Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
KillerBoo

Till Medelhavet i Maxi77

Rekommendera Poster

Nu när de första minusgraderna hittat hit och vintern står för dörren minns jag varför jag inte gillar Sveriges klimat.. :)

Tankarna på segling i åtminstone Medelhavet har funnits sedan jag först köpte den nuvarande båten och efter att ha bott ombord i 1.5 år så vet jag ju att utrymmesmässigt klarar jag mig gott med min lilla Maxi77-jolle. Tankarna börjar nu att formas till lite mer eller mindre luddiga skisser i huvudet såsom att undersöka möjligheterna att ta sig dit samt vad jag kommer att behöva göra för att anpassa båten till resan osv. Kort sagt en (mycket) grov planering innan jag kommer till stadiet med lite mer konkreta förberedelser.
Vill det sig väl så åker jag redan nästa höst, alternativt väntar ytterligare en vinter beroende på när på året som är lämpligast. Antingen ensam eller möjligen om någon känner sig sugen på att följa med. Och stannar tills jag tröttnat på det.

1 Vägval: Kanalvägen känns lite säkrare än utsidan. Speciellt om jag seglar ensam, nybörjare som man ju får kalla mig efter endast 2 säsonger i segelbåt. Vilken är bästa vägen till Medelhavet? Helt bortsett från subjektiva saker som sightseeing osv.
Tar man kanalvägen finns det ju dessutom ytterligare vägval.

2 Tidpunkt: När är bästa tiden på året att komma iväg? Med tanke på vindar osv om man tar utsidan eller för den delen, när är det sämst att åka om man tar kanalvägarna?

3) Intyg osv. Läste någonstans att man i Tyskland fr.o.m i år inte godkänner SRC-certifikatet utan kräver deras UBI-cert. om man går i de tyska  kanalerna. Stämmer det? Och isf, diskvalificerar det möjligheten att ta en smidig kanalväg till Medelhavet?  Har varken lust eller språkkunskaper nog att ta ett speciellt, tyskt, cert för att få ha VHF:en (vilken väl eg mer el mindre är ett måste för kanalfärd?)
Kanalintyg måste man väl ta?
För färd på de franska inre vattenvägarna kräves tydligen något som kallas Permis C för båtar mellan 5-15 meter. Detta ska visst även gälla utländska båtar. Vilken svensk motsvarighet har detta och ska man skaffa någon sorts översättning av de intyg man har?

4) Tidsmässigt: Hur lång tid kan man förutsätta att det tar från säg Göteborg tills man kommer ut i Medelhavet, vid respektive kanal- eller utsides segling?

5) Jag har som synes knappt kommit någonstans i planeringen, men nånstans ska man ju börja och då väljer jag att kolla förutsättningarna för att komma dit först och tar mer praktiska saker senare.

Kanske skulle lagt tråden i seglarsnack men för en stackars sötvattenseglare så är Medelhavet en lååååång resa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

www.eilean.se  kan rekommenderas som läsning inför avresa mot varmare trakter.

Gunnar skriver med inlevelse hur han upplevde resan och strapatserna runtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in ensamseglaren på Youtube för inspiration.
Och några gapskratt!
Där seglar Jan Linette långt i sin Maxi 77:a, även om han säger att det är en Albin 78:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken rolig idé Killer-Boo. Jag skulle absolut ta kanalvägen. Har kompisar som tagit den ner till medelhavet och de säger att det är ett äventyr värt att göra.

Vill man segla NU är det dessutom ett behagligt klimat söderut på land. Om sommaren kan det nog vara väl varmt i kanalerna.

Kan inte ge dig några råd om intyg och kurser. Vi har ju tyvärr en båt som inte lämpar sig för en trevlig tur genom vindistrikten tex. Magnus är mycket sorgsen pg detta.

Ett råd kan jag ge - masta av i tyskland och låt masten gå på lastbil till någon hamn vid medelhavet. Hör med Kryssarklubbens medelhavssektion. Dom har säkert adresser som är bra att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor på din båt?

