Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Gunnar Jansson

Selva, vilken bra båtmotor.

Rekommendera Poster

stefan28 skrev [kur]HONDA är en redi' skitmotor, tung och klumpig. Går ojämnt och för ett fruktansvärt oväsen. Skulle iinte vilja ha nå'n om dom kastade den efter mig. Ungefär så Seafl0wer? Nu måste du lova snacka skit om Yamaha också, så att ingen snor min.[/kur] Ger mig en lysande idé. Måla om motorn och köp Selva dekaler och klistra på, då får man behålla den och slipper få den snodd. :-) Blev av med mitt kapell till båten denna sommaren. Grisar var framme och snodde det. Nästa sommar ska jag sy på något fult märke så att de ger katten i att sno det. Nytt kostar 2500 kr, kul :-( Hoppas tomten kommer med ett nytt :x-mas: Förslag på något fult att sy på det nya vackra kapellet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, era tomtar. Selva är ju en tävlingmotor. Tror ni i era vilda sinnen att just dom skulle vara sämre. Oj, oj ,oj era japps freak. Skulle inte förvåna mig om ni kör rostburkarna till bilar också. Kan faktiskt tala om för er att när jag ägde en Tohatsu 25 hästare. Klistrade jag på dekaler där det stod Kamasan. Kamasan är ett fiskekroksmärke. Inte för att Tohatsun var stäldbegärlig. Men nån risk vid stöld var det bra uträknat. Det bästa är att måla om motorn, klistra på nån Johnson, Mercury, Tohatsudekal och ta av kåpan. Och trä över en plastsäck. En motorkåpa kostar runt 10 000 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att sätta en Selva dekal på motorn måste ju va 10ggr bättre än att lägga ut pengar på en massa lås.. Så försäkringsbolagen, skippa krav på lås, ställ krav på Selva dekaler istället.. Tack för mej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Selva dekal kan också vara ett alternativ. Bara dom ger fan i båtmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas

Tänka sig att det finns så mycket båtintresserade människor utan kunskap på samma ställe! Vill bara bekräfta tidigare inlägg, och om ni inte tror mig försök bevisa att det inte är så. Lyckas ni får ni bonus! Selvas fyrtaktare är Yamaha och byggs i Nissanfabriken! Selvas tvåtaktare är egna och byggs i italien! Tohatsu är egen och byggs i Nissanfabriken! Mercury och Mariner bygger de flesta småmotorer i Nissanfabriken. Honda och Suzuki har egen tillverkning! Johnsons fyrtaktare är Suzuki Selva gör motordelar åt nissanfabriken i italien. Selva får utvecklade Yamaha 4-takt med egen logga i utbyte för samarbetet. Nissanfabriken gör också motorcyklar m.m. men det är ett annat kapitel. (Jag tror men är ej helt säker men säger det ändå så är nog Yamaha en stor ägare av fabriken) Fakta finns på nätet hos handlaren och på produkterna! Äger en Selva 60 4-takt själv är nöjd men har tyvärr upptäkt att det är lättare att ha å göra med Yamaha och Bombardier återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de byggs på samma fabrik är ingen garanti för att det är likadana motorer tekniskt och kvalitetsmässigt. Kylskåp byggs här i Sverige i samma fabrik men är inte samma prestanda för olika fabrikaten. Nu kan det vara så att Selva är en mycket bra motor, till och med kanske bättre än övriga som byggs på samma fabrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Evert

SSAB tillverkar stål av olika kvaliteter för olika kunder och olika ändamål. Därigenom kan ju Selva vara bättre än andra motorer som tillverkats i Yamahas fabrik. Egentligen är det ju tur att elanen och Andreas kan bidra med sitt kunnande. Alla vi andra kan ju ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andreas ... intressant: Honda och Suzuki har egen tillverkning! Johnsons fyrtaktare är Suzuki Verkar som om man valt rätt märke då, för om du har rätt så är HONDA den enda genuina tillverkaren som inte prostituerat sig ... :-D ... men vilken märkessoppa ... :-/ Om du har rätt borde ju dom märkesfrälsta (utom de HONDA-trogna :lol: lägga ner sina dispyter tämligen omgående ;-) För om alla ligger med alla så är nog kvaliteten tämligen jämförbar ... ja även HONDA:s ... för dom är säkert otrogna i smyg dom också !!! :-? :lol: :-D :-tackar mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas

Ursäkta om jag hetsar upp er!? Jag har en Selva 4-t. Sparade 15k på att köpa den istället för Yamaha. Innan jag köpte kollade jag med återförsäljare, import, internet samt klämde och kände. Konstaterat: Motorn är en Yamaha!!! Samma färg, Yamaha stämplat block och rigg, det står yamaha på kablar, plastdetaljer reglage och instrument. Okej jag skall kanske tala om att nära bekanta besökt fabriken i arbetssyfte. JA! Det byggs produkter med olika kvalitet i samma fabriker men anledningen att jag yttrade mig var att det var någon tidigare i denna tråd som inte riktigt trodde det och att det saknades fakta. Mariner/Mercury och div andra är högteknologiska motorer är imponerande. Men nackdelen är, hur bra fungerar en insprutningsmotor som dränkts i saltvatten. Kanske varannan och då efter dyr renovering. Tohatsu lågprismotor men funkar super efter en kallsup om man startar upp den rätt. Så vad är kvalitet? Högteknologi eller enkelhet som bara funkar? Så innan ni märkesbögar klankar ner på olika maskiner, ta reda på vad som egentligen döljer sig under skalet. Snart kommer allt från Taiwan ändå... :x-mas: (kommer snart att köpa en liten snurra på 4-6hk och efter lång forskning blir det absolut inte en fyrtaktare eftersom jag har barn som kommer att dränka den men det blir heller ingen Selva.) Var inte så hårda, alla får ha en uppfattning och då kanske vi lär av varann :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrev han som startade tråden: [kur]Var på Kentys Sjösport på Ingarö. Fick kolla på båtmotorn Selva. Måste vara den absolut bästa båtmotorn just nu. Byggt av racingfolk. Allt var tänkt att man själv kunde meka. När man tog av motorkåpan så var allt perfekt genomtänkt. Sedan hade dom en helt ny modell på 50 kusar med direkt bränsleinsprutning. Bull Shark hette den. Snål till tusen och miljövänlig som en fyrtakt. Deras andra tvåtaktare såg helt grymma ut. Allt var gjort för att inte rosta eller ärga sönder. Priserna var heller inte farliga. Hade man stålar hade deras lilla 8 hästare varit min. Rekomenderar er att åka till Kenty. MVH Gunnar J.[/kur] Då trodde åtminstone jag att det var något helt annat än en motor av känt fabrikat med annat namn, vilket också är vanligt. Slangspråk brandning hos oss, vilket innebär att en större leverantör kan köpa större serier med sitt fabrikats namn på produkten. ALternatvit exempel, en av Volvos reservdelar med en välkänd produkt i en kartong där det står Volvo på och även inpräglat deras namn på detaljen. Om det var en brandning Gunnar J. sett så var det knappast något revolutionerande utan ett välkänt fabrikats produkt med annat namn, eller ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selvas motorer som jag tittade på hos Kentys var inte likt på några punkter som hos Yamaha. Växelhuset var annorlunda på dom mindre motorerna. Även motorklumpen var helt annorlunda på dom mindre. Då menar jag upp till 15 hästarna. Även lösningarna på dessa motorer kände jag inte igen från nån annan motor. Säkert kan det gå igen delar från Yamman på dom större. Men jag tyckte att jag inte kände igen så mycket från Yamaha. Fast åk gärna dit och kolla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Vilka roliga inlägg! Bra med Andreas och nå´n mer som kom med lite fakta kring denna soppa som någon drog igång och tyckte en massa om... kommer inte ihåg vem det var... *ler Jag trollar mycket och då kan det även hända att det är kallt ibland (även minus) och då är det otroligt skönt att man har en Suzuki i aktern, bara att vrida på nyckeln så startar den. Bredvid står Honda, Mercury och Yamaha med fler och chokar och varvar för att få fart på dem! Nu kommer Yamaha med sprut på sina -05:or, skall bli spännande att se hur de mäter sig mot klassledaren. En nackdel med Suzuki däremot är att de är ganska tunga dock! Trollade i Vänern på Vänern Trophy ifjol och då hade en fiskare i stugan bredvid köpt en Selva 2-takt med sprut som skulle funka lika bra att trolla med som 4-taktarna. De var ute dagen innan tävlingen och provade motorn, de körde i en timme sedan började motorn hosta och alla grejer måste plockas upp för att köra ur motor, sedan i med alla grejerna igen och köra en timme och samma procedur igen. De hade ingen rolig fisketur på Vänern då igensurningen på motorn fortsatte hela helgen. De skulle hem och byta motor direkt! Därmed inte sagt att Selva inte har bra motorer, men man bör tänka efter vad man skall ha dem till innan man köper dem, annars kan det bli problem! Nu sitter en splitterny 60hk 4-takt Suzuki -04 på akterspegeln, bytte från Johnson (Suzuki det med) 50hk 4-takt från 2002 som funkat kalas hela tiden oavsett väder! Innan det var det en 50hk 4-takt Evinrude från 2001 (Suzuki det med) som alltid gick som en klocka utan att protestera. Håller mig till detta märke så länge de funkar för mig och så länge de ligger i topp i tester. Som sagt Yamahas nya kan bli spännande! MVH//Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst "Roddarn"

