Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Trollingkalle

Mercury Optimax 75 hk eller Suzuki 70 hk fyrtakt till trollingbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett dilemma. Jag har en Scantic 575 som jag tänkt använda som trollingbåt. Båten har ett lättdrivet skrov liknande Flipper 575. Jag ska nu köpa ny motor till båten. Jag antar att det givna valet för många trollare är fyrtaktaren men de höga inköpspriset och servicekostnaderna stör mig. Har räknat ut att servicekostnaderna upp till 200 tim går på runt 15000 kronor för Suzukin (inkörningsservice efter 20 tim, småservice var 50:e timme samt storservice var 100:e timme). Följs inte servicen gäller inte garantin...

Min fråga är om någon vet hur det är att använda mercury optimax till trolling (många timmar i följd runt 2 knop)?

 

Det som talar för optimaxen är lägre inköpspris samt servicekostnader. Optimaxen innehåller ju också färre delar som kan krångla (att reparera utombordare är som bekant dyrt...)

Jag funderar på om man kan sätta på en mindre propeller på optimaxen för att komma ned till rätt fart samtidigt som motorn varvar lite mer?

Jag är tacksam för era synpunkter!

Villrådig båtentusiast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har väl alla 2-taktare elektroniskt bränsleinsprut för att klara utsläppsnivåer och sotar därför inte igen som de äldre två taktarna gör på låg fart. Därför drar de väl heller inte lika mycket bensin eftersom förbränningen är effektivare och bränsle lyckas inte smita ut bland avgaserna under insugningsfasen som de gör på äldre 2-taktare med mekanisk insprutning. Detta resulterar i en mindre rök också. Dessutom har man jobbat mycket med ljudnivån på dessa motorer. Kort sagt har man väl förfinat allt det som 2-taktare var sämre på förr.

Tycker förövrigt att vridet i en 2-taktare är bättre vilket gör dem behagligare och roligare att köra.

Sen kan jag också tänka mig att utombordsindustrin kom på det att man kan tjäna mycket pengar på kunden även efter man sålt kunden en motor i form av en massa servicar, därför blev 4-taktare en gyllene affär för dem eftersom de flesta då måste in och serva sina motorer och de som tidigare själva servade sina 2-taktare blev nu tvungna att lämna in sina motorer även efter att garantin tagit slut. 

 

Senast ändrad av Rolle85 | 18 oktober 2010 | 10:34



Senast ändrad av Rolle85 | 18 oktober 2010 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du i längden hellre lyssnar på en 4-taktare när du trollar, i övrigt går det nog precis lika bra att trolla med Optimaxen. Att en 4-taktare är dyrare att serva är i mycket bara en myt. Det som skiljer i servicebehov är att 4-taktaren vill ha ny olja o ett nytt oljefilter var 100e timme. Att göra detta jobb själv är otroligt enkelt speciellt om du har en oljebytarepump. På min F150 hinner det rinna igenom en bra bit över 1000 liter soppa på 100 timmar så som jag kör. Om tvåtaktaren blandar 1% olja blir det över 10 liter tvåtaktsolja på samma tid. Jag tror kostnaden för 10 liter tvåtaktsolja är i stort samma som 5 liter fyrtaktsolja o ett filter. De flesta tester visar oxå att 4-taktarna faktiskt är lite snålare på soppa.

Vissa 4-taktare kräver kamremsbyte o ventiljustering men de intervallerna är långa o de jobben kan man ju lämna bort. Jag antar att nåt sånt inte är aktuellt i de 200 timmarna du angett servicepris på. I övrigt är servicebehoven för en 2 o 4 taktare samma.

Att knyta en förlängd garanti till auktoriserad service verkar ha blivit ett lönsamt sätt för utombordartillverkarna att hålla verkstäderna i jobb. Man kan ju se det som att var gång du servar så betalar du en premie på en motorförsäkring. Har du kollat hur lång garantin blir om du servar själv på Suckan? Är det nåt fel på motorn brukar ju detta ge sej till känna ganska tidigt. Suzukin sne-importeras ju oxå om du vill komma ner i pris. Tror även att Suckan har ett högre andrahandsvärde än Optimaxen men det är ju bara aktuellt om du nån gång ska sälja.

