Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
labbibia

Hur länge till har vi el i urtagen?

Rekommendera Poster

Regeringen har tydligen redan börjat förbereda for den dag då elen inte längre kan anses för given.....

Tacka MiljöPartiet och Vindkraften för det........Kanske dags att börja reagera nu? Ännu är det inte försent.......

Klistrar in härifrån:

 

 Maud Olofsson har kapitulerat inför elbolagen.
 

Prioritering av elanvändare vid elbrist
8 december 2010
Näringsdepartementet

I lagrådsremissen behandlas frågan om prioritering av elanvändare vid elbrist. Regeringens uppfattning är att det ska vara en central myndighetshantering av de skyddsåtgärder som får vidtas när en situation med elbrist uppkommer och beslut om frånkoppling måste fattas. Förslaget utgår ifrån att det även fortsättningsvis ska vara Svenska kraftnät som beordrar frånkoppling och beslutar om hur den ska göras. Underlaget för frånkopplingsbesluten ska dock tas fram inom ramen för en planeringsprocess på regional och lokal nivå. Regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, föreslås få bemyndigande att meddela föreskrifter om hur överföring av el till elanvändare får begränsas eller avbrytas.

Ändringen föreslås träda i kraft den 1 april 2011.
——————————————————–
Ämnesområde: Miljö, energi och klimat
Statsråd: Maud Olofsson 

 

 

Nyheter från regeringskansliet.

 http://www.regeringen.se.
——————————————————–
http://www.regeringen.se/sb/d/12569/a/157359 

 

 

Editerar krånglande länk. 



Senast ändrad av labbibia | 08 december 2010 | 15:12



Senast ändrad av labbibia | 08 december 2010 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså du tar el i utaget för givet!

Det var länge sen jag slutade göra det, och egentligen - skall vi göra det över huvud taget? ta elen för givet!

I och med avregleringen av svenska elmarknaden, upphörde elverkens ansvar för produktion och reservkraft. Nu är det marknaden som styr. Dvs några få aktörer skall tjäna massvis med pengar, medans de allra flesta skall betala.

Läste i Bohusläningen att nätbolagen äntligen går med vinst. Sen 1996 har jag bara hört att det går så dåligt och att vi som jobbar på fältet kostar alldelse för mycket pengar och att vi jobbar för dåligt. Nog behöver elbolagen göra någon lite vinst om man skall kunna ge VD;n och några få andra chefer lite bonus. Det behöver ju en sån hårt arbetande man som dessutom måste ha en taskig lön. Det talades ju för några år sen om en liten ynka bonus på 930 miljoner kronor för vår käre  fd VD. När han fick sparken fick han ynka 12 miljoner i avgångsvederlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen

Du skriver:

Det var länge sen jag slutade göra det, och egentligen - skall vi göra det över huvud taget? ta elen för givet!  

 

Ja, inte vet jag? Elen är inte given, den är en vara som vi betalar ganska bra för. Helt nödvändig faktiskt, om inte samhället ska braka ihop, och återgå till någon slags 1800-talstillvaro.

Själv vill jag gärna att mina barn och barnbarn (för att citera ett ofta förekommande miljömuppsargument) slipper den resan tillbaka i tiden..........

Allvarligt talat: Det är myndigheternas och de folkvaldas förbannade skyldighet att med alla medel se till att vår infrastruktur fungerar. Att man ens tänker i de banor som meddelandet från regeringskansliets meddelande visar, är ju fullständigt horribelt! Utan elenergi stannar landet! Nästan all industri kräver tillgång till el, sjukvården likaså, tågtafiken osv osv i det oändliga........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väll självklart att vi inte ska lita på att det finns el.

Det har vi ju enats om i en folkomröstning.

Folk vill inte ha tillgång till el med garanti och tycker det är helt ok att den ibland kommer stängas av.

Dessutom tycker man det är ok med ett pris för elen som är radikalt högre än idag. Vindkraft vill man inte ha såvida den inte står hos andra. El producerad av kolkraft går jättebra om den är tillverkad i annat land.

