Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Rikard79

Villken båt rekomenderar ni till en 50 Hk

Rekommendera Poster

Hej jag har bytt till mig en styrpulpet med en mycket fin 50 HK 4T Honda motor på.

Men nu e det så att jag är inte så frälst i det med Styrpulpet och undrar då om nån har tipps på en HT eller liten Ruffad båt som funkar bra med en 50 Hk 4T ?

Båten får ju inte va för stor och tung då jag vill kunna åka vattenskidor mm efter båten.

Har kikat lite på Jofa 435 men vet inte hur dom går i skön.

Dom större jofa funkar nog inte så bra med en 50 Hk?

Som sagt måga funderingar finns så jag vänder mig till er i forumet om tipps.

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för tippset.

Dom va ju rätt lika i modellen men jag ser att vissa har 70 Hk på dom ? Men det ska alltså räcka med en 50 hk då för att nå upp mot en 30 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många mindre ht-båtar som går bra med en 50 hk i och med att de inte är särskillt tunga. Flipper 535 skall tydligen gå bra med en 50 hk, fördelen med flipper 535 är att det finns en del bra båtar på olika annonssajter utan motor eller med sämre sådan till ett ganska förmånligt pris.

Hittar du en bra båt som du tycker verkar trevlig så är mitt tips att prata med någon som exempelvis jobbar med ht-båtar eller liknande och se vad han/hon säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min kompis har en gammal 55 o den gör 29 knop efter gps o då är motorn säkert 20 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill gärna åka vattenskidor skriver du och 50hk är verkligen ett minimum för vattenlek.
Jag hade nog valt en båt där 50hk är nära max motorisering för båten istället för att gå på en lite större båt där 50hk är på gränsen till att båten blir under motoriserad. Risken om du under motoriserar är att du blir missnöjd med prestandan vid vattenlek och även vid normal körning med max vikt i båten. 

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska ha kvar pulpetaren endå fast jag inte gillar det då.

Den gör i alla fall 39 Knop enligt mätaren och 36 Knop enligt Gps.

Men helst vill jag ju ha en annan båt modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid sälja eller lämna din styrpulpetare i inbyte och byta till annan båtyp med större motor som passar dig bättre. En styrpulpet som den du har med 50hk 4-takt står sig nog väldigt bra i värde. Jag köpte nytt i år och fick i inbyte för min styrpulpetare exakt lika mycket som jag betalade 2006 när jag köpte den, kanske lite tur men ändå.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...