Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Alitreb

Motorbyte Nimbus 2600

Rekommendera Poster

Hej alla,

Skall byta motor på min Nimbus 2600. Alla tips är välkomna eftersom jag är novis. Har läst att en ny Iveco 4341 SRM 87 (87 hk) har satts in i Nimbus 26, men jag har också hört att Nimbus 2600 kommer bättre till sin rätt med en lite större motor, t ex TAMD 31 (130 hk). Trimplan finns redan.

Skulle du, som har varit med ett tag sätta in en ny motor, t ex en Iveco 4341 SRM 87 eller försöka hitta en TAMD 31 och renovera den? Att renovera en TAMD 30 är väl knappast aktuellt, eftersom reservdelar börjar bli svåra att få tag på.

Eller har du något annat motorförslag? Motorrummet är lite begränsat på höjden. Plånboken sätter också en gräns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte titta på Lombardini?

Iveco är en Lombardini målad i en annan färg.

Ett klart bättre alternativ än en renoverad VP.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 27 november 2010 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har avslutat första säsongen med en ny Lombardini motsvarande den Ivecon du frågar efter, dock har jag ju en annan båt, men jag är helnöjd, bra kraft, inga märkbara avgaser, tyst och startar blixtsnabbt med en knapptryckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. De har effek!  Jag har nu börjat tänka om.......

Har någon annan andra tips eller erfarenheter. Du som har Nimbus 2600, vilket motorbyte har du gjort?

Ali

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor i nu?
De flesta Nimbus 2600 såldes med en TMD 30 på 110Hk tror jag.

Själv så har ja en Nimbus 26 med en MD 40 86Hk. Den är stark så det räcker i hamnområden samt för manövrar. Men lämnar lite att önska på öppnare vatten.

Jag har åkt i en Nimbus 26 där man lyft i en TMD41 på tror den ligger kring 150-160 Hk. Helt rätt maskin för båten. March hamnar kring 17-18knop med en topp på strax över 20.

Talade med en herre i somras som kom intuffandes i viken i en N 26:a. Han åkte första sommaren med en VP D3 på 160hk i sin. Han var mer än nöjd men menade att båten blev riktigt otrevlig att köra om han gick över 26kn. På något sätt tror jag honom.

Det var lite om mina erfarenheter av olika motorer i Nimbus 26 som i mångt och mycke är samma båt som N2600.



Senast ändrad av Gyttjedykaren | 28 november 2010 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Just nu har jag en urtagen TAMD 30 (105 hk - men det var då det...). Har hört att försäkringsbolagen har synpunkter på ifall man går utanför gränserna i motorstorlek. 130 hk är naturligtvis OK, men därutöver......?

Brukar anpassningen till befintligt backslag och axel bjuda problem vid byte till helt annan motortyp?

Har någon erfarenhet av motorn Sofim 230?

Ali Treb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...