Sen att tvåtaktaren skulle vara en så mycket enklare konstruktion än 4-taktaren är inte heller riktigt sant längre. Insprutningssystemet i en direktinsprutad 2-taktare är betydligt mer avancerat än på en 4-taktare. Ställer man det i relation till att de flesta problem är just bränslerelaterade kan risken för strul faktiskt vara större med en 2-taktare.

Vill inte övertyga dej om vad ska välja för jag tror Optimaxen är ett väldigt bra val oxå. Bara ge dej lite andra argument att fundera på. Det känns som du just nu lutar mer åt en Optimax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har väl de flesta utombordare 5 års garanti? Denna garanti vill man ju gärna behålla och en förutsättning för att behålla garantin är att man åker till deras verkstäder och servar den där, oavsett om det bara är olja och filterbyte som man skulle kunna göra själv. Det är ju samma på en bil, de tar stora summor för att lyfta på huven och byta olja och filter men som kund låter man ändå detta göras för att behålla garantin. Samtidigt är ju detta en garant för tillverkaren att veta att man faktiskt har bytt olja osv när man erbjuder en garanti som är längre än ett år tex. Det finns ju alltid kunder som missbehandlar sina ägodelar och detta garanterar ju att servicen blir gjord.



Senast ändrad av Rolle85 | 19 oktober 2010 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae.. Nu missade du nog min poäng här lite. Skillnaden mellan en vanlig service på en 2 o 4-taktare är olje o filterbyte i motorn, även 2-taktaren har ett servicebehov o detta är förutom olja o filter samma som hos 4-taktaren. Om prisskillnaden i service är större än vad kostnaden för oljan o filtret o tiden för detta är så betalar man ju även för nåt annat, i värsta fall ingenting eller en förlängd garanti. Jag vet inte det exakta servicebehovet för nämnda motor under de 200 timmarna men 15 000 kr låter väldigt dyrt o jag har svårt att tro att förbrukningsmatrialet skulle behöva kosta mer än nån tusing.  Tycker man att det är värt pengarna att hålla liv i garantin så ska man ju göra det o då får man ju även betala priset för det. Alternativet är ju att sumpa garantin och i det här fallet ser det ju ut som man kan spara traktorlass med pengar om man kör 100 timmar per år på de 5 år garantin gäller. Man tar självklart en risk genom att göra det o den risken är ju upp till var en o bedömma om man vill ta, risken finns ju oavsett om det rör sej om 2 eller 4-takt. Intressant att veta i sammanhanget hade ju varit vad Optimaxens autoriserade service kostar under 200 timmar och vad de har för krav i samband med sin garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men trådskaparen hade som jag förstod det jämfört serviceintervallen och kostnaderna för detta för ett visst antal timmar i bruk och kommit fram till denna siffra.

Anledningen till varför man köper nytt är ju just för att det är bekvämt och att man vet att om något felar så får någon annan bara fixa problemet. Dvs man betalar mer för att ett ägande där man i förväg kan kalkylera exakt på alla kostnader som kommer komma de närmaste åren. Jag menar, ska man försöka sälja en relativt ny motor, säg att den är 3 år gammal och garantin är ogiltig pga man inte servat den hos märkesverkstad så kommer den motorn ha ett avsevärt mycket lägre andrahandsvärde än en motor med alla stämplar i serviceboken. Den tidigare ägaren kan ju säga att han servat den som man ska men det har man ju egentligen ingen garanti för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en intressant diskussion det här. Hoppas Trollingkalle ursäktar att vi hamnat lite utanför ämnet. Det finns ju många parametrar att ta hänsyn till o har man inte tänkt behålla båten/motorn så länge påverkas ju andrahandsvärdet säkert en del av att autoriserad service inte gjorts. Att på ett trovärdigt sätt dokumentera att servicen verkligen gjorts är ju ganska enkelt. Foton o kvitton på delarna o ett enkelt hemmagjort serviceprotokoll där jag beskriver vad som gjorts kör jag med. Därför tycker jag att det är väldigt synd att man låser garntin till auktoriserad service. För att återgå till ämnet lite så efter en googling verkar det som att Mercury inte har nåt krav på autoriserad service för att 5-årsgarantin ska gälla. Bara intervaller o rekommendationer följs så är det OK att serva själv - Så ska det va tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju faktiskt nästan lite smått otroligt att man tillåter att kunden servar motorn själv. Hade jag själv vetat att jag på sikt ska ha denna nyinköpta motor hade isåfall Optimaxen blivit mitt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det bara i texten på en återförsäljares hemsida jag hittade texten och inte i garantivillkoren men texten på hemsidan lyder såhär: Alla Mercury som säljs från och med hösten 2008 levereras med 5 års garanti förutsatt att underhåll sker enligt tillverkarens rek. Garantin gäller i hela Europa och har inga begränsningar utan gäller som en ren förlängning av den 2 åriga som gäller sedan tidigare.

