Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
10000

560 sandström

Rekommendera Poster

Hej på er!

jag ska köpa en sandström 560 mc med 60 hp motor.

Vore tacksam om ni som har en sådan båt eller uttern a56 el c56 kan lämna eventuella anledningar till att inte köpa en sådan båt eller fördelar med denna båt.

tacksam för svar!

 

 /micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sandström basic 495 och den är helt OK.

Utterntillverkningen  är numera flyttat utomlands så Brunswick (Mercury) ska tjäna ännu mer pengar på vårt båtköpande.

Sandström gjorde ju båtar åt Brunswick förr men gav tydligen inte Brunswick tillräcklig vinst.

Bättre du köper en Sandström direkt så blir det  billigare för dig och eventuell vinst hamnar i Sverige istället för i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en sandström 560mc-2010 och en 60hk evinrude e-tec.

Jag är väldigt nöjd med båten och med motorn. 35 knop maxfart på 5500 varv.

Ska byta propeller  med en mindre stigning så att max varv tal höjs något.

En stabil och robust båt.Bästa båten jag haft . Billig i inköp , drift och allround .

gedigen kunskap bakom tillverkningen ( bröderna Sandström som tillverkat utternbåtar sedan 60-talet

Mitt råd  efter en säsong: KÖP

laika.



Senast ändrad av laika | 06 december 2010 | 17:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur upplever du båten i lite grövre motsjö, slår den hårt pga sin bottenform?

Är den bullrig inne vid förarplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vid grov motsjö drar jag ner på farten och tiltar in motorn.Kör ca 15 knop.

Upplever inte motorljudet som störande.

 

mvh

laika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag måndag 7/3-2011.

Jag ska bli ägare till en sådan, tänkte nöja mig med en 50 hästars Honda. Var på mässan och stöp som en fura för denna juvel i den annars idag så otroligt kostsamma småbåtsmarknad. otroligt mycket båt för pengarna och har man som jag Uttertraditionen nästintill med modersmjölken så vet man att det inte finns ngt att tveka på. Enda hindret är om jag får ok eller inte av klubben pga ev tveksamhet vid storleken på min bryggplats. Förväntar mig ett besked imorrn o därefter lägger jag in beställning. Trodde denna skalade bruksbåtstradition var lagd i graven men nu är den tillbaka.

Hörde av utställaren på mässan att han hade fått ett ngt udda besök; en herre från Bohuslän skällde ut honom för att dom var så billiga, fattar du inte att du förstör marknaden, idiot!

Jaa, vad säger man......

Idag onsdag 9/3-2011

Jaa, nu är det klart med båtklubben och jag har lagt in beställningen. lev i april-maj efter islossning. Tror ni jag är olycklig?



Senast ändrad av OlaPet | 09 mars 2011 | 14:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på båtmässan idag, funderar också på en Sandström 560 mc... Verkar vara en bra bruksbåt, den gamla Uttern c56 till ett bra pris. Vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säkert förstår tänker jag inte protestera mot ditt val utan endast gratulera dig till ett klokt sådant, om du slår till. Mer båt än så här finns inte, däremot en uppsjö av mindre/ sämre båt för dubbla slanten.

MVH

Ola



Senast ändrad av OlaPet | 21 mars 2011 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej laika!

Har du ngt mer erfarenhetsmässigt att berätta om båten, du som hunnit använda den ett tag? Min har just anlänt till båthandlaren o väntar på motorn så jag går i väntans tider.

MVH

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Ola !

Jag har inte så mycket mer att berätta än ovanstående inlägg.Båten passar vår familjs behov väldigt bra. Vi använder den som dagturbåt ut i ytterskärgården , nät och trollingfiske.

Väldigt praktisk kapell som du kan rulla ihop lätt när det är varma dagar. Bra sikt både när du sitter eller står och kör. Kommer lätt in till öarna för att lägga till.

En robust och sjövärdig båt till ett bra pris.

Har faktiskt inte några  negativa erfarenheter. Möjligtvis ngt vindkänslig när du skall lägga till i kraftig sidvind.

 

lycka till

mvh

laika

  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar iaf. Som du säkert förstår är man ganska förväntansfull nu innan båten levererats.

Vill gärna komma igång med bottenmålning, div tillbehörsmontage, ta mått för dynor mm.

Kul är det, min första fabriksnya båt så det känns ju lite extra speciellt.

MVH

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Uttern's A51 sedan 2005 för skärgårds och insjöfisket. Prisvärd och stora rena durkytor gör den till en utmärkt bruks/fiskebåt. Den moderata skrovvinkeln gör den sidostabil vilket är positivt för fisket, men det ger också lite negativa effekter. Den är vindkänslig som redan nämts, och så är den stampig och man blir blöt. Det behövs inte mycket sjö för att man måste dra ner farten och tilta in motorn. Även om jag har extra tyngd i fören med elmotor och batteri, så hjälper det marginellt mot stötigheten. Nu är ju A56 något längre och tyngre så den bör vara något bättre.

Men just att det är  en rejäl bruksbåt till vettiga pengar stora rena ytor gjorde att det blev en sådan och inte en HR510(som har betydligt trevligare gång i lite sjö) när jag slog till.

Andra saker som min Uttern lidit av och som jag hoppas Sandström nu byggt bort är att i princip alla skruvförband inklusive lanternastången skrammlat loss. Luckorna och den extra fällbara sitsen skrammlar rätt bra för det mesta.

Kort och gott, för det jag använder den till väger fördelarna mer än nackdelarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många centimeter är motorn hissad om du mäter 35 knop?

Själv har jag 60 hp Yamaha och båten (mc 560) maxar ca:28 knop.

Hur ska motorn vara upphängd?

 

/micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...