Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
detskaga

Varför har inte fler elmotorer i sina segelbåtar?

Rekommendera Poster

Elmotor i båt skulle passa en hel del seglare. Nu hör inte jag dit men den som håller sig efter semestertraden snitslad med laddningsuttag skulle kunna slippa det stinkande åbäket och göra sig en bra ekogloria på köpet.

Man klarar sig även helt utan motor om man lär sig att använda endast segel in och ut ur hamnarna om man har en liten lättstyrd båt.

Men det finns tillfällen då motor är nödvändigt, t.ex uppför ett vattendrag. Trängda situationer i hamnar osv.

Så den som tror sig att nästan alltid segla kan nog bli lycklig med en elmotor. Vi andra blir också glada av det minskade utsläppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt.
Frågan var ju varför fler inte använder eldrift.

Ett svar är naturligtvis det som jag gav tidigare - en del väljer att ha semester- och seglingsvanor som gör eldrift  oattraktivt, eller till och med praktiskt omöjligt.

Men det är tydligen inte acceptabelt - för då seglar man på fel sätt. 
Man har för bråttom, man har ingen avslappnande kvalitetssemester  och man vill skryta med många tillryggalagda sjömil...

Det påminner mig om den som en gång in en annan tråd argumenterade emot att jag ville ha internet ombord.
Att internet låter mig sköta en del akuta jobbärenden vilket ger mig möjlighet att vara borta 7-8 veckor i sträck varje sommar till priset av 1-2 timmars arbete i veckan gilldes inte. Det var heller inte kvalitetsegling.

Någon skrev något om konservatism. Det är sant, det finns rätt mycket fundamentalistiskt koschertänk bland seglare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lite små roligt att läsa alla svar.

Men har fått lite mer uppfattning om varför inte fler har elmotorer i sin båtar.

tror att elmotorn inte passar alla pga olika sett att segla.

Det är i varje fall en skön upplevelse att starta elmotorn i stället för bränsledriven motor.

passar mig perfekt men är ju sällan längre från land att jag kan ta mej i land på 4 timmar.

och då räcker mitt bränsleförråd gott till om det blir tvungen att gå för motor.

läste på nätet att det var några forskare som lyckats framställa en generator som klarar av att generera mer ström, en den kräver för att gå

lite som värmepumpar som genererar 4gånger effekt som stoppas in, spännande.

Ja utveklingen går ju i varje fall framåt

tror att vi inom en snar framtid har löst batteri kappasiten

Trevlig kväll på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med evighetsmaskiner, som du beskriver ovan, är att man måste tro på dem. Annars fungerar de inte. Alla som inte har lika stark tro som du kommer inte att få 4 timmars räckvidd. De kommer inte att kunna köra fullt ös i 2,5 timmar med 480 ampertimmars batteri. De kommer inte att kunna ladda upp 240 ampertimmar på 7 timmar med hjälp av en 7-amperes-laddare. Om man inte är troende måste man vänta tills batterikapaciteten är löst. För det är den inte i dagsläget.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste på nätet att det var några forskare som lyckats framställa en generator som klarar av att generera mer ström, en den kräver för att gå

Suck vad fel man har:
Citerar mig själv: Skönt också att inlägg av typen men du kan ju ladda batterierna med ett vindsnurra i fartvinden när du kör änsålänge lyser med sin frånvaro i tråden.

Där kom det. Nästa fantasi-inlägg från någon?

Problemet  med elmotorer ligger i:
Fossila bränslen har häftigt mycket mer energi per kilo än alla kända batterityper. Jag kommer ca 300 distans på min dieseltank på 400 liter, ungefär lika många kilo. Plus att jag som bieffekt får en massa varmvatten till disken och all el jag behöver.

400 kg blybatterier tar mig kanske 20, max 30 distansminuter, om man jämför med den existerande el-Nimbusen. Sedan behöver jag ett eluttag som skulle räcka till 2 villor med elvärme; 32 A 400V trefas, för att ladda på 4-8 timmar. Ont om sådant i naturhamnar.
 

