Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
loffe

Bensinförbrukning med V8 i en 37fotsbåt (9ton)?

Rekommendera Poster

Håller på och surfar runt på olika båtmodeller och har kommit fram till att en båt

kring 35-38 fot (Daycruiser modell) vore mumma.

 

De med dieslar är väldigt dyra i inköp men har en bra bränsleekonomi.

Har hittat en med dubbelmontage bensinare V8 men blir då orolig över bränsleförbrukningen,

det jag då försöker göra är att beräkna hur mycket man tror att man kommer köra/år och

se om bensinarna kanske inte är så dumt köp ändå.

 

Någon som har erfarenhet av bensinförbrukningen.

Gärna i olika farter, en graf vore kalasbra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en SeaRay 350 som vägde 10500 pound det blir väl ca 5 ton?

 

Vet du något mer angående förbrukningen?

Förbrukningen är det snitt per säsong eller i max- eller marchfart?

Eller är det vid långstamt (5 knop) tuffande över fjärden?

 

Hur påverkar raka axlar kontra drev bränsleförbrukningen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå lite på sökfunktionen här... det finns flera trådar där man diskuterar ekonomin för diesel kontra bensin? Personligen har jag nu övergivit stora DC till förmån för motorseglare men i alla fall:

2,5 liter per spis låter inte alls konstigt. Möjligen att det kan dra klart mindre i låg marchfart...
Du vet ju att kurvan över förbrukning ser ut som ett utdraget W  - dvs båten drar som minst i sakta fart, kanske 6-8 knop innan vågmotstånd tar över. Sedan kan det bli en topp innan båten kommmer upp i planing där den drar rimligt mycket för att sedan öka sakta upp till toppfart där den sörplar i sig i oroväckande fart... det finns alltså två st ekonomilägen på kurvan.

Allt beror sedan på bottenform, propeller och vridmoment. Men diesel drar mindre så frågan är väl hur du värderar ekonomi och andrahandsvärde samt finansieringen mot äkta V8 ljud?

En stridsbåt som väger över 15 ton och har dubbla dieslar drar ca 2,5 liter också om jag minns rätt! Ehhh... och då kostar den lite mer i inköp förstås... hänger ofta på den detaljen tror jag!

Edit, kommentar om axel kontra drev? Tja, vet inte men spontant så drar ett drev lite mer eftersom det är större yta i vattnet? Men gissningsvis i farter som inte ger extremt vattenmotstånd, dvs upp till 30-35 knop, så är skillnaden försumbar? Nån deciliter kanske...

Sedan ökar motståndet med kvadraten på hastigheten - så ska du åka fort så är det nog andra grejor som gäller. Men du marchar nog inte fortare än 25 knop i den båten, med de spisarna?



Senast ändrad av Funkis | 30 november 2010 | 10:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

>>Funkis, tack för svar och jo då jag har läst diverse trådar här på forumet angående diesel/bensin.

 

I de flesta båtar så gick det i stor sett på ett ut.

Det lägre inköpspriset för båt med bensinmotor gjorde så att de högre bränslekostnaderna

blev motiverade. Men ju större båten blir ju större skillnad (uppfattar jag att det blir) mellan förbrukningen diesel/bensin och därmed blir det annorlunda med en större/tyngre båt.

Då kanske inte det lägre inköpspriset motiverar högre bränslekostnad.

 

Sedan skriver du om att motståndet öker med kvadraten på hastigheten, kanske är det något liknande även med tyngden?

Min tanke är ju att jag (vi) oftast hade tänkt att tuffa fram lite långsamt över fjärden eftersom jag nu har segelbåt så skulle 5-6 knop rakt mot målet vara stor skillnad mot samma fart men med kryss över fjärden.

 

 

Edit: Ibland blir det lite svårläst om man gör radbyten, meningarna ser bra ut när man skriver

men det verkar inte vara samma bredd när det publiceras.

 

Senast ändrad av loffe | 30 november 2010 | 11:34



Senast ändrad av loffe | 30 november 2010 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag  såg en jämförelse i en båttidning förra året mellan 2 st Nord West, en med rak axel och en med drev, det var samma motor. En diesel.

Båten med rak axel hade lägre toppfart, drog mer bränsle och hade ett högre buller.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter detta lite besynnerligt då det rimligtvis borde vara en större effektförlust i ett drev än i en rak axel. Dock kan man ju förstå att det är tystare då man har växellådan utanför båten.

Har du ingen källa på testen då det skulle vara klart intressant att läsa?

