Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Spax

Minusgrader redan nu, har inte hunnit vinterkonservera!!!

Rekommendera Poster

Måste höra med er vad ni tror. Jag tog upp båten förra veckan (tisdag), men har inte hunnit med att vinterkonservera motorn som är sjövattenkyld pga att jag haft jour. Det har varit en del minusgrader här på nätterna i Stockholm. Måste jag oroa mig för att något redan tagit skada av de minusgrader som har varit? Mercruiser 5,7l V8 sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra idé kanske kan vara att tömma limpor och motor på sjövatten. Det är ju ganska snabbt avklarat. På så sätt behöver du ju inte oro dig över att något i motorn fryser sönder. Sen när du har bättre med tid kan du ju fixa det övriga.

Vet inte hur många minusgrader det krävs för att man ska behöva vara orolig.



Senast ändrad av Esteve | 24 oktober 2010 | 21:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog lugnt, det har bara varit ett par-tre minus nattetid och plusgrader på dagen, men enda raka är ju att åka ner snarast och konservera motorn och kolla läget.



Senast ändrad av Peter_K | 24 oktober 2010 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt lungt än, det brukar allt ta ett tag före det fryser till. När det är både minus på dagen samt på natten. Då skall man nog ha konserverat klart.

Det skall dra in mildare väder i mitten av veckan så du kan nog sova gott ett litet tag till.

Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem och när jag kom ned i söndags till båten i ösregnet för att konservera inser jag följande.

Toan (som heller ej var konserverad) har ett is lock men inga slangar eller annat har frusit.

Motor inte en tillsymelse till is nånstans och då låg det även lite vatten kvar under maskinen som skvalpat fram vid transporten.

 

och nu blir det varmare igen.

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge har det bara varit någon enstaka minus och på natten så det är ingen fara men åk ner o töm motor o limpor på vatten det är ju gjort hyfsat snabbt. Konservera kan du sen göra någon gång när du får tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åxå en V8 som måste konserveras... 350 mag MPI.

 

Aldrig gjort detta själv förrut.

Förklara gärna el länka till nån bra how to... =)

 

Tack!

/T



Senast ändrad av smiler75 | 27 oktober 2010 | 08:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är en mercruiser med bravo drev isåfall stoppa drevet i en tunna med glykolvatten starta o kör tills den har blivit ordentligt varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör gärna ur motorn med färskvatten under några minuter innan du kör glykolblandningen. Enklast är att koppla färskvattenslang till sjövattenintaget och vrida på för fullt samtidigt som du startar och kör motorn. På många båtar kan man också förlänga slangen till sjövattenintaget och stoppa denna i en 20 liters hink med glykolblandning som motorn får suga upp. Viktigt är att man mättar hela systemet med glykolblandning. Märks när det kommer blandning ur drevet eller avgasröret.

Edit: Fel av mig, såg inte att din motor var sjövattenkyld först . Koppla inte färskvattenslangen direkt till motorn när du sköljer ur. Förläng slangen till intaget och stoppa ner båda slangarna i hinken och låt din motor suga i sig vattnet av sig själv!



Senast ändrad av webace | 30 oktober 2010 | 02:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränera motor, limpor och allt först så behöver du inte köra så länge. Varmkörning behövs alltså inte. En tom motor fylls alltid nerifrån och upp oavsett om termostaten är öppen eller stängd. Så när du ser glykolen komma ut med avgaserna är det klart. Låt gå en kort stund extra så är du helt säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...