Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
martineves

Vxl låds stölder!

Rekommendera Poster

Enligt rykten vart 9 stycken av med sina vxl lådor på sina utombordare i Sunbyholms Hamn under enbart September månad.

Själv såg jag 2 stackare som paddlade upp mot rampen.

Tänker mig vad kan man göra för att undvika detta förb... tjuveri . Tilta ner motorn och stänga av strömbrytaren? Tydligen räcker det inte att låsa fast motorn. Det verkar finnas en stor marknad för sånt här......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbarkompisen blev av med växelhuset på sin 40-hästars Honda i den svängen. Visserligen är det ju bättre än förra gången han blev drabbad i Sundbyholm, då tog dom hela motorn.

Vad man ska göra åt dessa individer vete tusan. Slår man ihjäl dom så kommer det ju bara ett nytt gäng som fortsätter där dom förra blev avbrutna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck

Ja det hjälper inte att ringa polisen heller, ingen hinner/vill åka.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl låsbultar liknanade de mc guard som man har till proppen? Visst de kan man kapa men förmodligen så är det för bökigt för tjuvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns brytbultar, billiga och försvårar ev stöld till den grad att dom förmodligen går vidare till nästa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växellådor finns nog inga stulna men växelhus är flera stulna devil Köp låsbult till växelhuset så är saken biff. kostar ca 400:- och det är det väl värt. Finns hos välsorterade handlare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvårar även framtida eventuella reparationer.

Bryggrannen har marknadens bästa lås, när tjuven gick bet på det med vinkelslip blev han så arg att han sparkade motorkåpan i sjön och kapade av alla utstickande föremål på motorn.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste idag att växelhus är årets stöldfluga. Förmodligen är det tidigare stulna motorer som behöver nytt växelhus pga grundkänning eller dyligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte drabbats eftersom tjuvarna mestadels föredrar dyra nya 4 taktare framför gamla slitna 2 taktare numera. Ett gott skäl att vara rädd om sina 2 taktare.

Har blivit av med karbinhakar av billig sämre modell. Tjuven var av vänligare sort så de band fast båten i alla fall. 

För 20 år sen då få fyrtaktare fanns försökte dom ta min 20Hkr 2 taktare. Men de var mindre skickliga och lyckades bara förstöra låset.

Men vad göra åt problemet? Att gå och vakta dygnet runt är inte realistsist i många fall för det blir många arbetstimmar ovanpå vanliga jobbet.

Därför anser jag bevakningen måste ske elektroniskt på något sätt. Plats för nya uppfinningar.

Nästa steg blir vad göra vid upptäckt av tjuvar. Bäst om polisen snabbt kommer då för det är deras jobb rätta vägen att gå.

Om polisen inte har tid eller lust eller för få resurser så problematiskt. Medborgargarde inte bra, men vad göra?  Många arga på tjuvar måste finnas i båtklubbarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...