Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
superk

OLYMPIC YACHTS I SALTSJÖBADEN ÄR OSERIÖSA

Rekommendera Poster

Olympic yachts i saltsjöbaden värderar skadade båtar åt försäkringsbolagen utan att se dem varken i verkligheten eller på bild. Dom värderade en kamrats båt 300 000 kronor lägre än vad 2 bolag i stockholm som sett båten på bilder gjorde. Dessutom var dom informerade att ett bolag i tyskland som omsätter 500% fler båtar än dom, värderade den mer än 300 000 kronor över deras värdering. Ni kan väl gissa vilken värdering som försäkringsbolaget gick efter. Så när ni går i köp eller säljtankar stöd då inte ett företag som inte hjälper utan stjälper era kamrater på sjön. Det finns så många andra som är seriösa anlita dem istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att skriva att bolaget nu erbjuder kamraten 200 000 kronor mindre än den var försäkrad för och 300 000 kronor mindre än vad den enligt två seriösa handlare är värderad till. Försäkringsbolaget går på Olympic Yachts värdering, d.v.s de som inte ens sett båten på bild. De var så okunniga att de inte ens visste om att det fanns dieselmotorer i båtmodellen. Hjälp till att rensa bort så oseriösa handlare från marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet vilket båtmärke båten som det skrivs om är av och genom att titta på Olympic Yachts hemsida så ser man att av de få motorbåtar som de säljer så har de inte sålt en enda av det märket. Så hur de kan uttala sig om värdet om en produkt som de inte ens har sålt en liknande av är lite underligt, speciellt om det är så att de inte ens har haft varken skriftligt underlag eller foton. En Sunseeker försäljare skulle nog inte värdera en bavaria segelbåt åt försäkringbolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en Bayliner utan en Sea Ray som det skrivs om. Såg på Olympic Yachts hemsida att dom sålt 14 motorbåtar, luktar konstigt när dom blir mest tilltrodda värderare, när dom inte säljer fler motorbåtar och dessutom inte sålt en enda av märket som dom har värderat utan bilder eller skriftlig dokumentation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torbjörn på Olympic Yacht hävdade att han inte visste att cummins 6BTA 300hk var option till båten utan trodde att det bara satt bensin motorer i dom, och att han dessutom inte visste att motorerna var ilyfta i april och hade gått totalt 70 timmar. Så med vetskapen om att motorerna var 70 timmar gamla D.V.S. inte ens inkörda så värderade han fortfarande båten till 800 000 kronor alltså inte ens vad motorerna utan backslag kostar att köpa. Bifogar bild på motorerna. Försäkringsbolaget kommer säkert sälja dom snart blir intressant att se vad dom värderas till då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju risk för att ens första upprörda inlägg på MG kan bli lite överdrivet;.

Men i alla fall; Så intressant. Någon hint om vilket försäkringsbolag som lagt ut jobbet om värdering?

Och vilken båttyp är det?  Det ser inte ut som någon Flipper 850 direkt....



