Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hosianna

Härligt med vinter men jag längtar till sommaren!

Rekommendera Poster

Nja, visst längtar man till sommaren, men en vinter som har börjat så bra som denna på den annars så grå västkusten så tycker jag det är helt underbart, sen är det alltid kul att genomföra alla projekt på båten under vintern. Men visst lite längtar man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är sommren bra, men det är vintern också.
Och hösten, och våren...
Bara man slipper gråvädret Westfjord skrev om.
Hellre en vit vinter än en grå och regnig sommar.
Så, just nu njuter jag av vintern - och mekar båt när jag har tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom företaget mest bedriver arbete utomhus är det inget kul med snö och kyla/tjäle. Familjen firar jul i Thailand och direkt efter nyår blir det skidor i fjällen så det blir lite sommar och vinter efter  varandra. Längar såklart till den svenska båtsommaren men det har jag gjort länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lappmögel, slikt elände skall hålla sig norr om dalälven, bryggor å däck blir hala å snart så lägger sig nog isen... Jôllen har jag varit tvungen att ta på land och Rosa har jag visserligen varit ombord på men nog längtar man efter en normal bohusvinter med juldagssegling!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kante aent än hôlle me han sunnarn. Snö ô sônt elände kan ve va udan.

Fast jä har ente togge opp jôlle, men sô de e ju också ett fuskbygge. De e en plastbåd.

bäckevigarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det skönt att slippa regnet som var i början av November på västkusten, men all denna %¤#(/ snö och kyla! Optimalt är runt nollan, torrt och barmark. Nu längtar man till halvtid, dvs. båtmässan i början på Februari i Gbg. Där får man ny energi och lite nya intryck inför stundande säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser fram mot en fin riktig vinter men längtar till sommaren då vi ska få segla med egen båt för första gången sedan 2008.

Men mest längtar jag till våren då det börjar bli varmt under presenningen och varvsgemenskapen börjar - den tiden är en av de bästa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är bra med vintern?...kallt o j****gt, trögt på sjön och is som spränger o förstör. Miljötänkande vore väl ändå att bosätta sig där man ej behöver konsumera massa energi bara för att hålla varmt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gilla läget eller emigrera. Jag tycker det är skönt när vinter är vinter och sommar är sommar. Det ska inte vara som ett antal tidigare år när sommaren är 14 dagar och vinter är en svinkall vecka och all där emellan är blöt tråkig vår och höst. Nu kan jag se fram emot skidåkning i Trysil och därefter vårrustning. Allt ska ha sin tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balanserade inlägg måste jag säga. just idag när det slaskar som mest längtar jag till våren. Men en solig vinterdag kan duga det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vore sommaren utan vinter? Tänk på alla de stunder som vi sitter framför MG och skriver om vad vi har gjort, vad vi kommer att göra och vad vi skulle vilja göra.

Jag älskar sommaren/båtlivet men om jag hade det dagligen 365 dagar om året så skulle jag definitivt längta efter vinter.

Min bästa kompis arbetar för närvarande i Australien och har varit där i snart 3 år. Gissa vad dom längtar efter?

//Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju relativt. Jobbar man på kontor, bor i ett boende med garage med elport, kör en 4wd- SUV osv. så tycker man säkert att det är underbart med vinter, det bekommer en nog ingenting alls. Men jobbar man utomhus 8 timmar per dag, har en garageuppfart till villan på 500kvm och värmer huset med ved så älskar man inte direkt minusgrader och snö. Mao. jag tillhör skaran människor som hellre svettas än fryser, skulle gott kunna tänka mig 25gr året om, utan att tveka!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag också tröttna lite på vintern och det för att den NordAtlantiska Oscillationen åter är positiv så att vi i mellansverige har det halt, rått och knöligt. Har nästa stått på öronen minst 10 gånger i dag. Värst var Götgatsbacken i Sthlm.

Nej nu vill jag kunna vårrusta/bygga iförd T-shirt och fika med kompisar på bryggan mellan arbetspassen. Bild från kölningen förra våren

laugh

post-2001-1394236593,2015_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger ändå nått i det kustskepparn säger och jag kom att tänka på inledningen på Smögaren Nils Amecks digt Badgäster som han börjar så här;

Jä har grunna påt hundrevis gånger

ö jä trur jä järt en gång te.  

 

Det jag har grunnat på är att vi svenskar är förfärligt dumma och godtrogna. Det finns massvis med saker som visar på det.  

Det jag tänkte på i det här sammanhanget var Saint-Barthélemy. Vi hade en svensk kolloni i Västindien i nästan hundra år och så såldes det 1878 till Frankrike för en spotstyver.   Hade vi haft kvar den kunde stora delar av befolkningen transportrats dit på en lång vintersemester med segling och bad och sol. De stackarna som var tvungen att va kvar hemma i kalla Sverige fick ju försöka sköta det vigtigaste här hemma tills det blev deras tur att lösa av de hemvändande.  

Men man skall inte gråta över spilld mjölk.  

Det blir i varje fall inte nån mer snöskottning idag. Det som kom under natten skottade jag i morse och en av prognoserna visar inte på mer snö här hemma under kommande veckan - skönt. Kanske till och med lite regn i morgon och plussgrader en stor del av veckan.  

tommy



Senast ändrad av toaen | 15 januari 2011 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag längtar otroligt efter sommaren. Men först en härlig vår med många långa helger så jag hinner göra iordning den gamla båten till försäljning och hinna fixa det sista på den nya. Den nya skall i så fort det är isfritt. Så...Jo jag längtar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längtar efter sommaren!!!

Visst är det bra med vintern så man kan fixa med båten men det skulle man kunna göra om det vore varmt också. Idag har jag meckat med elen i båten. Skulle limma en grej också och trots att jag hade värmefläkt med mig så släppte det på en gång ändå. Om det ändå vore varmt och skönt och man slapp ha grova skor på sig, pulsa fram i meterhög snö till båten, skotta för att komma upp på den och halvfrysa när man ligger och kryper i båten.

Visst gör vinter och snö att man längtar mer till sommaren men jag skulle definitivt inte längta efter snö och kyla om det vore 20-30 grader året om!

I ett första steg får man ju, som någon skrev ovan, sikta på båtmässan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den underbara vintern som jag skrev om i ett tidigare inlägg är inte så underbar längre, dom senaste 2 veckorna har bara varit hala, igår kväll snöade det ca: 15cm här i göteborg och var vitt och fint och nu i skrivandets stund så regnar det, den packade snön blir väl till isbana imorgon igen.......antingen eller tycker jag och börjar nu längta till sommaren och sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bättre dag än den här? Men man får börja med båtmässan. För mig får snön gärna försvinna.

post-15269-1394236593,3196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...