Själva tänker vi lösa hela världens miljöproblem och bryr oss inte ett smack om att de stora staterna mer eller mindre skiter i att göra något för miljön så länge de inte tjänar pengar på det.

 

Två hål i väggan och ett i pannan.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan avregleringe av svenaka elmarknaden (om var en stor bluff) hade vi här i Sotenäs ett komunalt elverk. Ett komunalt verk får inte gå med vinst, utan sälja sina produkter till självkostnadspris. Sotenäs elverk hade Bohusläns lägsta elpriser.Möjligen kunde lägenhetskunder i Uddevalla ha en aning billigare el.

Efter avregleringen påstår företaget,som i dag heter FORTUM att myndigheterna kräver samprisättning inom hela företagets västkustdel. Prishöjningen för Sotenäs del var så stor att man kunde inte höja priset på ett år utan fick slå ut prishöjningarna över fyra år.

När nätföretagen gick igenom alfabetet efter avregleringen hittade de en del bra ord. Under bokstaven B fann dom ordet bonus Under bokstaven V fann dom ordet vinst Under bokstaven U missade de ett litet ord Underhåll Ett ord som var mycket viktigt under den perioden som jag hade ansvar för ett ytterst litet område av det svenska elnätet.

Sen det här med vårt beroende av el och hur vi klarar oss. När HSP-kabel i Akallatunneln small blev det kris och katastrof i vissa delar av Stockholm. Man nästan savlt igäl och man fick inte duchat. Svärsonen fick gå hem från sitt jobb - som datatekniker.

I Dalsland, där man ofta har haft strömavbrott regelbundet i 14 dar varje vinter, klarade sig bönderna ganska bra ändå. Det är naturligtvis inte lätt när man har djur att ta ansvar för, men man var ju van vid att inte ha nån ström under långa perioder.

Har ibland sagt - lite på skämt men naturligtvis lite på allvar. Vi borde ha mycket fler och längre strömavbrott. Oregelbundet och utan föregående varning. Vi har nog haft tur som har klarat oss så bra som vi har gjort. Det har legat på gränsen många gånger. Vi som är fritidsbåtsägare har ju en fördel som vi delar med husvangsägare. Vi har ju i alla fall reservkök att ta till om det skulle knipa.

 

Sen tror jag att regeringen skiter fullständigt i hur det hela fungerar. Skulle det gå åt skogen kan man ju ta sitt ansvar och avgå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan till att börja med konstatera att Sverige har de mest belysta hemmen i hela världen.

Inget land har så mycket fasadbelysning, lampor över grillar, under hyllplan, i väggar, längs med golvlister, i häcken, längs med uppfarten till huset, på garaget i vinskåpet etc, m.m osv...

Det tycks som om att vårt nya sätt att bevisa vår ståndmässighet i kvarteret är genom tusentals halogen-spotlights och hur länge de kan vara tända på dygnet.

Att vi i dagens läge måste importera billig kolkraftsel ifrån andra länder förvånar mig mycket. Sverige är mycket rikt på naturtillgångar, floder, åar och har jämförelsevis en lång kuststräcka där det går alldeles utmärkt att bygga vindkraftsparker utan att det stör omgivningen.

Det bor lika mycket människor i Sverige som det gör i New York City på en yta som är ungefär lika stor som Solna kommun, eller om du tar en fjärdedel av Sveriges till ytan minsta län: Blekinge. Med detta i bagaget är det som sagt förvånande att vi inte har kommit längre med vår elproduktion på hållbar basis.

Nu är det ju en stor trend med LED-belysning och tur är väl det, för om alla skulle skaffa sig halogenspotar och vanliga lampor i samma utsträckning som vi tycks utöka vår belysningsfrenesi, skulle elförbrukningen sannerligen skjuta i höjden.

Att detta beror på vårt nordliga lands läge i världen och våra många mörka timmar om dygnet må väl vara, men ändå.

Ni som hänvisar till att mina barn inte ska växa upp i ngn 1800-tals miljö har alldeles rätt. Det ska de inte, men som argument för inte vilja göra något åt vår elproduktion håller det inte.