Senast ändrad av Anders_St | 14 oktober 2010 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det handlar mer om försäkringsbolaget än om firman som värderade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värderingen av Oyab visar på en stor omdömeslöshet då han aldrig har sett båten varken på bild eller i verkligheten. Att han dessutom är auktoriserad besiktningsman åt handelskammaren gör ju det hela värre. Att sedan försäkringsbolaget sätter större värde på hans värdering än vad världens största återförsäljare av Sea Ray utanför Usa värderar den till efter ha sett all dokumentation är underligt, försäkringsbolaget kommenterar den värderingen med orden att dom bara skuvar i båtar och inte säljer några, kallar dom dessutom bilhandlare. En till firma värderar båten till över försäkringsvärdet, den firman är medlem i Sweboat och har kontor i flera städer. Deras värdering blev också ratad. Så kontentan av det hela är att försäkringsbolaget går på värderingen som är gjord av en person som har sålt 14 motorbåtar varav ingen var av märket Sea Ray, värderingen var muntlig vilket försäkringsbolaget inte godkände när de andra värderade båten till över det försäkrade värdet. Försäkringsbolaget har satt bevisbördan hos oss men godkänner inte värderingar som är gjorda skriftligen utan lutar sig på muntlig värdering av OYAB som inte har kunskap alls om båten och ignorerar de skrifliga värderingar som vi har påvisat. Dessutom finns det en till likadan båt i europa till salu för 115 000 Euro med mindre utrustning och givetvis inte lika nya maskiner och gammal inredning, istället hänvisar försäkrningsbolaget till en båt med dubbla bensinmotorer som står i USA och kostar 50 000 dollar. Ni kan vara säkra på att vi kommer hänga ut försäkringsbolaget och han som handlägger ärendet om inte det här löses snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den informationen du ger så låter det i mina öron som att du solklart skall göra en anmälan till ARN, det verkar som du har nog med kött på benen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag så ska vi kräva ett möte med den ansvarige på försäkringsbolaget och ge han all dokumentation med skriftliga värderingar varav en är från Sea Rays största återförsäljare utanför USA gränser. Vi ska vid det mötet kräva skriftligt underlag för hur försäkringsbolaget har värderat båten till 200 000 under försäkringsvärdet som dessutom låg under värdet båten är opartiskt värderad till. Dom kan inte ha gjort en saklig värdering då dom inte ens har varit och kollat på båten där den ligger eller tagit del av dokumentationen, löser det sig inte då så är det bara att kontakta advokat och dra det vidare. Då kommer vi också att delge alla vilket bolag det handlar om och vem skaderegleraren som skött ärdendet är så att inte någon av er andra behöver dras med samma problem i framtiden. Jag tycker först och främst att bolaget ta bevisa att båten som dom har försäkrat inte är värd det belopp som dom har godkänt och tagit betalt för. Inte att försäkringstagaren ska behöva ta ledigt från jobbet för att skaffa fram värderingar som de sedan inte godkänner utan själva hänvisar till en totalt osaklig värdering som vi inte har fått skriftligt, men vi kommer att kräva den idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant historia det här.

Du skriver som sagt inte vilket försäkringsbolag det gäller här, men oavsett utgång i detta ärende så hade det nog varit på sin plats. Alla vill nog slippa de omkostnader och besvär det för med sig att behöva bevisa ngt som är uppenbart även om det efter påtryckningar går igenom till försäkringstagarens fördel.

Att hänvisa (om det nu är det de gjort) till ett pris satt i USA kan ju vilket fån som helst göra och mena att det är ett rimligt pris.....I USA! Sen ska båten till sverige, tullas och momsas etc. Att inte heller ha kontrollerat båten på plats eller ens med bilder och listor på utrustning etc är också ett tecken på lättja och i vissa fall tjänstefel.

Detta låter som ett billigt försök ifrån försäkringsbolaget att komma undan samt att kontakt med ovan nämnda firma i Saltsjöbaden redan är etablerad sen tidigare ärenden, varpå svågerspolitik har börjat råda.

Återkom gärna löpande med information kring detta ärende!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parodin fortsätter, vi har lämnat 2 stycken skrivna värderingar plus alla uppgifter om den enda likadana båten till salu med dieslar i världen, den har inte samma utrustningsnivå men trots det betingar ett högre värde än försäkringsbeloppet. Det dom då svarade var att dom till veckan skulle ta och ringa runt olika handlare och kolla vad vår båt kunde vara värd. Varför gjorde dom inte det från början så att jag hade kunnat vara på jobbet istället? Varför skulle jag skaffa fram värderingar som dom inte bryr sig om? Vart ska dom hitta prisbilden utan att åka till handlarna och visa bilder och dokumentation? Det är det enda exemplaret i Sverige så vilken handlare kan ha en gissning om priset utan att se den? Förresten svaret på förra frågan vet ni om ni läst tidigare inlägg. Den närmaste båten som är såld av samma märke enligt båthandlarlistan är en Sea Ray 350 Sundancer 1991 med bensinmotorer, den gick för 775 000.  Och det är inte ens i närheten av att vara en likadan båt. Det blir intressant att se vad prisgissningarna blir till veckan av de handlare som aldrig sett båten varken i verkligheten eller på bilder, och hur försäkringsbolaget ska driva dom prisuppgifterna mot de skriftliga värderingarna vi har och ändå försöka ge ett sken av att göra ett seriöst och ärligt arbete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olympic Yachts värderar inte båtar på telefon som påstås, vi har natuliigtvis inte värderat den aktuella båten, dock har vi haft samtal med det aktuella försäkringsbolaget och gett vår syn på vad en liknande båt och årsmodell värderas till.

