Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Anders_St

Blåsning om bottenfärg, igen.

Rekommendera Poster

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article2508427.ece

Citat:
Om miljödepartementet och Kemikalieinspektionen för tio år sedan grundat besluten på forskning och samtidigt stimulerat de alternativa metoder, som man faktiskt börjar jobba med i dag, kanske havsbottnen hade börjat tillfriskna nu.
Under tiden har vi fritidsbåtsägare betalat, färgindustrin har räknat pengar och havsmiljön har fått lida. Tio år i onödan.



Jaha, det verkar som SXK får rätt i längden.
http://www.sxk.se/koppar/
Hård kopparfärg är totalt sett bäst ur giftsynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även detta ett beslut med dålig förankring i verkligheten.

Zink är tydligen en stor miljöbov

Färgtillverkarna jublar över att vi är storförbrukare av färg som är polerande (lossnar och måste målas om varje år)

Kemikalieinspektionen kan inte erkänna sina fel och står fast vid felaktiga beslut med zinkfärg.

Att polerande kopparhaltig färg (västkusten) är fel och att hård med högre kopparhalt som sitter kvar är bättre fattar vilken barnunge som helst

Men beslut är beslut.

Luktar ruttet.

Och svenssons fogar sig snällt och gör som storebror staten vill, eller?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polerande bottenfärger bygger dessutom för mycket, blir ojämn och gör att motorbåtar drar mer bränsle och segelbåtar går långsammare.

Coppercoat går bra att beställa från England. Den är stenhård och ganska dyr,  men du behöver bara måla var 10:e år, så i längden blir det mycket billigt. Det sägs att vissa båtar fortfarande är helt rena under efter 15 år, och detta i brittiska vatten.

http://www.coppercoat.com

Den här båten har legat i vattnet i 14 år:

DSC00513.JPG

Den här målades 1994:

DSCN0243.jpg

Jag kommer köra Coppercoat på min båt, det kommer spara både miljö och pengar, såväl som tid - skönt att slippa måla botten varje vår. Eftersom det är en epoxyfärg förhindrar den osmos, och den går att polera upp till en hög racingfinish som går att likställa med att segla båten plastren under.

 

Senast ändrad av Stream | 18 november 2010 | 14:55



Senast ändrad av Stream | 18 november 2010 | 14:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kanske ska skilja på en debattartikel  och en redaktionell artikel - 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en debattartikel är ju en åsikt.

Men den lär inte bli publicerad utan omgivande kommentarer om tidningen anser den vara helt uppåt väggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm vad va de ja sa...... Och ja det finns mycket mer felaktigheter som våra myndigheter envist driver vidare till absurdum.. Detta är bara ett i mängden.. Och ja ställer mig till skalan som gått sin egen väg på sunt förnuft... Vilket ja visste skulle betala sig i längden.. Har förmodligen sparat 10 000 tals kronor om inte mer på bara soppan.. Hade man lagt krut på o bekämpa riktiga problem hade myndigheterna även fått min respekt.. Men nu hade ja inte ens slösat med pisset på dom..

!!!Mvh Rexco!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Approå coppercoat...

......nån som vet om och var det finns pulveriserad koppar att köpa i sverige?

Å utomlands?

(Det vore straffarbete att fila till pulver själv från ex vis kopparstänger.)

Min erferenhet av vanlig ren epoxi i vattenlinjen gav mersmak för detta. För där jag hade epoxi och inget annat växte det ingenting alls den sommaren. Inte ens slemmet som brukar kunna fästa just där.

Tack för ev. svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, kan du inte beställa den färdiga produkten Coppercoat från England med pulver och allt? Att laborera själv med kopparmängder och epoxytyper kan ju sluta lite hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Psst....inte så högt........angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

För information finns coppercoat att köpa från Norge.  http://www.coppercoat.no/

Rekommendation på 4 lager för bästa resultat.  

Funderar på att lägga det på min egen båt till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...