Argumentet att Sverige ska alltid försöka vara världens samvete och få det till en dålig sak låter grumligt i mina öron. OM nu vi skulle bestämma oss för att med hjälp av vindkraftverk, vattenkraft, vågkraft och till en viss del utfasande kärnkraft kunna vara självförsörjande på riktigt skulle det innebära en stor fördel. Att genom att visa att det faktiskt går och dessutom bli lönsamt sänder bara positiva signaler till såväl elkonsumenter som producenter världen över. Mest behövligt till elproducenter, för det är de som bestämmer priser och marknader, inte vi enskilda människor. Iaf inte innan vi alla 9 miljoner människor (och storföretag inräknat) har en elstrejk där vi stänger av allting.

Att det här ämnet hamnat på ett båtforum är lite intressant då merparten av den svenska båtparken saknar landströmsmöjligheter överhuvudtaget. Självklart vill ju även jag ha tillgång till el på stolpen vid bryggan då jag faktiskt har landström men man ska nog ta regeringsbeslutet med en nypa salt. Däremot inte sagt att jag tycker det är ett bra beslut, tvärtom! Alla storbolag behöver eld i baken och kontroller för att de faktiskt ska sköta sitt jobb. Ska de själva tända blåslampan och sköta sina egna kontroller brister hela tanken om att det blir en rättvis bedömning.

Nog pratat om detta, nu ska jag ut och skotta bort snön i båten iförd medhavd pannlampa...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matanza

Man kan börja med att konstatera, precis som du säger, att Sverige ligger väldigt långt norrut. Alltså har vi långa mörka, och framförallt, kalla vintrar. Vi måste kunna vara säkra på att ha tillgång till elenergi. Allt annat blir en katastrof. Sverige har varit  helt självförsörjande på el i över 30 år. Kärnkraften står för ca 50% av den energin, vattenkraften för ca 45%.

Helt plötsligt ska vi börja tala om att släcka ned elnätet vid hög belastning? Är det utveckling? Eller avveckling? Maudan svamlar om att vi ska bygga vindkraft för att elproduktionen är sårbar!? Efter att vi som sagt i mer än 30 år varit helt självförsörjande vad gäller el. Maudans uttalande är rena vansinnet om du frågar mig. Eller? Finns det en annan förklaring till hennes vurmande för väderkvarnsel? Jo det gör det. Både hennes man och hennes son jobbar inom vindkraftsindustrin. Där har du förmodligen den verkliga orsaken till hennes förkärlek för vindkraft. 

Att låtsaskonkurrensutsätta elmarknaden var bland det sämsta våra politiker gjort de sista 50 åren, och det vill inte säga lite. Där är vi överens.

 

Du undrar vad en diskussion om el har med ett miljöbåtforum att göra? Kanske ska du börja med att fråga de som bor på, eller i närheten av Ornö i Sthlms södra skärgård? Där planers en hel allé med vindkraftverk. Lokalbefolkningen är förtvivlade.......Men blir förmodligen överkörda av politikerna.

Sedan är det ju ett faktum, att om elpriserna fortsätter att gå upp somde gjort de sista åren, så måste många vanliga människor säga teck och hej till båtlivet. De kommer inte ha råd att ha båt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås helt rätt i mycket av det du säger.

Jag tror dock inte att elpriserna kommer att vara den faktor som bestämmer om vi kommer köra/äga båt eller inte, då finns det andra poster i våra utgiftskonton som tar större del.

Det intressanta med vindkraften som du nämner är ju att det planeras vindparker på alla de möjliga och omöjliga ställen. Omöjliga ställen kan ju då tyckas vara precis utanför ett naturskönt område där utsikt och miljön omkring är en del av värderingen av exempelvis fastighetsvärdet.

