Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Doktorn

Nyfiken fråga om isfritt :-)

Rekommendera Poster

Jag har hört talas om s.k. 'strömbildare'  som skapar isfritt kring båten. Förmodligen finns flera varianter på detta tema och sannolikt lika många åsikter, därför är egentligen frågan tudelad, finns det andra verkningsmekanismer för isfritt vatten.

I Oslo har ju många båten i året runt och eftersom jag bott där några år, vet jag att det kan bli is, men många har ju någon form av mekanism, en del hävdar att det inte ger några skador på 'homogen glasfiber' dvs utan sandwich princip i skrovet, och låer helt lugnt båten frysa inne i en stilla hamn.

Fungerar det med någon av dessa mekanismer i sötvatten, i en hamn med kanske 3-5 meters djup och stillastående vatten, kan det lätt bli flera decimeter is.

En av de finaste seglatser jag haft var en gång den 7 november, det minns jag men vilket år?   6 m/s, sol och kanske 3-4 plusgrader och ingen båt i sikte!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förra vintern frös min lilla båt fast innan jag hann ta upp den och isen blev en hlv meter tjock.

post-945-1394236560,2389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu driver allt Tommy med Doktorn ;-)

Dessutom ser det ut som saltvatten...

Men det hade varit bra om det gick så behändigt!

Ärligt talat har jag många ggr undrat varför man lyfter upp flera ton tunga båtar och ställer dom på kölen i torra och iskalla luften. Kan det verkligen vara bättre än att båten ligger kvar i sitt rätta element? I vattnet står den ju inte på kölen och mot stöttor och vatten finns ju överallt i en stor båt, speciellt de som har ett kölsvin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaparen till tråden Projekt: Bo i båt låg väl i sötvatten över vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp vanlig billig dränkbar pump smälter isen fort, min är nog från jula, med vattenutlopp uppåt.
tror den drar 300W eller så, den smälte loss badstegen och stenkistan på några dar.
Den kostar kanske en 20del av vad en s.k. strömbildare kostar.
Häng den under båten och det blir garanterat isfritt när det varmare vattnet pumpas mot ytan och det blir strömt.

 

 



Senast ändrad av mattiasj | 19 november 2010 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Tommy driver inte alls med Doktorn.

Visst är det saltvatten, isen var ca en halv meter. Det värsta va att hugga hålet. Sen gick det lätt.

Även i sötvatten fungerar det bra. Tråden som 666D3 hävisade till Projekt: Bo i båt låg  i sötvatten över vintern i en liten insjö  som hetrer Vänern wink. Bilden visar båten det var frågan om.

Nån påstod att förra vintern var sden kallaste på hundra år. Den vintern som kommer kommer att bli den kallaste på tusen år. Usch.

Skall ligga i även denna vinter med den stora båten. Om påståendet stämmer är det kanske inte fel att släppa ner pumpen innan det fryser till. Det spelar egentligen ingen större roll om en plastbåt fryser fast, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käre Konteramiral, nu hade löjnanten inte tänkt sig att bo i båten. När jag googlade på ditt angivna projekt bo i båt, kom jag f.ö. till fartyg i Sthlm?

I. Ej bo i båten, vare sig på land eller i sjön.

2. Fortfarande intresserad av o det är möjligt i sötvatten, till en rimlig kostnad, det kostar ju 1000 kr    bara att lyfta ur och i båten. Sedan ev transport, en traktor att hyra en halv dag. Täckningsmaterial och uppställningsplats. Utomhus kanske 1000 kr ytterligare och inomhus kanske 5000. Så nog kan man göra av med några kronor i elkonsumtion..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte vad som hänt med tråden, men inläggen kommer huller om buller. Refererar både till dig Tommy och den post som är under din och visar en bar brygga. Eftersom jag bor vid en liten insjö som heter just Vänern, av en ren slump och dessutom råkar ha strandtomt där det tyvärr nu blåser iskall NO ca 12 m/s, med lätt snöfall och några minusgrader, skall jag slänga i den blå dränkbara pumpen, jag nu kom på att jag har i källaren, om/när det blir is :-)  Yr.no som de flesta verkar tro på numera, skriver på sin första sida att Nosrske Meteorologiske institutt , förutspår att dec tom februari blir ca 2 grader VARMARE än normalt! Jag tror på Norrmännen just i denna sak, annars är jag ngt tveksam efter att ha jobbat där i 4-5 år ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doktorn: Yr.no som de flesta verkar tro på numera..

laugh

Jag slutade tro på YR.no i våras.. inget har stämt sedan dess.
Går in ibland bara för att få min uppfattning bevisad igen och igen och igen....

Har de fått in ett gäng praktikanter där eller? wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många i dagens informationssamhälle har för höga krav på andra.

