Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joppe_hagg

Trasig värmeväxlare på TMD40- TIPS!

Rekommendera Poster

Hej, Förra vintern frös min värmeväxlare sönder på min Volvo Penta TMD40. Det visade sig då jag öppnade den att den hade haft läckage mellan sötvatten och sjövatten en tid. Jag letade begagnat på Blocket utan resultat. Att köpa en ny via nätet kostar mellan 18.000 och c:a 40.000 beroende på hur 'dåligt' man letar och hur mycket man behöver byta.  Men mitt tips är att låta någon renovera den gamla. Det går! Jag fick hjälp att fabriksrenovera min och den är nu avsevärt bättre än den var som nytillverkad. Den har inte längre risken för att saltvatten möter aluminium så att den oxiderar och börjar läcka. Jag fick värmeväxlarens element/insats lagad, aluminiumkärlet lagat, den blev ultraljudstvättad, förstärkt och omlackerad i Pentagrön kulör - och det kostade knappt 5.000kr!

Kolla gärna på min blogg. http://blogg.eu-seethru.se/#post50

I år har jag vinterkonserverat ordentligt för nu är jag rädd om min finfina växlare!

Mvh Joppe i Uppsala



Senast ändrad av joppe_hagg | 10 november 2010 | 00:16

post-28880-1394236556,3102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, reservdelspriserna är löjliga, du bekräftar det jag tänkt.

Jag skulle vilja byta insatser i värmeväxlare, oljekyl och intercooler på mina TAMD60.

Dock kostar dessa 3 ca 70'000:-/motor hos Penta!!
Så för en fjärdedel av det, borde jag kunna legotillverka dom istället. Alt renovera och rengöra.

Sjukt och ocker, att det är så...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, reservdelspriserna är löjliga, du bekräftar det jag tänkt.

Jag skulle vilja byta insatser i värmeväxlare, oljekyl och intercooler på mina TAMD60.

Dock kostar dessa 3 ca 70'000:-/motor hos Penta!!
Så för en fjärdedel av det, borde jag kunna legotillverka dom istället. Alt renovera och rengöra.

Sjukt och ocker, att det är så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också upptäckt att värmeväxlare på min AQ140 har ett internt läckage på elementet. Vem var det som gjorde denna fina renovering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @joppe_hagg
Jag har postat en fråga kring läckande/kokande expansionskärl i veckan. Fick av en forummedlem veta att det bör vara läckande värmeväxlare.
Jag undrar lite kring vad som skedde när du körde med trasig värmeväxlare?
Min md40 fick efter gaspådrag plötsligt ett läckande expansionskärl samt rökutveckling.
Symptom som att motorn kokar typ.
Men motorn va aldrig överhettad.
På tomgång eller väldigt låga varvtal funkade det att köra utan läckage i exp. kärlet.
Ju mer gaspådrag ju mer läckage... Känns detta igen med ditt problem? 
Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag demonterade värmeväxlaren och plockade ur insatsen. Vid provtryckning konstaterades att fyra kanaler läckte vid ena gaveln och insatsen var allmänt dålig. Jag bedömde att reparation av värmeväxlarens insats med försiktig körning skulle duga över sommaren. Till vintern avsåg jag byta insats till en ny, pris c:a 14.000:-. Insatsen lämnades därför till en kylarfabrik för lödning av dessa fyra kanaler vilket innebar att kylningskapaciteten minskade. Motorns driftstemperatur, som innan värmeväxlarens haveri hållit sig kring de rekommenderade +80°C, ökade till c:a +95° i marschfart och däröver låg temperaturen kring +100°.

 

Vad blev resultatet av detta? Jo, efter en sommar med farter under marschfart sprack toppen och haveriet var ett faktum.

 

Slutlig åtgärd blev motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man borde kunna montera en extern plattvärmeväxlare, dessa är inte dyra, några tusen.

Är det en tub eller plattvärmeväxlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För MD40A/AQD40A/TMD40A  gäller nr 3 i följande sprängskiss

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18334C.aspx

 

Om det är en TMD40B/TMD40C/AQAD40A/TAMD40A gäller nummer 17 i följande sprängskiss

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18336.aspx

 

Kostar många pengar. :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att kunna vara en gammaldags tubvärmeväxlare, bör definitivt gå att ersätta med en modern plattvärmeväxlare.

 

En rostfri plattvämeväxlare på 130kW klarar ett flöde på 50l/min vid 15kPa kostar <1500kr. Avsedd för solvärmesystem mm. 

Kan vara värt att forska lite i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns billigare lösningar (om det finns plats ombord) som går att plocka ihop själv; förutsatt att man är händig.

 

1) utanpåliggande rörsystem runt kölen (passar snipor och segelbåtar) - typisk äldre lösning. Förklaring: kylvattnet värmeväxlar med omgivande strömmande sjövatten.
Beräknas på samma sätt som exempel 2.

 

2) Svetsa ihop en rostfri balja med lock, led in sjövattnet i den (inlopp i botten) och utlopp i överkant. I baljan hängs ett kopparrör i spiralform som därmed omsluts av sjövatten. Genom kopparröret leds kylvattnet av en extern cirkulationspump. Det är alltså en enkel värmeväxlare.

 

Beräkningen är enkel att göra - dvs hur mycket kopparrör som behövs och vilken dimension. Eventuellt behövs baffelplåtar sättas in i baljan för att uppnå maximal verkan. Kopparröret kan också förses med kylflänsar som löds på axiellt eller radiellt.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

 

http://www.pumpportalen.se/pumphandboken/11-2-rorstromningsforluster/

 

 

 

Redigerad av AM2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, AM2010 säger:

Det finns billigare lösningar (om det finns plats ombord) som går att plocka ihop själv; förutsatt att man är händig.

En plattvärmeväxlare blir inte dyrare men betydligt enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, men det finns de som gillar att jobba med händerna och hjärnan också....om tid finnes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...