Vi är av Stockholms Handelskammare utsedd besiktningsman och känner till regelverket kring detta, dock tycker jag språkbruket från insändaren lämnar en del övrigt att önska.

MVH

Olympic Yachts

Torbjörn Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli men är det bara anmärkning på språket så... För övrigt så verkar det vara allt annat än språkbruket som den andra parten har synpunkter på. Men jag kanske inte ska lägga mig i något som jag öht inte har med att göra. I rest my case.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell och vilken ålder är det på båt respektive motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olympic Yachts värderar inte båtar på telefon:  Okej!

dock har vi haft samtal med det aktuella försäkringsbolaget och gett vår syn på vad en liknande båt och årsmodell värderas till:  Vad är då detta??? Ett samtal, oavsett om det är ett personligt samtal öga mot öga eller per telefon så motstrider det ju första kommentaren?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske hade varit klokare att rakryggad säga att man inget vet , gissa kan dom flesta göra!

Erat (oproffsiga) agerande får ekonomiska konsekvenser för båtägaren, som  ni förmodligen skiter i !    Att sen då också skylta med att man är besiktingsman i nästa mening, får oss andra båtägare att tvivla på ''den opartiska hållningen'' , som vanligt så gynnar man den hand som göder en  ...!?!?!?!   Min personliga åsikt  :-)

Bra att detta kommer fram , för det styrker och bekräftar att det finns företag man kanske bör undvika för sin nästa ev båtaffär !

Håller tummarna för att trådskaparen får en mer rättvis hantering än vad som visats här !

 

/ Jocke



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 18 oktober 2010 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att dett verkar som ett företag man skall passa sig för. Förstör för helt vanligt folk för att vara fb till lags.

 

Usch för sådana företag, Hoppas fler får upp ögonen för ert rövslickeri hos försäkringsbolagen och hur ni skiter i den enskilda kunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja jag reagerade också mot den skrivningen, man har liksom gjort en ikkevärdering.......

Vad blir resultatet av det? Att man kan friskriva sig som det passar galoscherna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som ni ser så har ju Torbjörn en åsikt om vad en sådan båt är värd, om någon ringer till en auktoriserad besiktningsman så är det väl för att få en åsikt av en kunnig och påläst yrkesman.

 Hade försäkringsbolaget velat ha en gissning från en oseriös okunning person som inte ens vet vilken båtmodell det rör sig om och jämför den med båtar som är betydligt mindre för att försvara sin okompetenta värdering så hade väl han bjudit en valfri kompis på 10 öl och frågat vad han tror. Så givetvis så tar ju försäkringsbolaget Torbjörns värdering på fullt allvar, det är ju bara titta på Torbjörns hemsida. Det första man läser är ju att Ingen kan mer om båtar .

Torbjörn Nilsson har vid telefonsamtal hävdat att den aktuella båten vid absolut toppskick skulle vara värd max 800 000 kronor, med detta påstående som han gav både försäkringsbolaget och senare även oss, har han som ni uppenbarligen upptäckt gett oss onödiga problem.

 Att han sen jämför båten han aldrig har sett med en båt han själv sålt d.v.s. en av de 14 motorbåtarna, en  Princess 360, den är enligt hans egna uppgifter på hans hemsida 11,65 meter lång, vår båt är 12,47 meter lång så en mer rättvisande jämförelse hade varit med en Princess 410. Snälla Torbjörn du som kan allt om båtar jämför iallafall båtar i samma storlek om du ska jämföra priser. Den båten fick han dessutom mer för än vad vår båt var försäkrad för och den hade inte lika mycket utrustning och samma skick så hur gick värderingen till?

