Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sandell2

Ryds 500 HT bra förstagångsbåt?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att köpa en Ryds 500 ht. Båten har en Mercury motor 60 hk 2-taktare från 2003. Hur mycket väger en sådan båt? Kan man åka vattenskidor med den? Hur är den när det går lite högre sjö ? Antal passagerare? Vet någon någonting om de här frågorna? Hälsn.Annelie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst test005

Hej I våras köpte jag en Ryds 500HT som min första båt, så jag kanske kan hjälpa? I grova drag är båten 5x2M och väger 450kg. Ni kan åka vattenskidor med en 60hk motor. Jag har en 50hk, men skulle gärna haft 60, så det blir nog en bra kombination. Båten har en kraftig V-form vilket gör att den går mkt bra i höga vågor. Den klyver vattnet och stampar inte. Nackdelen med ett sådant skrov är att den blir lite vinglig istället, det märker man när man ska kliva ombord och går på skarndäck. Max antal passagerare är angivet till 6, men jag vill aldrig ha mer än 4 vuxna för då kommer jag inte upp i planing. Jag rekommenderar därför 4 som maxantal. Båten är enkel att köra och parkera och passar därför en nybörjare, den är relativt enkel att traila pga det lilla formatet och 2 personer kan övernatta komfortabelt. Till nackdelarna hör att den känns lite litebn efter ett tag och att man inte kan lastta den framifrån utan måste kliva runt skarndäck hela tiden. Jag använder min till fiske och det är med lite skilda känslor. Suveränt att kunna krpa under hardtoppen och fika eller gömma sig för dåligt väder. - Hardtoppen är lite i vägen om man vill vara två stycken som ska spinnfiska. utrymmet att stå och fiska från är begränsat. Slutkommentar: Som förstabåt har jag lärt mig mycket och haft en bra upplevelse med en lätthanterlig båt. För dagsutflykter, badbåt och lite fiske är den perfekt och prisvärd. Som fiskebåt är den i minsta laget och jag skulle föredra en styrpulpetbåt. Mera frågor, maila mig... test005@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...