>

lite som värmepumpar som genererar 4gånger effekt som stoppas in, spännande.

Mja. värmepumpar kan fortfarande inte skapa energi ur ingenting. Att du får ut 4 enheter värme med hjälp av 1 enhet el betyder bara att de resterande 3 enheterna tas någon annanstans. Ur luften, vatten, berg, som blir kallare och energifattigare efteråt.
Hur räknar man förresten på ett kylskåp (som är en värmepump)? Om man blir av med 2 enheter värme (skåpet blir kallare) under förbrukning av 1 enhet el, är verkningsgraden minus 300% då? :-)
edit>


tror att vi inom en snar framtid har löst batteri kappasiten
Att lagra elektrisk enegri har varit ett forskningsområde länge. Dagens blybatterier är på exakt samma nivå som i början av 1900-talet när det också fanns elbilar. Dn första bil som körde fortare än 100 km/h var en elbil! Nyare elbilar typ Prius använder Lithiumbatterier som är lite bättre. Men världen väntar fortfarande sedan 100 år på ett kvalitativ hopp i teknologin. Vi skulle behöva 10-100 gånger bättre kapacitet på batterierna.

Näh; det är vindkraft i form av segel som gäller om man ska åka miljövänligt!



Senast ändrad av Anders_St | 29 oktober 2010 | 04:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på att sätta in elmotor på min förra båt när den mer än 35 år gamla dieseln skulle börja krångla. Man hade fått plats med en massa batteri i stället för den gamla 250 kg tunga gjutjärnsklumpen. Det hade dessutom befrämjat seglingen på det sättet att man hade valt att segla betydligt mer för att spara den ändå begränsade strömen man hade.

Povel rammels visa hade då fått mer verklighetsförankring för min del.

Ut på sjön den vida ska vi glida i en grönmålad båt.
Vi mot varma länder stäven vänder i en grönmålad båt.
Båten får gunga dit vindarna vill,
blåser det inte så ligger vi still.

Bortsett från att min båten var blå och att jag tidigare bara låg still när det blåste småspik. Blåste det inte gick jag för motor.

Nu blev det inte så att jag satte in en elmotor för att jag bytte båt av en annan anledning, och i min nuvarande motorseglare är nog inte elmotor något alternativ.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att tanken att kombinera ett dieseldrivet elverk, hyfsat stor batteribank, solceller och elmotor är värt att fundera mer kring i en större segelbåt.

För drygt en månad sedan diskuterade vi i en annan tråd att slå på stort och installera ett Mastervolt elverk av modellen Whisper. Fördelar är att det är tyst eftersom det står i en ljudisolerad låda (48 dB på 1 meters avstånd = som en diskmaskin ungefär) och ger optimal förbränning eftersom det går stadigt vid rätt varvtal. Nackdelar är att det är ganska tungt (ett litet på 5700 Watt väger 240 kilo) och dyrt (minst 100.000 kronor).

Men i större segelbåtar som kostar över 1 miljon kronor vore det inte orimligt. Då finns gott om utrymme och man skulle få den räckvidd som dieseltanken solceller ger, plus möjlighet att gasa på rejält under kortare perioder (kombinera elverk och batteribank), samt möjlighet att ladda batterierna fulla med hjälp av solceller när båten ligger vid bryggan ett par veckor (så att åtminstone första biten ut kan köras utan elverk).

En läcker finess med smarta elverk (om jag fattat rätt) är att de känner av spänningen över batteribanken och startar automatiskt när de behöver fylla på batterierna. Så länge solcellerna ger tillräckligt så är alltså elverket avstängt. Och alltså behöver man inte bry sig om att hålla koll på strömförbrukningen, det enda man behöver kolla ibland är dieseltanken (som kanske även används till spis och värme). 