Du tog alltså en betydligt mindre båt med äldre motorer, mycket mindre utrustning och sämre skick och värderade vår till flera 100 000 kronor mindre utan att ens veta något om den, är det en korrekt beskrivning av ditt arbete?

Vad krävs det för att bli en Stockholms Handelskammare utsedd besiktningsman ?  Det allra minsta man kan begära är väl att om man blir tillfrågad under arbetstid om något som berör ens yrke så antas man väl ge ett kompetent svar eller be att få återkomma när man kan ge ett.och inte kasta ur sig banala gissningar som kan kosta människor stora belopp.

Och angående mitt språkbruk så står jag för det och det jag säger kostar inte människor jag aldrig träffat 200 000 kronor, att du inte ens har karaktär nog att be så mycket om ursäkt om det säger väldigt mycket om dig som person, inget gott dock.

Jag hoppas verkligen att båtfolket får upp ögonen för vilken oseriös person du är och anlitar andra för sina framtida köp av sommardrömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste tacka dig Torbjörn, att du tog dig tid och skrev dina rader gjorde att mina påståenden om att du är  oseriös gick från att vara möjligvis vinklade till att bli glasklara sanningar. Nu är det nog ingen som betvivlar sanningshalten i tråden.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeeehh.. nej.

Man kan givetvis ha en åsikt om vad en liknande båt kan vara värd... men i mina öron är det inte samma sak som att göra en värdering av ett annat, enskilt, objekt..

EDIT
Utna att alls veta något om hur pratet verkligen gått till mellan parterna så tycker jag personligen ändå att det inte är Olympic som ska hängas ut.. Det är ju försäkringsbolaget som-enligt TS- vägrar göra rätt för sig. Men VILKET försäkringsbolag det gäller, det nämns inte med ett ord...



Senast ändrad av KillerBoo | 19 oktober 2010 | 01:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att han inte gjorde en komplett värdering med ett exakt värde, men han sa till försäkringsbolaget att den max var värd 800 000 kronor. Och det delgav Torbjörn även oss när vi ringde honom över högtalartelefon, det är alltid bra när fler kan vittna, om Torbjörn säger den summan med sina meriter och skrytsamma påståenden på sin hemsida så förstår jag att försäkringsbolaget tar det för att båten måste ha ett värde från den siffran och neråt.

Att sedan försäkringsbolaget har skött ärendet illa är sant men de har sagt att de ska återkomma idag med en lösning, då har de fortfarande chansen att följa de skriftiga värderingarna som finns och be om ursäkt för alla problem som deras konsultation med Torbjörn skapade.

Torbjörn tog inte chansen att be om ursäkt när vi åkte till hans kontor utan fortsatte med sin dåliga attityd, vi bad han att skriva på ett papper med två alternativ, antingen att han hade värderat båten eller att han inte hade gjort det. Om han nu inte hade värderat båten varför vägrade han då att skriva det på ett papper?  Det skulle underlätta väldigt mycket för oss, men det verkar ju inte Torbjörn bry sig om.

Torbjörn svara gärna på varför du inte tordes skriva på ett papper att du inte hade värderat vår båt, är du rädd att stöta dig med en uppdragsgivare måntro. kan det vara så att du kanske förmedlar deras försäkringar till de båtar du säljer?

Du har fortfarande chansen att skriva brevet och tillägga att du aldrig sett båtmodellen i verkligheten och dessutom inte har en aning om hur stor den var och vilken utrustning den var utrustad med och skicka det till handläggaren på fb. Det skulle som sagt underlätta mycket för oss, och det är ju som du vet du som har skapat problemet för oss. Var en man och stå för vad du har gjort och gör rätt för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell och vilken ålder är det på båt respektive motorer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Min egen reaktion på ovanstående är att jag nog i fortsättningen kommer att akta mig betydligt mer för försäkringsbolaget ifråga än för Olympic Yachts. Det är trots allt försäkringsbolaget som valt att bortse från två separata skriftliga värderingar, om jag förstått saken rätt. Att Olympic på en kanske informell fråga ger en ungefärlig uppskattning har nog varit till nackdel för dig, men det är försäkringsbolaget som har valt att inte gå vidare med en seriös värdering utan bara har gått på denna ungefärliga uppskattning. Där tycker åtminstone jag att det största felet ligger.

