Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
crabfish

Lilla istiden - fryser du?

Rekommendera Poster

Lilla istiden

Åren mellan 1300 och 1850 föll temperaturen dramatiskt i Nordeuropa och i vissa länder dog upp emot hälften av befolkningen. Under denna tidsperiod som vi kallar för lilla istiden inträffade en del händelser som förändrade världshistorien.

 

Under de onormalt kalla vintrarna frös havet mellan Grönland och Island vilket fick Eskimåer att jaga föda så långt söderut som till Skottland. På Grönland gick det inte längre att få säden att växa under sommaren och i vattnet runtomkring försvann torsken vars njurar inte tål en temperatur under 2 grader. Landet blev obeboeligt.

I Frankrike förstörde stora mängder regn skördarna åren mellan 1787-88 och brödpriset sköt i höjden. En limpa kunde kosta en halv dagslön vilket bidrog till att franska revolutionen utlöstes året därpå.

 

Den lilla istiden har kanske påverkat oss mer än vad vi tänker. År 1658 gick Karl X Gustav över Stora Bält med 10,000 man. Om inte sundet frusit hade kanske Skåne, Halland och Blekinge varit danskt än idag. Jag hade stavat mitt namn Niels, talat mer danska och jobbat på DMI, var hade ni varit och skulle Sverige klara sig utan sina vackra landskap i söder?

 

Källa: Världens historia nr. 14 / 2008 

 

Bevisar endast att naturliga fenomen kan ligga bakom förändringar i temperaturen.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Bohuslän kanske fortfarande hade tillhört Norge. Fast det spelar väl egentligen ingen roll - vi firar ändå 17 maj hemma.

Fryser - nej varför det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och imorgon (lördag) är det julmarknad i Kungshamn, Bohuslän

Givetvis ska man dit.smiley

Nu är det dock inte så många norrmän där som på sommaren.

Dock kommer jag säkert frysa då man är van vid högre temperatur i Kungshamn (sommaren). En sådan där sommagäst som toaen älskar.heart

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badgäster är bra för vår kommun. Hade det inte varit för dem hade vi nog inte haft så många bra affärer i samhället. Det som kanske är lite mindre bra att de är här under för kort tid. Det blir så många på en gång och man försöker ju att undvika att åka ner till de centrala delarna av Kungshamn när det är som mest folk här. Behöver man nån skruv till båten eller så,  får man åka till Norden på Smögen eller till Hunnebo Båtinredning. Det går snabbare.

När det gäller att frysa så får du klä på dig lite mer än du har på sommaren. Det skall väl ändå bli ganska skaplig temperatur på förmiddagen med upp till 5 plusgrade. På eftermiddagen blir det kallare för att i kvällingen krypa under nollstrecket. Vinden blir 4-5 m/sek från den nordliga kavadranten. Fast på köpmanstorget är det väl ganska läigt.

Kommer nog att städa i garaget stora delar av lördagen, för att jag ska kunna få in jullen. Den ligger på pontonbryggan strax söder om kranen på Guleskär om du vill se en riktig båt. wink Namnet är Lilla hjärtat feter önskemål från äldsta barnbarnet

Ev kan det bli en sväng till Springet och börja ta ner seglen på den stora båten. Det blir nog ingen mer segling i år. Möjligen kan det bli en tur till Norden på Smögen för att fylla olja till värmaren nån gång runt årskiftet om isen inte har lagt sig.

Strax före kl. 17.00 blir det till att bänka sig vid datorn. Sailonline´ s version av Ornö runt starar kl 17.00. Ett trevligt race som jag inte gärna vill missa. 21 distansminuter och man kan inte gå från datorn många minuter under de timmar seglingen pågår. www.sailonline.org/

Välkommen till Kungshamn.

Dessvärre eller som tur är (stryk det lämpliga) lär du inte få se mig på julmarknaden. Såna tillställningar ligger inte för mig.

 

tommy

post-945-1394236574,5544_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish skrev bl.a. ... Bevisar endast att naturliga fenomen kan ligga bakom förändringar i temperaturen.

Känns ju tryggt att Harry nu har bevisat att tempvariationer är naturliga. Motsatsen att de skulle vara övernaturliga vore ju annars oroväckande. Eller, vad menas ... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte knappast på UFO, utomjordningar eller demoner.

Nej snarare att jorden och solen troligen är stora faktorer som påverkar klimatet. Troligen betydligt större än vad människan kan ställa till med.

 

Tommy: får se om jag hittar dig imorgon på Guleskär. Vore trevligt att träffas.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istid? Vafalls? Det här är ju det näst varmaste året någonsin? Eller? wink

Man Made Global Warming kan ju betyda helt olika saker.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,jag fryser. Fryser så in i h-e! Den gröna vintern runt midsommar går väl an. Den vita vintern är förfärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ändra lite

blir.