Hej, Lasse P! Om jag får lägga mig i din diskussiton med Gunnar så gissar jag att Gunnar menar ungefär så här: Många utombordare idag säljs ju tillsammans med båtarnas båtpaket. T.ex. så måste du köpa just en Yamaha-motor om du i ett paket vill köpa en ny Buster med båt/ motor. Du kan mao inte som ett paket köpa Buster-båten ihop med t.ex. en Mercury motor om du hellre föredrar det märket. Men av de icke bundna motorerna....de som inte är låsta till ett visst båtmärke alltså....så är (enligt säljstatistik/ipplysningar från försäkringsbolaget Atlantica), den mest säljande enskilda utombordaren i Sverige idag. Sedan kan man ju tycka vad man vill om Tohatsu, men detta är tydligen bara ett faktum. Men jag klagar inte....har själv en Tohatsu 90 TLDI som jag är otroligt nöjd med! Med vänliga hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Håller med Jocke ! Har en ny Suzuki 60 fourstroke, och är mkt imponerad av hur fint den går. Sannolikt marknadens tystaste också, man tror inte det är sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas

Enda nackdelen med att Yamaha kommer med insprutning (EFI) på sina 30, 40, 50, och 60 hk motorer -05 är att servicekostnaderna kommer att gå i höjden som alla andra insprutare på marknaden fyrtakt som tvåtakt OM man får salt i systemen. En traditionell tvåtaktare sprutade man på lite olja och blåste ur skiten så gick dom fint efteråt. Fyrtakt med förgasare är också tåligare än dagens insprutare med många fina munstycken och spridare där salt sätter sig direkt och med stora reparationskostnader som följd. MEN dom går otroligt fint och är fullständigt outstanding i kyla, bränsleekonomi och status. Till de som fortfarande inte fattat: Selva tvåtakt är inte en Yamaha!!! Selva fyrtakt ÄR Yamaha! Jag tycker att Suzukis 60 hästare är den klart bästa motorn i klassen när man ser till kubik, ljudnivå, funktion och div lösningar MEN den är 50kg tyngre än Yamaha/Selvas 60hk och det är förmycket på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck suki går ju inte, skärpning. Yamaha eller Evinrude E-tec, det är motorer det. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtgrannen har en tändkulemotor, då kan man snacka motor. Så släng er i väggen alla högoktanare, hans motor funkar med gammalt grisspäck :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man snacka om äkta E-tec orginal .. E = Ekologisk, dvs inget elektroniskt trams här inte :-D Körde faktiskt min fd Passat TDI på raps (RME) ... gick precis lika bra, men betydligt behagligare doft av popcorn istället för sur diesel :lol: //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

