Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sueco

Epoxi eller polyester, hårda fakta?

Rekommendera Poster

Hej

Håller på att skruva ner min båt som ska helrenoveras. Efter att läst en massa på nätet är rekommendationen att använda epoxi, framför allt pga ester-kedjorna inte binder ihop ordentligt om man avnvänder polyester på gammal genomhärdad polyesterbåt.
Frågar man däremot gamla båtbyggare tycker dom det är lite överdrivet. Tyvärr hittar jag ingen fakta förutom rena kemiska förklaring med tex dragtester som man kan utgå ifrån om det är en överdriven risk eller kalla fakta :(

Tyvärr har jag ett litet moment 22 då förra ägaren redan börjat återställa skrovet med polyester/glasfiber(ännu tidigare ägare har jagat osmosis från insidan), vilket innebär att jag redan har ett eventuellt svagare skickt, oavsett om jag fortsätter med polysester eller går över till epoxi.

Så vad säger den samlade expertisen, fortsätta med polyester(billigare) eller slipa ner båten till gammal plast och gå över till epoxi(dyrt).

Oavsett kommer ju båten att epoxibehandlas innan sjösättning

Från en fundersam renoverare

PS Är något otydligt så skäll på mig, så förklarar jag mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Att epoxy är överlägset polyester när det gäller vidhäftning råder det väl ingen tvekan om. Vad man väljer beror lite på vad man skall göra för typer av arbeten då det blir ganska dyrt att använda till större reparationer. Fördelen med epoxy är att det inte luktar och att man har god tid på sig att jobba med det och att man kan blanda ihop lim och spackel efter egen smak. Nackdelen tycker jag är att epoxyn bör få härda ut ordentligt innan man slipar p.g.a. risk för allergi, detta gör att arbetet gärna drar ut på tiden.

Krävs det hög hållfasthet på det du skall göra skulle jag utan tvekan använda epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i allt vesäntligt med i det Miss-Stress skriver.

Epoxy har bättre vidhäftning på uthärdad polyseter än vad polyester har.

MEN - polyeter har i de allra flesta fall tillräckligt god vidhäftning mot uthärdad polyester för de allra flesta arbete. Polyseter lär inte bita på epoxy. Har själv aldrig provat. Men det skulle innebära att man avhänder sig möjligheten att måla över en yta som plastats med epoxy med topecoat, utan måste välja nån annan färg.

För att sätta igen tex bottengenoföringar under vattenlinjen brukar jag använda epoxy. Det skule rent hållfasthetsmässigt duga gott med polyseter (om man gör ett riktigt underarbete), men polyetern måste härda 5-6 veckor innan man kan måla över med den polysetergrundfärg jag bukar använda. När jag plastar med epoxy är ju epoxybehandlingen klar i samband med reparationen.

http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack miss-stress o toaen

Jag kanske skulle förklarat lite bättre vad som skall göras(kan inga seglar ord ännu) är att det ska på att antal lager epoxi/polyester på insidan av skrovet för att få upp tjockleken/stabiliteten då man varit lite väl duktig med slipen tidigare. Framför allt är det på mitten(midskepps) av båten från bänkhöjd och neråt till golvet. Om man tittar noga på bilder ser man ljusare parti där slipen gått hårt fram.

Tanken jag hade var att bygga upp skrovet och sedan plasta dit längs/höjdgående förstärkningar(stringers?) efter lite tips från en med samma båt.

