Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
shoei

Riva upp durken - hur går jag till väga?

Rekommendera Poster

Det visade sig att min Crescent var genomrutten under golvet så det blir till att riva upp allting och bygga nytt. Jag har läst flera trådar om renovering men jag har inte fått svar på några av mina frågor.

1.  Hur sågar man upp durken på bästa sätt? Såga 5cm från kanten och sen bryta bort resterna med en kofot eller liknande? (Jag har en eldriven sticksåg)

2.  På den här bilden ser det ut som att alla skarvar är tätade:

http://www.maringuiden.se/images/forum/posts/std/308701.jpg

Använder man glasfiberväv eller penslar man bara polyester i skarvarna? Om man använder väv, hur långt upp på kanterna ska den gå?

3. Ska man måla playwood-skivorna med polyester? Eller någon grundfärg bara?

4. När golvet är lagt, lägger man på 2 lager med glasfiberväv och penslar med polyester? I så fall går det åt en riklig mängd glasfiberväv kan jag tro(?)

Så här ser båten ut:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=9c202010657047d36

Väldigt tacksam om någon orkar svara på mina 4 fårgor! Tänkte börja jobba lite nu i helgen.



Senast ändrad av shoei | 20 oktober 2010 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte durkar i min snipa tog jag en kapmaskin och skar ca 1-2 cm från skrovet. Bytte sen rondell och satte dit en sliprondell och slipade ned resten. Dammigt värre så om du ska göra så använd mask. Ska du sen foga ihop skarvarna hade jag laminerat med glasfiber och poyester. När jag lagt durkarna och slipat skarvar och ojämnheter laminerade jag alltihop med 3 lager glasfiberväv och polyester.



Senast ändrad av Snipolsson | 20 oktober 2010 | 19:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste borde det gå lika bra att sätta en kapskiva på en borrmaskin?

Är det sådana här slipskivor du menar att du använde sista biten?

http://www.jula.se/kombipack-5-slipskivor-123456

Målade du playwoodskivorna innan du satte dit dem?

Skruvade du fast trädelarna i varandra eller i båten? Eller räcker det med polyestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.  Vinkelslip! först kapskiva sedan slip.

2.  väv, minst ett lager. dra upp den ca 7 cm.

3. Beror på vilken livslängd du vill ha. bäst är givetvis att armera med glas, men bara måla med polyester tror jag inte på, då är nog färg bättre.

4. Minst två lager!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går med en borrmaskin, kan tänka att det dock blir ostadigare... Men såna skivor använde jag i alla fall. Innan jag la dit durkarna plastade jag undersidan och runt kanten på skivorna. Målade inte innan. Sen la jag dit durkarna och skruvade fast de flesta i båtens spant. Naturligtvis inte de som ska va löstagbara om man nu ska ha det. Sen laminerade jag uppe på det. Funkade jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Ska börja bryta nu på söndag. Jag återkommer om jag stöter på problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit en pennpassare och dragit en linje 20-50mm från skrovet.

Sågat/skurit efter linjen så noga det går.

För att sen använda botten du sågat ut som mall, bara att lägga till 20-50mm runt om mallen.

mät upp var den nya durken  ska sitta, slipa bort resterande mot skrovet.

Den nya durken ska plastas på undersidan med en tunn matta och upp på den snedfasade kanten som ska ligga mot skrovet.

Vid fastplastning tar du rondellen och ruggar upp ytan som ska plastas innan.

Matta på durken och upp ca 50mm på skrovet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...