Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jorgen01

Bluffannonser

Rekommendera Poster

Någon som vet  något om de lågt pris satta båtarna som varit med några timmar på blocket senaste dagarna ?  Bella 621 170000 kr Flipper 630 130000 kr Ryds 620 156000 kr. Är detta för att lura till sig handpenning och sen dra? Eller någon som fyller år?

Vad tror ni?

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING VARNING

Ja det är det. Skriv och fråga J-bro han har jagat lite och vart i kontakt med Blockets säkerhetsfunktion.

 

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också varit förvånad av dessa låga priser, visst blir man lite misstänksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det låter för bra för att vara sant, är det det också...

Samma sak med bilar.
Dom snor en befintlig annons med bilder och namn, sätter ut den till halva priset och med en egen mail som är snarlik ägarens.
Och i slutet vill dom att du skall anlita ett fraktbolag eller lägga hanpening via nätet. Dessa ser äkta ut, men är naturligtvis fejkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en hel massa luring-annonser  senaste 2 månaderna,
ofta utlagda eftermiddag torsdag & fredag och tas sen bort under kvällen.
kontantkort, bilderna från andra annonser likväl som texten,
all utrustning du efterfrågar finns alltid ovasett vad som står i annonsen,
nästan alltid inom området: Göteborg-Trollhättan-Jönköping-Halmstad.
Ganska ofta säljs med argument  som sjukdom, avliden, dödsbo osv
Har ringt på flera, försökt få titta på båten samma kväll men se de e omöjligt, finns alltid någon ursäkt. Har anmält flera av annonserna till blocket  men jag vet inte om det gör någon nytta...verka ju inte så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också anmält hur många annonser som helst på blocket. Då gällde iofs kameror. Men man kan undra var en anmälan leder till. Jag har inte hört något om de anmälningar som jag har gjort. Det var samma säljare till många olika annonser dock under olika namn, såklart. Dock var det samma kontonummer som man skulle sätta pengarna på......

Nä att träffas öga mot öga är det enda säkra sättet. Speciellt med ett kapitalköp som båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 705 -06 till salu i Varberg för 249 tkr fullt utrustad med bara 130 tim.....kan inte hitta den nu....!!!!!cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailade honom igår då han använde en bild i annonsen som är min.

strax efter det så försvann den..

 

Hann du anmäla den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anmälde den annonsen till Blocket kundservice igår kväll, cirka 21.40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, jag hann inte det men då lägger jag inte ner mer jobb på det.

Sparade en skärmdump som bevis för bilden bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag mailade Blocket och bad dom gå in på tråden med lite tips och rekomendation om hur man ska bete sig när man misstänker sådana här annonser.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var spekulant på en kamera från en säljare i Växjö, för bra för att vara sant och hon ville ha hälften av köpeskillingen omg och hälften när jag fått kameran, lite kamerasnack senare så kändes det inte så seriöst. Jag la då in en anmälan till Blocket och på eftermiddagen nästa dag ringde polisen från Växjö och undrade om jag hade betalat nånting, det var ett bedrägeriförsök som nystades upp.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här kommer lite info från BLOCKET

...

Hej Jingo.
Vi har tips om hur man gör säkra affärer i varje annons.
Tipsen är anpassade efter vilken kategori annonsen gäller.
När det gäller båtar heter länken Trygg båtaffär
http://www.blocket.se/security/batar.htm?ca=11

Beträffande mer allmänna råd om säkra affärer så finns dessa via startsidan
Handla tryggt
http://www.blocket.se/handla_tryggt.htm?ca=11

Alla råd och tips har vi tagit fram i samarbete med b.l.a Polisen, Larmtjänst,
Stöldskyddsföreningen och andra organisationer/myndigheter.

I nedre delen av varje annons finns en länk till ett formulär anmäl annons där
man kan anmäla sådan som man vet eller tror är skumt/konstigt med en annons.
Alltså på samma sätt som du anmält ditt ärende.

Det är viktigt att man är medveten om att man som köpare har den största
möjligheten att kontrollera alla förhållanden kring en annonserad vara, och om det
verkar för bra för att vara sant avstå från affären.Om en säljare ändrar villkor
från vad som stått i annonsen, eller vill stressa dig att genomföra affärer skall
man bli extra vaksam.

En annan god investering i kunskapsbanken är att ta del av våra tips och råd samt
att aldrig skicka pengar i förskott till ett bankkonto.
Hoppas du har möjlighet att delge dina kompisar i forumet denna info.

Med vänliga hälsningar,
Thomas Bäcker, Kundsäkerhetsansvarig  - Blocket.se
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj nu ligger det en flipper 630 dc från vetlanda ute för otroliga 159000 kr. Hett tips! synd att båten ej går att få se. HA HA......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt säker på att en annons är en bluff kan man inte vara bara för att priset är lågt. Läste i DN för länge sedan en annons om en nästan ny Porsche som var till salu. Priset uppfattade jag som ett fel med siffror. Kanske stod det 1000 eller 10.000 kr. Något senare läste jag en artikel i DN som handlade om just den bilen. Mannen som ägde bilen hade skrivit den i fruns namn och när hon upptäckte att han var otrogen blev hon förbannad och sålde bilen till någon lycklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flippern 630 dc som är på blocket nu (vetlanda) är nog samma lirare som satte ut en likadan i Halmstad för ca 3veckorsedan för 145 tusen, men han har lagt ner lite mer jobb med anonnstexten denna gång, förra gången ingick en bensintank:) i båtpaketet.