Själv är jag verksam i en bransch där jag ofta får frågor om ungefärliga prisuppskattningar. Man får vara försiktig för även sådana uppskattningar kan tydligen ibland vara bindande, men man måste också förstå kundens behov av att få veta åtminstone i vilken härad det hela ligger. Hur sedan kunden väljer att behandla informationen, och gå vidare för att få en mer exakt uppskattning, är upp till honom.

Ovanstående naturligtvis skrivet med reservation för ev missförstånd. Skriver du bara ut vilket försäkringsbolag det gäller kan jag iaf lova att jag personligen aldrig kommer att bli/förbli kund där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringbolaget har tittat på all dokumentation och det ser ut som att vi får ut försäkringsbeloppet, fredag har dom sagt att ärendet ska vara klart.Det känns väl ok men vi hade kostat på båten mycket mer pengar så vi gör fortfarande en förlust på flera 100 000 kronor.

Men jag hoppas att alla som har läst det här kollar över sina försäkringar och skaffar värderingar på era båtar så att dom varken är under eller överförsäkrade, för det är ingen mening med att betala premie på ett övervärde. Försäkringbolaget betalar bara för vad det aktuella värdet på marknaden är, inte vad du har försäkrat den för. Så står det 1,000 000 på försäkringsbrevet så kan ersättningen ändå bara bli 600 000 och då har du betalat en mycket högre premie till försäkringsbolaget i onödan.

Och glöm inte att ska ni värdera den så anlita en seriös och kompetent besiktningsman inte Torbjörn Nilsson  på Olympic Yachts, han ser absolut inte till era intressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Det låter som om försäkringsbolaget har ändrat sig - hur förklarar de det ? Vad är motivet till att de ändrar sig ? Hoppas att det inte är att ni bråkade så mycket för isf betyder det att de körde med taktiken går det så går det.

Man är som känsligast vid en totalskada, för då står det som mest pengar på spel. Ett försäkringsbolag som försöker utnyttja ens trångmål är det värsta som finns. Jag struntar i om deras premie och/eller självrisk är lägst om det sedan visar sig att de i samband med skadehanteringen försöker blåsa mig när jag behöver försäkringens skydd som bäst.

Skulle gärna vilja veta vilket bolag det är. Är jag kund där idag så lär det bli ett byte när det är dags för förnyelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan anledningen till att TS inte berättar vilket bolag det är vara att det kan ställa till trubbel?

Att försäkringsbolaget läser att TS kritiserar deras bolag på nätet?

 

I övrigt så säger man ju att all reklam är bra reklam, men i detta fallet är jag ytterst tveksam till om OY mår så bra över att detta kommit fram cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag hade kunnat spekulera i att den relativt försonliga tonen visavi fbolaget berodde på en rädsla att komma på kant med dem i skadehanteringen och att man i den slutliga uppgörelsen haft med en överenskommelse om att inte offentliggöra deras namn, men så misstänksam är jag trots allt inte...smiley

Det är klart, OY imponerar inte heller men det är inte de som beslutar om ersättningsnivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här föreligger intressanta spörsmål; Denna någon på Oy har bemödat sig att besvara kritik på ett föga uttömmande sätt här på MG. Fortsatt debatt verkar inte kunna komma till stånd då vederbörande vägrar att svara (men läser självklart inläggen)....Ytterligare ett skäl till hålla öronen åt sig gällande denna eminenta firma verkar det som....

 

Gällande försäkringsbolaget så är det nog inte ett flertal, utan snarare ALLA som vill veta dess namn ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...