Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
DavidN

Jordfelsbrytaren slår ifrån

Rekommendera Poster

Efter en del felsökning varför den inbyggda batteriladdaren inte gick igång när jag kopplade in landströmmen och slog på switchen för batteriladdning, så visade det sig att jordfelsbrytaren slagit ifrån.

Jag slog då av alla switchar som har med landströmmern att göra inkl. den för varmvattensberedaren. Slog på jordfelsbrytaren igen med den slog ifrån direkt, känns lite konstigt eftersom landströmmen ska gå direkt till switcharna via jordfelsbrytaren. Så om alla switchar är avslagna, bör det ju inte gå någon ström någonstan som kan få jordfelsbrytaren att slå ifrån (om det nu inte var kortslutning i switcharna). Är jag rätt ute så långt?

Hur som helst, i ett sista försök drog jag ut kontakten i varmvattensberedaren ( som eftersom switchen för densamma på switchboarden var avslagen, inte borde få någon ström) Förvånande nog fungerade helt plötsligt systemet igen. Hur kan detta ske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmvattenberedarens värmespiral kan vara lite dåligt isolerad från röret den är innesluten i.

Kolla varmvattenberedaren med en ohmmeter. Mät mellan ett stift i stickkontakten och jord på stickkonbtakten. Det ska då vara minst några MOhm.

Det är rätt vanligt att värmespiraler i spisar och andra värmeapparater inte accepteras av jordfelsbrytare. När man kör utan jordfelsbrytare är allt lugnt förutom att elsäkerheten inte är den bästa om t.ex jordledaren råkar vara urkopplad i t.ex en spis.  

Många hus eller båtar har inte jordfelsbrytare och eventuell jordström kan då orsakar korrosion i andra båtar, kopparrör i betongplattor på hus mm. En mer eller mindre stor ström kan flyta till jord. Inte tillräckligt för att proppen ska lösa ut men mer än tillräcklig för livsfara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Är det så att det ligger ström på varmvattensberedaren trots att switchen på switchpanelen är avslagen? Kan tillägga att det fungerade i våras, så någonting verkar ha hänt under sommaren. Fler tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytaren bryter nog bara ena parten. Det är ju fas=230V och nolla=0V. Beroende på stickproppens läge vid bryggstaolpen kan det bli nollan som bryts. Då ligger fortfarande 230V på och kan ge jordström genom en dålig värmespeiral.

Prova gärna att vända stickproppen vid bryggstolpen. Dock måste VV-beredaren fixas förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte mycket om det elektriska - men, i instruktionsboken till min varmvattenberedare står tydligt att kontakten skall vara urdragen då båten är upplagd. Galvaniska strömmar kan fördärva beredaren även om båten inte är kopplad till landström. Kanske ett samband, men hur som helst - dra alltid ut kontakten då Du lägger upp båten.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns normalt liten potentialskillnad även mellan noll och skyddsjord. Detta gör att jordfelsbrytaren kan slå ifrån även med nollan i kontakt med skyddsjord.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra ur stickkontakten till varmvattenberedaren var det ja! Tack för påminnelsen. Är inte säker att jag gjort det och med tömd beredare och landström ikopplad då jag besöker båten kokar beredaren torrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee, Harry - jag tror nog att en jordfelsbrytare normalt SKA slå ifrån om nollan kommer i kontakt med jord?

Förutom ovan bra förslag i tråden så tänkte jag tipsa om att kolla hela kedjan in i båten. En jordfelsbrytare funkar så att den hela tiden känner av flödet ( effekten ) som löper i fas respektive nolla. När det blir en skillnad i flödet så ska den slå i från. Det man tänker sig är en person som står och sig ovetandes tar i något som blivit strömförande... ett bra skydd alltså. Har i sig ingenting med jordkabel att göra annat än att en möjlig väg för strömmen är ut ur båten genom en jordkabel.