Även denna är givetvis omöjlig att titta på, utan vill endast komma åt handpenningen, när jag ringde ville dom ha 10% i handpenning insatt på kontot, hämta båten i helgen, men efter en stund gick han ner till 1500kr!!!

Synd att man får annonsera på blocket med kontantkort / skyddatnr

.........1500kr i omgående handpenning, värmeelement på Rusta börjar bli kyligt på kvällarna i husvagnen!!!!!!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle slå till... 159 000  är ju ett verkligt höstfynd :)
jag anmälde den direkt till blocket men  tyvärr så händer det inte mycket.

orkade inte ringa denna gång   men de e lite kul o önska få titta direkt  och sen fylla på med jag bor i närheten du får cash ikväll...
men dom måste ju göra en hel del pengar då dom fortsätter sätta in annonser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Texten är delvis tagen från en annan Flipper 630 DC annons, jag har också anmält denna annons till blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För skojs skull ringde jag på den i eftermiddags och fick reda på att båten var på vinterförvaring och svår att kunna titta på. Men bra pris va de wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla nästa gång det kommer ut en annons för det gör det, gissningsvis torsdag, det lär finnas inom område Göteborg-Trollhättan-Jönköping-Halmstad

kommer bergis en till flipper, jag chansar på 630OC från 2004
med en Yamaha 150 eller Honda 140
självklart ingår hydralstyrning, teakinlägg, GPS & är i fint skick  o så ingår 30-kärra förstås
o nu kommer den finnas i hmmm  Trollhättan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något skumt är det med annonsen.

Båten på bilden är inte RSI modell utan RS eller tidigare S modell.

Denna båtmodell kan inte göra 37 knop, jag har en S modell med 40 hk Tohatsu (strypt 50 hästare) tvåtakt och den gör inte mer är 25/26 knop. Pga av bottenformen så kommer denna båt att wobbla vid farter uppemot 30 knop. Med 30 hästars motor gjorde båten 22/23 knop, dvs 3knop/10 hästar.

Motor påstås vara en 95:a som gått 60 timmar, det blir 4 timmar per år. Icke trovärdig. Dessutom så är båten small i akterändan som gör att aktern sjunker väldigt mycket med tunga 50 hk fyrtaktare.

Priset känns däremot ganska rimlligt för motsvarande ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade en tehri 4110i med en 50hk fyrtakt på den gjorde lätt 40knop och den låg inte speciellt ljupt med den motorn på, den toppade om jag minns rätt 43knop med två personer i båten

 

273814-marin.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tycker inte att denna annons är så speciellt tveksam och jag känner igen omgivning, stämmer bra med Norrtäljetrakten utan att jag vill vara specifik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ägare av en likadan båt (RYDS 480S) så har jag påpekat några väsentliga egendomligheter i annonsen:
- Bilden är inte RYDS 480 RSI (lyxmodellen) utan RYDS 480 RS (bruksmodellen). Prisskillnad ny båt ca 8 000.
- Båten annonseras med 50 hk motor, blåa skylten står det 30 hk på, mao 67% för mycket. Med denna tunga motor ligger denna båt väldigt långt ner i sjön med aktern. Hur mycket akterspegeln tål är en annan sak
- 37 knop med denna båt är en omöjlighet, ca 30 i bästa fall med 50 hk, men tveksamt. Båten är tänkt att ro (åror och årtullar ingår i köpet) och har en bottenform som inte lämpar sig för högre farter.

Men f ö är annosen OK och priset inte helt orimligt. En uppmärksam köpare ser alla dessa fel vid en ev. provkörning.

Om man tror att en 95:a har gått 60 timmar är det upp till köparen. Men båten kanske ägdes tidigare av en gammal dam som bara satt och stickade i den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ute efter hänga ut annonsen eller säljaren utan mer visa exempel på en blocket annons som är lite otydlig. Som köpare blir man lite förundrad över alla frågetecken i texten och att bilden är extremt dålig. Man kan ju fråga sig om säljaren verkligen vill sälja båten. Skulle så vara fallet får säljaren offra några timmar med att ta lite fler kort båten, motor och kärran. Kanske lägga till 20 kr till för att få med fler bilder på Blocket. Men, men.......jag letar vidare efter båtannonser där man får veta lite mer. Kan ju vara bra om sätta sig i en bil och åka långt för att titta på begagnad båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Att säga att något är omöjligt utan att själv ha provat ger inget seriöst intryck, samma med att jämföra vikter på motorer. det finns 30 hästare som väger mer än 50 hästare så det säger ingenting. Håller en akterspegel för 30 hk så är det inte så farligt att ha 50 hk. Procenten är inte utslagsgivande utan effekten i sig. Jämför att öka från 1 hk till 2 !! Det är 100% men troligen märker man knappt någon skillnad. Däremot från 150 till 300 vilket också är en fördubbling med 100%........... En helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är inte alla som kan stava ordentligt eller har förmågan att göra en tillräckligt snygg annons och det är ingen kritik utan mänskligt. Det får vi bara acceptera. Jag har själv slarvat ihop annonser trots att jag kan göra det ordentligt just för att jag helt enkelt inte har orkat angagera mig i en sak som skall säljas. 

Det börjar gå lite hysteri i bluffannonser. Visst dom flesta är just bluff men långt ifrån alla och i synnerhet inte bara för att dom har haft en 1'a i stavning......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...