Global Warning

 

Ingen av des stora verkar tro eller bry sig. (källa aktuella klimatmötet)

Om det är sant hjälper knapast våra ansträngningar mer än ett skrik i rymden (eller var det fjärt i rymden?)no

Om de vet mer än vi så att allt är en bluff och endast draghjälp åt skatteintäkter utan skuldkänslor för staten, snacka om Global Warning när bluffen avslöjas.no

oavsett

Endast du sitter kvar med skulden.devil

 

Imorgon är det julmarknad i Kungshamn och då skiter jag fullständigt i alla domedagsprofeterheart.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish skrev: Om det är sant hjälper knapast våra ansträngningar mer än ett skrik i rymden (eller var det fjärt i rymden?)

Så fick man veta det, du är inte intresserad av sakargument för du har redan bestämt dig. Förklarar ju också din usla argumentering i trådhuvudet, för varför lära sig om nåt som man ändå inte kan göra nåt åt? Tack och lov så finns det många klarsynta med ryggrad som försöker påverka utvecklingen, trots svårigheter med bromsklossar av din typ. Detta alltså gudbevars även om skatten kan behöva höjas, tänka sig. Nå, sakargument är som sagt lönlöst.

Detta är ett båtforum för främst praktiska spörsmål, inte ett ställe att bedriva tjatig propaganda för alltings hopplöshet! Rapporterar därför ditt inlägg med motiveringen att ämnet är uttjatat till leda, inläggskvalitén ofta på sandlådenivå och att de rimmar allmänt illa med forumets huvudsyfte. Moderator; vänligen förpassa alltså åtminstone inlägg av denna typ till dösnack i fortsättningen. Stävja eländet!  Alla ska naturligtvis få säga sin åsikt, men att tjata samma illa underbyggda argumentering om och om igen blir bara tröttsamt, nångång måste man faktiskt hålla tyst också.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yttrandefrihet?

Dett är ett båtforum och tråden ligger i miljöfliken.

Om du ser dig omkring så är miljön i Sverige relativt bra.

Klimatmötet är avslutat och blev knappast en lyckad tillställning för globala miljön. De stora vill inte göra de neddragningar och satsningar som behövs.

Marin forum.

Ja vårt drivemedel i båtarna är beskattat med massor med miljöskatter. Trotts relativt god miljö. Det finns ett antal andra länder där det inte finns någon miljöskatt på bränslet.

FInns andra lagar och förordningar som är tveksam. Nya förslaget om tank för toa på båtar. Är det verkligen det som är Östersjöns verkliga problem eller ett utfall då man inte orkar med de riktiga problemen.

 

Själv tycker jag de här frågorna hör hemma på MG och kan knappast bli för mycket debaterade.

Du får gärna anmäla mina inlägg men du gör dig troligen endast själv löjlig då.

 

Själv gör jag en hel del för att värna om miljön men vill inte bli ytterligare bestraffad (skattad) Betalar idag rejält med skatt och det räcker. Miljön blir knappast radikalt bättre för att vi beskattar ihjäl svenskarna.

 

Nu är det anmält och jag hoppas på en rättvis dom av kära moderator. Ok eller inte ok?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

För en gångs skull får jag nog hålla med Harry Crabfish om miljön. yes

Naturliga svängningar som vi människor påverkar mycket lite i jämförelse med naturens egna skillnader genom årtusenden.

Om man ser till jordklotets byggnad, hur den ser ut både kemiskt och fysiskt sammansatt så kan vi med våran påverkan knappast göra någon större skillnad. Min egen teori är att vulkaner  är större utsläppskällor för farliga gaser i atmosfären.

När man sen ser till den accelererande befolkningsökningen som sker med 2 personer per sekund förstår man att vi är i ett ekorrhjul som snurrar fortare och fortare. Hur gör vi med det?

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/geologi/jordklotetochjordskorpan/jordklotetsbyggnad.1068.html

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/geologi/vulkanerochjordbavningar/vulkanerochvulkanism.1070.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sökte lite om medeltemperaturer hittade jag ett intressant dokument med ett par grafer över medeltemperatur under lilla istiden. Förhoppningsvis riktigt framställade och det finns säkert någon här som kan hjälpa till med vidare analys.

Dock intressant att se hur temperaturen varierat utan människans påverkan. (om vi nu kan påverka denna)

Där kan man se var lilla istiden låg mitten 1600 talet och att vi tidigare haft en varmare period med centrum runt år 900

 

Men kika nu på senare år så ser man att det återupprepar sig. Temperaturen verkar svänga upp och ned.

I nästa inlägg (nästa bild) kan ni se ett intressant fenomen om man bara betraktar 1800 talet och frammåt, kikar ni enbart på den bilden så förstår jag varför alla är oroliga. Men ska man inte kika på helheten?

