Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-T16-

Båthögtalare (vinterprojekt) hjälp kan behövas!

Rekommendera Poster

Hej!

Nu när vintern har kommit så kan jag inte göra så mycket då båten ligger under presenning och vilar till våren så jag har tänkt att mitt vinterprojekt ska vara att montera högtalare stero i båten.
Då jag inte vill borra hål el. liknande i skrov el. dylikt för varken högtalare eller stereo så slog det mig igår när jag kollade på en bild som jag tagit.

Baksidan på stolarna består utav en 5mm skiva som är täckt med inredningstyget, om man tar bort skivan så finns där bara baksidan på ryggstödet. Därför har baksidan inget behov av att sitta där utan det är bara för att det ska se snyggt ut.
Min plan är då att tillverka egna baksidor av stolen och i den nya baksidan ska jag montera in högtalarna...
vad tror ni om den idén? Vad tror ni om placeringen? Då jag gärna vill ha kvalité på de prylar jag köper så söker jag någon som har köpt ett par högtalare stereo som ni är nöjda med. vill inte ha något biltema tjafs utan jag betalar hellre någon 1000-lapp mer för bra ljud än vice versa.

Så kan någon vänlig själ hjälpa mig.

**Bilden föreställer hur jag har tänkt** Är inte så bra i Photoshop (vilket kanske syns) men jag tror ni förstår tanken.

Skepp ohoj!

Mvh
Magnus

post-10016832-1394236556,8178_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som sitter fram lär ju inte få så bra ljud.. om man säger så.

Skulle om jag tänkt som i ditt fall, göra lådor för högtalarna och limmat fast dem mot skrovet på sidorna under instrumentpanelen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din idé är riktigt bra. Om du bygger nya bakstycken sådär skulle jag personligen gjort dom i MDF. 16 mm tjock. skurvat och limmat ihop det och klätt med någon snygg vinyl.

Högtalare kan jag rekomendera DLS marinsortiment. www.dls.se kan du se vad de har för nått. Kostar lite men är också kvalité och låter riktigt bra. Skulle nog passat på att bygga de där bakstyckena som slutna lådor och lagt i lite dämpull för att få till lite bättre ljud. Gör ganska mycket om de sitter i lådor som är anpassade för högtalaren eller om den sitter open air monterat. Lådvolymer har jag för mig att DLS har rekomenderat i papprena till högtalarna.

 

Stereo finns det många olika. Enklast är att välja någon med de funktioner du själv efterfrågar. MP3, styrning av iphone eller vad du nu önskar.

Har du fler frågor kan jag svara efter bästa förmåga. Har jobbat som bilstereomontör tidigare och tävlat i bilstereo i många år och har många bil och båtbyggen bakom mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel!

Tack för att du tog dig tid för att svara!!
Det slog mig ett par gånger när jag gjorde skissen i PS hur de som sitter fram ska höra bra... har dock två alternativ till detta: På bakstyckena av stolarna vill jag ha infällda högtalare, men har även sett att det finns utanpåliggande högtalare som ser ut som ett mjölkpaket ungefär med en bygel bak som man kan skruva fast på valfri plats.
Då har jag tänkt att jag sätter infällda högtalare som jag har tänkt från början men att jag även köper två st utanpåliggande högtalare som jag fäster vid durken längst fram - Precis nedanför panelen fram så går durken upp som en liten våg (är väl tänkt att det ska vara bekvämt med fötterna att luta dem där) och där skulle jag kunna fästa dem utan problem - Bara att skruva fast i durken fram och vinkla dom akterut. 
Men då kommer nästa fråga - Om jag köper ett par infällda högtalare av ett specifikt märke och de utanpåliggande högtalarna av ett helt annat märke - Kan jag fortfarande koppla ihop dessa fast det är olika märken eller måste det vara samma? Är som gubben i lådan när det kommer till elektronik som ni kanske förstår därav hjälpen jag efterfrågar :)

tack!

Mvh
Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken tur man har, kommer i kontakt med en som kan det här som handen i handsken!! kanon!
Riktigt bra information du har gett mig, t ex som att bygga i MDF och sedan klä in dem i vinyl. Jag hade dumt nog tänkt att göra i teak eller annat dyrt material men gör jag som du säger spar jag både pengar och resultatet kommer bli ännu bättre!! Tack!
Hur djup ska själva lådan vara på ett ungefär? Ska jag bygga enl. bild att hela bakstycket är en låda eller kanske bara halva den delan är som en låda?
Djupet är som sagt intressant då jag kommer inte ihåg exakt hur mycket spelutrymmme jag har baktill men jag kan ju självklart bygga utåt. Där det riktiga ryggstödet slutar har jag minimalt utrymme om jag inte minns fel men däremot där det slutar kan jag bygga säkert 40cm djup då under sittdynorna finns bara ett stort hål (förvaringutrymme). Men då måste jag väl montera högtalarna längre ner...? Hur tror du det skulle påverka ludet?