När jag köpte min Yamaha fanns inget krav på auktoriserad service för den normala 2 årsgarantin utan kravet där var oxå bara att service gjorts enligt tillverkarens rekommendationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för värdefull input!

Dessa uppgifter fick jag från en suzuki återförsäljare och de ligger till grund för min serviceberäkning: första service efter 20 h 2500 kr, motorcheck efter 50 h 1500 kr, helservice efter 100 h 4500 kr, motorcheck efter 150 h 1500 kr, helservice efter 200 h 4500 kr. Totalsumma (14500 kr).  Konstigt nog verkar olika återförsäljare ha olika syn på vad som gäller för att garantin ska gälla. Enligt suzukis manualer skall motorn endast servas var 100:e timme...

Efter att ha ringt runt till lite olika återförsäljare bestämde jag mig för fyrtaktarn. Detta trotts det lite högre inköpspriset. Min återförsäljare gav mig möjligheten att köpa servicekit av honom till varje service (i detta fall var 100:e timme enligt manual) innehållande olja, stift mm samt instruktion. Detta innebär att jag kan göra arbetet själv och därmed dra ned på omkostnaderna samtidigt som den femåriga garantin fortfarande gäller. Jag håller med om att detta är en bra lösning.

De flesta som jag pratat med anser att Optimaxen fungerar bra till trolling dock går den inte ner lika lågt i varv som fyrtaktarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya motorn! Det där med servicekit med instruktioner o allt som behövs låter som en bra produkt. Bra att det inte var så kinkigt med auktoriserad service i slutändan. Nu när garantierna blivit så långa kommer garantivillkor som låter mej serva själv vara en sak att beakta vid val av fabrikat på nästa motor.



Senast ändrad av jarb | 19 oktober 2010 | 17:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett tips för trollare med stor motor och lättdrivet skrov som ger kombinationen för hög fart är att lägga i ett drivankare. Hade själv tidigare en båt med inombordare som vi använde sporadiskt för trolling. Den gjorde c:a 4-5 knop på tomgång, alldeles för fort för att fånga fisk. Åkte in till stan och i en fiskeaffär hittade ett drivankare för 500 :-. Alldeles för dyrt!.

Åkte därefter till IKEA och köpte ett par blå IKEA påsår, 5 kronor styck! som med förtöjningstamparna fick hänga 2-3 m bakom båten. Voila! Båten gjorde nu 2 knop och krängde mindre.

Några gånger glömde man bort att Ikea påsen hängde där bak och gav gas med påföljden att påsen gick sönder. Men, vad gjorde det när påsen kostade 5 spänn.

 

Lycka till med motorn och fisket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en separat trollingmotor på 5hk vilket gör det billigare att åka runt och trolla med tanke på förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vadå billigare har trollat med både 6hk o 9,8 hk som trollingmotorer o båda har dragit mera än min 140 suzuki.jag åker på under 2 liter i timmen o hänga på nån liliimotor som ska hänga på akterspegeln o tokvarva för att båten ska röra sig näecheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rillez, du kanske har en för tung båt för att ha en mindre motor att trolla med. Min båt väger 600kg, vad väger din?



Senast ändrad av Rolle85 | 20 oktober 2010 | 18:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...