Sådana förslag är kortsiktiga och inte särskilt genomtänkta kan jag tycka. Det absolut mest intressanta gällande fördömmande av vindparker har dock gjorts av försvarsmakten (?!?) som hävdar att pg a säkerhetsskäl och grumliga föreskrifer har stoppat planering av vindparker i Blekinge, lagt som förslag att BEFINTLIGA verk ska rivas och att detaljplanerna ska ändras så att inga vindkraftverk kan byggas inom ett visst område, allt med hänvisning till att närliggande flygflottiljs verksamhet inte ska störas, alternativt att det finns risk att piloterna i JAS 39 Gripen skulle råka köra in ett vindkraftverk. I samma rapport tillägs dock att det samtidigt INTE blir förbud mot nyuppförande av mobilmaster och dylikt. Ej heller ska befintliga master tas ner.

Här ligger en hund begraven.

När det gäller utbyggnad av vindkraftverk och utvecklingen av den teknologin är jag positiv. Men bara om det görs med hjälp av transparanta undersökningar och beslutsunderlag. Inte om det görs med pengastinna bolagsnissar (och nissor) iförda blåslampor och med hållhakar inom politiken. Jag är mer tveksam till kärnkraft i övrigt. Efter det klubbades igenom att kärnkraften skulle avvecklas så blev alla som skulle ta fram en plan för detta tydligen totalt tandlösa varpå ingenting gjordes för att iaf ta fram förslag på annan, hållbar energiutvinning och nu står vi här med beslut om att fasa ut de gamla kärnkraftverken som ska ersättas med nya, som sen ska fasas ut....??!! Snacka om att slösa med skattepengar, eller för den del med utlandslånen.

En sak är vi överrens om iaf; Maud har ännu en gång spridit sina exkrementer i det blå skåpet. (Det blå skåpet får här symbolisera Sverige då..... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen är till för att kunna prioriera elanvänadare vid effektbrist. Kommunerna pekar ut de viktigaste kunderna, elnätbolagen visar hur systemet hänger ihop, sedan skickar man det vidare till länsstyrelerna. Det är en förbättring från nuläget, jag hoppas dock att man inte behöver använda det men risken finns och då framförallt i södra sverige. Lösningen är att bygga ny elproduktion i söder och eller mer ledningar men problemet är att vi vill ha fri tillgång på el men inget nytt får byggas, åtminstone inte där jag bor. Att elnätpriserna går upp är inte konstigt då man satsat 30 miljarder senaste åren för att vädersäkra elnäten samt nya mätare för 15 miljarder till alla kunder allt pga behov men även ny lagstiftning.. Att elpriserna går upp när det är brist är inte konstigare än att oljepriset går upp när tillgången är mindre än efterfrågan. Men det är bara de med rörligt elpris som betalar de höga priserna nu, det alla dock betalar för är den ökade förbrukningen som kommer av det kalla vädret, volymrisken står dock ofta elhandlaren för. Jag försöker minska min förbrukning vid kallt väder genom att elda som tusan i vedpannan. När det gäller bonusar så är det bara enstaka bolag som har det så det bör inte drabba hela branschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotack Scwidja, det framgår ju klart. Problemet är ju för bövelen att staten tillåter att det överhuvudtaget blir effektbrist! Det ska inte behöva inträffa i ett modernt land, tillhör gamla öststater eller möjligen bananrepubliker runt om i världen. Men snart är vi där själva! Och ingen verkar bry sig. ja utom de elintensiva industrierna förstås. De lägger ned tillverkningen och drar utomlands. Men det verkar våra stolliga politiker skita i!?

Ur dagens Text-Tv:

114 SVT Text         Fredag 10 dec 2010
INRIKES Publicerad 10 december      
                                       
Högt elpris stoppar produktion       
                                       
  Massatillverkaren Rottneros har beslu-
  tat stoppa produktionen vid den sk   
  CMTP-linjen vid Rottneros bruk ca tio
  dagar. Extremt höga elpriser i kombi-
  nation med höga vedpriser gör försälj-
  ningen olönsam, enligt ledningen.    
                                       
  Företagets vd Ole Terland är kritisk 
  och säger att Sverige saknar energi- 
  politik och att elprishöjningarna gör
  det meningslöst att producera. -Det  
  är ett perverst system att de som    
  tjänar på det här är elbolagen.      
                                       
  Från facket ser man en risk att fram-
  tida satsningar inom pappers- och    
  skogsindustrin hamnar i andra länder.

