Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capitan

Praktisk båtägande/Sweboat sprider skrämselpropaganda/lögner

Rekommendera Poster

Köpte senaste numret av Praktiskt båtägande och hittar en artikel som heter Chanstagning att importera. Artikeln är enbart där för att skrämma Svenskar att privatimportera och min teori är att Sweboat helt ligger bakom artikeln.

Detta nämns bland annat.

Än en gång hävdar de att tullen beslagtagit båtar vilket ALDRIG förekommit i Göteborgs hamn.

De hävdar att om båten skulle fastna i tullens när så finns bara två möjligheter. Antingen sälja tillbaka båten till USA eller destruktion! Om jag förstått lagen rätt så är det ok att ta in icke CE-märkt produkt i landet dock skall den CE-märkas innan den kommer ut på marknaden. Mao inga problem att använda något av de företag som eftermärker båtar i Sverige.

De skriver att köpa CE-märkt båt ger ökad trygghet och man vet att man får en produkt som uppfyller gällande kvalitetsnormer, man får garantier som gäller.

Nej CE-märkning ger ingen ökad trygghet då det i regel inte skiljer något på en märkt och icke märkt båt. Båtbyggarna i USA har bra mycket högre krav än EU.s CE-märkning. Lägg till att CE-märkningen är en självcertifiering utan kontroll på att den följs. Någon båttidning testade nordiska båtar för ett par år sen ang uppfyllandet av CE-märkningen. Det gick så där kan man säga. Minns tyvärr inte vilken tidning.

De vill få det att låta som att på en omärkt båt gäller inga garantier.

Nu till det sista och bästa av allt. Privatimporten kan svärta ner märkets(tex Bayliner) anseende på den svenska marknaden!!! Detta pga generalagenter och återförsäljare ibland får ta emot kritik för fel och brister på båtar som inte tagits in via deras kanaler.

Dessutom riskerar handlarna att hamna i moraliskt dilemma i fråga om huruvida de ska sälja reservdelar och utföra service på dessa i någon mening laglösa båtar.

Helt sjuk artikel som jag anser vara en ren skandal!

Min åsikt är att Sweboat som är båtbranchens riksförbund borde sträva efter att få till en riktig kvalitetskontroll på båtar i stället för den CE-märkning som finns idag.

Än en gång CE-märkning är enbart ett handelshinder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst artikeln och tycker du drar för långt gående slutsatser. Menar du att tidningen ska uppmana folk att bryta mot lagar och regler? Tror jag kan vara knepigt och även juridiskt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med.

Jag har prenumenerat på Praktiskt Båtägande i flera år. Det skrivs nästan aldrig om amerikanska båtar. Jag har tänkt säga upp prenumationen flera gånger då jag inte tycker det är så kul att bara läsa om gamla Albin, Nimbus m.m från 70-talet. När det då äntligen kommer ett temanummer om Amerikanska båtar så är det bara skit. Det gör mig förbannad.

Varför kan man inte göra reportage hos någon av alla de som gjort en lyckad USA-import? Alltid ska det fokuseras på det dåliga och framförallt på livsfaran att inte CE-märka.

Bedrövligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte uppmana folk att bryta mot lagar o regler... Man kan upplysa om att hur det faktiskt ligger till, redovisa regler osv istf att komma med osanningar i något slags skrämselsyfte: Det är ju trots allt inte olagligt att importera om man följer reglerna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig. Själv har jag importerat en båt och det mesta har gått hur bra som helst och jag har fått hem en fin båt till ett betydligt bättre pris än om jag hade köpt den här hemma.

Min bår är inte CE-märkt  men vem bryr sig om en sån sak? Skulle min båt ej vara sjöduglig?

Jag hade inga som helst problem att ta in båten. Jag tror nog att det finns fler som är nöjda än de som är missnöjda.

Det är så många olyckskorpar som sitter o kraxar angående CE-märkning och andra saker. Det handlar ju egentligen bara om att ett antal organisationer försöker förhindra privatimport för att man hoppar över några led i kedjan som vill tjäna pengar.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att få lite mer info om CE märkningen från de som gått igenom proceduren i Sverige. Transportstyrelsens webbsida antyder kostnader för mellan 30-60 tusen för detta.
Stämmer det eller kan man göra det till en billigare peng ?
En dyrare båt kan ju fortfarande vara prisvärd om man räknar in det i kalkylen.
De antyder också att det kan bli problem med avgaskrav, undrar om det stämmer då det knappast lär skilja speciellt mycket mellan motorerna ?
Om båten är tillverkad i USA och man kan få ett ursprungsintyg medskickat så tror jag man kan slippa tullkostnader också.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att man skulle kunna slippa tullkostnader för en US-import????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också med.

