Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
pelle_340

Placering av plotter

Rekommendera Poster

Tittar på ny båt,dom alt som är av intresse har dubbla rattar.

Då till frågan var man sätter plotter? ska man sätta en vid varje pedistal?

Tar tacksamt emot förslag

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns ett sittbrunnsbord, skulle jag sätta plottern längst bak på detta. Är plottern liten eller bilden är svår att se från sidan skulle jag sätta den på ett vridbart fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaxigast och bäst måste ju vara två sammankopplade plottrar, en vid varje ratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en båt där förslaget från övriga delägare var att sätta plottern ovanpå bordet, i kanten bak.

Jag var tveksam men kan säga att jag fick ändra mig. Funkade utmärkt. Bygeln fäste vi med en enda bult så att man med lite handkraft kunde vrida plottern om det var stor krängning och vi satt på sidan...  Det var första året.

Andra året hade en av oss sett en båt i medelhavet där man satt allt på ett fäste som gick att fälla ner i bordet, i bordets stuvfack. Fästet kom liksom upp i kanten på locket till bordet. Det var mycket meckande innan vi kom på hur man kunde göra men sedan så slapp vi koppla loss plottern varje gång vi kom in till bryggan eller in i hamn.Plottern vara alltid monterad så.

Hur vi löste att låsa luckan i bordet tänker jag inte skriva om här, båten är såld numera nämligen men jag kan garantera att utan en rejäl kofot så får man inte upp luckan om man inte vet var den hemliga spärren sitter. Så simsalabim! När vi kom i hamn så var plottern borta på en minut blankt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis:

 

Finns denna lösnig dokumenterad på något sätt? Du behöver inte visa var spärren sitter men jag är lite intresserad av lösningen då vi idag har vår plotter vridbart monterad under bordet och det är kass! Man ser knappt något om man inte sitter ner på huk mellan rattarna. Ser helst en lösning där man slipper sätta den mitt på bordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...