Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
d9pojken

force 50hk och funderingar

Rekommendera Poster

hejhej!

vi har skaffat en force utombordare på 50 hk, den går finfint ett litet tag och sedan så orkar den inte mer utan sjunker i varv och sen dör. vi har funderat på om den går åtfanders för fett. det verkar som att den aldrig orkar gå upp i varv ordentligt utan och sen efter ett tag så börjar den guppa i varv och sen dör den. när vi tog av kåpan efter att den stannat så såg vi att det hade runnit ut bränsle ur förgasarens insug, då tänker jag att den är sur och tar paddeln hem istället. men hur gör man en grundinställning av förgasaren?

en annan fundering är över gaspjället, det är i ovankant på spjället ett litet hål och sen en bred fördjupning i kanten, medans det i nederkant är helt slätt och tätt mot botten i insuget. kan det vara så otroligt korkat att dom satt detta spjäll upp och ned? den startar nämligen inte utan att man öppnar lite granna på gaspjället. för hur ska bränslet komma in om det är helt tätt i nederkant?

hoppas ni förstår hur jag menar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundinställningen skall vara 1-1/4 varv ut från botten. Kolla också flottörhusnivån den skall vara så att flottören skall vara parallel med tätningsytan mot koppen. Beträffande spjället så kan det nog vara riktigt som det ser ut (är dock lite osäker för det kan skilja från olika typer av förgasare). Bränsle/luftblandningen kommer dock in i motorn ändå för att den blandas och sugs in i motorn pga av undertrycket i vevhuset under insugnings/utblåstakten då kolve är på väg uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...