En väderpognos skall stämma exakt i varje ögonblick annars är de som utfärdar dem kass.

 När jag är på land brukar jag se på väderleksrapporten på TV, men tar i regel inget större intryck av den.   Jag har jobbat utomhus större delen av mitt liv. Vädret blir som det blir och det är inget jag kan göra nåt åt, mer än att klä sig rätt. Jag måste ju ut, vare sig det regnar, blåser eller skiner sol eller är blixthalka. Man får som sagt anpassa sig, efter rådande förhållande.

När jag är på sjön brukar lyssna på sjörapporten när jag är ute och seglar. Oftast tar jag inget större intryck av den heller. Ligger det en kulingvarning är det ju bra att notera det. Men som på land - man anpassa sig efter verkligheten.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

såväl Försvarsmakten som Sjöräddningssällskapet förlitar sig på YR! Det kan du lätt se om du går in på Sjöräddningssällskapet, det andra är inte så lätt kanske för dig att kolla, men så är det smiley

Oavsett detta är väder något som vi svenskar och engelsmän alltid diskuterar. Alla engelska vänner jag har, och det är flera, frågar alltid, i mail eller telefonsamtal alltid om detta laugh och ärligt talat så gör jag med!

Idag blåser det 10 m/s på ett grått Vänern och det har kommit ngn cm snö i natt. Väntar lunchgäster och har tänt första brasan för säsongen. Lite mysigt är det, trots jag egentligen hatar denna årstid.!

Spännande att se var denna post hamnar i denna egenartade tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påstås att ett rörigt skrivbord tyder på en rörig hjärna. Efter din sistar rad; Spännande att se var denna post hamnar i denna egenartade tråd!, Gick min tanke till den gamla fina låten Stormy Weather. Gogglade på den och hittade en sida med text och ackord. www.chordie.com/chord.pere/www.russell-lawson.com/music/chordpro/KoehlerArlen_StormyWeatherC.cpm

Kunde naturligtvis inte låta bli att hämta en av mina gitarrer och spela igenom den. Så illa kan det bli. Nu skall jag gå ner i källaren och ta hand om gummibåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går enbart efter mina egna erfarenheter..

Efter att i flera år förlitat mig efter YR.no och det stämt nästan jämt, så har inga prognoser stämt sen i våras. Nu för tiden går jag efter 4:ans väderprognoser.. de stämmer oftast i alla fall.
Eller så kollar jag ett flertal olika för att dra någon slutsats av det.. speciellt om det gäller ett par dagar i förväg.

Funderar på om det varit ovanligt svårt att spå vädret i år för meteorologerna, eller om det bara kommit dit nya färskingar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har låtit min möre 30 frysa fast några år. kommer fortsätta med det . har enbart haft massa problem när den har stått på land. masten har vält  kommit in regn  vatten i båten, stötter som tryckt i skrovet , ställningar som gnagt på däcket, nä minst problem är det att låta hon frysa fast. låta alla kranar vara öppna  och dom bör nog vara i botten på båten,  det står på underhålls laddning och underhålls värme samt  varmvatten beredaren m.,m är tomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

du talar som en bok! Nästa år vet jag vad jag skall göra. Båten skall få vara kvar i vattnet.

Personligen tror jag det bara är en gammal tradition från träbåtstiden, dvs när fritidsbåtar för det första var oerhört mycket mindre i allmänhet, samt att man tog upp dem enkelt och att man var tvungen att ändå lacka och mönja. Skeppsredarnas och grosshandlarnas stora 30-40 fotare, ja de var ju inte så mycket större, togs upp på varv, inomhus, och pysslades om av professionell personal innan sjösättning. I England och på många ställen med väder liknande vårt, kölhalar man ju ofta bara båten med hjälp av tidvatten och gör underhållet på plats, men tar aldrig upp båten.

Om vädret kan vi tala i evighet, men bara hoppas. Jag hoppas att normännen denna gång har rätt, för jag vill ha en så mild vinter som möjligt.' Växthuseffekten' talades det inte om i vintras...jag skulle gärna tala om den, bara den kunde drabba' oss med lite fler grader laugh

 

 

Doktorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sällan va nått större problem att ha båten liggandes kvar i sjön. Jag har nog haft båtar liggande ca 10 vintrar i sjön dom senaste 40 åren.

Det har gått bar alla åren utan ett. Ett isflak kom och skar av rodret och tryckte på båten. Knaparna på akterdäck gick sönder, varpå båten trycktes mot bryggan, så att pullpiten deformerades.

Så det är viktigt att inte stora isflak kan få fritt spelrum när islossningen kommer igång.