Alla genomföringar som ska tas bort och genomslippningar kommer att lagas med epoxi. Den nya kölen kommer ochså att limmas med epoxi samt allt annat som ska bytas, förstärkningar vid infästnningar etc



Senast ändrad av Sueco | 09 november 2010 | 22:09



Senast ändrad av Sueco | 09 november 2010 | 23:40

post-10005640-1394236556,1349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagat och byggt om ett antal gamla plastbåtar med polyesterplast och det har hitils aldrig hänt att någonting har släppt från underlaget. Förutsättningen är ju att det är renslipat och att man löser den gamla plasten ordentligt med aceton innan man plastar. Epoxi skall ju teoretiskt sett vara bättre men ett korrekt plastjobb kommer garanterat att hålla med god marginal. Om du läser på om hälsoriskerna med epoxi så tror jag du vill slippa använda det i onödan.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har läst på om riskerna om man inte iaktar försiktighet, men det känns som ett mindre problem då jag äger mask med riktiga filter. Däremot är kostnaden ju en helt annan samt det ställer större krav på färg och allt annat som ska göras i båten.

Du ger ungefär samma svar som en gammal plastare sasämre hållfasthet men så länge inte en atlantångare kör på dig är det lugnt, då har du större problem än plasten.

Som man ser på bilder så behöver jag inte oroa mig för att det inte är renslipat  ;) men självklart  kommer allt att rengöras ordentligt innan plastning. Då båten i princip är ett skrov med mast så finns det ju en massa hål att stoppa pengar i så kan jag undvika kostnaden för epoxi blir jag ännu gladare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ståndpunkt som jag kör efter är:

Under vattenlinjen utvändigt = Epoxi
Även invändigt om det är hål rakt igenom..

Över vattenlinjen och invändigt = Polyester

Varför jag kör efter det här är för att om en polyesterlagning släpper/går sönder under vattenlinjen (har hänt 2ggr för mig), så är det ju rätt jobbigt.. Ett skrov vrider sig och lagningar kan släppa om det inte är ordentligt fäste. Därför tar man det som sitter bäst.
Ovan vattenlinjen och i skrovet är det inte så farligt om det skulle hända något..

Det viktigaste är ett ordentligt grundarbete..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om den samlade expertisen hitintills varit ganska överens vilket jag och min plånbok tackar för  yes

Polyester duger till att bygga upp tjockleken i skrovet om jag bara är väldigt noga med rengöringen.

Alla hål som ska lagas(speciellt under vattenlinjen) samt förstärkningar vid tex vid vant, köl, roder etc görs med epoxi för maximal styrka. Biltema borde duga även om priset inte är jättemycket billigare mot alternativen. Utvändig behandling får det bli NM eller liknande alternativ

Som sagt, jag har ett gediget jobb framför mig då det även verkar som att all balsa i taket måste bort. Tidigare ägare har varit duktiga på att skruva fast saker men utan att täta ordentligt, eller så har det bara börjat läcka med tiden. Jag skulle kunna göra en lista på saker som ska lagas/fixas redan nu men det får komma efterhand som projektet fortgår men roligt är det smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag skulle kört med polyester. Även till att sätta igen bottengenomförningarana. Du lär väl ha längre tid på dig än 5-6 veckor efter det jobbet innan sjösättning. Fasa ur hälften från varje sida och plasta från vaje sida så är det ingen risk att pluggen ramlar ur. Och urslipningen skall va stor. Jag brukar köra med grova slippapper typ Flapdisc www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc/

Om du nu ändå skall köra med epoxy på vissa ställen så duger Biltemas gott. Betydligt billigare, men vad jag förstår är det annars ingen större skillnad. När jag köpte epoxy från Biltema förra vintern, läste jag på nåt forum att det var billigare att köpa väv i 10 st 1 m2 bitar än att köpa en rulle på 10 m2. Kollade när jag var i affären, och det var så. Visserligen inga stora pengar men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog, som sagts tidigare, använda polyester för att förtjocka skrovet och att laminera tillsammans med balsa. Om balsan är rutten och ändå ska bytas ut skulle jag använda Divinylcell i stället. När det gäller att bygga och  limma balkar (stringers) mot skrovet skulle jag använda epoxi för garaterad vidhäftning och styrka.