Det fortsätter på nästa sida:

  115 SVT Text         Fredag 10 dec 2010
INRIKES Publicerad 10 december      
                                       
SCA: Elpriserna är orimliga          
                                       
  Skogsindustrikoncernen SCA anser att 
  elpriserna är orimliga med tanke på  
  produktionsstrukturen i Sverige.     
  -Detta är något mycket allvarligt för
  vår exportindustri, säger vd Jan     
  Johansson.                           
                                       
  Också basindustriernas samarbetsorga-
  nisation SKGS är orolig över prisut- 
  vecklingen. -Varken politiker eller  
  kraftbolag har säkerställt en till-  
  byggnad inom energiförsörjningen,    
  säger ordförande Kenneth Eriksson.   
                                       
  Han får medhåll av Maria Sunér Fleming
  på Svenskt Näringsliv. -Produktions- 
  förmågan av el måste säkerställas.
 

 

Och om vår exportindustri flyttar utomlands, då kan vi säga adjö till välfärden! För gott!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillåter att det blir effektbrist? Är du beredd att betala för att det aldrig någonsin ska bli en trång sektor i det svenska elsystemet eller är alla beredda att betala för det?  Att aldrig uppleva problem kostar ofantliga pengar, att bygga ut vägnätet så att det aldrig finns köer kostar multum, att bygga ut järnvägarna så att inga tåg behöver vänta på ett annat kostar också. Allt handlar om att finna en nivå som vi  kan acceptera. Men det är förutseende att planera för vad som kan hända om inte systemet klarar det som är tänkt.

När det gäller elpriser för elintensiv industri så javisst svenska företag har haft en viss förmån men de som vill överleva på lång sikt vet att man inte långsiktigt kan räkna med att vi får konkurrensfördelar när det gäller priset på el.  De företag som avstår från att förbruka el vid vissa tidpunkter behöver inte betyda att allt är fel utan att marknaden verkligen fungerar på riktigt, de säljer sin köpta el på marknaden och tjänar mer på det än den slutprodukt som de normalt producerar. Vi har dock i Sverige unika möjligheter att producera klimatneutral el och det är synd att inte dessa möjligheter kan utnyttjas för att bygga välstånd. Problemet är inte kapital utan vår inställning till att acceptera investeringar i elproduktion och elnät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden? Snacka inte skit! Nu råkar landet vi bebor genomkorsas av massor med älvar/floder. Det har vår föräldrageneration varit kloka nog att utnyttja. Utbyggnaden av dessa älvar har skett med statliga medel dvs skattepengar.  Det finns ingen fungerande elmarknad i Sverige. Vi har under nästan hela mitt 52-åriga liv haft en säker tillgång till billig el. När politikerna fick för sig att konkurrensutsätta elmarknaden för att sänka(!!) priset, så gick det naturligtvis direkt åt h-vete. Vi betalar ju för fasen hela tiden HÖGSTA dagspris på elen, inte tvärtom, som det skulle ha varit på en fungerande marknad.

Det är en skandal utan like. Men folk som kommer med förklaringar som dina, är precis samma människor som håller på att sänka landet i mörker! Skäms! Klimatneutral Tjenare! Vi har redan till 95% klimatneutral el!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dags för många att inse att Sveriges energi är relativt miljövänlig.

Att jämföra med Kina där 90% av alla energi kommer från kol

Kinas kolreserver uppgår till tusen miljarder ton, varav 320 miljarder ton kan utvinnas så snart man vill. 90 procent av landets energiförsörjning baseras på kol. 

 

källa Ny Teknik

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/kol_och_olja/article57871.ece

 

Håller med labbibia, vi har tidigare mer eller mindre haft garantier för el i urtagen. Att påstå att man aldrig kan dimensionera så det fungerar alltid är fel men givetvis måste man i vissa fall göra avsteg. Ska dock aldrig behöva gälla elenergi om man gör rätt.

Precis lika dumt som att konstruera säkerhetsbälte med vetskapen att en det aldrig kommer fungera i alla lägen. Givetvis ska de fungera.