Nä, det kan uppstå en skillnad i flödet redan i stolpen i land! Dåliga kontakter, speciellt när det är fuktigt kan vara orsaken. Kolla även hela kabeln in i båten om den är helt oskadad. ( ska stå tex H07RN-F eller bättre, finns i varenda båttillbehörsaffär, clas i sjön eller JULA mfl ) samt om ditt intag i båten sitter helt skyddat för fukt/regn. Sedan kollar du kablar i båten - samt mäter på VV beredare, urkopplad, mellan jord och nolla samt fas. Dra åt alla skruvar och så testa igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jordfelsbrytaren ska slå ifrån om det inte går samma ström genom nollan som fasen. Alltså ett läckage till jord. Obalans mellan fas och nolla.

Om potensialskillnaden mellan jord och nolla är obefintlig så slår brytaren inte ifrån.

Men nu är det normalt alltid en skillnad så därför slår jordfelsbrytaren ifrån då jorden kommer i kontakt med nollan, även med fasen bruten av en strömbrytare.

 

Läs gärna mer här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Så jag kan i mitt fall anta att det är nollan som har kontakt med jorden på något sätt? Vad är de vanligaste ställena det kan hända på en varmvattensberedare i en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jordfelsbrytaren löser ut om du har VV-beredarens stickkontakt ipluggad så ska du leta felet i beredaren. Nollan når jord i den om värmetrådarna har dålig isolering. 

Jag hade ett uppdrag att fixa till en kontainer med värmefläktar som kom i retur från kunderna. Det rörde sig om 400 st helt nya fläktar 230V, 2000W.

Jag tog hem några helt nya och mätte upp och de var helt OK. Men efter att ha kört värmaren ett antal minuter löste jordfelsbrytaren ut. När jag mätte mellan nolla eller fas till jordstiftet kunde jag mäta upp så lågt motstånd att jordströmmen blev mer än 20 mA.

Värmespiralerna i stålrören hade isolerats med en fin sand. Sanden ändrade efter uppvärmning sin isolerande förmåga eller värmespiralen nådde metallrören och gjorde lite kontakt. Ingen hade helt kortslutning så jag gissar att de var sanden som blev ledande.

Alla värmare fick kasseras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkrast att påpeka att alla strömbrytare och säkringsbrytare i en båtinstallation SKALL vara tvåpoliga, dvs både fas och nolla skall brytas. Orsaken är att man inte kan veta vad som är fas och vad som är nolla.

Och som andra beskrivit: En jordfelsbrytare ligger och jämför hela tiden att den ström som går i fasledaren är exakt lika stor som den som går i nollan. Om skillnaden i ström blir större än 30 mA (vissa som är godkända för våtrumsinstallationer har 10 mA) så bryter jordfelsbrytaren både fas och nolla.

Om man har en skyddsjord från land som ligger några volt ifrån havets spänning (det gör den oftast) så går det en ström om dessa kommer i kontakt med varandra och som kommer att skapa korrosion i de metalldelar som leder ned denna ström i havet. En sådan ström passerar ju aldrig genom jordfelsbrytaren och en sån löser alltså aldrig ut på grund av detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en del felsökning varför den inbyggda batteriladdaren inte gick igång när jag kopplade in landströmmen och slog på switchen för batteriladdning, så visade det sig att jordfelsbrytaren slagit ifrån.

Jag slog då av alla switchar som har med landströmmern att göra inkl. den för varmvattensberedaren. Slog på jordfelsbrytaren igen med den slog ifrån direkt, känns lite konstigt eftersom landströmmen ska gå direkt till switcharna via jordfelsbrytaren. Så om alla switchar är avslagna, bör det ju inte gå någon ström någonstan som kan få jordfelsbrytaren att slå ifrån (om det nu inte var kortslutning i switcharna). Är jag rätt ute så långt?

Hur som helst, i ett sista försök drog jag ut kontakten i varmvattensberedaren ( som eftersom switchen för densamma på switchboarden var avslagen, inte borde få någon ström) Förvånande nog fungerade helt plötsligt systemet igen. Hur kan detta ske?

 

Hej DavidN

 

Fick du någon lösning på problemet. Jag verkar ha fått samma sak efter vinterförvaringen. Varmvattenberedare värmer vatten när jag kör motorer, så den delen funkar.