När elverket slår på nere i motorrummet mitt i natten, så är det (gissar jag) inte värre än när kompressorn på kylskåpet går i gång... Snarare tvärt om, eftersom det knappast startar var 6:e minut, som vår kyl i båten gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att dieseltanken ger 300 M räckvidd. Solcellen kommer kanske ge 1 M räckvidd (mer över många dagar). Om du går omvägen via en elmotor ger dieseln (p.g.a. fler försluster) 250 M räckvidd. 250 M 1 M är mindre än 300 M.

Elverket måste vara mycket större än 5700 W. Det som kommer hända annars är att du dränerar din batteribank mycket snabbt. Din elmotor måste ju i alla fall vara på 20 kW eller så (om jag tolkar din båtstorlek korrekt). Du kan inte gasa på rejält med 6 kW som du får från elverk solceller.

Den enda ösningen som skulle kunna vara något överhuvudtaget, är ett hybridsystem där elmotorn och dieselmotorn driver parallellt.

Om du har en vanlig dieselmotor, soceller och segel så får du en båt med mycket goda egenskaper. Lång räckvidd, helt tyst under segling, el till att kyla pilsnern och så vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få en uppfattning om hur stor elmotor som behövs så är faktorn 1 hkr=736 W.

Dvs 6000 w / 736 = 8 hkr

20kw = 20 000/736 = 27 hkr


För att konkurrera med min 230 hkr diesel behövs 230 * 0,736 = 170 kW !
Vilket inte går att driva med 12V (ström blir teoretiskt 170000/12=14600 A)
En mer rimlig drivspänning är då 400 V, med ström 170 000/400 = 425 A, med kabelarea runt 100 kvadrat-mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat el-inombordaren OZ ecoDrive ?
http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Swe/IndexOZecoDriveSwe.html

Verkar i mitt tycke intressant, men då har jag avsiktligt iofs avstått ifrån att kolla prislappen. :)

Bor man vid en kust med rätt pålitlig sjöbris och har en lättdriven båt - samt är van vid att inte lita till motorn för längre sträckor - så kan nog detta vara ett alternativ??
I sjöbris-kusttrakter kan nog många gånger deplacementfart uppnås, inklusive ett överskott som kan användas för laddning, tänker jag mig.
Klickas prestanda finns en tabell där olika experiment-uppsättningar batterier testats, inte allt för illa (eldrift blir ju alltid klen map räckvidd, men men). Men hela konceptet med folding-propeller, avancerad laddningsreglering mm verkar ha jämförelsevis bra verkningsgrad.

(I denna gamla tråd verkar f.ö. oz-firmans elmotordrift funka ganska nöjaktigt, men tråden är från -07 och det är lite tveksamt ifall den avser just OZecoDrive ... 
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=163327 )

/ Thomas
(ps Har inga som helst ekonomiska eller andra intressen av att lyfta just denna firma, men man måste väl ändå få fråga produktspecifikt ?? ds)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som inte trodde att man kan ladda från fartvinden när man kör:

Här är ett inlägg från en v-politiker som tror att det går

www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trewq & Anders St:
Självfallet kan man inte ta energi ur just fartvinden, men märkligt nog kan energi tas ur sanna vindens riktning (f.ö. delvis bestående av fartvind), något som ju bl.a. gör kryssning upp mot vind möjligt.

Det jag pratar om gäller olika båtägares närfarvatten och segelvanor, och statistiskt sett blir då sjöbris (en vindkomponent vinkelrät mot kustlinjen som sommartid kan vara stark t.ex här på västkusten) en faktor att räkna med.

Tror att många liksom jag har märkt hur lite segel som krävs då vinden friskar i, särskilt vid undanvind. En lättdriven båt med bra lys når nog sin deplacementsfart ganska ofta här på västkusten, gissar jag. Samt har en statistiskt oftare en vindvinkel där fartminskningen vid ev energiuttag via propellern knappt märks fartmässigt.

((Min amigo 23 (lys 0,89) är något för trögdriven för att eldrift skall vara intressant i nuläget, jag når helt enkelt allt för sällan ens deplacements-fart, för att inte tala om överskotts-energi för laddning.))