Jag har en bekant som skulle ta kanalvägen till medelhavet med en Misil2. Det gick inte!!! Har för mig att det var en utombordare på 6 eller 8 hkr.

Strömmen var för stark i den flod de skulle ta, så de kom knappt framåt. Nu vet jag inte vilka alternativ som finns, men du bör kolla upp ev motström på den rutt du planerar.

Sedan brukar man rekommendera 1.2 meter djupgående, annars kan det bli svårt att komma iland vid kajerna, bör oxå kollas innan avfärd. Detta gäller kanske mest när man skall semestra och ha det mysigt i mindre kanaler på vägen söderut.

Jag har aldrig seglat kanalerna själv, så detta är bara sådant jag hört av andra.

mvh

Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är några problem att ta kanalerna med din Maxi 77. Du måste förstås välja kanaler efter din båt, alltså där det ska vara djupare än 1,55 meter. Strömmen behöver du inte oroa dig för, även detta är utmärkt på dina kort. Maxi 77 är mer lättdriven än Misilen så 6 hk motor klarar du dig långt på!

 

Men läs på ordentligt. Med båt på Europas kanaler av Lars Hässler rekomenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en MD6A i båten så den biten tror jag inte blir det största problemet jag skulle kunna råka på. Har en toppfart på ca 7kn om det kniper, även om jag sällan belastar lilla gumman så hårt.

Skulle inte tro att djupgåendet är så svårlöst heller men visst får man kolla vad som är lämpligast.. därav rookiefrågorna i första inlägget :)

Och som sagt, det det där med att semestra o ha det mysigt i kanalen är ingen prioritet, det hinner jag med när jag väl kommer till poolen. Slutmålet på resan är hursomhelst Adriatiska Havet. Tar jag mig bara till Medelhavet så är det nog inte omöjligt att ta sig till Adr.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD6an lämnade ju iaf som ny 10 hästar och även om det är några år sen nu så är hon frisk o kry. Har ju inte kört nåt race för motor vs M77 med utombordare, men väl samseglat/-motoriserat med ett par stycken. När vi gått ut från hamn, i 12-14 m/s vindar, har jag inte använt så värst mycket mer än halvt gaspådrag medan de andra med 9.9 resp 8 hk xl-rigg fått kämpa på bra för att vända upp i vind. Att inte ha kraften för att klara strömmarna oroar mig mindre än hur jag själv klarar att manövrera i dem... har ju inte direkt mycket att jämföra med när det kommer till den biten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara 4 hk på min med lite för kort rigg. Kan bli lite otäckt när det går så stora vågor att motorn inte når ner mer än några sekunder i taget... Men jag har aldrig upplevt att jag inte har den kraft jag behövt så länge motorn är i vattnet. Toppat 8 knop vid vid ett test på helt blankt vatten, men då dånar det så att man är rädd att det ska nämnas i lokaltidningen :)

Såg en Comfort 26 med Elmotor i somras, så det krävs inte mycket för att driva våra små segelbåtar framåt de korta sträckor det handlar om längs våra kuster.

 

På kanalerna blir det dock motorgång hela tiden, så där är det egentligen viktigast att du har en motor du litar på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lars Hässlers bok Medelhavet tur och retur ger beskrivning på flera olika kanalvägar till och från Medelhavet, både ur ett turistperspektiv och ett båtperspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en tur till biblioteket alltså :)

Frågan är väl om man är dum i huvet om man öht tänker tanken att solosegla en M77 gm Biscaya haha. Har någon nån uppfattning om tidsåtgången om man tar kanalerna jfrt m utsidan?

Turistperspektivet av själva resan kan jag lika gärna göra på hemvägen. Känner jag mig själv rätt så är jag lite för otålig för att göra sevärdeheterna någon som helst rättvisa på ditvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att du är dum i huvudet.wink Detta oavsett om du ensamseglar över Biscaya, eller inte.