 

Däremot om jag har VVB (=varmvattenberedare) inkopplad i 220-uttaget när jag sätter i landström slår jordfelsbrytare från i laddstolpen. Drar jag ur VVB och sätter i landström igen så drar allt igång och laddaren laddar batterierna. Stoppar jag i VVB i uttaget så löser sedan jordfelsbrytare ut direkt.

 

Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet är värmespiralen i VVB slut men den går att byta oftast ganska enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Switchen bryter väl bara fasen? Om det är kortslutning mellan nollan och jorden så bryter jordfelsbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag trodde detta var en ny tråd, men icke... återupplivad.

Det är litet skrämmande tycker jag att det på vissa ställen fortfarande finns vanliga jordade eluttag på bryggorna, där man kan vända stickproppen hur man vill.

Vi kanske befinner oss i en övergångsperiod mellan olika elstandarder?

Detta då det på de flesta bryggstolparna finns CEE-kontaktdon, och här kan man ju inte vända kontakten i uttaget som man vill... om man nu inte har färdigköpt eller hemmagjord adapter...

 

Utlösande jordfelsbrytare har jag själv råkat ut för i egna båten och i svågerns båt. I båda fallen ungefär samma orsak.

I min förra båt satt det ett vanlig jordad eluttag med lock, under durken, i detta uttag satt kontakten till vv-beredaren och ned i denna hade det runnit ned några få droppar vatten som kortslöt fas och skyddsjord.

 

I svågerns båt löste alltid jordfelsbrytaren i land ut, till allmän oglädje bland övriga landströmsanslutna.

Den egna jordfelsbrytaren eller personskyddsautomaten var för det mesta outlöst, men inte alltid.

Vi trodde först att det var fel på den dyra trasslingsfria gula landströmskabeln då den löst ut "en säkring" i en dansk hamn då man böjde kabeln ungefär fem centimeter efter kontakten, Kabeln togs hem till mig och mättes upp, med hjälp av min dåvarande granne provocerades denna kabel ordentligt utan att lösa ut varesig automatsäkringar eller jordfelsbrytare, under tiden hade svågern köpt en ny jättedyr gul landströmskabel som även den löste ut "säkringen" i land.

 

Långt senare under sommarsäsongen 2015 då vi med nyinköpt begagnad båt träffade svåger och svägerska med deras båt... kunde jag krypa omkring i deras båt med multimeter och pannlampa.

Det visade sig vara ytterst litet fukt i landströmsintaget, en sådant där blankpolerat kontaktdom med skyddslock.

Troligtvis då en fuktbrygga mellan skyddsjord och fas.

 

Och nu stod då svågern där med två jättedyra gula fina landstömskablar, jättebra då det är lång väg till bryggstolparna? nä, dom har olika kontaktdon i ändarna och går inte att skarva ihop...

Och båten såldes nyligen, sommarstuga med hammock nästa gång!

 

Själv köpte jag 50 meter treledad gummikabel, H07-RN-någonting. och använde 30 meter till landströmskabel, 11 kr/meter gav jag för denna, affären skulle läggas ned... tillkom då 2 x 40 kr för två CEE-kontaktdon.

30 meter är kanske inte lagligt? dessutom lätt ohanterligt kabeln blir tung ihoprullad och slingrar sig rätt så bra, den är inte trasslingsfri.

 

post-89760-0-96674000-1494581125.jpg

CEE-kontaktdon, hane.

 

I gömmorna ombord i nyinköpta båten hittade jag litet olika grejer som förre ägaren lämnat kvar ombord, bland annat en 10 meters landströmskabel med CEE-don, och den kan man ju skarva med min egentillverkade 30 meterskabel, om det är långt till bryggstolpen... Om jag nu tar landström trots 250W solcellspanel.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeelementet i VVB brukar ge sig med tiden. Vi hade en elektrisk "nödgrill" som stått några år, jag kopplade in den och den blev varm. Men efter 10 min slog JFB ifrån. Samma sak nästa dag. Mätte i stickproppen mellan fas resp nolla till jord. Helt ok. Men när jag mätte precis efter att brytaren slagit ifrån och den var varm, då var det minsann jordfel. Det här är typiskt för gamla värmeelement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...