Men för moderna kortkölade båtar kan läget nog vara lite annorlunda, gissar jag. Då deplacementsfarten väl har uppnåtts blir överskotts-energin oeffektiv för fartökning. Varför inte uttnyttja den till laddning?

Vill inte ha nåt debacle om självklarheter som fartvindskomponent-energiuttag eller andra evighetsmaskin-fånerier. Kan debatten hållas på en fortsatt hög nivå, snälla??

Mvh Thomas
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som i huvudsak åker motorbåt (seglar tvåmansjolle så fort jag hinner) gissar att elmotorn inte är så enkel att få ekonomi i och sen är min observation att det faktiskt är väldigt många segelbåtsägare som kör för motor mest hela tiden fast man har en mast och vinden blåser lagom och från rätt riktning. Men man kanske har bråttom ... :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 19 foots dagseglare väger ca 300 kg med last och passagerare ombord blir det ca 500 kg. Kan en elmotor vara något för oss? Om det är stiltje vill vi ändå gärna kunna ta oss till den fina stranden som ligger på en ö ca 4-5 nm bort. Funkar det med elmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har vi nog ett case som skulle kunna fungera. 5 nm tar en timma i 5 knop. Säg att du klarar dig på en 4 kW elmotor (du kan verifiera detta genom att låna en motor på ca 5 hkr). Du behöver cirka 1200 ah batterier,1500 ah för att vara på den säkra sidan. Batterierna kommer väga ca 450 kg. Därför måste du under motortesten lasta ner båten med 450 kg extra. Du kan ta sandsäckar eller vad du vill.

Jag skulle nog satsa på en bensinmotor. Men i ditt fall går det om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1 skriver:

Men för moderna kortkölade båtar kan läget nog vara lite annorlunda, gissar jag. Då deplacementsfarten väl har uppnåtts blir överskotts-energin oeffektiv för fartökning. Varför inte uttnyttja den till laddning?

Hur tänker du här? Jag skulle vilja säga - tvärtom!

Den moderna lätta, flatbottnade båten kan ju fås att plana i rätt förhållanden, en 30 fotare uppnår ju ofta 2-siffriga farttal.
Medan den traditionella båten som din och min stoppar vid deplacementsfart och gräver bara ett djupare hål i vattnet oavsett hur mycket kraft som tillförs. Där skulle ett onyttigt överskott mycket väl kunna brukas för laddning.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min jolle, (BWH, Flying Sailor, tysk båt)
har jag den minsta MinnKotan tror det är 30 storlek, och en 70Ah ack.
(Båten är 4,30 lång och väger 110kg, 12m2 segel.)
Det är helt perfekt när man är själv och ska lägga till i eller lämna en hamn.
70Ah räcker lääänge om man inte kör full gas. Jag tror att om man använder en elmotor
på detta sätt och i undantagsfall bara vid stiltje för att ta sig iland så funkar det bra. Om jag behövde säkerställa att kunna köra en lång sträcka så är en lätt utombordare det naturliga valet.
Funderar på att komplettera min jolle med en solcell för underhållsladdning av acken.
I Sven Yrvinds (Lundins) bok Bris och senare i konstruktören beskriver han en Yuloh, vrickåra kanske skulle kunna vara nåt att prova :-) Det är garanterat vikt effektivt iallafall... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att som jag behålla en båt extremlänge (snart 30 år), och egentligen inte prova på segling med andra båttyper i nån betydande utsträckning alls, blir nog i förlängningen ett visst tunnelseende !? Får nog försöka segla med nån modern snabbseglare nångång, så jag får känna på planingsegenskaperna. 
(Men en klar fördel är å andra sidan att varje investering kan slås ut på såpass många år, att man i praktiken slipper fundera på trista saker som får jag igen pengarna/jobbansträngningen. Varje förbättring - helt enligt fritt tycke - blir sas fullt motiverat och tids-/nyttjandemässigt alltid helt relevant.)

