Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Gunnar Jansson

Selva, vilken bra båtmotor.

Rekommendera Poster

CillaLu, jag har samma erfarenhet som dig om Kenty. En av den gamla stammen av båtmekkar som brinner för sitt jobb. Sen får man ju inte glömma att det är tävlingsracing dessa glada herrar älskar. För dom som gillar typ bilskrotar. Är Kentys lika med båtmotorskrot och med nya motorer på topp. Värt att besöka. Och även då kolla på Selvor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede! Du skrev tidigare och assosierade till Volvo Penta... Min Volvo Penta AQAD40b är en Peugot motor!?! Min Audi har en Mercedes benz motor !?! Sen som grädde på moset i märkes diskutionen kan ges ett exempel med risk att uppröra många. Det finns egentligen bara sex (6) bil märken... Dvs. att det finns sex aktörer på hela världens bilmarknad. Det är skrämmande men alla tycks äga varandra. (min flickvän skrev C-uppsats i ämnet) Ni kanske kommer ihåg Volvo lastvagnar och Scania. Nu till Kenty`s sjösport. Jag har varit kund där i 20 år. Han är en klippa när man väl fått in foten och känner honnom. Fixar allt. Tyvärr har jag ingen snurra längre så ärendena där är inte lika frekventa längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse (drifttekniker)

Tänk om alla militärer kunde göra något vettigare än att sitta och kommentera gunnars inlägg dom verkar ha en massa dö tid på jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag återgår lite till tråden ;-) Det verkar som om Selvas 4-taktare har stigit ca 10000:- inför den här säsongen, i 60 hk -klassen. Det borde betyda att de nästan är upp i samma nivå som tex Suzuki och Yamaha snart, kanske tom mer då alla återförsäljare av Yamaha har 10% rabatt på hela sortimentet i vår. Då är väl diskutionen om mest motor för pengarna också ointressant snart. Vilken snurra som är bäst kommer vi nog aldrig reda ut...

