Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mika06

Gångvärme/defroster

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har monterat ett gångvärmesystem under sommaren men defrosterfunktionen är sådär nu på senhösten. Det kommer värme ur munstyckena men det räcker inte riktigt till för att hålla rutorna imfria trots relativt korta slangar och fläkten på fullt. Ni som använder båtarna sent på hösten, hur har ni löst detta? Kan vanliga 12V defrosters till bl.a. bilar fungera?

Båten är en Saltö 31 med en AD40'a, gångtemp ca 80 grader.

En som ledsnat på disktrasan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du har kanske dålig cirkulation? Kanske behövs det en 12 cirkulationspump på defrosterslingan för att få snurr på varmvattnet.

Denna finns hos Hjermans

 

4947-2

Cirkulationspump 12V. Tystgående och strömsnål. Drivs av magnetisk transmission.

Pumpar alla vatten/glykolblandningar upp till 100° temperatur. Passar slang inv 22mm.

Flöde ca 4-5 lit/min beroende på tryckhöjd. Strömförbrukning ca 0,3A

1190 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller just på att installera en gångvärme men har en mycket mindre motor, mindre värmemängd.

Då har jag i alla fall funderat lite över hur man kan göra? Så behöver nog veta mer om hur du gjort för att kunna avgöra om det finns förbättringar att föreslå...

Går slingan tex direkt från motorn och genom gångvärmen. Eller har du parallellkopplat en vv- beredare också. Eller har du kopplat via en värmeväxlare och sedan ut till gångvärmen. Vilken gångvärme är det? Den har inbyggd fläkt? Hur stora är stosarna som går ut? Hur många? osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slingan går direkt från motorn, inget annat kopplat på slingan.

Vill minnas att det är en Ardic med inbyggd fläkt, 4 stosar á 60mm.

 

Hur kännsligt är det med ett för dåligt flöde som föreslås ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Naturligvis har flödet stor betydelse. Om vattnet kommer sakta så kyls det av väldigt fort redan vid ingången i värmeelementet och större delen av Din Ardic får sen  avsvalnat vatten. Kör Du desutom fläkten på högsta så passerar det ju mer kall luft genom elementet som ju knappt inneåller någon värme från början.

Flödet har alltså betydelse. Var på motorn tar Du ut varmvatten? Det har stor betydelse. Är vattnet prioriterat till värmeelementet innan det går för kylning av motor som på bilar eller är det i princip spillvatten lite på sidan om och huvuddelen av vattenflödet går till kynling av motorn (läs före eller efter termostaten)  Det är det sistnämnda jag tror sker hos Dig och enklast är då att montera en extra cirkulationspump (om Det inte är så att Du har färdiga uttag och kan koppla om slangarna väligt enkelt.

Vitsen är alltså att ta ut vatten före termostaten. Då fungerar defrostern som en kylare till motorn och levererar kalt vatten tillbaka och termostaten öppnar bara om den kylningen inte räcker och då bara det som behövs. Allt tryck från vattenpumpen går då via defrostern. Men monterar man efter termostaten så kommer det varmt vatten först när termostaten öppnar och trycket och därmed flödet skall delas med övrig kylning av motorn och flödet blir betydlig sämre.

 

Jag hoppas Du förstår hur jag tänker?



Senast ändrad av sdk780 | 27 oktober 2010 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent! Måste erkänna att jag inte säkert vet om anslutningen sitter innan eller efter termostatet, det var en del bryderier om var slangen skulle sitta vad gäller vatten från motorn.

I dagsläget sitter 2 av de 4 slangarna kopplade via ett T till det gamla defrosterröret för att inte behöva bygga om alla utblås, inte omöjligt att det går att förbättra även där. Det lär finnas en formel för när luftflödet inte ökar i hastighet när 2 rör blir 1 med samma diameter utan i stället bromsas.