 

mvh ::Harry::

 

red stavfel

 



Senast ändrad av crabfish | 12 december 2010 | 07:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas

Varför tror du mötet i Cancun bara handlade om pengar? Ingen var intresserad av miljön. Ingen förband sig att göra ett smack i själva sakfrågan, dvs att minska eller åtminstone hejda ökningen av Co2-utsläpp i atmosfären. Trots att det redan för ett år sedan i Köpenhamn var sista chansen att rädda planeten som vissa politiker uttryckte sig.

Fundera lite på det du, apropå sandlådenivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo allt handlar om pengar.

Inse att Kina nu är positiva till miljön. Varför då?

Jo de storsatsar på teknik för bättre miljö som de planerar att sälja till väst.

Lättlurad?

 

Länk

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article717568.ece

 

OBS glöm inte kika på mina bilder i inläggen ett par steg uppåt.

Då är jäkligt intressanta.

 

::Harry::

 

red länk



Senast ändrad av crabfish | 12 december 2010 | 08:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tycker verkligen kommentarer behövs till detta. Trevligt Thomas att du vill fortsätta debatten.

Har sett det tidigare.

Avsnittet belyser hur tveksamt alltihop är.

På ena sidan finns forskare som vill få bekräftelse för vad de kommer fram till. Givetvis vill de inte avslöja alla sina källor före de är klara med sin forskning då de kan gå miste om vad de kommit fram till. Men detta hemlighetsmakeri gynnar även tvivlarna. Vissa har säkert inte rent mjöl i påsen då det handlar om att få mer bidrag till forskning. Säkert finns det de som är seriösa men inte säkert att de når fram.

På andra sidan finns de med ekonomiska intressen i att få fortsätta att släppa ut som idag och vill få fram förnekelse till vad forskarna visar upp. Här finns massor av ägare av företag inom oljebranchen mm som gärna satsar miljarder i att vrida allt till tvivel och förnekelser. 

Många politiker ser gärna att man kan driva in skatter i miljöns tecken för att täcka aldrig sinande utgifter. Trevligar än att tvingas höja inkomsskatt, arbetsgivaravgifter eller MOMS. De kan plocka ut mer skatt och ändå så tycker vi att det är ok.

Men sedan så finns det ytteligare ett perspektiv och det är att vi själva måste bry oss och frågasätta det som plockas fram. Våga vara kritisk.

 

Antag för en kort stund att det verkligen är en global uppvärmning och den INTE är orsakad av människan utan naturlig variation i medeltemperaturen.

Då är det vansinne i att lägga alla resurser till att jaga koldioxid. (Givetvis är de fosila bränslena ändliga och behöver ersättning.)

Om temperaturökningen kommer medföra radikala förändringar kan det vara bättre att satsa på att anpassa oss efter det än att förhindra något som vi kanske inte kan påverka.

Men som det är nu verkar många ha bestämt sig och gud nåde den som inte är med på det gatloppet.

Koldioxiden är boven, eller?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lugn gubbar, snällt nu......betala CO2 skatten och varen i glada.

För si om 100 tusen år har vi en ny istid vara sig vi vill eller ej.

Då blir det till att fytta ner till söder om alperna och trängas med folket där.

Om inte förr så då blir det ont om mat och släktet decimeras betydligt.

 

Fast å andra sidan, vår kusin å anfader Homo Erektus har överlevt i 2 miljoner år enligt senaste forskning. Men de var väl inte 9 miljard i antal förståss...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas

Vet du vilka personer det är som har gjort SVT:s dokumentär om ClimateGate? Om inte så kan jag meddela dig att det är bland andra Jens Ergon, fd miljöaktivist i Attack

 Vet du, att när läckan/hackningen inträffade, så höll SVT tyst om saken i mer än en vecka. Inte ett ljud från SVT. Trots att de bombarderades med nyheten om det inträffade.   Ute i världen hamnade nyheten på tidningarnas förstasidor, Tv-bolagen tog upp det direkt i sina nyhetsändningar. Men inte i Sverige. Efter nio dagar nämndes ClimateGate för första gången i SVT.

 

Att göra en dokumentär om Climategate tog  SVT ett år.....Finlands TV, Yle, tog någon månad på sig, och de fick dessutom till fakta betydligt bättre än SVT:s whitewashingprogram. 

 

Du bör nog söka andra källor än SVT, om du ska få en rättvisande bild om vad Climategate handlade om. SVT har genom sitt propagandistiska agerande i klimatdebatten tyvärr avslöjats med brallorna nere. De är dessvärre inte mer objektiva än den gamla Sovjetiska tidningen Pravda.

Läs mejlen själv vet jag, så kanske poletten trillar ner.......De ligger fortfarande ute på nätet, bara att ladda ner och läsa.......