Bara det att du har blivit gripen av segelbåtar visar väl på den indikationen.yes

Det finns andra som kan svara ordentligt på din fråga ang att korsa Biscaya. Från England till norra Spanien är det ca 500 distansminuter. Sen går det ju att gå söderut längs franska kusten med möjlighet att ta en och annan natthamn och ta en kanal i Frankrike till Medelhavet som ett alternativ.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killarna på S/Y Wind korsade i dagarna Biscaya på 86 timmar, dock med en betydligt större båt.

http://skeppsloggwind.blogspot.com/

Ser du bara till att ha koll på väderutsikterna så är det nog inte någon fara att ensamsegla över Biscaya med din Maxi 77. Totalt kan du nog spara mycket tid på att gå runt istället för att gå genom europa, men det är både lugnare och säkrare att gå på kanalerna.

Allt hänger på vädret! Risken att du ligger inblåst stora delar av din tid är ju betydligt större om du ska gå runt europa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du andra saker för dig här i Sverige som håller dig hemma eller har du valt hösten att resa på av någon speciefik anledning? (Att få uppleva den svenska sommaren först kanske :P)

Jag ska segla (delar av) den omvända resan. Båten ska hem från Skopelos, Grekland nästa sommar. Hade varit kul att mötas på vägen och vinka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, egentligen inte. Mer än att snart är det vinter och då lär d vara för kallt att se till så hon är sjövärdig för längre turer. Bättre då på sommaren eller hösten, men det lär ju vara bra att se till så att pengar finns också.. så, alltså hösten -11 eller våren -12. Sen får man se hur länge man orkar stanna.

Den svenska sommaren lockar inte hälften som mycket som sommaren i Medelhavet.. ;) Åker man på hösten är man ju dessutom redan på plats för att övervintra där och slippa all den äckliga, kalla, slaskiga, vita, usla, negativa, hemsak, ruskiga, blöta.. ja, du fattar.. snön.

Har dessutom fått en invite att segla fr Californien till who knows where i ett år el så, på en 41 fots Frmosa clipper. Går dom planerna går i lås, då sticker jag redan i vinter.. Bubye till allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för orden om hemsidan!

Om du skall tillbaks också, tänk på att gå utsidan som retur innebär att kämpa mot den förshärskande och rätt starka nordan längs Portugal.

Biscaya, undvik att korsa efter september.
Portugal och Spaniens atlantkust är tuff september till mars. Men fullt segelbar med nogrann koll på prognoser, inga chansningar och tid och tålamod att ligga inblåst.
Har du gott om tid kan du i princip dagsegla hela vägen ner till Gibraltar. (okej, ett par etapper uppåt 100 mil måste du ta)

Kanalerna, Frankrike kan vara djävulskt heta i juli-augusti. Och ha vattenbrist, knappast ett problem för din båt dock. Oktober-april kan vara kämpigt pga stort vattenflöde, många floder blir svårfarbara och ibland stängs delsträckor.

Jag skulle aldrig vilja tvingas välja - både kanalerna  och utsidan är fantastisk - på helt olika sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nog ska jag väl tillbaka så småningom. Utan att ha kommit till något direkt beslut så lutar det lite åt utsidan på nervägen när man har bråttom för att ta kanalerna hem. Eftersom att komma hem säkerligen är det sista man vill så kan man  julika gärna göra turistandet då.. med gott om tid på sig. Har förstått att Biscaya bör undvikas på hösten (sept/okt o framåt ) och därför lutar det åt att isf åka på sensommaren elller alt våren därefter. 100-milahopp gör mig inget, däremot känns det lite scary att köra hela sträckan över Biscaya solo... men bara tanken fått smälta lite så :)

Men säg så här. Du har ju gjort trippen. ganska nyligen. Om du skulle gjort den ensam och dessutom känt att turistandet inte är så noga på endera vägen. och gärna sparat varje krona du kan: Vilken väg skulle du ta om du åkte på hösten (sen aug o framåt) resp våren (mitten av maj o framåt) och dessutom, skulle du hellre ta våren eller hösten för avresan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga, turistandet är en stor del av  nöjet.