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största anledningen till att dreven är effektivare är att propellern/na driver i båtens färdriktning

och inte som med rak axel i en liten vinkel mot färdriktningen.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nog är det så att ett drev, om man har det rätt intrimmat är effektivare än axeldrift, det beror precis som skrivit på att man får en icke optimal vinkel mot färdriktningen. effektförlusten på axeldrift blir extra påtaglig med helplanade båtar i högre farter, för halvplanande och övriga deplacement båtar blir skillnaden betydligt mindre

Tillägas skall att skillnaden som blir är i marschfart, i krypfart innan ev planingströskel är nog skillnad ytterst försumbar!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bekanta hade tidigare gamla Sea Ray 350/370 med dubbla 454(7.4). Marschfart drog dom ca 7l/dist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra åt skogen!!!

Då måste båten vara riktigt billig i inköp för att det ska vara motiverat.

För det är ju lite så att även om det kanske inte skiljer så mycket i kostnader övertiden så vill man ju inte riva tusenlapparna varje helg man ska ta en liten sväng.

 

 



Senast ändrad av loffe | 01 december 2010 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... det är mycket soppa. En kommentar dock. Jag tycker det är lite svårt att pricka in rätt marchfart utan instrument som mäter soppaförbrukningen...

Hade en Fjord, välbyggd och tung. Med en singel något trimmad V8 och den hade en fin marchfart kring 25,2 knop... då lät motorn bra, bra vatten akteröver, gick fint helt enkelt. Helt rätt fart?

Efter flera år så satte jag i ett GPS-instrument som hade inbyggd bränslemätare? Skaffade en grej som bränslet passerade genom och vips så kunde jag se hur mycket motorn drog.

Hej och hå. De korrekta marchfarten ur bränslesynpunkt var 20,6 knop! Denna fart, 20% lägre fart ungefär, sparade in över 30% i bränsle per distans. JÄTTESKILLNAD - så numera tar jag alla som mäter soppaförbrukningen via inköp med en nypa salt? Klart motorn drar mer om man ökar farten - över rätt marchfart. Att man sedan gärna vill åka fortare är en helt annan sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men viken fjordmodell hadde du?

Fågar eftersom att jag har en fjord 24 we.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt var en 21 Weekender, innan hade jag en 21 HT som gick mycket lättare i sjön... samma skrov men helt olika upplevelser. Så viktfördelning spelar stor roll tydligen? Och propellern! Det är ett tips annars också. Lägre stigning så planar man fortare, mer kraft. Drar mer dock, tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, 21 we är viktad med bly pga att den blev för hög och topptung, det är förklaringen till att ht:n gick lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jooo visserligen men lite räkning:

ifjol körde jag ca 1000 distans förbrukningen i genomsnitt för min gamla båt som jag hade ifol var ca 2,5l/d X 13kr =32500:-/säsong

Samma körningen med den från exemplet tidigare i tråden skulle altså kosta vid samma körning

=91000:- räknat på 7l/d å andra sidan kanske den bara drar 4-5l/d i snitt på en säsong, jaja säg 5l/d då det ger ändå 65000:-........

 

Ja vad säger man...

indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vikt 9 ton låter mycket för en 37 fotare  Dc, antar då att den är något äldre ca 20 år?

med nyare (-95 senare) dubbla v8 får dessa jobba en hel del, gissningsvis 20 knop 90 liter timman, om du maxar det strax unden 200 liter, se det positivt flödesmätan klarar bara ca 70 liter timman per motorn,

Gör en graf själv och lägg den under granen till frudan:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kör väl dom flesta kanske inte 1000 D på en säsong, men ditt räkneexempel ger onekligen ett

tänkvärt perspektiv på begreppen fasta/rörliga kostnader när det gäller diesel vs bensin.

Men som någon sagt var och en blir salig på sin tro

 

Roger

som åker dieselsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 ton stämmer men är en uppskattning inkl semester bagaget.

Båten är från 00-talet

 

Någon som vet vad en V8á bensin drar på tomgång?

Vad kan den drar om man i stort sätt bara lägger i växeln och puttrar fram i 4-7 knop? Farten innan den gräver ner sig.

 

Budgeten blir ansträngd om man ska betala 5-6 l/Nm alt blir det för mycket bryggsegling.

 

Hmm blir att smycka grafen med en hel del från guldfynd...wink



Senast ändrad av loffe | 02 december 2010 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 5,0 MPI drar 3,4 L/h i friläge och drygt 4L/h på tomgång med varm motor och alpha drev om jag inte minns helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En Princess 286 med dubbla v8 or skall tydligen dra ca 5-6 liter per distans i march fart. Jag tror mer på en förbrukning på ca 7-8 liter. Bara känslan under semestern att ständigt stå vid macken och bränna tusentals spänn skulle för mig kännas jobbig. Det är illa nog med diesel. Man vill ju också kunna åka vart man vill utan att dra sig för det. Jag tror att v8:ornas tid är förbi. Andrahandsvärdet kommer att bli ännu lägre på dessa båtar för varje år som går.