Mycket viktigt är att komma ihåg är att polyester måste få sluthärda i värme (helst 20 grader eller mer) för att nå full styrka. Avkylning gör att processen avstannar och i värsta fall inte kommer igång igen. Det är kanske svårt att tro, men upp till 90% av styrkan i ett polyesterlaminat uppnås under der efterhärdningen, dvs. efter det polyestern har stelnat. Samma sak gäller epoxi, men den tål varierande temperatur bättre. Härdningen går långsammare vid nerkylning, men accelererar igen vid uppvärmning.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tid finns, hoppas den ligger i vattnet till jag fyller 45 mao 2,5 år kvar även om den inte kommer att vara riktigt klar då. Allt kommer att bero vad plånboken säger.

Tyvärr håller jag till i en stor lagerlokal så jag kommer att investera i en riktig slip från bosch samt en grovdammsugare för att ha möjlighet att slipa utan täcka andra båtar/bilar och mig själv i ett fint lager damm.

Gott att höra att epoxin från biltema duger, kan ju iofs sätta igen hålen med polyester från insidan och epoxy från utsidan. Fibermatta har jag lite kontakter jag ska kolla med så det kanske går att komma över billigare. Jag gissar polyestern från biltema duger lika bra även om det kanske blir billigare i större förpackning från annat ställe?



Senast ändrad av Sueco | 10 november 2010 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade faktiskt tänkt använda diviny eller finnfoam som jag vet att folk använt på andra ställe, men måste kolla upp priserna och jämföra samt se om det finns tillgängligt i kontaktgänget. Har inte bestämt om jag ska byta från utsidan eller insidan. Enklare att plasta neråt än uppåt :)

Lokalen håller ingen större temperatur men gissar runt 8-10 grader under vintern. Köpte 2 st billiga värmare på Jula om behovet finns. En av dom fixar utan problem 20 grader i båten men ska göra en mätning på utsidan och se vilken temp skrovet får. Eventuellt får man köra dubbelt en dag eller 2

 

MVH /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plastade och limmade isoleing inne i båten i vintras. Började den dagen det var -15 grader.

Täckte det aktuella området med isolering. Det gjorde oerhört gott på både skrovsidans temeratur och energiåtgången. Grundvärme dieselvämaren -  punktvärme;oljefyllt element och/eller värmefläkt. Isoleringe inte vacker men effektiv.

tommy

post-945-1394236556,6204_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, alla lösning är bra utom dom dåliga.
Jag tror jag fortsätter att hålla mig inomhus ett tag till. Inte varmt i lokalen men det är torrt och ingen vind. Hade hoppats att kunna dra ner båten till Kalmar till sommaren men allt beror på hur duktig jag är på helgerna när jag väl besöker båten. Lite putt över att balsaträet var så dåligt men lite motgångar får man tåla.

Hmm, nu måste jag läsa på om polyester också, gjorde en snabbkoll och biltema är inte billigast även om man köper deras 10kg burk. Inte många kronor men många bäckar små  :)



Senast ändrad av Sueco | 10 november 2010 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har lite att göra ser jag. I detta fallet skulle jag definitivt använda polyester eftersom du kommer att få så stora limytor att det garanterat kommer att hålla.När jag plastade dit nya bottenstockar på min båt gick det åt  25 kg plast i ditt fall ser  det ut att behövas större mängder. När du plastat upp botten med polyester kommer du troligen att vara rätt trött på styrendoft och kladd, då kan du gå över till epoxy för finliret som nämnts tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hemma ä vi ju bortskämda med en massa företag som använde större och minde mängder plast. Den närmsat är HR;s skrovfabrik, fast där köper jag inte någon plast numera (Har gjort den några gånger för länge sen när det var en pivat ägare som plastade skroven på enterpenad)

Men det finns några mindre tillverkare och reparatörer som man kan köpa av.

 

10 kg räcker nog inte långt för din del.

 

En nackdel med polysetern är ju styrenen. Det är kanske tom farligare än riskerna med epoxyn. Styrenen sätter sig på nervsystemet och man kan bli väldigt dålig - bl.a psykiska poblem. Skall man plasta i ett slutet utrymme är det friskluftmask som gäller, men det hade du väl räknat med.

