Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
evisanna

båtköpare ifrån usa

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon  har blivit kontaktad utav en båtköpare ifrån USA, jag en båt till salu som han säger sig vilja köpa, han vill att jag ska öppna ett pay pal konto. Allt verkar lite konstigt.  Är det någon mer som har råkat ut för honom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej men behåll skepsisen Din och var återhållsam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit kontaktad av Wood Dickson, 9629 Corona Ave,Corona ,New York, 11368, United States. Han är villig att betala utan prut via PayPal. Adressen är ej korrekt (Corona Avenue ligger i Brooklyn) och det luktar skunk lång väg. Frågan är bara hur han tänkt sig att lura till sig pengar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera här på forumet som tydligen har fått olika mejl o deras erfarenhet kan du läsa om. Ange Varning som sökord så kan du läsa o begrunda. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Det är samma person som har kontaktat mig, det verkade lite konstigt allt.  Jag misstänker att han drar tillbaka betalningen ifrån Pay pal  o då står man där utan pengar eller båt. Jag bad honom om kontatbetalning sedan har jag inte hört ett ljud,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet absolut inget om denna person men, nån gång har han säkert fått jackpott o lurat någon, det är en stor internet värld.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en kollega har råkat ut för samma lirare. Garanterat en blåsning coh han vill nog inte ha båten utan jag tror konceptet är samma som de bvilskojare osm skickar falska  checkar. Det går till så här:

1. Han ger ett bra bud på båten/bilen

2. Han skickar en check eller paypal på ett belopp som är större än budet tex 50 kr mer.

3. Han ber dig föra tillbaka den överskjutande delen till hans moster eller nåt via banken.

4. Du för över 50 papp till hans moster

5. Banken ringer och säger att checken du löste in var falks och kröäver dig på hela beloppet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också blivit kontaktad av Mr Wood. Verkade mycket seriös men när jag kollad med Paypal.com så blev de misstänksamma. Det går inte heller att betala så höga belopp vi dom.

Tack google och maringuiden!!

Se upp mao

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar bli lite trött på oseriösa båtköpare nu kommer ett exact likadant mail fast med denna avsändare

Phillip Johnson
Building 7
Watersmead, Littlehampton,
West Sussex, BN17 6LS
United Kingdom.
447045717721


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han verkar vara intresserad av segelbåtar också...

 

Önskar info om Maxi 84.



Do you still have this boat listed on http://www.maringuiden.se/ available for sale?
Reply me to phillipjohnson15@rocketmail.com


Thanks.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du , han kanske ska köpa upp en hel flotta.  Jag kopierade hans föregångares mail och frågade om de var släkt, och så bad jag honom dra åt..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det finns många saker som tyder på en scam.. den största varningsklockan måste väl dock ändå vara när man vill köpa en båt FRÅN Sverige TILL USA... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp den här gubben är i farten, blev kontaktad av han med.

Men svarade bara att det är kontant som gäller, och då drog han sig ur..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blivit kontaktad av både Phillip Johnson och Wood Dickson. För att vara från England resp. USA är deras engelska riktigt dålig. Ja, ni har rätt - det är en bluff alltihop!
Hur ska man bli av med sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag annonserade min segelbåt i aug i år och har också fått svar från herrar Dickson

och Johnson som båda är beredda att köpa båten utan någon somhelst besiktning.

Jag frågade Dickson om ev kontakter med Sverige men han svarade att han fn .seglade i Anguilla islands, Han titulerar sig som Marine Engineer.Mönstret går tydligen igen

och det gäller bara att hålla hårt i plånboken

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,idag fick jag sms från en Stewe Blair,samma ärende antar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vill bara tala om att även jag blivit kontaktad av en Phillip Jonson. Säger sig vilja köpa båten utan att se den. Vill betala via Paypal. Han säger sig vara marine engineer och seglar just nu i Antiguila. Tydligen kör han samma vals om och om igen. Googlade honom och fann denna tråd.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här låter mycket spännade, var och hur skall man annonsera för att komma i kontakt med dessa herrar? Här på MG, men vilka båtar är dessa intresserade av ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror inte att de är så kräsna utan verkar kontakta allt o alla, vi kanske skulle mailbomba dem med erbjudande om alla möjliga båtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är bara att dra öronen åt sig och glömma. Jag har fått liknande suspekta propåer när jag haft annonser ute. Har också tidigare läst om bedrägier som startat denna väg genom att locka potentiella säljare att lämna ifrån sig bank- och kreditkortsinfo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Jag har haft kontakt med först  mrcarlos_montes@yahoo.com som faktiskt skickade mig en falsk postväxel, vilket jag iof kände på mig redan från början när han ville skicka 40 000kr över beloppet vilka jag skulle betala till hans 'shipping agent'...Jag ville bara se hur det gick till, men när jag sa att ärendet var polisanmält så hörde han inte av sig igen...

Sen fick jag en förfrågan från wooddk31@aol.com . Till honom gav jag alla detaljer kring båten och la till ett ps. där jag skrev att jag redan blivit utsatt för bedrägeri och om så var fallet denna gång så kunde han bara låta det bero. Jag fick ett 'tack' till svar så han var ju artig iaf!

Nu har jag alltså också blivit kontaktad av  phillipjohnson15@rocketmail.com som vill att jag skapar ett PayPal-konto...

Jag tror att min båt får mig att framstå lättlurad...kan inte annat än hålla med. Någon som vill köpa en båt.....billigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också blivit kontaktad av amerikanska båtköpare... En kille som kallar sig Frank Waves och en som kallar sig Stewe Blair.... Båda vill vill köpa min båt direkt och vill betala via paypal. Har kollat upp dessa och de är lurendrejare. Akta er för dessa dårar. Mvh Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp jag utsatts för samma person. men detta gällde en bil. han ville att jag skulle öppna ett paypal konto. jag öppnade ett och sen fick jag ett mail om att det var insatt en del pengar. men han hade satt in 8000 kr för mycket.. han ville att jag skulle sätta in dessa pengar till ett företag som skulle hämta pengarna via Western
Union..

men jag kontaktade paypal och kollade upp alla uppgifter om denna person. dom sa att detta är ett bedrägeri..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paypal har bra skydd för köpare men ganska dåligt skydd för den som är säljare. Ett annat vanligt sätt för svindlare att utnyttja detta är att man gör upp om ett köp och sätter in pengar varpå säljaren skickar/levererar varan utan att säkerställa ordentlig bevisning på att den faktiskt levereras.

När svindlaren sedan fått varan gör denne en claim hos Paypal och påstår att varan aldrig levererats. Paypal drar sedan direkt tillbaka pengarna från säljarens konto under utredningstiden och om säljaren inte kan bevisa att svindlaren fått varan är det kört.

Råkat ut försök till detta många gånger angående prylar jag haft till salu på Blocket. Vanligtvis kommer det ett SMS från ett engångsnummer med begäran om information som redan finns i annonsen och att köparen vill betala via Paypal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...