Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crabfish

Lilla istiden - fryser du?

Rekommendera Poster

Tackar dig Gedda och SeaManic för bra tipps, Ska undersökas.yes

På Kata har vi en favorit Kata Mama, bra restaturang till mycket bra priser. Lite dyrare är annars Two Chefs. Jäkligt bra med fantastisk service.

Kata Mama kostar maten ca 100 Bath per person och motsvarar ca 20 kr. Öl givetvis.wink

 

labbibia, klimatflyktingar, den var ny, gött yes

Suttit med inköpslistan till flyget, mycket solkräm ska det bli. Sedan ett par flaskor whisky.

Sedan laddar vi batterierna och kan håll igång debatten här igen.

 

Ute snöar det igen, vinten håller i sig. Länge sedan vi passerade halvmetern och är på väg mot 1 meter.

15 dagar 16 timmar tills flyget ska lyfta.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du. Labbibia, visst är det synd om oss stackars klimatflyktingar. wink

Har faktiskt suttit med bössan laddad och väntat på att någon klimatalarmistmoralist ska börja hacka på oss med tanke på alla förfärliga koldioxidutsläpp vi ställer till med när vi flyr.  Har sett fram emot den debatten, men det verkar alltmer som de har sparkat sig trötta. Undrar om det kan trigga någon om jag berättar att jag INTE har betalat någon klimatkompensation för flygresan.laugh

Hade/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det kan trigga någon om jag berättar att jag INTE har betalat någon klimatkompensation för flygresan.

Bättre att låta bli att flyga än att köpa avlatsbrev för resan. Avlatsbrev är en gammal dålig uppfinning som vi kan lägga ner tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låta bli att flyga är inget bra tipps.no

Jäkligt långt att cykla till Thailand.cheeky

 

Jag håller med dig Anders, klimatkompensation är trams, gör ju inte att utsläppen minskar bara att någon annan får mina pengar.

 

Är klimatet bra dit jag kommer så blir jag glad och kompenserar med att förbruka mer pengar i Thailand vilket kan hjälpa dem att förbättra landet och därmed förbättra miljön.

Har redan klimatkompenserat genom att bo i välissolerat hus med bergvärme, nyare bil med diesel som är snål och har partikelfilter. Dessutom tillämpas ekodriving. Källsorterar, lågenergilampor   mm.

I år är även alla 1000 lampor i trädgården av typ LED vilket ytterligare minskar förbrukningen av el. yes

 

Vad gör du Anders_St för miljön annat än att låta bli att flyga?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan klimatkompenserat genom att bo i välissolerat hus med bergvärme, nyare bil med diesel som är snål och har partikelfilter. Dessutom tillämpas ekodriving. Källsorterar, lågenergilampor   mm. Skriver Harry

 

Skriver ::Harry::   men människan påverkar ju inte klimatet enligt dig? Bestäm dig för hur du vill ha det, din trovärdighet är ganska låg just nu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns det bra? tror du att du hjälper till att rädda planeten? Somnar gott i förvissning om att du handlar rätt?

Förlåt, jag menar verkligen inget illa, men det är patetiskt om du tror att du genom dina åtgärder påverkar klimatet

För det första, hur stor tror du klimatpåverkan positivt då, är av att köpa en ny bil? Jämfört med att fortsätta använda din gamla bil? 

Varför inte testa att göra en klimatsmarttest? Du blir förmodligen rätt förvånad av resultatet.....

http://www.klimatkontot.se/ 

Själv kör jag min bil mindre än 1000 mil om året, bor i fjärrvärmevärmt flerfamiljshus, flyger definitivt inte kors och tvärs..........men det gick inte så bra ändå........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia, du är helt ute och cyklar, det jag skrev var ett urklipp från crabfish inlägg och skrivet som en parodi på hans egna motsägelser, om du inte kan läsa ett inlägg utan att förstå det, så avstå hellre, det är väldigt ofta du syftar fel i dina svar, du vill väldigt gärna svara men läser inte inlägget! Sen om du överhuvudtaget har läst nåt inlägg jag har gjort i miljödebatten så framgår det ganska solklart att jag inte tror att männsikan påverkar klimatet, läs på nästa gång innan du svarar, du lyckades nu skapa årets dummaste inlägg! det är ju bara att se hur du startar ett inlägg/svar så ser man att det enda du vill är att hacka! Ubertönt!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Där trampade jag visst på ömma tår?

