Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Rapid

Montera Lombardi i en Vega

Rekommendera Poster

Har börjat gå i tankarna att byta motor, md6:an går runt men allt annat än felfritt...

Till saken! Båten är enligt rubrik en vega, motor lutar väldigt mycket åt lombardis 13hk-variant

Kostnaden för motorn är överkomlig men jag är oroad för all de extrakostnader som tillkommer.

Har letat febrilt utan att hitta konkreta prisexempel, så nu frågar jag här!

1:Vad för tillbehör är måsten och kostnader för dessa? tänker t.ex axel och propeller smådelar (filter och liknande)

2:Ungefär vad tar ett varv för själva monteringen?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrrrrgh, så gick ännu ett långt inlägg förlorat.. Nåväl provar igen:

Jag kan inte ge dig ens en grov uppskattning på totalkostnaden.

Mycket beroende på att båtar är olika, liksom timkostnader skiljer. Dels beroende på varv o dels beroende på lokalisering i landet. jag tvivlar på att du kommer att bli särskilt mkt klokare på de svar du kan få här. Av samma orsaker som jag nämnde ovan. Dyrt lär det bli iaf, bra myucket dyrare än jag skulle tycka vore försvarligt för en Vega i prisspannet 40-80KKR.

Dock, skulle jag stå inför samma problem med min Maxi77a (också MD6) så skulle jag -om jag bestämde mig för motorbyte- definitivt göra det själv. Jag tror absolut inte att det är något man behöver vara någon sorts expert på båtar för att göra detta själv. Har bytt motorer i några av de (motor)båtar jag haft tidigare, med allt vad det inneburit ifråga om upplastning/ursågning av akterspeglar, plastande av motorfästen, ny el osv osv och jag skulle inte vilja kalla mig själv för annat än normalhändig. Låt det ta tid och fråga kunniga personer både på div forum och på marinor/varv så fixar du det troligen själv, och det till en peng som gör att du kanske får tillbaka åtminstone en hyfsad del av satsade pengar vid en ev senare försäljning

 

Bara mina 2 korvöre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir själv nästintill självmordsbenägen av sånt! (förlorade poster alltså)

Tack för att du orkade skriva om ändå!

Med alla tillbehör och rätt ägare så har båten ett högt värde (samma båt som thomas grahn seglade med). Det är dock fortfarande som du säger en stor investering för en gammal båt, men om priset (mot förmodan?) inte går allt för långt över motorn i sig så tror jag på det!

Göra allt själv är nog inte aktuellt, möjligtvis att hyra in hjälp bara för vissa moment... Kan ju trots allt vara ett lärorikt projekt.

Jag blir nog tvungen att prata med och läsa om andra vega-ägare som redan gjort bytet helt enkelt, medlemsskapet till vegaklubben är ju trots allt en överkomlig kostnad! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enklaste vägen du kan gå borde väl vara att begära in ett antal offerter på komplett installation, då får du en prisbild att ta ställning till, så gjorde jag när jag installerade min Lombardini.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Lombardini (2204M) kostade 19,000:- i arbetskostnad för installation.  De offerter jag tog in låg mellan 19,000 och 30,000 ungefär.  Sedan tillkom tillbehör för ca 15,000 men då byttes allt som har med motorn att göra (avgassystem, vattenintag, filter, axel, flexkoppling  m.m).

Vet inte i vilken mån installationskostnaden beror på motorstorlek.  Kontakta en Lombardini-installatör och be helt enkelt om offert så får du ju veta vad det kommer att kosta.  Installationen hade i alla fall inte varit något som JAG hade klarat av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trevlig motor lite klen men orkar troligen en vega.

använd inte deras vacum ventil som är ett skämt. men den skulle bytas sa dom sist jag prata med dom. 

 

men  är väldigt lätt att installera och kan in princip bäras för han ner i båten nästan. smidigare sak får man leta efter. tyst är den oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver råkat ut några ggr. att långa inlägg försvinner troligtvis någon tidsbegränsning.

Innan jag skickar i väg texten, tar jag en kopia på den. Håll ner vänster musknapp, drag över hela texten som blir blåmarkerad.  Högerklicka och välj Kopiera.       A 

Att Klistra in  texten i ny tråd/svar kan vara stökigt. Fungerar bäst om jag skriver några bostäver och därefter Klistrar in.  Raderar därefter bokstäverna. Knepig bugg att det inte går att Klistra in på tom ruta.  

 

Har bytt ut en Vetus 51 hkr ( MD 21a ) till en Lombardini / Iveco 48 hkr. Jag är händig och gjorde allt jobb själv. Ny motorbädd, ny el, nytt avgassystem för att utblåset satt på fel sida, och var grövre.  Behöll bränslefilter.

http://lasselundell.se/page44.html 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som funderar på att sätta in el motor?

Verka som en bra lösning på segelnåt då man kan ladda under seglig.

/Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...