Till saken; hur tänkte jag?
Svaret är nog att jag med uttrycket moderna båtar mest tänkte på de goda kryssegenskaperna med långa lättvikts spjutspetsskrov och mastheadrigg. Min ursprungs-förfrågan gällde ju konkreta erfarenheter av en specifik elmotoranläggning, och det eventuella sambandet med kala raka kuster med bra sjöbris. Den ger ju fart med bra vindriktning även i soligt högtrycksväder.

Eldrift
är ju legendariskt kass map räckvidd. Men nånstans finns nog ändå ett smalt konsument-fönster, alltså där även litet större båtar kan få överraskande god acceleration för hamnmanövrer, någorlunda räckvidd för kortare kanalpassager, möjlighet till sparsamt upprepade naturhamnsvistelser utan att ständigt gå från elkontakt till elkontakt. Nåt sånt?

Om moderna segelbåtars förmåga till planing redan vid lätt undanvind eller halvvind, alltså förmågan att överskrida vattenlinjelängds-farten, tänkte jag i ärlighetens namn ingenting. Äldre lättdrivna 70-talsbåtar, med goda kryssegenskaper och vattenlinje-längd över 6,5 m, är kanske de som förlorar minst med denna typ av eldrift-system?  

Men vad duger så OZecoDrive till egentligen, ni som har en sådan?? Verkar ju hyfsat bra, iaf enligt denna artikel i Ny Teknik ...
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article261875.ece

(Andra får givetvis också gärna svara/ha synpunkter utifrån t.ex. teoretiska slutsatser.)

Mvh Thomas
Edit: förtydligande länk



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 oktober 2010 | 13:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tysta snurrornas tid.

Frågan blir aldrig inaktuell, varesig man är vän eller fiende till elektrifierad framdrivning.

Egentligen har jag inget att tillföra, mer än att jag som vanligt uppfattar el-driften som en vattendelare (!) mellan den som lägger sina kort på bekvämlighet och den som kan tänka sig att låta vind och väder bestämma både längden och riktningen på seglatsen.

El-motorer passar ju givetvis inte alla. Den som vevar igång gjutjärnet när det går långsammare än 4 knop gör bäst i att fortsätta köra diesel, men är man sådan att man seglar för att segla kan el-drift vara värd att satsa på. Den som hellre ringer och sjukanmäler sig när måndagen börjar närma sig och man fortfarande ligger och guppar stiltje ett par nm från hemmahamn på söndagsnatten efter helgens äventyr, än att starta åbäket, hon eller han har allt att vina på en tyst snurra.

Den egentliga anledningen till att jag bumpar den här tråden är att jag skulle vilja höra hur det har gått för er som hängt el-utombordare på era segelbåtar? Jag går själv i planer på att testkomplettera min 2-taktsbensinare med en liten el-snurra, så man kan gå tyst in och ut ur hamnar tidiga mornar och sena nätter. Men hur fungerar det? Får man problem om det strömmar lite i ett inlopp? Hur är det att lägga till i storm? Och (ursäkta västkustcentreringen) kan man gå Sotenkanalen? Kan man gå på insidan, söderut mot Hamburgsund? Kan man ta sig in till land om vinden dör när man varit ute på Vinga och är halvvägs?

Må romantiken vinna mark av den annars allomfattande rationalismen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde första eldriven runturbåt för 12 år sen. för 2 sen har de bytt baterier.

De kör mellan 10 och 15 timmar på en laddning med 2 store trakti batterier.

Det finns mer och mer möjligheter för eldrift med större utombordare, pod eller motor med axel.

De är inte dyrare än en diesel och nästan underhålls fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på den ursprungliga frågan är detsamma som varför det finns så få elbilar. Man har inte löst frågan med energi per viktenhet som ett batteri klarar av att lagra.

Kan någon räkna ut hur mycket energi 50 liter diesel innehåller (ca 50kg), och likställa det med hur många kilo (ton?) batterier det motsvarar?