Skicka mig ett mail så att jag enkelt kan få tag på dig ifall jag har en snabb fråga eller liknande, du når mig på: magnus_thilander@hotmail.com


Tack på förhand!

Mvh
magnus Thilander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dra iväg ett mail till dig hemifrån under helgen om jag hinner. Jobbar hela helgen nämligen.

Lådor till högtalaren skulle jag nog göra lite drygt 7liter kanske. Behöver drygt 8cm's djup där högtalaren sitter. MDF är för att få den stum nog. Plyfa är lite för dålig och gör att lådan påverkar ljudet negativt. Sedan är det ju lätt att slipa kanterna runda och fina innan man klär den. Att få det att inte se ut att vara av trä är lätt då. Enda är att man bör måla MDF'en med någon färg för att minska risken att det ska kunna suga fukt så det håller längre.

Skulle sätta högtalarna så högt upp det går. Blir lite sämre ljud fram men lär rocka på bra ändå. Är ju en båt och inte en hemmastereo. Och din lösning gör att du inte kommer göra någon åverkan i båten alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika märken spelar ingen som helst roll.. men har en fundering på hur det blir med olika ohm-tal. Kanske någon annan kunnig kan säga? Brukar dock inte vara några problem med detta.

Tänk också på att om du köper kraftigare högtalare, så måste du kanske skaffa slutsteg...
En bilstereo klarar inte hur mycket som helst.

Och skaffar du slutsteg så kanske ett extra batteri är att rekommendera..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så bra att bygga med MDF i en marin miljö - kommer du inte ha högtalarlådor som ser ut som kexchoklad efter ett halvår?

Lättast måste väl vara att köpa färdiga högtalare i låda, fast det är ju inte lika kul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märken kan man blanda hejvilt. Det är inga problem. Ohm-tal är sällan heller något problem. I princip alla bilstereo produkter har 4ohm. Däremot är det lite mer blandat när det kommer till hemprodukter.

Som TS tänkte med högtalarna är det inget problem att driva dom med huvudenheten och extra slutsteg behövs inte. Däremot skadar det ju aldrig. Man får mer kraft till högtalarna och det kommer spela renare. Finns många slutsteg idag som inte drar så himla mycket att det funkar i båtar. Extra batteri kan väl snarare vara skönt att ha så man slipper oroa sig för att inte kunna starta. Så man har ett batteri enbart för start och det andra till all förbrukning.

Att ha MDF i båt är inte så stort problem. Skruva ihop hela lådan. Måla den en gång med någon färg för att döda materialet från att suga fukt och vatten och sedan klä utsidan med vinyl. Då är det inga problem. Vinylen gör ju också att vattnet inte någ MDF'en så lätt. Däremot bör man kanske tänka på att inte ha lådan ståendes i vatten. Men som TS tänkte är inte det så stort problem och jag gissar att han har kapell över båten när det regnar. Men problemet med vatten har man ju oavsett vilket trämaterial man har.

En lösning är ju att plasta lådor annars men det är ju betydligt mer jobb om man inte är van vid sådana jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har ett par nästan nya marinhögtalare som jag plockade ur båten (störde kompassen). Finns i Gustavsberg om du är intresserad.

Hälsningar /Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans!

Till er som svarat - Ett stort tack för all hjälp ni ger mig! Är väldigt båt-okunnig så hela mitt båtprojekt är som en prövning för mig och se oma jag är duktig eller ej :) Hittils går allt som planerat :)

Var ute där jag har båten i helgen och kikade på stolarna, tyvärr måste jag bygga nya underreden till stolarna då de gamla inte alls är bra, se bilder! :)
Har fått reda på en butik här i Stockholm som säljer vinyl till ett bra pris så nu får man byta jobb ifrån mediasäljare till snickare under vintern :)


Tack!

Mvh
Magnus
 

post-10016832-1394236562,6488_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade samma problem mid min coronet som jag också håller på att bygga en ljudanlägning till men jag löste det med att bygga in halva sidorna och satt in några blaupunkt 6x9. cool

 

 

post-10012693-1394236563,591_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska nu sätta in två slutsteg i fören och en baslåda.

här är en till bild. laugh

post-10012693-1394236563,6465_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godkväll!

MItt projekt har nu stått stilla i drygt 1 månad p g a att jag har letat material till att laga stolarna.
Jag har nu hittat det jag söker och det blev en 18mm mahognyplaywood som skall agera som stomme till stolarna. Imorgon skall jag hämta denna skiva 2 andra mahogny skivor hos en i Stockholmsområdet.
Kommer dessutom ta hem stommarna så att jag kan jobba med dessa när man kommer hem från jobbet och liknande. Uppdatering kommer!

Mvh
Magnus

post-10016832-1394236572,4667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...