Men skulle jag gå hösten skulle jag inte gå yttervägen. Att hitta ett väderhål för Biscaya blir svårt och att kusthoppa tar lång tid och du är nere på Iberiska halvön vintertid, när stormarna är vanliga och långvariga.
Då blev det kanalerna, inte nödvändigtvis från Tyskland utan någonstans längre söderut, exempelvis Seine vid Le Havre.

Våren skulle jag absolut gå yttervägen, du har (start i maj) minst 6 mån till Cabo Saõ Vicente, sedan spelar årstiden mindre roll.
Är pengar en viktig faktor blir hamnavgifterna avgörande - utrusta båten med ordentliga ankardon och ankra så ofta du kan. Men norra europa och delar av Portugal blir dyrt ändå, ankringsplatserna är få. Medelhavet på västsidan likaså.

Då har du kanalerna kvar för hemresan och tidsbrist blir lättare att hantera, man frestas inte till våghalsigheter i Biscaya eller längs Atlantkusten. Dessutom, skulle det fullkomligt gå åt helskotta med tiden är det lättare att finna billiga uppläggningsplatser inne i kanlerna.

Skulle jag välja avresa blev det tveklöst vår. Då är man nere i den (relativt) gosiga värmen när vintern kommit!

 



Senast ändrad av Eilean | 19 oktober 2010 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör resan just nu. I en Formosa 41, eller en variant av den faktiskt. Just nu är vi i Portugal och väntar ut ett av ovädren som Eilean pratar om. Eilean har helt rätt i det mesta han säger, därmed inte sagt att det är helt kört på hösten. Vi kom över Biscaya i mitten på oktober, från Arklow på Irlands östkust, ca 590M till La Coruna med N-NE vinda på mellan 7 och 15 m/s. Det tog oss 102 timmar. Samtidigt var det ett helt gäng andra eftersläntrare (flest svenskar) som kom från Brest, ca 300M.

Norra europa är dyrt och vi har spräckt budgeten med hamnavgifter. Det finns ankarplatser, men inte många och flera är olämpliga i sämre väder. Skottland och Nordirland (kan verkligen rekommendera) är billigt när det gäller mat och båtprylar, gästhamnspriser är ungefär som svenska västkusten eller något billigare. Irland är dyrt på allt. Spanien är inte direkt billigt, men det är lågsäsong nu och hamnavgifterna var hälften av normalt så det blev billigt i alla fall. Portugal är betydligt billigare än Spanien när det gäller hamnavgifter, mat och restaurangbesök. En bra trerättersmiddag med öl eller vin och kaffe på restaurang får du från 150kr. Portugal har ganska gott om ankarplatser och du kan ta dig hela vägen ner längs kusten utan att ligga i marina en enda gång. Längsta sträcka blir då ca 62M http://www.manorhouses.com/ports/map.htm

Ovädren varar ett par tre dagar, men man ser dem  komma i god tid och kan söka upp en hamn. Många av hamnarna utefter Portugals kust stänger väldigt tidigt vid dåligt väder och blir omöjliga att komma in i, man ska altså se till att vara på plats i god tid och hålla ett vaksamt öga på vädret. Mellan ovädren är det nordliga vindar som gäller, även nu, men ganska svaga tyvärr och det blir en hel del motor. Kusten är belamrad med fiskenät så det gäller att se upp. Temperaturen ligger mellan 15 och 21 grader och vi har mycket sol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är belöningen för att ta yttervägen ;)



Senast ändrad av cerber0s | 31 oktober 2010 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm - även om man teoretiskt kan ankra på en del ställen är ju många, eller de flesta ankarplatser och många hamnar svåra eller tom farliga att anlöpa vid hårt väder, dyning eller fel tidvatten.

Allt är ju relativt, men om man jämför Spaniens atlantkust känns Portugal rätt knepigt och tunnsått. Men inte destå mindre fint!

Nästa gång blir det avmastning och en resa upp för Duoro så långt det bara går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Det var därför jag skrev såhär: Många av hamnarna utefter Portugals kust stänger väldigt tidigt vid dåligt väder och blir omöjliga att komma in i, man ska altså se till att vara på plats i god tid och hålla ett vaksamt öga på vädret.

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...