För mindre plastningar har jag använt en riktig gasmask. Man klarar inte många minuter utan ett riktigt andningsskydd.

Sen är det inte samma matta som används till polysern som till epoxyn där det jag sett i glasfiberväg är väv.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toan:  Jepp, en riktig mask har jag redan men behöver köpa nya filter då dom som sitter i inte är av rätt kvalisort. Hade gärna köpt en friskluftsmask men det får bli min tennspackel mask och en fläkt i ruffluckan medans jag plastar. Då slipper jag dom värsta ångorna under tiden jag plastar inne i båten. Hur mycket plast som går är ju lite klurigt att beräkna men får väl börja med 20 kg i första omgången och se hur långt det räcker
 

miss-stress: Hmm, om jag får gissa tror jag säker man slipat bort minst 50-100 kg och sedan 15% i spill blir ju snabbt kg. Har redan lite tentaklar ute för att få ett bra kompis pris  :)
Jag får väl börja i ena änden och testa lite så jag kan lära mig beräkna mängden. När det är klart kan det ju vara värt att storhandla.

 

Följd fråga:
Vad säger ni om fibern? Väv eller matta eller kanske rent av en kombination. Matta första lagret för att få en stor kontaktyta fortsätta med matta får att bygga tjocklek och avsluta med ett lager väv.

Vilken vikt av väv o matta?



Senast ändrad av Sueco | 10 november 2010 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig hackad matta csm 450 gr brukar vara lagom att jobba med, tjockare matta tar mer tid att väta ut och kräver mer arbete med rullning sedan är det bra att kombinera csm mattan med ett eller ett par lager rowing 300-450gr beroende på hur mycket du skall förstärka. Ibland kan det vara bra att skära rowingmattan på diagonalen för att få den att följa bättre .

Kanske läge att köpa ett helfat med plast som du kan dela med någon?

Gasfilter och ett antal bra skyddsglasögon är ett måste då härdaren kan ge svåra ögonskador. Försök att planera arbetet så att du hinner plasta så mycket som möjligt i ett svep  dock inte så många lager att du får värme i laminatet. Tänk även på att tunna ut laminatet vid ändar och avslutningar så att du får en jämn och fin fördelning av lasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktiga filter ska inhandlas till masken så jag slipper en massa problem.
Dom flesta ytorna är förhållandevis plana, alla fall i ena riktningen men lite konkavt är det ju. Jag får väl börja på ett ställe med minst skillnader och arbeta mig mot dom svårare ställena. Med tanke på att det inte är jätte varmt i lokalen borde det ju gå att lägga några lager i taget och sedan låta det härda ordentligt mha av byggvärmarna. Vet ju att det inte går att lägga hur mycket som helst men 3 lager borde väl vara ok?

Vad roligt att dom ideer man har inte är helt fel ute även om dom behöver justeras lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par småsdaker som du troligen redan känner till. Men för säkerhets skull:

Styrkan i fogen beror mycket på ytans utseende. Ju mer grovslipat desto bättre. Ytan skall tvättas med aceton före slipning för att undvika att ytvax från tidigare laminering gnids ner i slipspåren. Sedan acetontvättar man en gång till före plastning. Detta gäller för både epoxi och polyester, men speciellt känsligt för fett är epoxi. Att känna över ytan med en handkrämsinsmord hand kan t.ex. ställa till med problem. Eftersom acetonens avdunstning kyler ner materialet kan det finnas en risk för kondens på ytan. Fukt är rena döden i sådana här sammanhang. Därför bör man blåsa på ytan en stund med varmluft (kupevärmare etc). Tänk bara på att aceton är mycket eldfarligt och acetonångor explosiva.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seamanic: Så var det redan planerat, hade tänkt och följa samma princip som vid lackering av bilar. Tvätta tvätta oc tvätta igen. Finns inget värre än misslyckade lackeringar pga av slarv med rengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...