Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tess

Snökaos?

Rekommendera Poster

Hur ser vädret ut hos er? Glöm inte titta till båten i blåsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det börjar bli svalt här. Temperaturen orkar kanske upp i 22 grader på dagarna men ligger runt 12 på nätterna. I helgen blir det blåsväder så vi får ro över med en extra tamp till grannpontonen för att avlasta ankaret. Var det någon som nämnde snö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte blockera vissa debattörer.... ;-)

Här är det en mindre snöstorm, båten upptagen och taket är, nästan, helt omlagt.... Närförort i södra Sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satans tur att båten kom upp i söndags (södra storstockholm) !!!!

Men utombordaren sitter på, okonserverad, så jag hoppas på lite mildväder.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 Grader ombord -2 ute. värmer med El-patron samt vanliga elelement. Konstant ström för värmen på ca 3,8 KW. Snön borde ju hjälpa till att isolera nu när minusgraderna kommer. Frågan är när man ska slänga i bubbelanordningen för att hålla isen borta..

post-10012890-1394236562,3725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bara bli kallare fram tills 6 dec enl klart.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskt och härligt. Ett par minusgrader. Var ute en tur med segelkompisen. Fram och tillbaka till Fiskrföreningen Norden på Smögen och fyllde dieseltanken inför den kommande vintern. Jobbigt att fylla på tanken efterhand med reservdunkar när båten ligger fastfrusen. Köpte mig ochså en härlig mössa inför lördagens segling.

Kollar man på Yr.no blir det absolut segling. Kollar man på SMHI blir man lite mera frågande. Om man skulle gå efter vissa av Klart.se´ s prognoser den senaste veckan blir det definitivt ingen segling. Fast nu börjar Klart.se svänga mot SMHI´ s prognos.

Hur det blir - det får vi se på lördag morgon.

Det är aldrig för sent att ge upp!

 

tommy

post-945-1394236562,4388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snökaos vilket trams!

Kommer det 1 dm snö för vissa så kallar man det snökaos, kommer det 2 dm så är det en katastrof.

trams

När det finns norrlänningar här på forumet så är det ju förnedrande att kalla sådant för snökaos. Allt handlar om planering.

Båten kan man ju knappast täcka så det blir en hängmatta. Dessutom bör man nog ha möjlighet att se till den.

Har man båten i så måste väll man för katten se till den.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-2,5, en jäkla blåst och snön vräker ner (Borgå,Fin). Tur att man blev ryggopererad ett par ggr för två veckor sen, så det enda man kan göra är att sitta vid spisen och elda, för ut har man inte något ärende med denna rygg, och faktiskt ingen inspiration heller.

Båtgaraget som jag byggde i höstas står tillsvidare så inget orosmoment där heller, fast lite orolig blev jag i höstas i höststormarna när det blåste som fan en längre tid..

Håller 100% med harry, planering är A och O.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snökaos vet jag inte men T-banan hade idag problem med spåren vid Gamla Stan. Och trångt var det sad.

Nån nämnde planering... Om man vill vara lite elak kanske man skulle påminna SL om den egenskapen? Annars kan det bli med dem som den gamla visan om SJ (SJ SJ gamle vän, festligt att du lever än...)

Glömde jag säga att jag bor i Stockholm? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit upp båten och den står på tomten.. men ännu okonserverad motor och med kapellet på.

Varit ute två gånger och borstat bort snön ovanpå kapellet idag. Vill ju inte se kapellbågarna ge vika..

Får väl ta och vinterkonservera imorgon, om jag får tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vargavinter är på gång till och med enligt Lage Larsson som inte brukar ta till stora ord och är noga med sina förutsägelser.

Det är bara att köpa en snöskyffel så man kommer in till båten Bilden är på den fina snöhögen som låg längst båten förra vintern. Är det varmare än 10-15 minusgrader går det bra att bygga inombords i alla fall. Vi håller just nu på med sittbrunnen och hoppas på några helger med bara några minusgrader. Är det då sol kan det bli riktigt varmt och skönt under pressen.

Glöm inte att titta till era båtar i vinter - förra var det många båtar som skadades av kollapsande täckningar.

post-2001-1394236562,7365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl sådär 1 dm snö på båten och lite is som hänger vid framrutan. Båten ligger i sjön, det blåser ganska mycket. 

Landströmskabeln är i och en värmare i motorrummet och en inne i båten.. 

Får se när den tas  upp.. Mindre trängsel på fjärdarna nu.. 

 

post-10007975-1394236562,8052_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I eftermiddag efter jobbet blir det en tur till landet, ledig imorrn. Båten ligger i sjön (Mälaren), ska bli intressant att se hur det ser ut efter blåsten de senaste dagarna. Risken är väl att den är rejält nedisad och snöig.
Snöskyffeln är med så det löser sig nog att komma ut, men det ser onekligen ut att bli rejält kallt framöver. Normalt lägger sig isen i Mälaren hos oss runt den 15-20 januari, men det skulle inte förvåna mig om den lägger sig tidigare i år...
Får nog dra upp båten på trailern och lägga den på land när jag åker hem imorrn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdragning idag faktiskt!

-3 ute och lite snö här och var så det passar utmärkt ;) Lyfte en annan båt i tisdags, var inte lika trevligt väder då, några grader plus samt ett ihållande regn men ändå härligt med en liten tur.