GO Gunnar J!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Måste säga att Tohatsu också är bra motorer! Liksom Yamaha, Mercury/Mariner, Evenrude, Johnson, Suzuki, m.fl. Men det var ett bra försök till att sprida lite Selva-rykten! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst många trådar här men denna var absolut roligast!! :-D :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sarnblad! Själv föredrar jag att trycka på startknappen istället för att dra i snöret :-D Men med den utsmyckningen på fördäcket som du innehar, så skulle jag se till att ha en båtmotor av det kassa slaget samt riktigt malätna segel ... ingen ide att lämna den angjorda viken då ... :oops: Den här tråden har hållits levande i snart 4 månader, utan att vi som du helt korrekt påpekar, kommit fram till någon slutsats ännu! Kanske en tråd helt i klass med typ Vad är meningen med livet? En eloge till Gunnar J som kunde starta en så filosofisk tråd efter ett besök på Kentys Sjösport :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte skriva ihop en slutsats av denna tråd eftersom någon saknade det. 1. Gunnar är ruskigt kär i Selva (säljer han dom?) :) 2. Roddarn förälskad i Tohatsu (säljer han dom?) :) 3. Ingen motor är den man tror, selva är yamaha, mercury är de, suzuki är det osv.. denna diskussion känns sopm sagt var onödig för ingen verkar veta riktigt, alla säger olika saker. 4. Alla får tycka om sin egen båtmotor och att försöka övertala någon till att börja tycka om nåt annat märke=omöjligt, vilket jag respekterar, alla har sin egen favorit, precis som me fruntimmer. 5. Detta är en riktigt bra tråd tycker många, även jag.. :-tackar 6. Jag hoppas diskussionen fortsätter! 7. Och sist men inte minst, jag håller på dej Gunnar, Tohatsu ne ne ne.. :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy Lars, äger en brokig samling av båtmototer.Ett gäng Mercury, Evinrude, Johnson, och Tohatsu. Har ägt Mariner, Archimedes (har en kvar i delar) och även en Theri. Är inte trogen nått märke. Gillar alla märken. Blev bara sugen på en Selva. Tyckte det fanns många bra lösningar på deras mindre motorer. Eftersom jag har många båtar jag fiskar i från. Är det bra med olika båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta nu en Selva och sätt den i en Selco och ni vinner alla tävlingar. :) (nja nästan alla, dock inte den mot Steve, han har en värre motor i sin Selco) /Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas

En slutsats på denna tråden kan ju vara att den som har en problemfri motor tycker att den är bäst. Den som har erfarenhet av en som strulat tycker den är sämst. Där inkluderar även rykten från vänner och grannar. Så det är Selva och Tohatsu som är båtmotorernas Skoda och den duger inte alltid åt fint folk men dom tar dig förmodligen lika säkert från punkt A till B som de dyrare märkena. Bakåtslickat hår fina kläder och dyr motor är inte en garanti att du inte kör på grund - snarare tvärt om :-) Undrar just vilken kategori jag tillhör, har både Skoda, Selva och högavlönat chefsjobb, eller är jag bara nuftig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske rentav är för nuftig? :-D :-D :-D (Men det är skönt att höra någon som har ett lite mer vuxet och balanserat synsätt om båtmotorer för en gångs skul!!) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör båt hela året och är som mest beroende av att de fungerar problemfritt den kalla tiden på året. Under åren på en ö har det blivit en liten samling båtar med olika motorer; Yamaha, Suzuki, Honda, Evinrude, Mercury, Volvo Penta, Johnson... Några äldre modeller av 2takt, några 4takt, några under 25 hp, andra över... Ett tag funkade de gamla små 2taktarna bäst. Sedan kom Honda 10hp 4takt och den blev favoriten man kunde lita på. Därefter försök med Evinrude 50hp 4takt (som är Suzuki i innanmätet). Tja. Fördelen med att ha lite olika körklara båtar med olika motorer är att problemen varierar, kan man säga. Minst servicebehov har 4takts Hondan 10 hp haft, men efter 8 år har den börjat krångla rejält. Men då har den gått i is och snö alla vintrar också. Numera kommer jag att välja motor efter motormek. Problem som tar en timme att fixa är OK, men resten lämnar jag in. Och då blir man beroende av att ha en motormek som man gillar! Jag har också varit hos Kentys på Ingarö. Det blev snabbt ett favoritställe. Himla bra grabbar, stor kunnighet och inte lurades de det minsta heller. För egen del är det värt att hålla med en båttrailer så att jag lätt kan köra dit med hela ekipaget. Naturlitgvis fascinerades jag av Selva där också. Hela innanmätena i Selva är inte Yamaha, men Yamaha äger numera 10% eller så av Selva och samarbetet har blivit intimt. Italienarna har tagit det de tyckt varit bäst av Yamaha och vice versa. Helt klart ommer jag att testa en Selva nästa gång. Nytt motormärke, ny motormek och nya friska problem håller stinget uppe! Här är Kenty själv. Om man inte är intresserad av nya Selvamotorer är Kentys gubbar specialister på att skruva i Mercury, och att lösa allehanda problem med mycket gamla utombordare! (Jag är ingen reklampelare, bara ägare av utombordare sedan många år och trött på motormekar som luras, strular, inte tar på sig egna fel mm - och glad i sådana som inte gör det!)

post-7831-1394234343,8527_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sam.P

vad är meningen med livet vad är livet? ett tillstånd med dålig diagnos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...