 

Många svenskars syn på energi

* Kolkraft vill ingen ha men ändå köper vi från grannländerna

* Kärnkraft vill man inte ha men det är ok att grannländerna bygger nya kärnkraftverk så man kan köpa el därifrån.

* Vattenkraft vill man inte ha för det förstör vattendragen.

* Vindkraft vill man inte ha för det är fult och stör fåglar, fiskar mm

 

Ändå har ingen av dessa motståndare fattat att vi snabbt blir ett u-land utan energi. De som vill leva utan energi kan redan nu skaffa en hydda i skogen och bo där på samma sätt som folk levde på medeltiden. Men ge katten att ta med er eran ipad eller mac-dator och lämna tv-spelen hemma. Lämna även fotogenlampan hemma för den drivs av fosila bränslen.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför det blir sådant liv så fort man pratar om utbyggnad av vattenkraften. Ett osynligt kraftverk är det stora kraftverket Långå. Visst är vattnet uppdämnt men det är också allt som syns av verket. Jag har passerat många gånger och där finns inget som stör naturen.

http://www.kuhlins.com/index.php?frame=http://www.kuhlins.com/kraftverk.php?id=337 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte turbinhallarna som stör när det gäller vattenkraft, det är ju att strömfåran på ena sidan blir en stor sjö och på andra sidan torrläggs.
Ofta är resultatet också det att fisk inte kan vandra upp i älvarna för att föröka sig och de fiskar som ev. lyckas tuggas i stor omfattning sönder i turbinerna tillsammans med de nya ynglen på väg åter till havet.

Vattenkraft är en väg vi en gång valt att gå för att få energi i vårt land och det är knappast rimligt att riva vattenkraftverk även om det naturligtvis är möjligt. En utbygnad av de sista orörda älvarna är däremot inte rimlig. De kvarvarande orörda älvarna är fantastiska miljöer som måste få vara möjliga att uppleva även framgent.

Personligen tycker jag att orörda älvar är betydligt mer värda än ett land helt fritt från vindkraftverk, men faktum är att jag (med teknisk bakgrund) tycker att det är otroligt häftigt med stora vindkraftparker, med kärnkraftverk och gigantiska kraftverksdammar med enorma uppdämda sjöar.

Kärnkraften är olyckligt att vi (mänskligheten) inte klarat av att tämja helt och hållet hittills. Det tror jag vi måste vi klara av om alla länder ska kunna få samma välstånd som vi i i-länderna redan har.

Nu börjar hockeyn...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När utvecklingen har gått framåt och vi har effektivare sätt att framställa elenergi, eller när vindkraftverken har tjänat ut, kan de monteras ned utan några större spår i naturen. Möjligtvis några vägar eller sprängda bergsknallar. Att jämföra med motovägsbyggen, som är gigantiskt mycket större.

Kärnkraften däremot går inte bara att montera ned. Reaktorn kräver en nedstängning under lång tid och kärnavfallet lämnar vi över till många generationer framöver. För att inte tala om alla risker under driftstiden, allt från kvarglömda dammsugare till terrorister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöarna som förser kraftverket jag skrev om är Lossen och Grundsjön där iaf Grundsjön är känt som utomordentlig fiskesjö. Visst är det lite trist när magasinen är på upphällningen och vattenståndet är lågt. Nedströms efter kraftverket är vattenståndet ungefär på samma nivå året runt. De som tvingades flytta för dammarna blev såklart väldigt, väldigt upprörda men de som bor kvar är nöjda med att älven är reglerad så att de slipper översvämningar. Kvar finns fortfarande ett mindre fall och fisk finns det.

 

Ang vindkraft så satsar IKEA på det.

http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.4845239-vindkraft-i-harjedalen-gor-ikea-sjalvforsorjande-pa-el

 

post-10011607-1394237141,2319_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALL vattenkraft och utbyggnad är döden för fisken och fisket... förnekar man det, är man inte bara blindwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vi svenskar skulle vara extrema i våra belysningar kan kanske bero på den breddgrad vi bor på? Att vi dessutom har ett större uppvärmningsbehov kan ju även det bero på vart vi är geografiskt belägna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...