Sen finns det ju många sätt att hindra att isen får grepp om skrovet smiley

post-945-1394236560,8949_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Sen finns det ju många sätt att hindra att isen får grepp om skrovet smiley

 

laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tommy,

för den uppmuntrande bilden laugh

Tror dock som du, att det ordnar sig bättre i vattnet än på land. Har ju faktiskt flera ggr sett sjunkna båtar sommartid vid bryggan men ändå mer tillfällen välta båtar efter stormar, punkterade däck, brustna ställningar eller rena djävulstyg. Dessutom har jag en vinter faktiskt haft en mindre segelbåt i plast i isen över vintern utan minsta tecken på repor!

Det absolut roligaste var en båt på min förra brygga, en ca 5 meter lång s.k. campingbåt med klinka bordläggning i trä och med en vindruta. Endast fören stack upp ur vattnet, hängandes i förtöjningstamparna och på insidan av vinrutan stod ett handtextat meddelande: TILL SALU. laugh

Lev väl,

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, 230V-pumpar funkar ypperligt.. Det räcker med en liten pump för att hålla halva hamnen isfri. Bilden fr i vintras när det var ca 80 cm is

post-22514-1394236560,971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killer, dina ord, din bild säger allt. Mitt beslut är fattat för nästkommande åren! Det skall bli skönt att slippa stressen som alltid, hur god tid man än tror man har, infinner sig i början av oktober. I stället en liten pump och ligga ensam, det dröjer nog  inte länge innan andra följer efter. Jag tror detta är framtiden, faktiskt.

Tack alla som kommit med förslag och det som jag gillar starkt här på MG, den underliggande glimten av humor!

Vi får inte mer kul än vi förtjänar, och en del måste vi faktiskt bjuda på själva.

Många brukar väl säga så här dags på lördag natten, 'in i dimman' men inte jag som med ålderns rätt föredrager en kopp starkt té numera! Jo det är sant, vänta ni unga bara, allt har sin tid.

Jag säger istället 'in i isen'!

Doktorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en gammal J18 som ägdes av en tjej, som jag som inte bodde på orten. Båten hade aktern mot det lilla hamniloppet och det var en av de få platserna där sjön kunde få fritt spelrum vid stark sydlig vind. Varför den sjönk har jag ingen aning om, men det såg ut som om den legat sjunken ett tag, när man tog upp den på våren. Om träskrovet hade läckt tidigare, så hade det haft goda möjligheter att svälla igen när den låg helt under vatten wink

 

tommy

post-945-1394236561,0792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det händer nog lite varstans. En gång hade jag en BB11 som läckte första 2 dygnen, men sen blev tät. Hon fick dock ligga kvar i iläggningskranens slingor över natten enligt överenskommelse med kranskötaren. Döm om min förvåning när jag på morgonen fann min båt borta. Någon idiot hade flyttat ut den och kvar fanns bara en förtamp som gick rakt ned från kajen.... det löste sig efter många turer dock.

Tyvärr tänker man när man ser din fina bild på alla fina träbåtar som försvunnit bara de senaste 20 åren. Det är som att se en Volvo Amazon idag. För 20 år sedan reagerade man inte utan de var fortfarande bruksbilar och precis som alla träbåtar hölls de vid livcrying

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer tråden med intresse, ett par frågor uppkommer då. Måste man inte ha lite värme i båten för att genomföringarna inte skall frysa sönder inifrån? Behöver man inte ett lyft likt förbaskat en gång per år för att kolla botten vad det gäller påväxt och bottenmålning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ligger man kommunalt här i Göteborg på Grefab så betalar man halv avgift av ordinarie vinteruppläggning, sen tillkommer elkostnad, det känns inte så billigt helt plötsligt, eller?

 

edit:stavfel



Senast ändrad av Westfjord26 | 21 november 2010 | 09:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Westfjord,

jo visst behöver man en bottenmålning då och då, men kanske bara varannan sommar i saltvatten om man bara lyfter en skön sommar dag och spolar av med högtryck, i sötvatten troligen mycket längre emellan. Var förvånad när jag tog upp min nyinköpta segelbåt, som legat på västkusten hur fin hon var i botten. Efter spolning skulle hon lätt kunna lagts i sjön igen!. Nu kommer hon ju stå och torka hela vinter halvåret och det gör ju att bottenfärgen 'dödas', den är ju konstruerad för att vara just i  vatten!  

Man behöver ju bara göra som i båten annars, eller på sommarstugor, hälla glykol i krökarna. En byggfläkt som håller 8-10 plusgrader i båten tror jag också gör att skrovet blir lite 'varmare', precis som runt huset därhemma, det finns ju en viss spillvärme, detta gör förmodligen att isen också kanske inte 'greppar' båten på samma sätt.

