Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
JerkerK

Hur ta bort havstulpaner??

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har funderat på vilket det enklaste sättet är att ta bort havstulpanerna från drevet. Det finns så många skrymslen och vrår att det är lite knepigt. Havstulpaner består till en stor dela av kalk och kalk samlas även i ex kaffebryggare. Kan man då använda ett surt avkalkningsmedel som typ ättika? Tänk att bara kunna spraya på, låt det verka en stund och sedan spola av med högtrycken.

Erfarenheter och tips önskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Skall göra ett test tror jag. Har du erfarenhet själv av medlet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i stort sett endast utspädd saltsyra 10-25% enligt säkerhetsdatabladet. Jäkligt högt literpris om man köper föreslagna medlet.

OBS om man använder sådant SKA man ha skyddsglasögon och gummihandskar samt skyddande kläder.

Vid kontakt med hud skölj med vatten. Stänk i ögon, skölj omedelbart med vatten och uppsök läkare.

 

Man kan likaväl köpa saltsyra på färgaffären och blanda själv. Gäller givetvis samma säkerhetsregler. Aluminium tar skada av saltsyra.

Själv har jag provat att rengöra en stålpropeller från havstulpaner med ett bad av oxalsyra. Betydligt mildare men tar längre tid. Jag lät den ligga i ett dygn i en balja med oxalsyralösning före jag satte högtryckstvätten på den.

Kommer bli samma i år igen.

::Harry::

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är saltsyra inblandat, hur påverkar det gummibälgar och övriga detaljer när man använder detta medel... Vet du eller någon annan här på forumet det? Medlet verkar klart intressant i alla fall, men ett jäkla literpris på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog och testade svavelsyra. Gör inte det. Väldigt effektivt. Speciellt på mässingen.

Kanske oxalsyra kan duga? Det är ett bra medel att ha på båten. Missfärgning av skrovet och avkalkning av toalettens pump. Testade på snäckpropen också men hann inte kolla resultatet men tyckte tulipanerna  blev lite mjukare.

Oxalsyran finns i färgaffären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spraya på, låt verka en stund och sedan spola av med högtryckstvätten är precis vad jag gör på ett drev med International's Barnacle Remover

Får jag inte bort allt första gången är det bara att upprepa processen.
Funkar klockrent

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niffe, är inte drevet i aluminium?
Hur funkar det med syran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...