Det konstiga är att en Albin från 70-talet anses inte som en farlig båt för Praktiskt båtägande, då de tjatar och tjatar om dessa i varje tidining. Eller för den delen någon annan äldre modell som är Svensk.

Men en båt från USA årmodell 2008 är en farlig historia. Skall bli intressant och se hur Lobbyorganisationerna lyckas stoppa importen för privat personer. För de kokmmer lyckas tillslut, det är bara en tidsfråga.

Mvh
Kristian


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad jag vet så finns det möjlighet vid import från vissa länder men USA är nog inte med där och det kanske inte gäller båtar (Jag ska gå hem och läsa på...)blush

Fattar inte riktigt hur det funkar på tullverkets hemsida i Taric söksystem.
hittade en kod ex. 8903 99 91 00
verkar vara 1.7% i tullkostnad.. men kan ha fel även där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.7% tull för båtar stämmer.

 

Artikeln bredvid den jag skrivit om i tidningen heter Begagnad USA-båt. Där uttalar sig besiktingsmannen Stephan Birke om diverse. På slutet fliker han in ang kvaliten på USA båtar som är högre idag än förr. Men tyvärr förstör direktimporten ryktet en del. Undra vad han menar med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar lite misstänkt, första inlägget några minuter efter att man har blivit medlem, och vilket inlägg sedan, är man representant för tidningen så borde man väl ta till sig av kritiken istället för att argumentera emot, men man kanske skiter i att läsare faktiskt är intresserade av även amerikanska båtar, så det är bara att konstatera att intäkterna kommer från reklam och inte från tidningsköparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen resonemanget från bilbranchen, privatimpoterat, går aldrig att sälja sedan, sånt byter vi inte in. Sämre kvalite än dom som märkeshandlaren säljer sa man.

Vad har hänt nu? Ingen ifrågasätter nu, firmorna impoterar själva. Priserna har närmat sig utlandets, åtminstone på bilen du ska byta in.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat in i trådskparens egna lilla sjöbod här på MG och noterar att han avverkat sex amerikanska båtar sedan 2004.

Är det så att det är en lönsam liten bisyssla som är hotad för herr Captain?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla du du kan ju inte vara verklig?

Varför kommer inte ni på PB med lite bra input i tråden i stället dessa påhopp.

Det är väl jätte bra om vi får en diskussion om detta

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Samuel, om det där är PB´ s officiella approach så borde ni nog överväga att byta ut ledning o redaktion

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samuel Karlsson som är chefsredaktör för tidningen Praktiskt båtägande borde väl kunna skriva något bättre så? Dock säger ditt svar otroligt mycket mer än det lilla du skrivit.

Nej det är ingen lönsam bisyssla jag har men om det nu skulle vara så hur skulle den vara hotad? Det går alldeles utmärkt att importera och det går även alldeles utmärkt att CE-märka i efterhand.

Du kanske menar/tror/hoppas att privatimporten hotas pga av det ni och Sweboat hittar på i er tidning? 

 

 

 

P.S Då du kikat i min sjöbod så borde du sett att jag åker gammal Bayliner från -94 så lönsam bisyssla förstår jag inte hur du kom fram till ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic men man måste ju gilla den här texten.

Fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara konstruerade för att minimera risken för att falla överbord och för att underlätta att åter ta sig ombord.

Med tanke på dom minimala skarndäck en del båtar har så...

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte chefsredaktören för Praktiskt båtägande veta att Fairline är en engelsk båt och inte en amerikansk?

Hänvisar till de sex amerikanska båtarna Samuel sett i min sjöbod. Eller var det stålbåten som var amerikansk ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ja nog med påhopp nu.

Låt oss snacka CE-märkning och varför man överhuvudtaget kräver att en ratt måste vara CE-märkt separat :-)

När man läser om denna märkning så undrar man ju hur några båtar klara dessa krav?

Dessutom måste ju en redan märkt båt genomgå ny märkning om man byter motor till en som har högre effekt eller om man gör några större förändringar i övrigt. Hur många gör detta?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken groda...

 

Man får ju nästan hoppas att du är anställd av någon som vill PB illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore väl inte så tokigt att sammanställa de olika stegen i hur en privatimport går till från A-Ö baserat på Maringuidens medlemmars erfarenheter ?
Belysa vilka fallgropar som finns från att välja en båt (som kan CE märkas) och hur man rent praktiskt går tillväga med pappershanteringen, val av transportör, Incoterms, lämpliga försäkringar mm. Finns det nån sammanställning över vilka båtar som importerats och har kunnat CE-märkas (eller är det ingen som gör det kanske) så kan man ju tänka sig att en lista med dessa skulle underlätta för andra importörer i valet av båt... mm.mm
Har inga planer på att importera själv men ämnet är intressant och att reda ut hur det verkligen förhåller sig.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också se det som att Captain med den erfarenheten kanske vet vad han talar om?