Jag håller med dig 'Westis', tråden som började med en fråga om olika utrustningar och dess verkningsmekanismer, har faktiskt blivit intressant. Dock har jag ju egentligen inte fått ett rakt svar på den initiala frågan!smiley Men vad gör det?

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog fått ganska raka svar på din urspungsfråga.

Köp en billig länspump. Både Killerbo och jag köpte den  billigaste Claes Olsson hade.

Jag körde min  ett antal dagar.  Framför allt vid min bohujulle. Det värsta jobbet var att hugga hål på den halvmetertjocka isen. På ett par dar hade cirkulationen från pumpen smält isen runt båten så att den var fri i vaken. Jag ligger i saltvatten.

Killebo ligger på Hammarö (heter et väl?) i Karlstad. Dvs i en sjö med sötvatten. Han bor i båten. Pumpen han först köpte gick ganska länge innan den började föra väsen. Då köpte han en ny pump i reserv. Efter ganska lång tid gav den första pumpen upp. Det var inom garantitiden, så han fick en ny pump. Misstänker att han har pumpar så att det räcker även denna vinter.

En riktig strömbildare är mycket dyrarare. Om den är så mycket bättre än en billig länspump. drar mindre ström och håller längre för att totalkostnaden skall bli lägre vet jag inte.

I min stora båt hade jag värme hela vintern för att jag jobbade ombord. Limning och plastning mm. Det läckte så pass mycket värme från skrovet så att det aldrig frös fast-

Egentligen gör det inget att båtarna fryser fast. Att jag tinade loss min bohusjulle berodde på att jag fick se att ett propellerblad och skäddan på aktersnurran hade frusit fast i isen och jag misstänkte att det skulle kunna ställa till problem om isen gavs sig av. Ibland är det bättre att förekomma än förekommas. Dock inte alltid.

 

När det gäller frågan om att ta upp för att göra ren botten eller inte så står jag mycket frågande.

Våren 2007 sjösatte jag i början av juni. Seglade till Limfjorden och till Vinga. Sista biten från Läsö Österby gick jag för motor pga av en mycket besvärande ischias som gjorde att jag nästan inte kunde röra mig. Vid Vinga västra angöring skar motorn och jag blev bärgad av en kompis som bogserade in mig till Hönö. Sedan fick jag lifta med honom hem i hans båt. När jag en vecka senare var i sådat skick att jag kunde gå med hjälp av kryckor hjälpte min äldsta svärson mig att segla hem båten. Båten blev sen liggandes i sjön tills i början av Maj. Dvs i 11 månader. Större delen av tiden - mer än 10 månader - låg båten stilla och utan att användas.

När jag tog upp den var den i stort sett ren. Nån enstaka havstulpan och lite sjögräs som lätt gick bort med högtryckstvätt. När jag gjort ren botten målade jag med samma bottenfärg som året innan VC 17 NT och sjösatte.

post-945-1394236561,19_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade mycket sommaren 2008. Tog upp i  september. Båten hade legat i sjön i knappt 5 månader. Botten tav totalt täckt av havstulpaner. De satt så hårt fast att jag inte kunde få väck dem med högtrycken. Den högtryckstvätten jag använde var kraftig. På ett ställe fick jag tag på en kant på den gamla tjärepoxyn som lades på 1984 och solade bort närmare 1 m2. Havstulpanerna i övrigt klarade högtrycken inte att ta bort eller rättare sagt - jag orkade inte hålla på.

 

Så det där med hur bottenfärg fungerar. Samma bottenfärg, samma vatten  Ena året fungerar bottenfärgen perfekt. Andra året en veritabel katastrof.

Jag begriper ingenting.

Nog måste man ta upp båten en gång om året för att vara säker på att botten är ok.

 

tommy

post-945-1394236561,3903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig rätt Tommy!

Jag har fått så mycket respons och svar jag inte ens kunde drömma om detsmiley

Vad jag trodde var att svaren skulle bli t.ex., 'köp en Icemaster 3 Mark II eller 'Clean-ice turbo' och sedan fakta om priser etc. Detta har ju varit extra kul, lärorikt  och visat på medlemmarnas uppfinningsrikedom! Jag är imponerad och ffa tacksam!

Sedan kan jag åtminstone berätta att även en doktor kan åka på lumbago-ischias. Haft en omgång för 10 år sedan, men i somras under alla de fina veckorna, låg jag platt på vardagsrumsgolvet i 6 veckor. DÅ tyckte jag synd om migwink

Naturligtvis tycker jag som du, att man skall ta upp båten, men det kan ju vara skönt en vindstilla julidag, i stället för blåsig 0 gradig novemberdag med högtrycksvattnet skvättandes, så åtminstone jag var blå i ansiktet, pga bottenfärgen alltså, men i princip ingen beväxning utom på propellern! laugh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...