 

MVH/Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En Princess 286 med dubbla v8 or skall tydligen dra ca 5-6 liter per distans i march fart. Jag tror mer på en förbrukning på ca 7-8 liter. Bara känslan under semestern att ständigt stå vid macken och bränna tusentals spänn skulle för mig kännas jobbig. Det är illa nog med diesel. Man vill ju också kunna åka vart man vill utan att dra sig för det. Jag tror att v8:ornas tid är förbi. Andrahandsvärdet kommer att bli ännu lägre på dessa båtar för varje år som går.

 

MVH/Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemska siffror det där, men visst är det som du säger att V8´ or borde fasa ut sig själv. ok med singelmontage i en båt upp till 25-27fot, och om man inte kör mer än max ett par hundra dm/säsong, Men stora V8ór i stora båtar faller lite på sin egen orimlighet.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det e viktigt och skilja på båtar med drev och rak aksel. Drev erbjuds upp till runt 35 fot, sedan tar axel över. En båt runt 35 fot och akslar dubbla v8or surplar enorma mängder bensin gemförd med drevat båt. Ett exemple e min 335 som med dubbla insprutare med drev drar 2,7- 3 liten/nm i marchfart 25-30 knop uppmätt med flödesmätare, samma båt med raka axlar ligger runt 5-6 liter/nm med lägre marchfart som följd av kraftförlusten på den vinklade proppen.

Så, har båten raka axlar så absolut diesel maskiner.

Har båten drev så behåller nog jag mina bensin V8or

Jag pratar nu om planande båtar...



Senast ändrad av BerraS | 02 december 2010 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har inte Princess 286 drev?

http://www.blocket.se/halland/Princess_286_Diesel_AD_41b__1990__SALD__29542792.htm?ca=11&w=3&last=1

Är det hörsägen som gör att det ibland kan skilja väldigt mycket för värdena man hör, svårt att få en klar uppfattning.

 Men verkar som om man får räkna med 5-6 l/Nm vid march fart och det blir ju en del, nu var man tanke att puttra omkring i 4-7 knop (innan den gräver ner sig) men en V8 drar väl en del även på tomgång. Kanske gör även årsmodellerna på motorerna en roll i förbrukningen, antar att modernare motorer generellt drar mindre, även om det finns mer som kan krångla.

 >>BerraS, har du fler siffror ang din förbrukning. Gärna genom hela fartregistret.

Vad har du får båt?

 

 



Senast ändrad av loffe | 03 december 2010 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det börjar bli snurrigt för dig då folk blandar in sina och andra båtar som tex väger tre ton mindre än den du är intresserad av. Vikten gör enorm skillnad. En tung båt måste upp i högre fart för att gå lätt kontra en lättare båt. En Sea Ray 350/370 med axlar kommer aldrig ur sjön utan går alltid i grävläge och blir därmed mycket törstig. MPI motorer gör också skillnad jämfört med tex de Sea Ray 350/370 och Princess som nämns. Skrovets utseende gör också stor skillnad. Ta tex en Forbina. Den går lätt/billigt och kräver inte stora motorer. Dock så är den hemsk i sjön och man måste trycka ner näsan i vattnet för att kunna köra i planing med lite sjö.

Enda möjligheten att få riktigt svar är nog att hitta en ägare med samma båt/motorer som de du tittat på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni helt fel, om tanken inte är att ha båten tills det är dax att skrota den.

Det en diesel är dyrare i inköp gäller ju även den dagen man skall sälja?

Så frågan är ju om besparingen i driftkostnad motsvarar räntekostnaden på det högre båtlånet.
Och det är nog sällan.

Så jag tror en diesel blir klart billigare.
 

Sen har man andra saker som jag tycker är intressanta/viktiga:
Har kört bensinare innan har nu en diesel. Underbart att tanka en gång per säsong, inte en gång i månaden.
Jag kunde inte gå göta kanal, pga att det är så ont om mackar med bensin på vägen.

Dock är en bensinare bra mycket billigare att underhålla, reservdelar på en pentadiesel är löjligt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Carver på ca 35 fot och 6000kg med dubbla 5,0 mercruiser v8 or.Jag har köpt blueflows flödes mätare som jag ska montera i vår.jag kan återkomma med exakta uppgifter om förbrukning senare i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...