Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
loffe

Bensinförbrukning med V8 i en 37fotsbåt (9ton)?

Rekommendera Poster

Intressant diskussion, än en gång om bränsleförbrukning.. 

Jag tänker oxå på förbrukningen, med mina 900 distans förra året (maj - sista juli) så skulle det slå endel om jag hade kört V8 dubbelmontage å 3L/nm istället för som idag 1,2L/nm (diesel). Till sommaren med planerade långresa (Sthlm - Härnösand - Sthlm) så kanske det skulle kännas knepigt om man skulle behöva tanka stup i ett. 

Även om jag kör ganska mycket så är inte bränslekostnaden den stora kostnaden i båtägandet, beroende på hur man har det med båtplats osv.

Som jag har båten på en marina - 6,000 för sommaren. Inne på vintern 20,000 kr (blir säkert dyrare nästa vinter). Service på motor, drev, bottenmåla, polera, diverse underhåll, har man dessutom lån på båten så bör ju ränta och amortering räknas med.

Man bör räkna med alla kostnader i sitt båtägande och inte stirra sig blind på vad båten drar per nm. Det kan ju gott vara så att det totalt sett blir billigare att köra en båt med dubbla V8or än med en stor diesel, om man tittar på alla kostnader i sitt båtägande..

Kör man 2-300 distans per år så är inte 3-4L/nm något att gråta över, merkostnaden är faktiskt ganska försumbar i det stora hela (även om det svider för stunden när man tankar). Då får man säkert en stor och rymlig båt oxå.. Å tycker man att det är dyrt att köra fort kan man ju köra lite saktare, fast då kan man ju lika gärna köra en motorseglare :) 

Det är min högst personliga tankar, fast jag kör ju diesel idag :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 35 fotare med dubbla Mercruiser MX på 320 häst styck. Båten väger ca 7 ton och mitt snitt över en säsong är 3,5 liter. Hur mycket den drar när den marchar resp glider fram vet jag inte men för mig är snittet mest intressant.

Jag och en kompis gjorde ett överslag på våra båtar och kom fram till att det vore kul att ha en diesel men mot våra båtar skulle vi behöva ha dem i 40 år för att gå plus.

Det vi räknade på var inköp, antal distans per säsong, drivmedelspris, kostnad för service (där diesel är betydligt dyrare).

Hur slutkalkylen ser ut får vi aldrig veta för då behöver man ha ett försäljningspris också.

/Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara tillföra lite statistik från båtar som jag har erfarenhet av… kan ju alltid vara av intresse för någon.

Sea Ray 340, -87, 2x v8 454. 340hk/st, c:a 5 ton,  drar 4-5 l/dist vid 23 knop

Storebro 340 biscay -86, 2x tamd 60, 240hk/st, c:a 7 ton, drar 2 l/dist vid 18 knop

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...