Vädret skulle enligt prognos här Blekinge bli bra mycket kallare under nästkommande vecka så därför det det uppdragning idag, har tyvärr inga fina värmare som orkar stå emot -14  :(

Lillbåten får däremot vara kvar i, vi hoppas på kaffe och lussebulle i en förhoppningsfri isfri Luciaskärgårdstur.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är på land sedan månadskiftet sept/oktober. Motorn konserverad, dubbla presseningar över täckställningen. Det enda problem jag hade gällde den välfyllda färskvattentanken. En trilskande pentrypump gjorde att jag var orolig att vattnet i tanken skulle frysa, och därmed spränga den.

Det löste sig dock med en MCgywer-variant.

3 m trädgårdsslang, sax och lite silvertejp........cool

Så nu kan Maya sova gott inför vintern.

 

Edit: Rättar ett syftningsfel.

 



Senast ändrad av labbibia | 25 november 2010 | 17:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min plan var upptagning nån gång nu i november. Nån snöskvätt brukar alltid hinna komma innan jag ger upp sommaren. Men igår började jag få lite panikkänsla. Rampen har varit ishal sen början av månaden, och tövädret med barmark jag väntat på kändes mer och mer avlägset. Isen växte till kring båten, och mycket värre kyla och mer snö är utlovat. Så idag tänkte jag, det är nu eller aldrig, imorgon sitter den fast i isen. Tog hjälp av en polare med en gigantisk dodgepickup och skulle dra upp. Men när vi kom ner hade klubbkamraterna plogat ner en snövall på rampen. Som tur var var de kvar, och hjälpte istället till med att lyfta med kranen istället. Stort tack, kamrater! Rampen hade kanske ändå inte funkat så ishal som den var. Så nu står den i trygghet, bara täckning och konservering kvar, det får bli till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här mysigt var det i snöovädret i tisdags när jag meckade - härligt med bra belysning! Fast halogenlampa för fasadbruk med stickpropp.

post-832-1394236563,5252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ingen vinterkonservering idag.. dock en del förberedelser.

Skottade fram infarten 25m till dit båten ska stå, från 3 dm snö med en vanlig enkel skyffel.
Man känner ju helt klart att vissa muskler använder man inte under det övriga året.. crying

Hoppas nu bara att det inte snöar för mycket inatt... för snöar gör det. indecision

Imorgon blir det i alla fall av.. vinterkonservering, av med kapell och på med pressen.
Sen får man drömma i några månader, som förhoppningsvis går snabbt, om nästa års FANTASTISKA båtsommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg på tv om något väderfenomen. Om Nordamerika får en kall vinter får vi i Sverige en varm och tvärs om. Hoppas det blir kallt över Nordamerika i vinter så att inte vi får så här mycket snö.

Bild från Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna på land, en inomhus och en täckt utomhus.

Fulltankad snöslunga

Dubbdäck på bilarna

Elden brinner i öppna spisen

Vad är problemet med lite vinter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp akterhyttsbåten igår em, efter att ha varit ute på landet.
Fick inte glykol körd genom motorn, men den klarar sig nog då den hänger rätt ner.
Får konservera så fort det blir lite mildare, lite bakvänt men vad gör man... 
Tur att vi har fast vinsch vid rampen, det hade aldrig gått att få upp båten annars.
Bara snurrebåten kvar i sjön nu, konstigt nog hade ena gummidämparen till förtöjningslinan vid y-bommen gått fullständigt i bitar. Nu blir det att schackla metallfjädrar med kätting och hakar för att slippa krångel med frusna förtöjningslinor.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl allmänt känt? Isen lägger sig o gör båtåkandet omöjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen då kan det ju bli dags att segla isjakt :)

Annars har SeaSea 25% rea den här helgen så man kan ladda upp för kommande båtsäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättegott om plats i alla gästhmamnar.

Troligen lätt att få bra pris per dygn (om man hittar någon öppen hamn)

Mer positivt.

Tillverkare av snöskyfflar har högkonjunktur.

Snöslungor är slutsålda.

De som arbetar med snöröjning har verkligen högkonkunktur och erbjuds massor med övertid.

 

 

Riktigt bra för många. Dock inte för gnälspikarna.

För varm, för kallt eller hur är det ni brukar gnöla.

 

Själv skulle jag föredra lit mer av växthuseffekten, undrar om det går att reklamera. Utebliven värmebölja.

::Harry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte bara gott om plats i gästhamnarna de flesta är nog i stort sett tomma, fast det kan ju förekomma en och annan vinterseglare. De flesta som ligger i vår gästhamn här hemma är ortsbor som har båten i hela vintern, men vars ordinaruie plats är en aning utsatt eller ligger svåråtommligt och därför flyttar till den tomma men skyddade gästhamnen.

I de flesta gästhamnarna häromkring är det ingen som tar upp nån avgift - dvs gratis.

Det där med växthuseffekten tilltalade min pappa. Han var ekonomisk - till skillnad mot sonen. Det var bara bra om det blev varmare. Det gick ju mindre olja då.

Bilden är från Hunnebostrands hamn en vinter.

 

tommy

post-945-1394236564,3933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...