Förresten, lite OT - vet ni alla att kommentarer som skrivs här kan bli publicerade i någon av båttidningarna i samma mediekoncern som även äger Maringuiden? Döm om min förvåning när jag bläddrade i en tidning och såg något jag skrivit här i tryck med min signatur under! Så hr Chefredaktör kan - om fru Fortuna visar den sidan - bli publicerad i konkurrenttidningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahahahahahahahahaha. Det numret ska jag stå i ko för. Missförstå mig rätt, av alla de tidningar jag inte prenumererar på ligger ändå PB närmast till för en ev prenumeration. Men... låg är nog ett bättre ord. Jag kan nog läsa tillr mellan raderna i tidningarna för att sålla ut skitartiklar av typen som nämnts ovan utan att bli alltför negativt inställd till blaskan ifråga. Dock, när det droppar in kommentarer som den av ch.redaktören drar jag åt mig öronen. Det känns som en idiotförklaring av deras läsare och även om jag så skulle vara en idiot har jag ingen lust att betala prenumerationspengar till den som upplyser mig om min intelligensnivå..

Fattar inte riktigt deras avsikt med ett inlägg av den typen. (OM det nu är så att aliaset verkligen överensstämmer med den man ger sig ut för att vara...?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt. Vi kommer skriva mer om CE-märkningen framöver. Vår juridiske expert menar att det är ett av de ämnen som han får mest frågor om och som också orsakar mycket probem och tvister. Vi jobbar just nu på ett tema om hur man importerar rätt. Mycket intressant.

Jag beklagar inlägget ovan. Om jag försöker försvara mig med att det inte var skrivet av mig är det väl ingen som tror att det är sant. Men faktum är att jag lånat den här inloggningen av en medarbetare tidgare och var inte medveten om att han kommenterade den här tråden. Jag vet mycket väl att Fairliner kommer från Egnland. Och jag har för vana att alltid skriva under allt jag skriver med mitt namn. Ni är givetvis välkomna att höra av er till mig eller någon annan på redaktionen om ni har uppslag på hur vi kan belysa ämnet. Skriv till  red@praktisktbatagande.se

Följer debatten och tar til mig av alla konsturktiva kommentarer. Det är viktigt att sakfrågan blir rätt belyst.

Samuel Karlsson (chefredaktör Praktiskt Båtägande)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nu var det ju ett seriöst svar så varför då komma med barnsliga kommentarer? Det fina med MG är att det finns särskilt rum för denna typ av kommentarer vilket inte alla forum har.

Tyvärr fungerar det ju inte eftersom moderatorerna är allt för slappa och inte heller lever som dom lär, men det undantar ju inte oss vanliga skribenter från att uppföra oss.

Mvh Peter

 

Ändrad p ga stavfel



Senast ändrad av sdk780 | 09 december 2010 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just PB har väl profilen att vara till för just båtägarna. Hur man utan krusiduller och till vettigt pris får till sitt båtägande. Jag läser varje nummer och har ett par årgångar hemma nu.

Om nu CE-märkningen är ett fördyrande handelshinder så kan man ju kika på hur man (lagligt och säkert) går runt detta hinder och vilka fällor som finns.

Slutklämmen på artikeln:
moraliskt dilemma i fråga om huruvida de ska sälja reservdelar och utföra service på dessa i någon mening laglösa båtar.
Skakar jag bara på huvet åt. Vad är det för dumheter? Vill folk köpa service och reservdelar så ska dom få det. Vad är problemet?

Det ju iofs geschwinnt att importera delar från USA, men om man som jag gillar att ha några båtaffärer kvar i landet så föredrar jag att köpa där.

 

Ett annat aktuellt ämne som kunde tas upp är ju diskussionen om ett visst svenskt segelbåtsmärkes hantering av kunder....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med det? Man kan ju undra om han har spökskrivare i tidningen med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Antar att det är mig Du syftar på ? Citera gärna den Du svara på!

Jag menar att Samuel har ju skrivit under eget namn och förklarat sig och varför skall  Du då komma med insinuationer och dra det hela vidare, i princip anlagar Du honom för lögn och då kan Du gott komma med fakta i saken och helst seriöst annars kan Du hålla Dig till dösnack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...