Den gamla fläkten finns kvar, undrar om det går att koppla på den igen för att öka luftflödet och motverka att flödet ev. hindras p.g.a. ovan T?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Ardic med 4 stosar med långa slangar och en endast en slang upp till defrost. Men den är väldigt effektiv ändå, luften är ordentligt varm. Har dessutom mindre motor. Skulle satsa en slant på att du har dåligt vattenflöde genom den. Vill minnas den skall kunna ge  Kw värmeeffekt vid 80 grader. Ger klart mer värme än min Ardic dieselvärmare som är kopplad parallellt i luftslangsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... sitter din gångvärme väsentligt högre än motorn? Typ 1 meter eller så? Kan påverka.

Annars är väl idén att många motorer har en avsedd utgång för just gångvärme och vv.ber?
Vad jag kan förstå så vill man inte riskera att motorn blir utan kylslinga så man tappar av lite vattenflöde som sedan cirkulerar genom din värmare. Har du tagit ut vatten på rätt ställe?

Att öka cirkulationen tror jag inte på spontant då motorns flöde normalt ska vara ganska bra?

Det är nåt med flödet från motorn. Kolla på en sprängskiss. Eller fota och maila en verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du motsäger Dig själv. Antydan att defrostern sitter för högt har ju med flöde att göra samtidigt som Du längre ner inte tror att dåligt flöde är orsaken! Visserligen ger höjd lägre tryck och därför mindre flöde men en meter ska inte vara några problem, därtill pumpar motorn tillräckligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig fart på vattnet hade vi på vår gångvärme.

Jag hade parallellkopplat elementet med VV-beredaren strax intill och tycker att båda borde ha delat på flödet lika. Men något gjortde att gångvärmen blev väldigt dålig. Jag satte då en s trypning på VV-beredarens slang så mer fick gå via gångvärmen. Då fick jag bra värme på båda.

Helt enkelt tog jag två träbitar och skruvade (klämde)  ihop slangen till VV-beredaren. Det blev enkelt att reglera med skruvarna tills det blev bra gångvärme. Har inte märkt att varmvattnet blir långsammare uppvärmt. Oftast är inte gångvärmen på och tar då ingen värme ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En lite sak men desto viktigare! Sitter det någon form för reglering på defrostern förutom fläkthastighet och i så fall är den fullt öppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en avluftning monterad i högsta punkten, är det avluftat ?
Om inte så kan det vara orsaken till problemen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Defrostern sitter lägre än motorn, ca 2,5m slang, ingen reglering på aggregatet samt att allt är avluftat.

Jag lyckades inte hitta någon bild på var exakt vattnet ska tappas på maskin, så det fick bli uteslutningsmetoden. Det verkar ligga något i dels vattenflödet som kanske borde kompletteras med en pump men även att min T koppling bromsar själva luftflödet.

När vi ändå har ämnet uppe, hur bra/dåligt fungerar vanliga små eldrivna varmluftsfläktar, någon med erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett tillägg, om ingen redan har nämnt det.

Isolera alla ledningar, kan avsevärt höja upplevd värme. Både på luftsida, och ev. vattensidan.

Kompisen gjorde det, ska själv fixa detta till nästan säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottiljamiral sdk skrev till mig om mitt inlägg:

Du motsäger Dig själv. Antydan att defrostern sitter för högt har ju med flöde att göra samtidigt som Du längre ner inte tror att dåligt flöde är orsaken! Visserligen ger höjd lägre tryck och därför mindre flöde men en meter ska inte vara några problem, därtill pumpar motorn tillräckligt bra.

Svar:

Nja, försöker bara att hjälpa trådskaparen. Att jag frågar om defroster sitter väsentligt högre än motorn är bara för att då blir avluftning en mer kritisk fråga, kan stoppa flödet i stort sett tror jag?
Men han säger sedan att defrostern sitter lägre än motorn.
Att jag inte tror själva flödet ut från motorn är orsaken är att vattenpumpen är rätt krallig alltså...
Alla som försökt vinterkonservera på land vet att en motor av den storleken tömmer många vattenhinkar på en minut eller så. En nästan omöjlig uppgift. Vi verkar överens om detta?

