Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pentax

Fartygsbefäl

Rekommendera Poster

Vad är skillnaden mellan fartygsbefäl klasss VIII och VII ?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i själva utbildningen är ungefär 25 högskolepoäng och ett extra års sjötjänstgöring.

Skillnaden i behörigheten är upp till 430 bruttoton större båt och/eller hur långt från närmsta skyddad hamn du får köra. Klass VIII gäller endast i så kallad inre fart. En klass VIII behörighet går att få ut redan efter 24 månaders effektiv sjötjänstgöring i handelsfartyg. Klass VII kräver 36. En klass VII med ytterligare 12 månaders påteckning som styrman, kan ansöka om att få ut en klass VI. (Vilket är vad som krävs för att köra de flesta skärgårdsbåtar och vägfärjor osv,)

I grova drag. Många som säger att de har klass VIII har i själva verket bara examen. En milsvid skillnad mellan examen och behörighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast med enbart examen får man väl köra kommersiellt med båt under 20 bruttoton?

 

Om jag tänker mig att köra båtturer inomskärs med båt under 10 meter så tror jag det räcker med skeppare VIII. Skulle jag vinna något på att istället skaffa mig VII, om jag inte tänker skaffa mig sjötid genom att jobba på större båtar, utan bara köra eget?

 

Jag har skrivit och frågat Transportstyrelsen men inte fått svar än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MarkusF:

Fast med enbart examen får man väl köra kommersiellt med båt under 20 bruttoton?

 

Om jag tänker mig att köra båtturer inomskärs med båt under 10 meter så tror jag det räcker med skeppare VIII. Skulle jag vinna något på att istället skaffa mig VII, om jag inte tänker skaffa mig sjötid genom att jobba på större båtar, utan bara köra eget?

 

Jag har skrivit och frågat Transportstyrelsen men inte fått svar än.

 

Ja ska Du köra båt under 20 brt och i inre fart räcker det med VIII:an. 

Dock blir det nog inga sälsafaris med tanke på fartområdet. 

Fartområdesgränserna ser du här. 

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fartomraden/fartomraden.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...