 

Jag ber om ursäkt för att jag inte uppmärksammade att du klistrat in något från någon annans inlägg.

Men hur i hela friden skulle jag kunna veta det?

Varför inte kursivera det du avser att citera? Eller möjligen sätta det du klistrar in mellan situationstecken?

 

 

Ubertönt? Tack så mycket.

Ha en trevlig helg du också! ;-)



Senast ändrad av labbibia | 05 januari 2011 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt att jag kallade det klimatkompenserat. Hängde på tidigare inlägg om klimatkompensering för flygresor.

Klimatpåverkan är fortfarande inte säkerställt om den finns.

 

Jag tänkte annorlunde än jag skrev.

Min tanke var resurssnålt.

Våra råvaror är ändliga likaså bilars bränsle och vi ska göra vad vi kan för att hålla ner energiförbrukningen så den räcker till alla.

Miljön är viktig och därför är partikelfilter viktigt för vår hälsa. Påverkar inte koldioxidutsläppen ett smack, snarare negativt då den ska brännas ur regelbundet.

Lågenergilampor är jag fortfarande tveksam till, jo de spar energi hos mig men är de så miljösmarta? De innehåller kvicksilver och om de inte återvinns så är de en riktig miljöbov.

Ekodriving här till för att vara resurssnål. Dessutom så spara man en slant även om soppan bara hade kostat 6 kronor som den gör i många länder.

 

Men eftersom du var allert och hittade mitt lilla fel (för du märker väll inte ord??) så vad gör du själv som ger dig rätt att hacka på andra?

 

Och detta lilla fel ger dig rätt att anklaga att trovärdigheten är låg. Männsiakn påverkar miljön men vi vet inte om vi påverkar klimatet.

Rekommendation. Börja läs och sök själv så börjar du snart tvivla på myten om växhuseffekten som människan skapar enlig vissa teorier.

(tvivla = osäker på vad som gäller, inte att förkasta)

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar som vana att när jag svarar på ett inlägg så ser jag efter om det är ett citerat inlägg, hade du gjort det hade du förstått mitt inlägg.

Trevlig helg själv kompisyes, sen är jag själv inbiten klimatskeptiker ut i fingerspetsarna, men det har du väl förtått nu. (kanske jag övereagerade oxå, men det erkänner jag aldrigcrying)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry, nu tar vi det från början...du skriver själv att du skrev annorlunda än du tänkte, då kommer väl allting i en annan dager, jag tolkade det jag läste, kunde inte förstå att det skulle tolkas på ett annat sätt än nu när du har förklarat, om du sedan väljer att kalla det att hacka så tycker jag att det är lite överdrivet.

Till din rekomendation så kan jag bara en en gång återigen förklara: Jag tror INTE ett dugg på att människan orsakar någon växthuseffekt, så i detta har du mitt fulla stöd, det var därför jag reagerade.

Ha nu en trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att missförstå varandra på webben.

Ber om ursäkt om jag var lite taggig. smiley

 

Nej jag jag tror inte vi ändrar klimatet men vi ändrar vår miljö. t.ex. Östersjöns dåliga vattenmiljö.

Däremot så är just resurserna ett stort problem som om det inte hanteras rätt kommer ge stora slitningar mellan världens folk och är stor risk för större oroligheter. (läs krig)

Men nu jagar man koldioxid. Blir lite som att sticka huvudet i sanden likt strutsen med för dåligt fokus på verkliga problemen.

 

mvh ::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nu har jag slösat bort en timma nästan bara på att läsa genom samtliga inlägg!

Det ni!