Av det skälet så är det gissningsvis inte flödet ut från motorn som är problemet utan antingen så är flödet strypt någonstans i slangarna till gångvärmen eller inne i gångvärmen.
Eller så har han tagit ut vatten från motorn på ett dåligt ställe? Det går att lista ut kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du när du pratar om hur fort hinkarna töms vid konservering? Defrostern är väl knappast kopplad till sjövattensystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha... helt rätt där.... skrattar åt mig själv.... har jobbat lite oregelbundna tider sista tiden, blev tydligen knas i hjärnan?   : I)

Jag försökte bara med en bild av att motorns egen pump, på den motorn, är ganska kraftfull. Men bilden blev helt fel - det var från att jag skulle hjälpa en kompis att vinterkonservera så vi fixade en slang, säkert 8 hinkar med vatten att byta mellan. Det gick FORT som sagt att tömma dem!

Självklart är sötvattensystemet separerat från kylvatten från sjön. My mistake, sorry!

OM vi återgår till trådskaparen så har vi uteslutit luftficka som stopp för flödet, värmaren är avluftad och sitter under motorns nivå. Och om det inte är stopp i slangen ( osannolikt ) eller stopp i värmaren ( ev mer sannolikt, det har väl hänt att de pajat eller rostat ? ) så återstår bara motorns utlopp. Och om inte kylfunktionen är dålig, dvs motortemp går upp så har kanske värmaren kopplats på ett mindre bra ställe ( om det nu finns bättre ställen att koppla in sig? ) Någon som vet sånt eller har en sådan motor kanske kan råda trådskaparen bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan jag startade tråden har båten tagits upp. Jag kommer under vintern att se över flödet och utgången på motorn men framförallt se över luftslangarna som är kopplade till originalutblåsen.

Jag har hört att de munstycken som brukar följa med en del defrosters har bättre verkan än de hål som idag finns borrade i instrumentpanelens framkant, kan vara läge för uppgradering.

...fortsättning följer, tack för alla inputs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du kommit någon vart med felsökningen? Jag kommer att installera gångvärme och letade runt efter erfarenheter när jag hittade den här tråden. Jag har inte helt förstått hur din installation ser ut, men jag skulle gå tillväga så här för att felsöka:

* Mät temperaturen på vatten in till paketet. Kan göras med vanlig enkel digitaltermometer där givaren tejpas fast på anslutningen (de billigaste hänger bara med till 50 grader). Om det är kallt så beror det antingen på att vatten in är kallt :-) eller flödet obefintligt.

* Om vatten in är varmt, mät temperatur på vatten ut. Om det är kallt (nära lufttemperaturen) så har du för lågt vattenflöde (eller för stort luftflöde).

* Om vattnet in är kallt, följ slangen och mät före och efter varje kran/filter/termostat som du träffar på i riktning in mot motorn. Någonstans tar ju det varma vattnet vägen, istället för att gå till ditt värmepaket. Kanske felkopplat någonstans?

* Om flödet är för lågt så gäller det väl att kolla om det varma vattnet tar en annan väg än genom paketet, bristande luftning, dålig pumpkapacitet, slangar i kläm, för hög tryckhöjd och allt annat som föreslås i den här och liknande trådar.

mvh

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm...

När man ringer olika supportfunktioner brukar de börja med att fråga om man har satt i sladden... De flesta problem har enkla lösningar men felsökaren letar efter ett komplicerat problem.

- Är defrostern seriekopplad på slingan? inga T-kopplingar på vattnet?

- Den har inte råkat hamna på sjövattensidan? Samma slangdimension förekommer på bägge sidor i vissa båtar.

- Beter sig båtens kylning rätt i andra avseenden?

- Funkar fläkten som den skall? Får den tillräckligt med tilluft? sitter den i ett tätt utrymme kan den inte andas in

 

/Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag måste tyvärr meddela att det-kom-lite-emellan under våren och båten användes inte på samma sätt denna höst så problemet kvarstår. Jag ska felsöka enligt råden ovan.

...to be continued ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...