Senast ändrad av labbibia | 12 december 2010 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresserad av om någon tagit del av inlägget om medeltemperaturer med grafer och kan säga om det verkar stämma?

Om så är fallet så är globla uppvärmning ett faktum och att det skulle vara människan som är orsaken den största bluffen i världshistorien.

 

Om grafen är fel har lilla istiden inte varit och varma perioden tidigare också falsk. Är det så?

Om grafen stämmer så är det ett vansinne i att satsa resurserna på att jaga koldioxid utan borde läggas på att reducera effekten av kommande värmeperiod.

 

Vad anser du?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan lägga all kraft och alla resurser på att mildra den naturliga värmeperioden som kommer oavsett minskningar av utsläpp, dom påverkar knappast vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina grafer är korrekta i den meningen att de på ett bra sätt visar att det faktiskt var varmare under MWP /Medeltida VärmePerioden) än vad det är idag. Likadant när det gäller den lilla istiden, det var verkligen en kall period. Det grafen visar är ju väldigt obekvämt för klimatalarmister, det är ju därför de försökt att på alla vis trolla bort dessa naturliga variationer i den historiska temperaturkurvan. För att göra detta har man använt sig av ett fåtal träd, noga utvalda för ändamålet, och genom att analysera dessa träds årsringar har man visat att det inte existerat någon medeltida värmeperiod. Men nu håller seriös forskning på att hinna ikapp bluffforskarna. Man har nyligen kunnat visa att MWP verkligen var en varm period, med temperaturer högre än dagens. Det är faktiskt en svensk forskare som står för dessa nya rön.....

Om någon är intresserad så kan jag ju leta reda på länken till hans vetenskapliga, peer-reviewed arbete.

Sagt och gjort: editerar geom att klistra in länken.....

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:aNgwplJ3X_MJ:agbjarn.blog.is/users/fa/agbjarn/files/ljungquist-temp-reconstruction-2000-years.pdf MWP LjungQvist PDF&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgI14cagP8qpp5rihujhHN4WCHOEfx469qMzVxlx1y5rFqKfhP3-QfrLOhCdJ32lO0YVDFrDo_3NKu_04drRGPKzrUS2a54pa4fmCG3ZvGjCL9TBvoPTVit6nEENsnwrs6XqdtA&sig=AHIEtbTUS3c7Hm4juaDgulgACH1wrxaiQg 



Senast ändrad av labbibia | 14 december 2010 | 09:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt verkar det inte bara vara i Sverige och nordeuropa som det är jäkligt kallt nu.

Här är en länk med 1000 artiklar om kylan som just nu drabbar stora delar av världen:

http://www.populartechnology.net/2010/12/1000-references-of-global-cooling.html 

Lite att bita i.......

 

Editerar länken.

 



Senast ändrad av labbibia | 14 december 2010 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studerar man grafen kan man nästen förutsäga hur den ser ut frammåt.

 

Givetvis vill alla klimatalarmister (nytt ord) inte veta av detta då de inte får en spänn mer till sin falska forskning.

Bättre vore med forskning hur vi bör agera för att klara en ny varmare period. Ett helt naturligt fenomen. 

Koldioxidskatt ett jävulens påfund.

 

Gissa om man blir förbannand när man inser bluffen.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck ...angry

Kan ingen ta fram trollsprayen snart, det gäller ju för bövelen hela djävla världens framtid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas, tror du trollspray hjälper mot uppvärmningen? Då är du mer godtrogen än klimatalarmisterna. Hoppas f.ö. att trollsprayen inte har någon miljöhotande drivgas.

Har du läst climategatemailen? Bifogar länk

http://www.megaupload.com/?d=XD050VKY

Notera särskilt programmerarens protester mot att han tvingas fuska i klimatmodellerna för att de ska visa på uppvärmning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår om du känner dig besvikten Thomas nu när sanningen verkar komma närmare.

Att bli blåst är inte kul och sedan varit med och betalat till de skattemiljarder som detta hittills kostat och troligen till ingen nytta.

 

Grymt. Dock kan jag lova dig att trollspray nog inte hjälper mot klimatalarmisterna. De kommer fortsätta ett bra tag till så länge det finns några kvar som fortfarande inte kritiskt granskar det de matas med.

Som det verkar så hade varken de som trodde på växthuseffekten rätt eller de som trodde det inte fanns någon global uppvärmning rätt.

Mer rätt verkar vara att vi är i en fas av global uppvärmning men den är inte orsakad av människan.

Tragiskt bara att man fattar beslut utan fakta. Men det har hänt förut.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Förstår inte riktigt varför det kom en anmälning på crabfish, i mina ögon har han inte brutit mot några utav våra regler vi har här på MG. Tänker inte vidta några åtgärder för detta mer än att ta bort rapporteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...