post-4441-1394234371,337_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Samtidigt har jag lite svårt att tro att någon på fullt allvar har trott att Selvas pris skulle förbli så mycket billigare än andra fabrikat, men jag kan ju ha fel naturligtvis. I sadana fall var/är den personen väldigt naiv!! Personligen tycker jag att allt bara är en självklarhet som följer de gängse normerna inom PR: Man kommer ut med en ny motor (men som egentligen är Yamaha) och prissätter den under den första perioden till ett lågt pris för att få igång försäljningen. Eventuellt har man samma resonemang på tillbehör och reservdelssidan också. Efter en viss tid höjer man priset så att man ligger hand i hand med konkurrrenterna /- någon tuselapp eller två. Sedan stannar man där fortsättningsvis. Nä.....det handlar naturligtvis om PR liksom hela den här tråden! I alla fall trådens ursprung. Ett sätt att få ut budskapet om att det nu finns en ny aktör på marknaden.... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det naturligtvis. Jag tyckte dock att 10000:- på några månader var lite häftigt, Att Selva är ett så inkört varumärke redan, att köparna känner lika starkt för dessa som tex Yamaha och Suzuki är jag dock tveksamt till. Men du kanske har rätt, att de är mogna för den prishöjningen nu. Jag är dock lite skeptisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn, nu skäller du på mig. Och påstår att man är nån aktör på marknaden. Tidigare gnällde du på någon som påstod att du var det. Angående ditt snack att Höga Rodd var så bra. Kasta sten i glashus. Det är vad du gör nu. Jag är inte det minsta involverad i nåt företag. Det enda är att jag är en sportfiskare med båtintresse. Och en son som jobbar med att repa båtmotorer. Och då inget som handlar om några Selvor. Jag tyckte att dom motorerna verkade intressanta när jag var över till Kentys. Priserna var humana. Och det verkade vara bra byggda motorer. Men jag tycker om alla motormärken. Äger dom flesta av dessa. Så tänk över vad du själv skriver. MVH Gunnar Jansoon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej elanen! Nej, jag skäller inte alls på dig som du påstår, men uppenbarligen tar du det på det sättet vilket jag ber om ursäkt för. När det gäller att själv ha blivit anklagad för att vara en aktör så var det från en som beskyllde mig för detta vid ett flertal tillfällen innan jag sa ifrån och trots att jag enbart hade svarat på frågor. Någon specifik tråd om något specifikt fabrikat har jag aldrig startat. Dessutom har jag som oftast varit hyfsat neutral i mina svar genom att nämna andra fabrikat också. Inte alltid...men ofta. Trots detta fick jag min anklagelse, men dessutom på ett ganka grovt och otrevligt sätt och på direkt elaka ordalag. Till slut efter ett flertal direkta (och inte indirekta) anklagelser denna person och som närmast kan likna personligt påhopp sa jag ifrån. Jag tyckte att jag faktiskt hade rätt till det då och att jag visade tålamod eftersom påhoppen var upprepade ett antal gånger innan jag sa ifrån. Samtidigt tycker jag attt du bör ha en viss förståelse för jag får en sådan uppfattning som jag får. Dels är det faktiskt ett ganska vanligt trick som tillverkare ibland tar till (och detta vet jag) och dels är det en fantastisk reklam du gör medvetet eller omedvetet Det är okay, tycker jag, men din opartiskhet framgår inte. Snarare tvärtom även om det nu tydligen inte alls är så. Tom överskriften eller namnet på frågans/trådens rubrik är ju som tagen direkt från PR-avdelningen! Och fler med mig har uppenbarligen tolkat det på samma sätt. Nu litar jag och tror på vad du sa i ditt senaste inlägg och förstår dig när du avsäger dig partiskhet. Synd att du inte visade ditt oberoende tidigare för då hade jag eller någon annan sårat dig.Det var ju inte riktigt meningen. Men om du tänker efter helt ärligt så är det faktiskt inte så långsökt att vissa tolkar denna tråd på samma sätt som jag gjorde nyss.Men som sagt...jag ber om ursäkt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag godtar din ursäkt. När jag var där hos Kenty. Var det vissa faktorer hur dom byggt motorerna som jag tyckte var bra. Lätt att komma åt. Riktigt kraftigt såg det ut. Men sen kan ju det med blotta ögat inte alltid stämma med verkligheten. Mina favorit motorer är ändå Evinrude (Johnson). Och med undantag Tohatsu. Och då menar jag inte deras små motorer. Och även vissa äldre Mercury. Men då inte för att mekka. Utan för det sköna ljudet. Och den i grunden gamla konstruktionen. Är som en gammal jänkarbil till sättet. Om man skall snacka om nasare som härjar på liknande sajter som den här. Är det mer på bilsiderna. Typ Vi Bilägare. Hoppas vi kan tipsa andra om hjälp och ge dom ett tips. Och hålla nasarna stången. MVH Gunnar Jansson. PS, är i grunden en gammal ärrad sportfiskare med lång tävlings karriär. Om du köpte Fiskejournalen Nr 3 eller läser den. Där är mitt repotage om att hitta storabborren. Just mitt gebit i alla dess former.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan många år är Selva ett stort märke i racing. Inget uddamärke med tveksam kvalitet. Tohatsu= Skoda= Skitkul= bullriga lite törstiga (dock inte bilvarianten), men med som alla andra: God kvalitet. Finns det några dåliga utombordare idag? eller är det bara känslan som gör att man tycker att det ena eller andra är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla partiska debattörer (inkludera givetvis undertecknad också :-nojd ) För i slutändan är vill ju ingen erkänna att man köpt en kass motor, så givetvis tycker alla att ens eget märke är BÄST :-D Sen kan man ju i all ödmjukhet tillstå att konkurrenterna är bra i många avseenden ... Det ska nog till en riktigt kass motor för att man som ägare av denna ska gå ut och berätta om detta :-? Så troligen är väl Selva som vilken medelmåtta som helst .. tacka vet jag HONDA :oops:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gubo

roddarn,håll käften en stund va!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag skulle vilja påstå att alla motorer är kass om dom inte får den service och omvårdnad som föreskrivs i servicemanualen. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville, finns båtmotorer som redan är kass som nya. Kanske synd att nämna dem här. Blir då många som blir sura. Att dom köpt grisen i säcken. Fast ett ord kan jag nämna, Ficht kanske räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tävlingsförare

jasså har du börjat tävla med en selco nu också i vilken klass då UL eller hahah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jo

