutsett och åkt t.ex. dagen tidigare eller rest på annat sätt. Asg. (bättre att skratta än att gråta)

 

Vart ska ni?

I den värmen glömmer man fort is och snö som man har hemma och Singha smakar bra.yes

mvh Harry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger en hel del om Sj o Banverket att inställda tåg inte ses som en oförutsedd händelse.

Vi åker till vårt kära Khao Lak igen. Lite för långt bort för en gemensam Singha. Hade varit trevligt annars Ha en bra resa!

Sea Maniac

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seamaniac och Crabfish.

Klimatflyktingar är vad ni är! :-)

Ha det så gott nere i värmen.

Här i mitt lilla hörn av världen är det ännu en dag med -10 grader C, en halv meter snö....och ingen ljusning syns ännu på den fronten......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag frös lite idag uppe på kalfjället. Hård vind och snöfall känns. Årets första skidåkning iaf. 

Ha det gott där nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry, när du är i kata, gå söderut över kullen så kommer du till kata noi stranden. absolut bäst i kata! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt! Lugnare strand och bättre vatten. På väg upp för backen, just när stigningen börjar, ligger på höger sida  Tom Yang Kung. En av Katas bästa och trevligaste restauranger. Måste du prova!

Mvh/Sea Maniac

 



Senast ändrad av SeaManiac | 04 januari 2011 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre är att åka lite söderut till Yanui Beach. Liten strand med en trevlig restaurang och uthyrning av kanoter och dykutrustning. Inga försäljare som på Kata. 1000 bath tor från Kata med minibuss.

Bäst tyckte vi om Freedom Beach. 3000 bath tor med longtail från Kata.

Undvik speedboat turerna till Pippi öarna. Riktig turistfälla

Mitt klipp från Yanui för någon vecka sedan. http://www.youtube.com/user/Thaituristen#p/u/11/ZxlW8jmwYDM 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...