Jag har hört 1:40, vilket skulle betyda att man behöver ersätta en 50 liters bränsletank med 2 ton batterier. Därtill tillkommer problemet med laddning av två ton batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Consensus:

Du har missat min poäng. Jag försöker på inga villkor hävda att el-drift kan motsvara dieseldrift. Det kan det inte, eller har i alla fall långt kvar till dess. Problemet är att vi har ägnat 100 år åt att utveckla en vana vid enkelheten i att använda energitäta bränslen som diesel och bensin. Och det går att bekämpa, det måste jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får det till att en liter diesel (0,83 kg) motsvarar ca 200 kg batterier, men då laddar jag bara ur dem till 50 %.

Jag såg något i tråden om att el i Sverige är ren, mest vattenkraft och kärnkraft.
Så lätt är det tyvärr inte. Elnäten i Europa är sammankopplade så när inte elen i Sverige räcker för vår förbrukning importerar vi el - ofta producerad med kol - från Europa.
Om vi istället spar på vår el kan vi exportera ren el till övriga Europa och tränga undan en del av kol-elen från marknaden. Om vi sparar el i Sverige blir alltså utsläppen totalt sett mindre.

Man kan resonera så att på sommaren har vi massor av vattenkraftsel i Sverige (kärnkraften är ofta avstängd för revision/reparation), men det funkar inte alltid så heller. Om vi ex.vis förbrukar vatten i vattenmagasinen på sommaren och hösten blir torr kommer vi att tvingas importera el. Blir det däremot en regning höst behöver vi inte importera så mycket el.

Mackey

------------------------------------

Lång och tråkig beräkning för att jämföra diesel och batterier

Dieselolja innehåller cirka 44 MJ/kg och densiteteen är cirka 0,83 kg/l.
1 liter diesel innehåller alltså 36,5 MJ.

Verkningsgraden på en dieselmotor med kringutrustning kan antas vara ca 50 %. Hälften av dieseln i tanken försvinner som värme.

1 liter diesel ger alltså ca 18 MJ på propelleraxeln.

1 J = 1 Ws
M (mega) = miljoner
1 MJ = 1000000 Ws

1 timme = 3600 s

1000000 Ws = 277,8 Wh

P = U x I  Effekten (Watt) = Spänningen (Volt) x Strömmen (Amper)

I = P/U

I ett 12 V system

277,8 Wh/12V = 23,15 Ah

18 MJ = 23,15 x 18 = 416,7 Ah

Verkningsgraden på en elmotor kan antas vara 100 %

1 liter diesel motsvarar då batterier som kan avge 416 Ah, dvs 10 st 80 Ah blybatterier som laddas ur till 50 %. Vikten blir cirka 200 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:240 alltså i viktförhållande. 50 liter diesel motsvarar 12 ton batterier. Svaret på den ursprungliga frågan är givet.

Det jag mer förundras över är varför det inte finns något färdigt diesel-elektriskt koncept för fritidsbåtar. Att skilja på diesel generator från drivlina är ju intressant ur både installations- och viktfördelningssynvinkel. Vidare så får man ett elverk på köpet.



Senast ändrad av Consensus | 10 februari 2012 | 19:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst fins det färdiga lösningar för hybriddrift; Steyr har åtminstone sin lösning klar

http://www.steyr-motors.com/marine-diesel-engines/2-4-and-6-cylinder/full-hybrid-propulsion-system-diesel-and-electric/

Steyr är knappast den enda tillverkaren av dylika lösningar.

När det gäller helt elektrisk drift så finns det färdiga lösningar som passar åtminstone för segelbåtar och snipor. Allt beror ju på hur man använder sin båt. Om man faktiskt kör 25 knop hela dagen lång är en diesel vad man behöver. Skall man bara ha segelbåten ur hamnbassängen för att sedan dra upp textilerna snarast möjligt är säkert eldrift helt ok. Några välplacerade solpaneler fixar laddningen till den manövern medan man seglar eller när båten står i hamn.

