Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
elkenta

Skölja motorn med sötvatten inför förvaring "tips/fråga"

Rekommendera Poster

Hej alla höstmeckare, nu är tiden inne för vinterförvaring igen...

jag läser i inläggen om att ni sköjer era motorer med vatten för att få bort saltvatten etc.

Tänk då på att om motorn har termostat etc. så kör motorn så länge med vattnet påslaget och motorn på tomgång så att temperaturen på motorn blir stabil.

dvs. se tempen stiga succesivt innan en ev. termostat öppnat hela kylsystemet och för att slutligen stanna på ett för motorn konstant rådande temperaturtal beroende på utetemp mm.

typ min Optimax 150, ca 67grader eller vad det nu var i höstas 2009??

kör så i någon minut till så är nog saltvattnet borta.

OBS glöm inte att låta motorn hänga vertikalt så att allt vatten rinner ut och låt den stå så, inte tilta upp.

 

Om jag fattat fel och hela systemet alltid är öppet så skriv gärna ett inlägg så dementerar jag gärna mitt påstående.

Snart eré sommar igen wink

/ElKenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att detta avser motorer med sjövattenkylning?  På en sötvattenskyld sitter väl termostaten på sötvattendelen så man behöver inte tänka på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alls ingen expert - men nog sitter väl termostaten ALLTID på sötvattensdelen. Hur skulle den kunna sitta på saltvattensidan med en impeller som konstant trycker in saltvatten?

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alls ingen expert - men nog sitter väl termostaten ALLTID på sötvattensdelen. Hur skulle den kunna sitta på saltvattensidan med en impeller som konstant trycker in saltvatten?

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten sitter alltid på den kylkrets som går genom motorn.

När man konserverar med glykol infor vintern beror det lite på vad man har för system :

1) med direkt sjövattenkylning så måste man antingen ta ur termostaten eller köra såpass länge att motorn är varm och termostaten öppnar. Annars når inte glykolen alla delar i motorn,

2) med färskvattenkylning så kör man bara igenom glykol tills blandningen kommer ut genom avgasröret. Motorns temp spelar ingen roll eftersom termostaten sitter i den inre alltid glykolfyllda kyl kretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att lossa skruvarna till termostathuset är det nog bäst att ta bort termostaten och skölja igenom utan den. Då kan man samtidigt kolla så att termostaten fungerar som den skall, Testa med lite varmt vatten och se om den öppnar och stänger.
Detta gäller kanske främst utombordare men även sjövattenkylda inombordare.



Senast ändrad av Jan-- | 14 oktober 2010 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just kört i 4liter sötvatten/glykol i min sjövattenkylda Yanmar..

körde nån liter, stängde av,körde nån liter.. totalt 4ggr, för att låta den komma in i alla delar.

Läste nu att motorn måste hinna bli varm ? Tror ni det räcker som jag gjort ?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om inte termostaten öppnar når inte glykolen alla delar i motorn. Jag gissar att det är kylkanalerna närmast cylindrarna som inte får glykol och få fryssprängning just där låter dyrt.

Kommer du åt att göra om jobbet och ev ta ut termostaten? Lite beroende på hur stor risken för minusgrader är. Förra vintern var ju lite extrem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...