Nu är det så att [RÖD]Selva[/RÖD] har utvecklat en motor som kommer vara överlägsen allt annat i dne storleksklassen men den får inte säljas som Selva i Sverige eftersom Yamaha har finansierat utvecklingen som skett av Selva.. Motorn är en 150 hästars 2-taktare med fyrtaktsteknik. Motorn behåller 2-taktarens fördelar med låg vikt och varv villighet och styrka men tar till sig 4-taktarens vilja att spara på bensin, olja och miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller omvänt, en 4-taktare med 2-takts teknik måste bli en 3-taktare. Då går den både utan olja och bensin. :-) Eller blir det 6 ?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Bra att Gunnar nämner t.ex. Tohatsu eftersom det är sant. Äger själv en Mercury 5hk, den har intern och extern tank. Till Tohatsun kan välja antingen eller. Tohatsu säljer alltså en sämre produkt än de tillverkar åt Mercury. Och Selvans större 4-takt ÄR EXAKTA Yamaha. Selvans 7,5hk 4-takt kommer enl. uppgift att säljas såsom Yamaha (vikt 24kg samt att den uppfyller alla avgasnormer) Tänk vad tråkigt för alla belackare. -En Selva som Yamaha köper!!! Jag har dessutom för mig att en väldigt stor del Yamahas komponenter är just Selva. Jag kanske är aningen jävig, har en 115hk 4-takt Selva/Yamaha. Hade en 100hk Selva 2-takt, om den tyckte jag INTE. Men vilken 100hk 2-takt tycker man om??? Beträffande småmotorer skulle jag aldrig välja en 4-taktare. Där har 4-taktshysterin gått åt skogen för långt. Nää en liten nätt Tohatsu sitter som klippt och skuren för min del. Gillar 9,8hk, 2 cylindrig och 26kg. Snacka om fart med gummijollen! Känns väldigt onödigt med motsvarande 45kg 4-takt, komplicerat, svårservat för att inte tala om framtida reparationer vilka i många fall blir kostnadsmässigt omöjliga. Jag tycker Gunnar är helt rätt ute!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

OK! Skulle jag trolla, kanske 2-takt alternativet är mindre bra. /Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg nu va. En 2-taktare med 4-taktarteknik? Snacka om läge för en ingående förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrmmm...är det inte tur att tvåtaktarna är förbjudna vid nyår? haha....Efter 060101 säljs inga tvåtaktare i Sverige längre...så egentligen eftersom alla vetat om detta faktum nu i minst två år kan man ju undra hur fan ngn återförsäljare lyckats sälja en ny tvåtaktare...oavsett märke...sen hörde jag på marinan att dom nya tvåtaktarna tydligen var mer miljövänliga än fyrtaktarna,...vad jag hörde alltså...sen om det var sant har jag inte den blekaste aning om ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå 2 o 4 ??? Har bara två lägen på min. För spaken framåt och båten går framåt. För spaken bakåt och båten går bakåt. För spaken åt sidan och spaken går av. Bara 2 /Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...Det är väll så att tvåtakt förgasarmotor inte kommer att få säljas nästa år. Men dom nya tvåtaktarna med direktinsprutning som klara miljökraven kommer att få säljas och brukas. Naturligtvis kommer alla som åker gamla tvåtaktare få fortsätta göra det. Det är bara nyförsäljningen som kommer att upphöra (i Sverige), så jag ser inget problem med att köpa en förgasartvåtaktare natten mot nyår...Dom är ju billigare än direktinsprutarna. Rätta mig gärna om jag tänkt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihop!! Har suttit här hela morran och läst SELVA tråden, Som färsk båtägare är det rolig läsning.. Jag har en Örnvik 510HT med en ny SELVA 60hk Fyrtakt.. Han Andreas har kollat sina fakta för det är samma som jag har luskat fram.Det enda som inte nämns här är att SELVA är en av världens största leverantörer av backslag till massor av märken.. Eftersom mina erfarenheter av större motorer är begränsad så kan jag bara säga att jag är mycket nöjd,startar direct och planar ut på 3800r/min och då har jag en bit kvar till 5500r/min där Yamaha instrumenten rödmarkerar... Jag hade en Mercury 50hk 70talare på båten vid köpet,,sträckan norra näs-Galtabäck i Varberg tog 18L soppa med Mercury och 7L med 4T SELVA.... tack för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul läsning angående Selva.

 

Köpte mig nyss en Sumatra 605 med en Selva 115 4-takt (båda -06) på exekutiv auktion till ett sinnessjukt lågt vinnarbud. En Selva på en polack, kommer bli en spännande vår :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har mer tur en dem andra tre sumatra som sjönk föra året. varför tror att det var en exekutiv auktion !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens märke/typ har väl inget med att det var en exekutiv auktion att göra.

Exekutiv auktion betyder ju att det är en tvångsförsäljning p.g.a. skulder eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...