Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Kalle

RYDS 520

Rekommendera Poster

Gäst Kalle

Hej! Funderar på att köpa en Ryds 520, är det någon som vet något om denna båt samt vad de kan ligga på för pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Villocksåha denbåttypen

En bra båt men Ryds hade kvalitetsproblem just de åren som 520 st tillverkades. Bl.a. ojämn tjocklek i skrovet. Med tanke på det är de för dyra idag. Jag har sett priser på 55-80.00! Mycket för en 20 år gammal båt med tveksmkvalitet. Dessutom är de flesta utrustade med för stora motorer. Ryd rekommenderade max 50hk som är i mesta laget. Många har 78-100hk!! = stora skador i botten o spegel. Båten trivs bäst med 40hk och en fart på cirka 12-15 knop. Då går den lugnt o fint I sjön och inte ovanpå. En bättre båt som nog stod förebild är norska Rana 17 om i sverige är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bengt

Hade en själv för några år sen. En praktisk båt ,men den är alldeles för flatbottnad och därmed stötig i motsjö samt väldigt svårstyrd i låg fart, tex vid tilläggning. En stabil vackertväderbåt för 40-50000 kr. Ha max 50hk motor. Själv hade jag 85hk, vilket var helt vansinnigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mathias

En kanonbåt som jag haft sedan hon var ny. Skulle aldrig sälja min. Visst, lite stampig, hög planingströskel m.m. Men vilken båt har inte nackdelar. Ryds byggde dessa båtar med vetskapen om nackdelarna, men det pratas sällan om de fördelar man fick, för det första en stabil båt, bra att lasta i och god i sjön med mycket last. Min är visserligen i toppskick men jag har varit erbjuden 70.000 och tackat nej. Med min 40 hästare från Evinrude går hon som en klocka. Jag gillar fartläget i ca 25 knop. Då går hon stadigt om det inte är för mycket sjö. En kanonbra båt för nybörjaren eller för den som önskar finess framför komfort. Till saken skall nämnas att min är en 520S och alltså saknar rutorna. Dessa byggdes inte i mer än 225 exemplar under alla tillv.år Hör av dig om du har frågor!! 8-)

post-0-1394234293,2592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...