Själv har jag en liten snipa som jag kör med elmotor och åtta 50 Ah batterier. Den står på trailer och laddas med fyra st åttaamperes inbyggda laddare när den står på gården. Vikten på batterierna, laddarna och motorn är ungefär densamma som för en dieseldriven inombordare. Elmotorn är minst sagt betydligt tystare, något som jag ser som en stor fördel. Räckvidden i fem knop är i praktiken 20 sjömil, räcker utmärkt för en dagtur i skärgården med paus för fika och mat. Som sagt, allt beror på hur man använder sin båt...

Vi båtmänniskor är tyvärr för konservativa för att ens tänka oss en lättdriven katamaran med ett stort tak för solpaneler. Jag har ibland kastat fram tanken och fått svaret: -Hur fan skulle det se ut?!

Vem vet, kanske jag slår till och bygger den en dag ändå,bara för att se hur fan det skulle se ut :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det var ett tag sen jag startade denna tråd roligt att den vaknat till liv igen.

Jag skrev att jag även kommer att sätta in el motor i min 28 fotare vilket är på g

I teorin kommer jag klar mig ca 8 tim (inte fullsprutt)

 

Hur ?

Motor är på 7 kw ca 10hp men mina tidigare erfarenheter säjer mig att det är mer pga elmotorn är helt enkelt effektivare går säker att diskutera varför på pappret min min provade erfarenhet så är det bara så.

Batteribanken ca 1200-1400 amp (ett 250 ah batteri väger va 70 kg)

Elverk ca 2 kw

Solceller 200w

Laddning via proppellern vid segling

Det bör ge mig ca 8 tim elmotor drift vi får se när det blir klart.

Vikt totalt ca 500 kg men har då åxo tagit bort ca 250 -300 kg

Och drygt 200 kg mer på min båt spelar mig ingen roll, dessutom kan dom ju placeras lite var som. (finns ju faktiskt batterier du kan installera upp o ner )

 

Ekonomi :

Ja jag gör ju det måsta själv och leter länge innan jag handlar men normal pris

Ca 40 000 kr för elmotor med allt som behövs runt om kring

Ca 20 000 kr för batteribanken (finns med 12 år garanti)

Ca 10 000 kr elverk

Ca 5000 för oförutsädda uttgifter

Summa  ca 75 000 kr

Jag gör nästan allt själv och räknar med att komma under halva den summan.

En ny deisel motor för mig hade kostat ca 100 000 kr med allt

 

Miljö

Ja jag tror inte den biten har så stor inverkan som man hoppas ellen måste ju tillverkas.

Fundering en dyr bit i detta tycker jag är fartregleringen någon som har smarta tips där

det finns i och försig motorer som går i olika steg.

Ja hade man haft råd så hade man köps ni-he batterier eller vad dom heter till en fjädderdel av vikten (roligta att se att det faktiskt bara på ett par år börjar komma lätta batterier.

Övrigt lite roligt, så är det några svenska forskare som forskar i att göra segel som solceller

lyckades tydligen få ut ca 3 kw på ca 100m2 så visst händer det mycket .

 

För mej finns det bara eldrift i segelbåtar

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant med elmotordrift tycker jag, även om jag var lite neggig här ovan. Fortfarande är det lite för dyrt och lite för kort drifttid även om man kompletterar med diverse laddutrustning.

En ny 25 hk diesel till min Comfort 32:a kostar ca. mindre än 100 000:- kr prutat, monterat och klart inklusive allt. Om man klarar sig utan att byta drev minskar kostnaden med 15 - 20 tusen. Gör man mera själv kan priset sänkas med ytterligare 15 tusen.

Om min gamla MD11 håller tillräckligt länge för att det ska ha blivit prisvärt att byta den mot eldrift med tillräckligt lång gångtid kommer jag deffinitivt att överväga detta. Då kan man låtsas vara segelbåt och slippa väja eftersom det blir så tyst gång... devil

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...