Här kommer en resume och kommentarer.

Börjar med en fråga.

Andra tar upp den.

Frågan ändras till att bli annan.

Andra anmärker på ändringen.

Andra anmärker på anmärkningarna.

Ny fråga ställs

Frågorna jämförs: din är inte relevant.

Bevis för att JAG har rätt i frågan skrives.

Kommenteras, avfärdas.

Efter ett par varv svarar man inte på frågan utan anmärker på stavfel och börjar kasta paj.

Fler bevis för vem som har rätt dyker upp.

Bevisen kullkastas.

Julen närmar sig.

Frågornas och svarens innehåll glider över till vem som är miljösnällast.

Jag--jag stannar hemma.

Nej--JAG för jag åker till Thailand.

Nej jag för jag kör med LED lampor.

Sedan tar man en öl i den obefintliga skuggan i Gambia för att svettas ut problemen vi skall lösa även genom hela huden och inte bara under fotsulan.

Där lägger vi själva problemen vi skulle debattera.

Vi förbrödras. Skickar God Jul och sedan God fortsättning.

Lite kallprat om kallaste vintern, alla i consensus....corus höll jag på att säga. (Korum---forum?  hmmm.....)

Har säkert glömt några intressanta utvikningar som vajat som rön för vinden.

Något som alla tycks ha glömt är att metan är mycket hemskare än CO2. Å vattenångan har bara en tagit upp. Nu är de rädda för att om tundran och permafrosten släpper dränks vi i metan, slut på jorden.

Min bil släpper inte ut metan, kan jag få slippa CO skatten?

Äsch, nu lade jag ved på brasan.

 

Men hörni gubbar och gums. Detta är ju så typiskt debatt som det bara kan bli...nu har vi snackat om saken sen går allting sin gilla gång och alla nöjda. Ser ni inte mönstret? Å det mest typiska det lugnare tempot mot slutet och förbrödringen Det är det som kallas typiskt svenska modellen kanske? Nu får jag nog på käften för det också.

Om vi som civiliserade släkte överlever i 100 tusen år har vi en istid eller upplevt fler, oavsett metan, etan, propan eller vetefan. Oavsett om vi förbjuder Etna och korkar igen Krakatoa eller annat trevlig på Java. För att inte säga vi förbjuder alla supervulkaner att få till ett utbrott så inte vi får ett sammanbrott.

Mitt råd är att istället för att tjafs om hur det kan bli med eller utan vår ev påverkan är hur vi skall komma förbi det enorma slöseri vi ägnar åt oss. Vare sig man är miljömuppe eller hatar att använde tillmälen av sådan art eller klimatalarmist eller kallhamrad miljöförstörare. Det mesta av energin och råvarorna slösar vi bort på vägen Ändra på det så kan vi ha det lite mera gott på lite fler ställen och fler människor, med eller utan en bil för varje kines.

Jag betalar med glädje min lilla miljöskatt på de 20 l diesel litrarna jag förbrukar som allra mest på somrarna. Men helst vill jag betala metanskatten för det skulle bli noll för min del på segelbåten.

 

Nu har jag varit så snusförnumstig så jag slutar innan ni kastar snöbollar på mig. Det är gott om den varan just nu.

Ugh!

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman!  1

(Vilket är bloggsvenska för; tycker jag också, bra inlägg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BRA att ni bryr er om denna tråden.  Anders och Kalmanyes

Då återgår vi till ämnet och undviker att bli för mycket utanför ämnet då detta verkar förvirra er.

 

Då kan ni få svara på ett par enkla frågor.

 

1. Är ni av uppfattningen att det var en period som kallas Lilla istiden under perioden ca 1300-1900 talet?

2. Är ni av uppfattningen att före detta var det en period som var minst lika var som nu om inte varmare?

Om ni vill får ni gärna söka lite fakta före ni svarar. (helt ok då jag inte förväntar mig att alla kan svara på sådant här direkt) 

 

Vore jättekul att få era synpunkter på detta. yes

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 06 januari 2011 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...