Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Westfjord26

Hydraulstyrning pris kontra kvalitet

Rekommendera Poster

Då jag står i begrepp att installera en hydraulstyrning på min båt så har jag lite huvudbry om vilken jag skall välja, tittar på Mavimare från flotecmarin och hamnar då på 6900:- för ett paket, tittar även på eb Sleipner från Hjertmans och den går loss på strax ca 9500:- komplett, någon som har erfarenheter och tips att ge? priset är inte allt naturligtvis då styrningen är en såpass vital del av båten så är kvaliten det som får styra. Tacksam för synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat några olika fabrikat av hydraulstyrningar och har fastnat för Mavimare som jag hjälpt flera medlemmar i båtklubben att montera (dock endast på Mercruiser drevmotorer). Inte för priset i första hand utan för att de helt enkelt känns rejäla och med mycket bra slangar som har förmonterade kopplingar i ena änden och en mycket lättmonterad koppling i den ände man kapar ner till rätt  längd. Slangarna är hyfsat mjuka och följsamma. Vissa styrningar har hårda plastslangar som är besvärliga att jobba med och inte helt sällan läcker i kopplingarna efter monteringen. Ingen har haft några problem efter installationen utan det har bara fungerat helt perfekt. Och vilket fabrikat du än väljer så välj absolut en balanserad cylinder. Detta är inget att tveka över utan en sån ska det vara. Att ha olika antal rattvarv åt resp. håll känns inte bra och det gör även att det går olika tungt att svänga åt resp. håll.



Senast ändrad av Micke_Se | 08 november 2010 | 20:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret! till skillnad från Mavimare så uppger inte Sleipner om deras cylinder är balanserad, skall jag utgå från att den inte är det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om  de inte uppger det så känns det ju som att det är den sämre varianten, alltså obalanserad, Att den är balanserad är ju ett bra försäljningsargument så det borde framgå. Men man kan ju inte veta. Säljaren borde väl kunna svara på det tycker man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kunde inte försäljaren svara på detta, får ta och ringa direkt till Sleipner, tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade mavimare på min gamla båt med utombordare fungerade rolexxxxxxxxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...